Ga naar inhoud

Is groenvoer per se nodig?


estheridb

Aanbevolen berichten

Ons konijn Fluffy is nu een half jaar. Vanaf het begin krijgt hij alleen biks en hooi. Sinds een maand of twee zijn we probleemloos overgestapt naar biks van Supreme Science Selective (ongeveer 50 gram per dag op 2 kilo). Het hooi is Timothy-hooi.

Toen ik me rond zijn komst begon in te lezen, las ik op konijnen.nl:

Groenvoer kun je beter niet de ene keer wel en de andere keer niet geven. Beter òf helemaal niet, òf elke dag groenvoer geven.

Ik besloot meteen om dan maar niks te geven, ook omdat er dit stond:

Het is af te raden om maaltijden te geven die bestaan uit grote hoeveelheden van slechts 1 soort groente. Het beste kun je van ca 5 verschillende soorten groenten een klein beetje geven.

Dat leek me allemaal zo bewerkelijk, daar heb ik eigenlijk geen tijd voor, om om de zoveel dagen 5 verschillende groentes te halen en klaar te maken.

Volgens de dierenarts was het ook niet erg dat hij geen groenvoer kreeg. Maar ik lees op dit forum zo ontzettend veel onderwerpen waarin allerlei adviezen worden gegeven om je konijn aan het groenvoer te krijgen, dat ik me langzamerhand afvraag of hij dan toch iets mist.

We proberen zo goed mogelijk voor hem te zorgen, dus als die 5 groenten echt nodig zijn, dan ga ik dat gewoon doen! Hij krijgt 2 à 3 keer vers water in een bakje (de drinkfles heeft hij nooit aan gewild). Ik verdeel z'n biks ook over 4 keer per dag (klokslag 8.00, 12.00, 17.00, 24.00 uur). Dit lukt vrijwel elke dag; het kan hooguit één of twee keer per maand voorkomen dat ik eens 2 sessies moet samenvoegen door afwezigheid. Ik weet eigenlijk niet of ik juist wel of niet verstandig doe aan dat verdelen. Ik ben dat gaan doen toen we overschakelden van onbeperkt biks naar die 50 gram. Ik vond het zo sneu als hij die bak dan in één ruk opat en de rest van de dag niks meer had. (Behalve hooi dan, dat heeft hij natuurlijk de hele dag meer dan genoeg.)

De belangrijkste vraag is dus: Mist mijn konijn belangrijke voedingsstoffen doordat hij geen groenvoer krijgt? En de tweede: Doe ik er juist wel of niet goed aan om z'n biks zo veel mogelijk over de dag te verdelen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben van mening dat het wel beter is als een konijn groenvoer krijgt. de enigste reden waarom een konijn geen groenvoer van me zou krijgen zou zijn als hij er niet tegen kan (gasbuik,diaree bijv.) ik haal altijd aan het begin van de week een aantal groenten idd 5 of 6 verschillende soorten meestal 1 stuk fruit en dan krijgen ze overal een beetje van meestal 's ochtends en 's avonds ze krijgen dan in totaal zo'n 100gr ik ben meestal 2 min. bezig met het klaar maken. en over de biks dat geef ik meestal wel in een keer ze krijgen hier met z'n tweeën 75-90 gr per dag en daar doen ze dan de hele dag mee aangezien ze hier vrij weinig biks eten ze eten de hele dag kleine beetjes nadat ze er eerst op aanvallen als of hun leven er vanaf hangt :P ik heb eerder wel een konijn gehad dat alles in een keer opat die gaf ik 's ochtends om 6 uur en 's avonds om 6 uur zijn biks en groenvoer at hij het allemaal in een keer op is dat pech voor hem dan moet ie de rest van de tijd maar gras of hooi gaan eten... sorry voor het lange andwoord heb het zo veel mogelijk geprobeerd in te korten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat het gezonder en leuker is voor een konijn als ie groenvoer krijgt. Het is ook heel fijn dat een konijn groenvoer gewend is voor als ze ziek zijn of na een operatie oid omdat konijnen meestal als eerste met groenvoer beginnen. Met biks krijg je ze niet makkelijk in de verleiding om te gaan eten.

Verder moet je alles niet te letterlijk opvatten; als je elke dag alleen al andijvie en witlof zou geven zit je al goed hoor. Ik geef zelf elke dag als basis andijvie + witlof en vul dat aan met wat ik in huis heb (meestal broccoli, wortelloof, sla, chinese kool en in de winter boerenkool). Ze krijgen wel elke dag een flinke schaal vol met z'n 2en.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen doen het beter als ze wel groenvoer krijgen. Mijn ram heeft snel last van verstoppingen en nat groenvoer zorgt ervoor dat de boel lekker aan de gang blijft. Overigens voer ik niet standaard 5 verschillende soorten. Ze krijgen hier elke dag andijvie, witlof en een stukje winterpeen. Dat wordt aangevuld met stukjes groenten die wij zelf eten die dag (en die niet giftig voor ze zijn natuurlijk). Klein stukje broccoli, een takje koriander, een stukje tomaat, soms een stukje appel. Ze krijgen 'smorgens en 's avonds een bakje groenten. Op deze manier is het niet zo duur (in de zomer althans..) en niet zo bewerkelijk ook.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen (viertal) zijn net kleine kinderen en willen altijd precies DAT stukje wortel dat toevallig nét door de ander gepakt wordt, waarna ze als idioten achter elkaar aan gaan rennen en uiteindelijk de plukken haren me om de oren vliegen. Ik vind het belangrijk en gezond voor ze, maar niet zó belangrijk en gezond. In principe zitten de voedingsstoffen al in hun biks, kruiden en hooi. Sommige soorten groente, met name bladgroenten, gaan wel goed en die krijgen ze zo nu en dan (paar keer per week) maar de groenteschotel die ze normaal gesproken altijd kregen begin ik niet meer aan. Mijn koppel krijgt die nog wel, want het heeft zeker wel toegevoegde waarde maar ik zou gewoon per situatie kijken hoe groot die waarde dan precies is. In mijn geval, of bijvoorbeeld door tijdgebrek of een klein budget, kun je best overwegen anders te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een ram die absoluut niet tegen groenten kon. Zelfs bij een paar happen kreeg hij plakpoep (niet leuk met een teddy!)

Mijn groep van 4, later 6, kreeg daarom jaren lang nooit groenvoer. Daar deden ze het prima op. Nu Bram er niet meer is, geef ik wel witlof en andijvie, omdat ze het erg lekker vinden. Maar zonder is dus echt geen probleem bij een verder goed dieet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je met biks, hooi en water een konijn best een volledige voeding kunt geven.

Het is inderdaad gemakkelijk en snel voeren en niet zo bewerkelijk als je geen tijd hebt/wilt maken.

Maar mij geeft dat geen voldoening. Ik vind het juist leuk om elke dag groen te geven.

Het (deels uit de hand) geven van groenvoer is een contactmoment tussen mij en mijn nijnen, lekker ontspannen bij ze in het verblijf zitten na een dag werken en er van genieten hoe zij genieten van het groenvoer, daar maak ik graag tijd voor.

Ook vind ik het nu met de rui een rustig gevoel dat ze lekker veel darmvulling hebben waardoor ingeslikt haar er beter weer uit komt.

Als ik alleen hooi en biks zou geven dan zou ik het ook niet in één keer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met groente moet je rustig beginnen, dus niet een paar happen, maar 1 klein stukje van een ter grote van een postzegel. kijken of de keutels goed zijn dan 2 keer zoveel en zo bouw je het op als het na 1 keer al niet goed is dan moet je stoppen en later nog een keer proberen en kijken of het dan goed gaat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen doen het beter als ze wel groenvoer krijgen. Mijn ram heeft snel last van verstoppingen en nat groenvoer zorgt ervoor dat de boel lekker aan de gang blijft. Overigens voer ik niet standaard 5 verschillende soorten. Ze krijgen hier elke dag andijvie, witlof en een stukje winterpeen. Dat wordt aangevuld met stukjes groenten die wij zelf eten die dag (en die niet giftig voor ze zijn natuurlijk). Klein stukje broccoli, een takje koriander, een stukje tomaat, soms een stukje appel. Ze krijgen 'smorgens en 's avonds een bakje groenten. Op deze manier is het niet zo duur (in de zomer althans..) en niet zo bewerkelijk ook.

in deze reactie zeg je 'nat groen voer' , hier had ik toevallig nog een vraag over.. is nat gras slecht voor een konijn ja of nee? om op te lopen en/of om te eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen wel groente, maar heus niet perse elke dag 5 verschillende soorten hoor!

De ene keer wat komkommer en sla, soms ook nog witlof, paprika of selderie erbij, net wat er in huis is! Soms kom ik wel aan 5 verschillende soorten, andere keren niet. Ze moeten het er maar mee doen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons krijgen ze standaard witlof en andijvie. Tomaat krijgen ze als we het zelf ook eten (vrij vaak) en wortel denk ik om de dag. En af en toe komkommer. Wij halen gewoon iedere week een voorraadje en dat blijft makkelijk een week goed. Het enige wat je dan dagelijks moet doen is een paar blaadjes andijvie en witlof afscheuren, een worteltje oid erbij, ene even wassen. Het hoeft dus niet veel tijd te kosten hoor, als je daarmee zit!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop ik ook altijd, beetje witlof, wortel andijvie.. 'S middags snijd ik van alles een beetje en hussel dat even, zo leuk te zien hoe ze met hun snoetjes eerst het witlof er tussenuit snoepen en dan de rest opeten. Extra vitamientjes altijd goed toch:yipi:

Als ik Yara ( onze shih tzu ) mee neem in de ren pikt ze er altijd een stukje wortel uit.

Groet Diana en

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier iedere dag witlof en andijvie.

M'n vader zit regelmatig te zeuren dat ik ook andere dingen voor ze moet halen, maar ik zou niet weten wat.

Volgens pa is broccoli een koolsoort en mogen ze dat dus niet (ik dacht dat ze t wel gewoon mochten), sla wil ik ook niet riskeren, dan blijft er al weinig over bij die supermarkten :P

Ja een worteltje krijgen ze wel eens, maar dat doe ik zelf niet dagelijks omdat het niet zo gezond voor ze is. Wortelloof zijn ze gek op, maar van die bos worteltjes kan ik iedere keer de helft weggooien.

Dus ik hou het ook gewoon op 2 hoor en ze doen het er prima op

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot zover alvast bedankt voor alle reacties. Geld speelt geen rol, en tijd eigenlijk ook niet; ik wil alleen maar het beste voor Fluffy. Het punt is alleen dat we zelf nooit verse groentes in huis hebben (en ik denk niet dat Fluffy potjes Hak mag ;). En hoewel we zo veel mogelijk tijd voor 'm maken, hebben we het wel ontzettend druk en boodschappen worden onregelmatig gehaald.

Het punt is dus dat we op zich wel speciaal voor hem groentes in huis kunnen halen, maar ik toch bang ben dat er heus weleens een dag zal komen dat we een keer zonder zitten. Geen idee of dat heel erg is, maar ik denk niet dat het meerdere dagen zullen zijn.

En verder zou ik het dan toch beperken tot twee of drie groentes; ik heb dus zelf niks om het mee aan te vullen. Maar ik lees dat er wel meer mensen zijn die er geen vijf geven.

Ik vind met name de genoemde argumenten van een operatie en de rui wel erg goed, dus ik denk dat ik er dan toch maar voorzichtig mee ga beginnen. Ik lees vaak witlof, andijvie en wortel, dan gaan we dat maar in huis halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ik toch bang ben dat er heus weleens een dag zal komen dat we een keer zonder zitten. Geen idee of dat heel erg is, maar ik denk niet dat het meerdere dagen zullen zijn.

Daar zou ik me niet zo druk om maken, je kunt altijd nog paardebloemen gaan plukken als je zonder zit ;) of een dagje overslaan. Leuk voor Fluffy dat je het gaat proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er natuurlijk aan hoe je woont en of je een tuin hebt, of familie hebt met een tuin, maar er zijn veel mogelijkheden om aan groenvoer te komen. Je kunt zelfs veel in potjes verbouwen in je keuken!

De ene dag pluk ik gras, paardenbloem, weegbree enz. in de natuur.

De andere dag ga ik door de tuin en krijgen ze aardbeiblad, bruidssluier, vrouwenmantel, munt, peterselie, paardenbloem, bladeren/takken van de hazelnotenboom, berk enz.

Als ik naar mijn ouders ga krijg ik altijd een paar takken van de appelboom mee. Die gaan hier op een emmer water (blijven ze groen) en daar krijgen ze een aantal dagen van.

Als ik met de honden loop en ik kom een wilg tegen, gaat er altijd een takje mee voor de konijnen.

In de winkel koop ik (vooral ’s winters, als er in de natuur/tuin niet veel meer te vinden is) andijvie, witlof, veldsla, peterselie, basilicum, waterkers, rucola, wortel(loof) enz.

Er is echt heel veel keus!

Ik tel niet hoeveel verschillende soorten ze krijgen en ze slaan heel soms wel eens een dagje over of krijgen wat minder.

Dan krijgen ze wat meer biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn hele bende :whistle2: elke dag groen. Ik vind dit persoonlijk heel erg belangrijk omdat in groenten zowel vezels zitten en het enorm leuk is om konijnen te zien genieten van zo lekker fris groen.

Wat ik al jaren doe is elke dag 1 groente en ik denk dat dit voor jou ook heel wat problemen vermijd.

Je kan gewoon voor een hele week iets meebrengen. vb : 1 wortel, 1 stronk witlof, 1 busseltje peterselie, een klein zakje spinazie, ....je ziet er bestaan genoeg dingen die je per portie kan kopen. De moeite om dit te doen en vol te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog even een vraag van een totale nitwit op groentegebied, voor ik eraan begin. Het lijkt mij het makkelijkst om in één keer blaadjes van de gehaalde groente eraf te halen en te wassen en kant-en-klaar in bakjes te doen, zodat je het op de dag zelf alleen nog maar hoeft te snijden. Ik vraag me af of dat een goede manier is. (Ook omdat ik lees dat bijvoorbeeld Anouk91 dagelijks de blaadjes ervan afhaalt.)

Verder lijkt zo'n kant-en-klaar gesneden en gewassen zak andijvie (bijvoorbeeld van de AH) me erg handig, dat ik (zodra hij gewend is) bijvoorbeeld een week met zo'n zak kan doen. Ik snap dat dat een stuk duurder is, maar goed, ik betaal dan voor dat gemak. Zijn hier bezwaren tegen, dat iemand dat weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gesneden groenten blijven veel minder lang goed dan ongesneden. Je kunt dus best een zak andijvie kopen, maar verwacht niet dat je daar een week mee doet. Na een dag of 2 in de koelkast is het al niet lekker meer, terwijl je een krop andijvie rustig een week in de koelkast kunt bewaren. Voorsnijden heeft hetzelfde effect, het verlept een stuk sneller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .