Ga naar inhoud

Hoe zie je dat een konijn gelukkig is als die alleen is?


Djohn

Aanbevolen berichten

soo dat noem ik nou echt een waakkonijn hahaha echt geweldig ! maar heb nu een ren in de kamer staan tijdelijke trixy ren maar er komt een puppieren in te staan want die zijn veel steviger want bij deze die ik nu hebt trekt me konijn (Marley) het zowat aan de kant en kan ze nog ontsnappen haha btw wat voor konijn hebt je dwerg ?

aangepast door ricksem
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 227
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is ze ook zeker en ben zo trots op er! Maar heeft helaas ook voor stress bij haar (en mij) gezorgt:( een ren heb ik gelukkig niet nodig:) ze knaagt niks kapot alleen t sproeien momenteel maar das tijdelijk als ze dalijk uit de puberteit is zijn we daar ook weer van af:) ik heb een vosje, beige met zwart/grijze tekeningen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is altijd alleen geweest en heeft op een maand na de 11 jaar gehaald. Hij kon altijd los rond lopen en kwam op ons afgerend als hij aandacht wilde. Dan werd hij ook echt druk. Wij gingen ook regelmatig met hem knuffelen of deden een tukje in bed met hem in de armen. Misschien was hij gelukkiger met een maatje, maar dat zat er helaas niet in. Ik denk dat hij ons toch een beetje als maatje zag.

Overigens had ik ook twee andere konijnen (zusjes) en zij werden slechts 6 jaar oud. Ze stierven kort na elkaar en waren lang zo actief niet. Die heb ik nooit gekke sprongen zien maken etc.

Morty het beesje van bijna 11, was echt een grappenmaker. Veel sprongetjes, trappelen met de achterpootjes als ie wist dat we met hem gingen spelen, etc etc. Ik weet niet of het beter is om een konijn alleen te hebben of met z'n tweetjes. Misschien mochten die twee zusjes elkaar niet zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou goed kunnen, 2 konijntjes van hetzelfde geslacht gaat vaak niet zo goed en sowieso kan je niet zo maar 2 konijnen bij elkaar zetten, je moet wel kijken of hun karakter bij elkaar past, net als bij mensen. Mensen zijn ook niet graag altijd alleen, zonder ooit in je hele leven een ander mens te zien, maar dat wil niet zeggen dat je iedereen even lief of leuk vindt.

Het is dus wel beter als een konijn een ander konijn om zich heen heeft, maar dan moet je wel een beetje van te voren kijken of ze elkaar wel leuk vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben 24 en woon lekker met mn nijnevrouw alleen;) een vriendje of vriendinnetje heeft bij haar absoluut geen zin, heb t al geprobeerd maar ze is ontzettend jaloers (zelfs als ze mee naar mn ouders gaat op bezoek en ik mn mams een knuffel geef xD) overdag werk ik en konijnen eigen slaapt zij dan voornamelijk, 's avonds is er meeer dan genoeg tijd voor mn lieverd en meestal hupt ze nog rond als ik al in bed lig (overdag loopt ze overigens ook gewoon de hele dag los hoor) vaak komt ze nog ff in bed mee knuffelen en gaat dan van zelf de kooi en komt er pas uit als ik op sta:) Moet wel zeggen, heb dit echt nog nooit mee gemaakt met een nijn, ben met konijntjes opgegroeid maar zoals zij is heb ik nog nooit mee gemaakt of uberhaupt over gehoord. Maar dat maakt haar ook zo speciaal en zorgt voor een hele speciale band tussen haar en mij:)

Woeps... Dacht dat je een jaar of 12 zou zijn. :$

Jammer dat de koppeling niet is gelukt. Misschien kun je het nog een keer proberen na de pubertijd in een opvang? Dan kiezen ze een rammetje op karakter, en is het zeker neutraal terrein. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Ik wil graag laten zien waar ik mijn konijn wil neer zetten. zie de foto's :P

Tja ik MOET van de begeleiding een hok hebben. Dus ik haal een 1.20 hok. Zodat mijn konijn niet tegen de muur kan plassen. :D En omdat de ren anders te groot word. Ik kan maximaal 8 stukjes gebruiken. ;) dus ik heb nu 2x2 m2

Dan kan ik alles nog normaal doen. Mijn begeleider gaat er over nadenken of mijn konijn 24 uur in de openhok en ren mag.... Als het niet mag en hij mag alleen in het hok Dan koop ik en konijnenflat! zodat ik het nog een beetje goed kan maken... vind het anders zo zielig voor het beestje dat hij niet kan rennen....

Oja dat aquarium gaat weg en dat cavia hok ook. :)

Groetjes Djohn

5bso60.jpg

[nqekw8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja! Dat cavia hok is gevuld omdat mijn goede vriendin komt met haar cavia's :D Ik ga een paar dagen voor ze zorgen. :) Dan weet ik meteen of ik het iets of niets vind. :) ze neemt daarna haar oude hok weer mee. :) Ik vind konijnen zeker super leuk! Maar ik twijfelde niets voor niets.... heen en weer..... Een goede manier om te testen of ik het leuker vind.... Ik heb al een paar dagen een huisgenoot haar konijn verzorgd... Dat was super leuk!!!!!!!! :D :D :D :D

aangepast door Djohn
Dat moest er nog bij :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Woeps... Dacht dat je een jaar of 12 zou zijn. :$

Jammer dat de koppeling niet is gelukt. Misschien kun je het nog een keer proberen na de pubertijd in een opvang? Dan kiezen ze een rammetje op karakter, en is het zeker neutraal terrein. ;)

Haha maakt niet uit;) nja mijn idee en dat van de DA is als ze weer helemaal fit is een nestje te laten komen en een van de jonkies uiteindelijk te houden (als ze t toe laat) maar ze heeft ontzettende moeder gevoelens, ze heeft 2 konijnen knuffeltjes in de kooi die ze altijd verdedigt, wast enz.. Dus maar even erover nadenken:) momenteel is ze ontzettend gelukkig met mij (op dit moment ligt ze heerlijk op mn schoot te slapen) dus we laten t voor nu maar ffies:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha maakt niet uit;) nja mijn idee en dat van de DA is als ze weer helemaal fit is een nestje te laten komen en een van de jonkies uiteindelijk te houden (als ze t toe laat) maar ze heeft ontzettende moeder gevoelens, ze heeft 2 konijnen knuffeltjes in de kooi die ze altijd verdedigt, wast enz.. Dus maar even erover nadenken:) momenteel is ze ontzettend gelukkig met mij (op dit moment ligt ze heerlijk op mn schoot te slapen) dus we laten t voor nu maar ffies:)

O wat lief zeg! :)

Mag ik je wat vragen. Ik heb geen flauw idee waar konijnen knuffels (die ook echt op konijnen lijken). Kan kopen.... Waar heb jij die gekocht????

Want als mijn konijn komt en hij is alleen wil ik natuurlijk wel een beetje gezelschap tot dat het vrouwtje komt

Groetjes Djohn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha maakt niet uit;) nja mijn idee en dat van de DA is als ze weer helemaal fit is een nestje te laten komen en een van de jonkies uiteindelijk te houden (als ze t toe laat) maar ze heeft ontzettende moeder gevoelens, ze heeft 2 konijnen knuffeltjes in de kooi die ze altijd verdedigt, wast enz.. Dus maar even erover nadenken:) momenteel is ze ontzettend gelukkig met mij (op dit moment ligt ze heerlijk op mn schoot te slapen) dus we laten t voor nu maar ffies:)

Dat verdedigen en wassen is een uiting van haar behoefte aan een vriendje, dat heeft weinig te maken met moeder gevoelens volgens mij. Er zijn al zo verschrikkelijk veel konijntjes op de wereld die een goed plekje zoeken dat ik graag nadrukkelijk wil afraden aan een nestje te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O wat lief zeg! :)

Mag ik je wat vragen. Ik heb geen flauw idee waar konijnen knuffels (die ook echt op konijnen lijken). Kan kopen.... Waar heb jij die gekocht????

Want als mijn konijn komt en hij is alleen wil ik natuurlijk wel een beetje gezelschap tot dat het vrouwtje komt

Groetjes Djohn

Ik heb ze bij intertoys vandaan ze lijken behoorlijk echt!! Wel even goed opletten dar er geen harde dingetjes (snorharen makker eraf te halen neusje of oogjes) aan zitten als ze die op eten heb je een behoorlijk groot probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verdedigen en wassen is een uiting van haar behoefte aan een vriendje, dat heeft weinig te maken met moeder gevoelens volgens mij. Er zijn al zo verschrikkelijk veel konijntjes op de wereld die een goed plekje zoeken dat ik graag nadrukkelijk wil afraden aan een nestje te beginnen.

Met alle respect, maar ik denk dat ik mn eigen konijn beter ken en weet wat haar behoeftes zijn dan iemand die haar niet kent;)

Haar kooi is haar plek, haar eigendom dus ook alles wat er in de kooi aanwezig is. Als mens verdedig je je eigen omgeving ook, omdat het van jou is daar hoort niets of niemand aan te komen dus het is vrij normaal dat ze alles in haar kooi verdedigt. Daarnaast is ze behoorlijk jaloers, en werkt een "willekeurig" maatje bij haar niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een willekeurig maatje werkt bij bijna geen enkel konijn, er moet een klik zijn en de karakters moeten bij elkaar passen. Een opvang kan je daarbij helpen. Ik wil je sterk aanraden om je even heel goed in te lezen, er is een enorm overschot aan konijnen en er zijn maar erg weinig mensen die er echt goed voor zorgen. Stel je krijgt een nest van 6 konijnen, wat echt geen uitzondering is, en alles gaat goed, dan moet je 6 goede plaatsen zoeken, dat kan nogal eens flink gaan tegenvallen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan is jouw konijn toch niets anders dan welk konijn dan ook. Dat heeft niets met je konijn kennen te maken, maar met konijnen in het algemeen kennen te maken. Er zijn niet veel konijnen die je met elk willekeurig konijn samen kan zetten.

Het gaat niet om het verdedigen van de kooi, het gaat om dat ze de knuffels wast, en ze als 'van haar' beschouwt, dat dat niets met moedergevoelens te maken heeft maar met behoefte aan een echt konijn als gezelschap.

Die kooi verdedigen is helemaal niet zo normaal, dat wordt hoknijd genoemd en is een algemeen gekend gedragsprobleem van konijnen die een te kleine ruimte hebben en gebrek aan gezelschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was even voorbijgegaan aan de verdediging van de kooi zie ik nu. Dat is inderdaad een bekend probleem, en geen normaal gedrag. Konijnen die dit gedrag vertonen veranderen vrijwel altijd ontzettend zodra ze meer ruimte tot hun beschikking hebben. Het klinkt mij ook in de oren alsof jouw konijn zich gewoon gedraagt als een normaal konijn in die situatie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tara, het willekeurig stond niet voor niks tussen haakjes. Bedoel dat zij niks van andere konijnen moet hebben, been there done that. Tis waarschijnlijk gewoon beter voor haar als ze een van haar eigen kids als maatje bij zich houdt (uiteindelijk). Over de jongen kwijt krijgen bij een goed adres is geen probleem geen kennissen/vrienden die het graag zouden willen.

Lonja, gedrags problemen heeft ze niet (behalve de puberteit waar ze nu in zit) te weinig ruimte? Dat denk ik toch niet ze heeft mn hele appartement van 70m2 ter beschikking en als t weer beter is en mn tuintje af is kan ze ook nog naar buiten. Dus dat lijkt me niet het geval.

Nogmaals ik ken mijn konijn en we hebben de laatste tijd genoeg mee gemaakt wat een hoop dingen verklaart. Daarnaast heeft elk konijn een eigen karakter en die van mij is nou eenmaal een hele apparte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kennen geen familiebanden, het zou haar er niet van weerhouden te gaan knokken. Maar goed, tegenover een fikse dosis eigenwijsheid houdt geen enkel advies natuurlijk stand.

Heeft niks met eigenwijsheid te maken maar met kennis van je eigen konijn maar bedankt voor het advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieders konijn is bijzonder en uniek, dat gaat niemand hier ontkennen. Er is echter wel algemeen konijnengedrag waar een lijn in te trekken valt. Wanneer het gaat om knuffeltjes verzorgen, een konijn dat alleen zit,... gaat het on dat algemene gedrag dat te verklaren valt. Het is jammer dat je dat momenteel niet ziet.

Wat betreffende de vrienden die graag konijntjes willen: er zijn er een heleboel die nog huisjes zoeken, daarvoor hoef jij er geen te kweken.

Ik ben ervan overtuigd dat jou diertje de juiste partner nog niet gevonden heeft en het daarom geen vriendje heeft geaccepteerd tot nu toe. Dat ging ook zo bij mijn Basje, hij is verschillende keren gekoppeld geweest, steeds mislukt. Nu kon ik dan gaan concluderen dat hij geen vriendje wilt, of kan ik verder kijken dan dat en even doorzetten. Ik ben voor de laatste optie gegaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieders konijn is bijzonder en uniek, dat gaat niemand hier ontkennen. Er is echter wel algemeen konijnengedrag waar een lijn in te trekken valt. Wanneer het gaat om knuffeltjes verzorgen, een konijn dat alleen zit,... gaat het on dat algemene gedrag dat te verklaren valt. Het is jammer dat je dat momenteel niet ziet.

Wat betreffende de vrienden die graag konijntjes willen: er zijn er een heleboel die nog huisjes zoeken, daarvoor hoef jij er geen te kweken.

Ik ben ervan overtuigd dat jou diertje de juiste partner nog niet gevonden heeft en het daarom geen vriendje heeft geaccepteerd tot nu toe. Dat ging ook zo bij mijn Basje, hij is verschillende keren gekoppeld geweest, steeds mislukt. Nu kon ik dan gaan concluderen dat hij geen vriendje wilt, of kan ik verder kijken dan dat en even doorzetten. Ik ben voor de laatste optie gegaan..

Inderdaad uiteindelijk is het ieder zijn eigen keus. Daarnaast is het op dit moment sowieso geen optie om wat dan ook te doen, twee pogingen tot inbraak en haar ziek zijn en bezoekjes aan de dierenarts afgelopen week en komende week leveren wel even genoeg stress op voor een paar maanden. Op dit moment is haar gezondheid t aller belangrijkst daarna zien we wel verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .