Ga naar inhoud

Voedster graaft toilet leeg en is gesteriliseerd


dannycnl

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Onze voedster heeft de laatste dagen de vervelende gewoonte haar toilet leeg te graven.

Erg vervelend maar goed, de vraag is waarom doet ze het

Vorig jaar is ze gesteriliseerd en ik lees voornamelijk dat dit komt omdat ze schijnzwanger zou kunnen zijn.

Maar juist om die reden hebben we haar laten helpen.

Het toilet staat al zolang we haar hebben op dezelfde plek en normaa doet ze er alleen haar behoefte.

Het valt me wel op dat ze ook in de tunnel aan het graven is (plastic riool buis) die we hebben liggen.

We hebben vaak een zandbak gehad, dit vond ze super alleen dit werd door beide nijnen gebruikt als toilet en in de zomer was dit niet te hebben zo dat het stonk.

Hoop dat iemand een oplossing heeft.

Groeten danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom bij de voedsters-graven-graag-hun-toilet-leeg club! Van onze vier voedsters doen er dit drie. Al jaren. Bij twee van hen (beiden gecastreerd) gebeurd het alleen als ze hun bak te vies vinden, bij de ander (niet gecastreerd) is het een kwestie van "ik wil graag mijn toilet zelf inrichten en hoef jouw rommel erin niet" (aubiose).

Ik lees graag mee welke opties er langskomen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier begint mn voedster ook ineens haar toilet uit te graven en door de kooi te gooien. Heeft ze nog nooit gedaa en ook gecastreerd. Ik ga ook even meelezen.

@bunnyfan hier staat ook een extra kattenbak op zich wel fijn alleen soms graven ze dat ding zonom dat ze direct op t plastic plassen en dat gaat dan natuurlijk wel wat stinken. Je moet t dus niet erg vinden om dat ding ook bijna dagelijks schoon te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster doet het inderdaad ook. Ik heb een grotere bak gekocht met hogere randen, toen was het even over. Maar mevrouw heeft haar oude hobby weer opgepakt....

Wellicht is het toch de grote schoonmaak :he:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, hier niet een voedster die het doet maar de ram! Gelukkig krijgt die het er niet uit, heb gewoon een onderbak van een kooi. Maar hij is er soms wel heel druk mee. Vooral als ik net alle vieze plekken eruit heb. Lekker graven denkt hij dan! Hij pakt ook veel korrels op en gaat daar ook mee gooien.

Wat ik wel merkte is dat wanneer ik ze bijvoorbeeld beneden heb staan hij het niet doet. Tsja wat daar de reden van is, geen idee. Misschien toch een beetje aandacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, hier niet een voedster die het doet maar de ram! Gelukkig krijgt die het er niet uit, heb gewoon een onderbak van een kooi. Maar hij is er soms wel heel druk mee. Vooral als ik net alle vieze plekken eruit heb. Lekker graven denkt hij dan! Hij pakt ook veel korrels op en gaat daar ook mee gooien.

Wat ik wel merkte is dat wanneer ik ze bijvoorbeeld beneden heb staan hij het niet doet. Tsja wat daar de reden van is, geen idee. Misschien toch een beetje aandacht.

Sorry maar dan is jouw ram volgens mij gay... kan niet anders! :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier worden dagelijks de kattenbakken (zonder kap) hele stukken verschoven en wordt een groot deel van de inhoud er uit gesmeten. Dader: mijn voedster (niet gesteriliseerd).

Soms is ze een poosje binnen in de schuur bezig. Daar ligt strooisel en stro op de grond en dat wordt allemaal in de hoeken geschoven met haar voorpoten en ook de plasbak daar wordt rondgesmeten. Je hoort dan een hoop kabaal binnen!

In de tussentijd zit de ram buiten heel onschuldig te kijken zo van “ik kan er ook niets aan doen hoor dat ze zo obstinaat is”. Maar gelukkig laat ze hem met rust en leeft ze zich helemaal uit op het interieur.

Eerder kwam het zo af en toe eens voor en dan duurde het een dag of 2, nu al een week of 2!

En ach ja, er rest mij ook niet veel meer dan de rommel weer bij elkaar te vegen en op te ruimen. Even later is het weer een puinhoop. Ik overweeg om morgen eens op zoek te gaan naar een paar haakjes om de bakken mee vast te zetten aan de wanden. Een baksteen er in helpt in ieder geval niet (meer). Het uitkrabben van het strooisel is natuurlijk lastiger te voorkomen. Ligt het aan de omslag van het weer dat de dames zo onrustig zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zandbak is inderdaad geweldig voor ze en voor ons ook erg leuk om dan naar ze te kijken!

Hier hadden ze een zandbak van zo’n 2 m2 in hun verblijf. Helaas begonnen ze op een gegeven moment in de zandbak te plassen en daarmee begon het te stinken. De zandbak werd verkleind (een lekbak voor wasmachines) en regelmatig gooiden we alle zand weg en kregen ze schoon zand. Maar waar ga je met al dat vieze zand naar toe?

Inmiddels hebben we buiten hun verblijf een zandbak, waar ze gebruik van kunnen maken als ze in (een deel van) de tuin lopen. Buiten hun verblijf plassen en keutelen ze vrijwel niet en dus blijft het nu wel schoon. We hopen dat dit zo kan blijven, want het is inderdaad genieten voor ze. En wij vinden het zó leuk om naar die gravende en floppende konijnen te kijken!

Wat de voedster in de kattenbak doet is overigens meer een soort schuiven en duwen, niet echt graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog zo'n gravende voedster! De mijne deed het nooit en is er opeens sinds een paar dagen mee begonnen. Echt alles vliegt eruit en het stinkt dan meteen zo. Ookal is het pas de vorige dag verschoond.`Zij is ook gesterilliseerd.

Ik moet misschien ook maar eens kijken voor zo'n overdekte kattenbak. Ze hebben nu een gewone kattenbak waar ik de rand heb afgehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nooit gehad eigenlijk, maar de rammen smijten wel de toiletbakken door de ren heen dus heb ik de toiletbakken (2) in het hondenhok gezet zodat ze geen kant meer op konden, en het hondenhok in de hoek op de plek waar de toiletbakken stonden.

Gingen ze zich in het hoekje achter het hondenhok wurmen om daar alsnog gewoon op het steen te gaan plassen. Dus ik het hondenhok met bakjes helemaal in de hoek geschoven. Vervolgens werd het hondenhok binnen 1 dag helemaal aan gort geknaagd, ding stond in de weg, ze konden niet meer in hun hoek om te plassen! Pfffff....

Die tip om de bakken met haken aan de muur te maken vind ik dus wel een hele goeie!

Maar ja hier zijn de rammen dus ook degenen die het huishouden voeren. Dat ze gay zijn klopt, althans 1 van de twee is echt een homo-konijntje volgens mij. Bouwt ook nestjes in het stro en zo. Van vorig jaar augustus tot afgelopen april in de opvang gezeten omdat ie aan geen voedster te koppelen was. Is nu zeer gelukkig en klef met de andere ram uit mijn groep. De voedsters laat ie een beetje links liggen. En het is zo'n blij konijn! Inderdaad, als hij kon stofzuigen zou hij met een roze jurkje aan I Want To Break Free staan te zingen.

(Goed lied voor een konijn, I Want To Break Free.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze ram doet het ook hoor Cynthia. En onze voedster zit er naast met haar pootjes over haar oren want het geeft een rot herrie. Nog even en hij zit in China. Ze hebben ook een graafbak maar ik denk toch dat het herinrichten is want zodra ik die bak heb verschoond begint het: graven, graven, graven het lijkt Jochem Meijer wel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .