Ga naar inhoud

Gescheurde kruisband, broodmager en moeite met dwangvoeren


Nappie

Aanbevolen berichten

Mijn nijn ligt al drie dagen doodstil in zijn hok. Hij krijgt om de paar uur dwangvoeding en twee keer per dag een pijnstiller. Toen ik er twee dagen geleden mee bij de dierenarts was, was hij broodmager en helemaal uitgedroogd. De DA zij dat als hij niet verbetert en nog verder uitdroogt (hij heeft onderhuids vocht gegeven), dat hij hem dan misschien beter kan laten inslapen.

Inmiddels lijkt m'n nijn weer wat "steviger", de huid plooit niet meer alsof hij uitgedroogd is en z'n pootjes schuiven niet meer slapjes alle kanten op, maar je voelt nog steeds al z'n botjes heel goed zitten. Het probleem is alleen dat de pap er niet meer in wilt. Hij wilt niet meer echt slikken en een groot gedeelte glijdt aan de andere kant weer uit zijn mond. Ik probeer het wat te proppen en hij krijgt er wel wat van binnen, doch moeizaam. Ook knarsetand hij veel tijdens het voeren.

Waarschijnlijk is hij zo vermagerd door de pijn van een gescheurde kruisband in zijn achterpootje. Daarvoor ben ik een paar weken geleden bij een andere dierenarts geweest, maar die wist niet echt wat het was. Pijnstillertje gegeven en toen leek het wel weer wat beter te gaan, tot een paar dagen geleden. Ik vrees dat hij een verkeerde beweging heeft gemaakt en dat wat er aan het genezen was weer kapot is gegaan. Zijn knie is heel erg dik en kan kanten op bewegen die hij niet zou moeten.

Nu vraag ik me af of hij zoveel pijn heeft aan zijn knie dat hij zelfs geen dwangvoeding meer binnen wilt krijgen, of dat hij teveel is vermagerd en simpelweg te slap is om nog te eten? Hij ligt heel de dag te slapen en kan zelfs zijn hoofd niet recht houden.

Heeft een van jullie misschien ervaring met dwangvoeren, ook al lijkt het helemaal hopeloos? Tot nu toe heb ik het maar een keer hoeven doen bij een uit de hand gelopen verstopping en toen knapte hij na een dag al weer op en at hij enigszins met smaak de pap op.

Ik ben van plan vanmiddag de DA weer op te bellen, maar wat ik eigenlijk eerst wil weten is of er een kans is dat m'n nijntje nog kan herstellen, of dat er na twee dagen lijden en weinig zichtbare vooruitgang, het er allemaal toch wat somberder uitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan je alleen de tip geven met dwangvoer, hapje eten erin en wachten. ben momenteel zelf ook bezig met dwangvoeren (andere redenen dan jou) maar hij wilt ook niet altijd slikken, ik doe dan wat in zij bekje en wacht. uiteindelijk slikt die toch een keer door, als ik door ga spuiten in zijn bekje dan valt het er ind weer uit. vandaar ik dan gewoon wacht, uiteindelijk slikt die dan toch door.

weet natuurlijk niet of het voor jou konijntje ook werkt, en misschien wacht je ook al wel heel lang en gebeurt en weigert die nog.

verders over de kruisband enz weet ik helaas echt niks, ik wens je in elk geval veel sterkte toe met je konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gemiddeld een half uur tot drie kwartier bezig met drie tot vier spuitjes. De eerste halve spuit wil er nog wel in, daarna gaat hij in staking. Ik probeer het nu ook maar een beetje achterin te mikken in de hoop dat er dan een reflex optreedt en inderdaad ook in hapjes.

Jij ook sterkte met je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt hij op het moment nog pijnstilling? Dat kon ik zo gauw niet uit je verhaal opmaken. En is het geen optie om de poot evt de verwijderen? Hij heeft er nu enorme pijn aan. Al weet ik niet of hij het nu zal trekken om eventueel geopereerd te worden. Dat zal de da moeten beoordelen. Maar ik vind het altijd een slecht teken als ze niet meer willen slikken. Ik raad je aan om de da niet vanmiddag pas te bellen maar eerder actie te ondernemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Christa aan. Een pootamputatie is m.i. wel een goede optie, maar dat gaat dit konijn niet overleven, niet in deze conditie. Een goede oplossing kan zijn om met ml spuitjes te gaan dwangvoeren. Je vult dan je grote spuit gewoon, spuit daarmee een 1 ml spuit vol en daar voer je hem mee. Die kun je verder in het bekkie duwen waarmee je ze eigenlijk dwingt om te slikken. Maar dan ben je er nog niet, want waarom slikt hij niet? Dat is belangrijker. Meestal is het toch een teken dat het niet meer gaat.. Of je geeft gewoon heel erg veel, maar ik begrijp dat het eerst wel lukte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt op dit moment 2x per dag 0,8 ml carprofen. Net nog de DA aan de lijn gehad en die zei dat dit de sterkste pijnstiller is die je kan geven (anders raakt hij onder narcose en dan eet hij helemaal niet).

Een pootamputatie/knieoperatie is wel mogelijk, maar niet in deze conditie en bovendien kan het zijn dat er meer aan de hand is, dus dan zou er eerst een bloedonderzoek gedaan moeten worden. Een knieoperatie kost trouwens rond de €600, niet een bedrag dat ik graag neerleg. Voor een amputatie weet ik het niet, maar ik neem aan iets minder. Los van het geld, want dat heb ik er wel voor over, is het ook nog maar de vraag of hij nog wel aankan. De DA raadde aan om er nog een dag over na te denken, dan wel in te laten slapen, of verder te kijken d.m.v. bloedonderzoek.

Ik heb eerlijk gezegd een beetje het idee dat ik m'n konijntje onnodig laat lijden door hem zo in leven te houden. Natuurlijk laat ik hem liever niet gaan, maar hij zit onder de pap, pis en poep en die was ik er wel af, maar het komt er net zo snel weer bij. Kontje in bad is bovendien een hoop stress.

Met die kleinere spuit ga ik het maar eens proberen. Ik gebruik nu een 5ml spuit waarmee ik steeds ongeveer 1ml in zijn bekje doe.

Over stress gesproken, hij is begonnen met trillen en rillen als ik hem probeer te voeren. Hij klappertand en het lijkt net alsof hij liggend probeert weg te rennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom schreef ik het er ook bij dat ik al dacht dat dat op dit moment niet te doen was om te opereren. Maar dat het als zijn conditie beter is wel een optie zou kunnen zijn.

Maar eerlijk gezegd vind ik het weinig hoop geven als ik hoor hoe hij er nu bij ligt. Kijk dat hij pijn heeft aan zijn poot begrijp ik. Maar dat hij dan zo aftakelt, zou haast denken dat er meer aan de hand moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf altijd een 3ml spuit en spuit maximaal 0,5ml per keer in het bekje.

Al vraag ik me ook af of het geen lijden is, hoe groot is de kans op herstel en een eerlijk konijnwaardig leven. Ik zou dat goed overleggen met de dierenarts. Als ik je situatie zo lees zou ik ook goed nadenken over wat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt op dit moment 2x per dag 0,8 ml carprofen. Net nog de DA aan de lijn gehad en die zei dat dit de sterkste pijnstiller is die je kan geven (anders raakt hij onder narcose en dan eet hij helemaal niet).

.

Dan heb je wel een dwergje denk ik..

(Mijn nijn moest ik 1.4 ml geven per keer en die was toen net aan boven de 2 kg)

(Over inslapen of operaties doe ik verder geen uitspraken dat laat ik aan anderen over)

Wel zwaar zuur dat het allemaal zo loopt :(

Heel veel sterkte en succes ermee verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn lieve nijn heeft het niet gehaald, op de parkeerplaats bij de dierenarts heeft hij zijn laatste adem uitgeblazen. Iets waar ik eigenlijk heel blij om ben, want ik had al besloten om hem niet nog een nacht zo erg te laten lijden. Dat pijnlijke moment bij de dierenarts heeft hij me bespaard. Het leek wel alsof hij het wist... We hebben hem begraven op een mooie plek.

Dank jullie allemaal voor alle steun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet meer willen slikken of slecht slikken is vaak wel een teken dat het einde in zicht is, ik was er al bang voor.. Je hebt je best gedaan en je hoeft geen seconde te twijfelen of je wel de juiste beslissing had gemaakt, dat heeft hij nu zelf gedaan. Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .