Ga naar inhoud

terug kerende gas problemen, oorzaak onbekent


breezer

Aanbevolen berichten

hallo,

mijn konijn heeft voor de zoveelste keer gas problemen, we zijn de sympthomen alweer aan het behandelen, alleen blijft de oorzaak onbekent, waardoor het dus steeds blijft terug komen.

bloed en urine onderzoek wezen niks uit,

weer haakjes lijkt me sterk. zie namlijk onderstaand:

het begon zaterdag middag, hij gedroeg zich vreemd na het eten van sience selective (krijgt die altijd), ging in vreemde houding ligggen en maal bewegingen terwijlo niks aan eten was meer, hij leek niet lekker te kunnen liggen en ging uiteindelijk maar vreemd rechtop zitten met oren na achteren gedraaid, duidelijk zichbaar hij zich niet lekker voelde, maar hij at dus nog wel net ervoor. en bij lekkere dingen aanbieden bleef die eten, alleen de keutels bleven uit.

gestart dus weer met laxatract, metacam en siceral. (heb ik in huis, aangezien dit steeds terug komt, ander kan ik om de 3 a 4 weken na de dierenarts rennen met hem, op gegeven moment weet je het wel).

vervolgens kwamen er keutels, gelukkig, kleine ketting keutels ertussen, 1 met drie keutels eraan met klein beetje haar (echt heel weinig), rest kleine keutels die langzaamaan groter werden. inmiddels gelukkig dus weer keutels, normale keutels afgewisseld met kleine keutels, geen ketting keutels verders meer gevonden.(gooi wc nu om de haverklap leeg om alles in de gaten te kunnen houden.

het probleem is ene beetje dit dus eleke keer terug komt, zo om de 4 weken. de keren ervoor hadden ze voor zekerheid steeds de haakjes verwijderd omdat ze verders geen andere oorzaken konden vinden. maar d allerlaatste keer ben ik na utrecht geweest na j de boer, en die heeft ook de haakjes weggehaalt (verder weggeslepen ddan normaal) maar vertelde er wel bij hij niet kon zeggen dat echt de oorzaak was, aangezien het mini haakjes waren en er geen tong of wangbeschadegingen waren, maar de oorzaak hebben we dus niet kunnen terug vinden, ook foto's van zijn gebitjes gemaakt en volgens hem verders echt keurig, geen onstekingen etc.

daarna heeft het 2,5 week geduurt voordat hij weer zelf wou eten en goed keutelde, we kregen de darmen maar moeilijk weer aan de praat. waren het dan toch niet de haakjes? of gewoon nu exta lang last omdat haakjes verder weggeveilt waren? wel bleven de keutels met dwangvoeren ook erg klein, advies me eigen dierenarts nog meer dwangvoer, meer dan normaal aangeraden. en uiteindelijk kwam het dus na 2,5 week weer goed.

alleen nu zitten we dus weer hetzelfde, ik wil best na diere4narts weer toe hoor, hoop alleen iemand eerst wat tips voor me heeft, want de dierenarts komt ook niet verder meer dan haakjes en symhtomen aanpakken, maar ik ga steeds meer twijfelen aan die haakjes omdat ik nu heb gezien het eerst pijn en niet keutelen was, en daarna pas niet eten. bij haakjes is het als ik goed begrepen heb, ze niet keutelen omdat ze niet meer willen eten, en hier is het dus andersom.

daarbij heeft j de boer dus aangegeven hij de haakjes echt te klein vond om als oorzaak vast te stellen, maar waarom heeft mijn konijntje dan steeds problemen met poepen. wel is me opgevallen mijn konijn zijn hele leven al weinig blinde darm keutels heeft en zijn normale keutels opeet, (maar kan natuurlijk ook zijn hij de blinde darm keutels altijd opeet waardoor ik er nooi 1 vind van hem, wel zie ik hem ook altijd de normale keutels opeten. die poept die uit draait zich om en eet ze op, en soms ook rechtstreeks uit de kont, (maar wel echt normale keutels, niet zacht etc).

heeft iemand een idee, wat we nog kunnen doen? wat het kan zijn het steeds terug komt? nu kunnen we alleen de symthomen aanpakken, maar liever zou ik het voorkomen, kan het te maken hebben met het ouder worden? want het wordt wel steeds vaker namate ouder wordt, kan weinig info vinden over gezondheids problemen die bij ouder worden horen, maar moet toch ergens vandaan komen? ik hoop iemand iets weet waar we nog niet aan gedacht hebben, zodat ik na dierenarts kan gaan met die info, want om eerlijk te zijn, schiet het nu niet op te gaan, elke keer krijg ik toch te horen ik door moet gaan met waar al mee bezig ben omdat inmiddels bekent is wat er aan de hand is, alleen de oorzaak onbekent blijft. en zelfs utrecht kon niks vinden, dus ja wat moet je dan nog, na mijn mening is dat toch wel een van de beste dierenartsen die er bestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij heeft wel panacure gehad, daarom zou wormen onwaarschijnlijk zijn volgens dierenarts, aangezien meneer elke keer na dierenarts bezoek ec krijgt en dus panacure. panacure zou tegen de wormen moeten werken. dus dan had het over moeten zijn, of denken jullie het steeds terug komt de wormen?

het is in elk geval al besproken met me eigen dierenarts en met utrecht, maar ze vonden het onwaarschijnlijk ivm met de panacure die hij zovaak gehad had en dus weer kreeg. de darm problemen horen niet echt bij ec. ec is al wel zowaar vastgesteld, hoge kreatine (weet niet hoe schrijf) gevonden in bloed test etc, wat meestal gevonden wordt bij konijn met ec. dit kan kloppen want hij heeft vanaf 2 weken dat hem hebben al terug kerende ec verschijnselen, die we dus vaak behandelen.

minstends 1 keer per 3 maanden krijgt die panacure van 2 weken. maar laatste tijd vaker, elke keer na dierenarts heeft die terug val van ec, vandaar we elke keer na dierenarts bezoek moeten starten met panacure, en ik hem dus het liefst zoveel mogelijk bij dierenarts weghou zolang we het onder controle kunnen houden, want dierenarst bezoek betekend terugval ec bij hem. (teveel stres, hij is heel eenkennig, wilt niet door andre mensen anageraakt worden, is dan ook vrij dominant, als sproeien in diernearts gezicht, tot letterlijk aanvallen, poten slaan en bijten)

kan er op wormen getest worden? en zit dat niet in uitgebreid urine en bloed onderzoek? (lijkt me niet hoor dat via urine en bloed kan, maar zoveel weet ik ook niet ;) ) kan natuurlijk voor zekerheid weers tarten met panacure voor als het wel wormen zijn, maar als vastgesteld kan worden is dat misschien beter.

aangepast door breezer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen moeten geloof ik in de keutels gevonden worden. Maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Zou het niet kunnen zijn dat hij zoveel medicatie krijgt dat zn darmpjes daar niet tegen kunnen? Ik weet het niet, vind het een hele vervelende situatie voor je! Als het wel haakjes op de kiezen zijn is het dan misschien een idee om die kiezen te laten verwijderen?

Succes en sterkte in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

daarvoor was ik de laatste keer in utrecht, de kiezen verwijderen, maar na maken van foto's en gebit bekijken belde de dierenarst me dus, hij ze gewoon korter sleep voor zekerheid, want verwijderen vond die onnodig aangezien hij niet geloofde het door de haakjes kwam, maar dan voor zekerheid toch verder zou slijpen om te kijken wat dan gebeurde, maar reslustaat was dus, langere herstel, 2,5 week moeite met eten en keutelen. geen idee of kwam doordat haakjes verder waren weggeslepen, of dus omdat haakjes het probleem niet was maar de darmen zelf.

zit zelf te twijfelen om sience selective te schappen uit zijn voeding, hij heeft het nameljik altijd na eten van sience selective, maar dan zit weer met probleem dat je overal leest dat als je geen brokvoer meer geeft, je een goede samenstelling van groenvoer etc moet geven zodat ze geen voedings stoffen te kort gaan komen, en ik ben niet zo goed in zo een dieet samenstellen. hij eet wel genoeg hooi etc hoor,

vroeger kreeg die gemengt voer(toen wist ik niet beter) en had die er nooit last van, maar sience selctive is juist veel gezonder, dus dat gooien we maar op toeval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een konijn wat de laatste tijd steeds haakjes krijgt zo om de maand, ik heb haar nu een paar keer laten helpen. En dit begon na een hele zware verstopping.

maar goed, om een lang verhaal kort te maken. Ik heb haar overgezet op Trovet konijnenvoer. En het valt mij en mijn vriend op, dat ze een stuk kwieker is, ze is vrolijker en doet het gewoon heel erg goed. Ik ben er echt verbaasd over eerlijk gezegd. En ze vind het nog heel lekker ook. Ook krijgt ze zo nu en dan wat gedroogde kruiden die ze erg lekker vind.

Maar misschien is dat ook een optie om dat eens te proberen ipv de Sience Selective.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt inderdaad een andere voeding zoals Trovet proberen. Als hij regelmatig langdurig panacur krijgt dan zijn wormen wel uitgesloten ja. Overigens heb ik wel al een paar keer gehoord dat darmproblemen eventueel wél te linken zijn aan EC maar dat ging over vermoedens en was (nog) niet bewezen/bevestigd. Je kunt voor de zekerheid de ontlasting laten onderzoeken, dat kost meestal iets van 15 euro max. en je hoeft alleen maar wat keutels heen te brengen. Maar wormen zullen het wel niet zijn dus of dat nut heeft betwijfel ik.

Lastig zeg, je hebt al heel veel dingen uitgesloten zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie reactie,

helaas eet hij geen trovit, net als hop farms super trio, over het algemeen eet hij hooi en kruiden, en elke ochtend klein beetje sience selective, maar nu die ziek is alleen nog hooi en kruiden, alsof die het zelf ook aan het voer linkt...

gisteren toch nog maar ff na de dierenarts geweest aangezien keutels steeds kleiner werdn weer, we gaan metachoral drops erbij geven, aangezien emeprid even op is, komt wel weer binnen, dus indien slecht blijft gaan geven we alsnog emeprid erbij, vaak als medicijnen niet meer aansloegen, deed de emeprid dat nog wel bij hem.

ik was de laatste gisteren dus heb ff goed vanalles kunnen overleggen, we komen vooral uit op draag werkende darmen, vanwege de ouderdom, dat van de ec, dat wil ik ook wel geloven, dat het er invloed op kan hebben, hij trekt soms ook met achterpoten, voorheen had hij alleen ec symthomen kwa zijn koppie en evenwicht bewaren.

we gaan hem weer proberen aan de praat te kijgen met de medicijnen, verders ga ik het hard voer toch schappen uit zijn dieet, tijdelijk om te kijken of het helpt. hij is een goede hooi eter, en kruiden eter, dus inprincipe zou het niet zoveel kwaad kunnen. ik open wel even nieuw topic of er iemand is die me kan helpen wat ik eventueel erbij moet geven etc. (anders loopt straks vanalles door elkaar).ik hou jullie op de hoogte als er verandering is etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

laat die gewoon liggen, waren al blij hij sience selctive ging eten.

had vroeger gemengt voer (wist toen nog niet beter). en had nooit last van gas. sinds die sience selective heeft is gas probleem begonnen, vandaar we willen proberen sience selctive te schappen, maar inmiddels ben ik bekent met dat gemengt voer niet goed is, dus wil dat liever niet weer gaan geven. we hebben vanalles geprobeert maar hij weigert het te eten. me mannetje is gewoon heel kieskeurig met voer, dan eet die gewoon alleen het hooi en laat de brokken liggen als wat anders geef.

heb gewoon een heel eigenwijs konijn, op allerlei manier eigenwijs ;)

aangepast door breezer
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar goed, om een lang verhaal kort te maken. Ik heb haar overgezet op Trovet konijnenvoer. En het valt mij en mijn vriend op, dat ze een stuk kwieker is, ze is vrolijker en doet het gewoon heel erg goed. Ik ben er echt verbaasd over eerlijk gezegd.

Ik ben na aanleiding van dit topic en de opgezette poll eens gaan terug denken en besef me ineens iets.......

Ik ben in verband met haakjes een groot voorstander van Trovet, maar realiseer me nu dat ik sindsdien ook geen één konijn met gasaanval heb gehad.

Toeval......? Wie zal het zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn heeft tot leeftijd van 8 jaar op gemengt voer gezeten en ook nooit gas gehad, pas sinds de sience selective, trovit gaat er helaas niet in bij hem. ik ben vooral benieuwd na een pol, in combinatie met sience selective en gas.

ik mag natuurlijk niet tegenspreken het bekent staat als een van de beste voer, maar mij is wel opgevallen ik sinds sience selctive allemaal dierenarts koste maak die ik ervoor op gemengt voer niet maakde, kan ook toeval zijn, maar heb me hele leven al konijnen en de meeste zijn oud geworden op gement voer (tussen 8 en 12 jaar), sinds sience selective loop ik tegen gas problemen aan, kiesproblemen, en blaas problemen. of toeval is weet ik niet. maar ja zo dubbel want sience selective hoort vele malen beter te zijn dan goedkoop gemengtvoer. maar het druist best in tegen wat ik zelf ervaar met mijn nijnen sinds ik het ben gaan voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb ook wel zoiets hoor. Bailey reageert ook slecht op de volwassen SS. Tis dat hij die junior zo lekker vind dus dat geef ik als hij ziek is enz. Maar toen ik in het begin alleen hope farms gaf had ik ook minder problemen met mijn konijnen. Pas toen ik ander voer probeerde begon de ellende. Ik probeer nu ook gewoon weer op hope farms over te stappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat zeker het proberen waard vinden, wat heb je te verliezen... Wel zou ik nog eens goed na gaan of je niet meer dingen veranderd hebt. Ik ben bijvoorbeeld ooit gestopt met het geven van gemengd voer en overgestapt op Science Selective. Mijn konijn had toen om de haverklap stasis (stilliggende darmen). Je zou dan de conclusie kunnen trekken dat het aan het voer ligt. Wat ik echter ook gedaan heb, en wat heel vaak een logische stap is bij verandering van voer, is de hoeveelheid aanpassen. Mijn konijn had altijd een volle bak voer tot zijn beschikking. Omdat hij niet anders gewend was en alleen zat kon hij prima maat houden, hij at de hele dag door kleine beetjes. Maar ja, van Science selective moet je 15 gram per kg geven, dus mijn konijn kreeg 25 gram per dag. Hij vond de Science véél lekkerder, het was in concrete hoeveelheid ook minder.. Dus toen at hij opeens nog maar twee kleine porties per dag (en één portie groente). Helaas at mijn konijn geen hooi, absoluut niet, onder geen beding niet, tig soorten heb ik geprobeerd op tig manieren. Wat krijg je dan: Drie keer per dag een grotere hoeveelheid voeding en verder niks. Tussen de laatste portie 's avonds en de eerste 's ochtends zat soms wel twaalf uur. Genoeg tijd om het mis te laten gaan. Nooit bij stil gestaan en ook pas heel laat de link gelegd. Door dat onbeperkte voer kon hij toch heel regelmatig eten zodat zijn darmen goed op gang bleven. Overigens had mijn konijn wel haken op de kiezen doordat hij echt ontzettend weinig vezels binnenkreeg, dus doorgaan op de oude manier is ook nooit echt een optie geweest, maar ik heb toen wel het ene probleem ingeruild voor het andere..

Ik wil niet zeggen dat jouw konijn precies hetzelfde probleem heeft, maar het kan wel zijn dat er ergens anders een aanpassing gedaan is toen je Science bent gaan voeren. Misschien verstandig om gewoon eens na te gaan, precies opt e schrijven wat je eerst deed en wat je nu doet. Misschien komt er niks uit maar kwaad kan het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je niet gewoon proberen om hem terug zijn oude voeding te geven ?

Hij is daar al redelijk oud op geworden dus is hij waarschijnlijk er aan gesterkt. Als hij van ss alleen problemen heeft.... Ik vind het toch het proberen waard. Wat zegt je dierenarts hierover ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zegt ook langzaam aan terug zetten, ben er inmiddels ook al mee bezig, dit voer eet die ook beter, en weer panacure, lichte ec verschijselen weer, dus mochren er toch wormen zijn gaan die alsnog weg. Voorheen zat met probleem me te dikke konijn geen goedkoop voer mocht hebben, maar ik heb ze uit elkaar moeten halen voor de derde keer vreet ze me mannetjes hoofd kaal tot bloedens toe, tijdens het wassen van zijn koppie, van ene in het andere probleem dus weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

ik wil toch nog even een update geven om te laten weten hoe het is afgelopen, nu hij geen sience selective meer krijgt gaat het super, hij heeft grotere keutels dan ooit, en is weer helemaal de oude. na proberen kwam ik erachter hij wel beaphare senior voer eet, (helaas laat die wel 1 kleur brok liggen, ook als niet bijvul hij pakt liever dan hooi etc dan die kleur brok) de lichte ec verschijnselen zijn ook weer zo goed als verdwenen (na behandeling panacure en metacam). me andere konijntjes laat ik gewoon op sience selective zitten, maar deze krijgt voortaan gewoon beaphare senior voer, zo blijkt maar weer dat elk konijn anders reageert op voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .