Ga naar inhoud

Hoe zie je dat een konijn gelukkig is als die alleen is?


Djohn

Aanbevolen berichten

Dus je gaat je konijn laten dekken?

Ook niet slim... want niet elke zwangerschap gaat goed.... misschien verlies je daardoor wel je konijn.

Koppelen moet sowieso op neutraal terrein, je kan niet zomaar een konijn in een hok van een ander konijn zetten.

Als je haar meeneemt naar een opvang kan ze zelf een leuk maatje kiezen en de mensen van de opvang zien of het goed gaat of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 227
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dus je gaat je konijn laten dekken?

Ook niet slim... want niet elke zwangerschap gaat goed.... misschien verlies je daardoor wel je konijn.

Koppelen moet sowieso op neutraal terrein, je kan niet zomaar een konijn in een hok van een ander konijn zetten.

Als je haar meeneemt naar een opvang kan ze zelf een leuk maatje kiezen en de mensen van de opvang zien of het goed gaat of niet.

Op dit moment gaan we eerst zorgen dat madam beter wordt en weer helemaal fit is daarna zien we wel verder hoe het gaat en wat zij wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk, de gezondheid eerst, dat ben ik met je eens. Maar wat me dwars zit is dat je zegt dat je konijn zo gewoon gelukkig is en dat je een nestje laat komen, twee dingen waar ik wat kanttekeningen bij heb.

Tara, het willekeurig stond niet voor niks tussen haakjes. Bedoel dat zij niks van andere konijnen moet hebben, been there done that.

Hoe veel konijnen heb je al geprobeerd dan? In hoe veel verschillende ruimtes en situaties? Ik heb hier zelf ook konijnen zitten waar je niet zo maar ieder konijn bij kan zetten, ben met mijn oorspronkelijke koppel maanden en maanden bezig geweest om er nog wat van te brouwen en uiteindelijk tot een groep laten koppelen waar ook weer een ram nu bij zit die al sinds augustus tot nu, april dus, in opvangen zat omdat hij maar niet te koppelen was, en dat was echt niet na 2 keer proberen hoor, dat dat gezegd werd. Ook 1 van mijn voedsters is niet de makkelijkste. Ja het kost je wat moeite maar ik heb nu wel 4 konijnen die happy zijn met elkaar. Als het niet kon om 4 konijnen te houden dan had ik 1 van de 2 van het oorspronkelijke koppel weg gedaan, hoe zeer me dat ook zou doen, en hoeveel verdriet ik daar ook van zou hebben, zodat ze dan ieder met een ander konijn konden gaan leven, want alleen laten zitten, dat NOOIT.

Tis waarschijnlijk gewoon beter voor haar als ze een van haar eigen kids als maatje bij zich houdt (uiteindelijk).

En dan kan het opeens wel? Waarom nu wel een willekeurig konijn erbij en niet gewoon eens zoeken naar een konijn waar het mee klikt qua karakter?

Over de jongen kwijt krijgen bij een goed adres is geen probleem geen kennissen/vrienden die het graag zouden willen.

Stuur ze door naar de opvang, dan kunnen ze konijnen een huisje geven die er al zijn en die gewoon echt met spoed onderdak moeten hebben. Het zijn er honderden, keus te over.

Lonja, gedrags problemen heeft ze niet (behalve de puberteit waar ze nu in zit) te weinig ruimte? Dat denk ik toch niet ze heeft mn hele appartement van 70m2 ter beschikking en als t weer beter is en mn tuintje af is kan ze ook nog naar buiten. Dus dat lijkt me niet het geval.

Ik zeg niet dat jouw konijn te weinig ruimte heeft, ik zeg dat dat een gedragsprobleem is wat je veel hoort van konijnen die te klein en alleen zitten. Het is niet normaal als een konijn agressief is naar mensen toe om een territorium te verdedigen. Het zijn prooidieren, die vallen geen roofdieren aan. Dat is gewoon geen gedrag wat bij een gelukkig konijn past. Ook niet in de puberteit. Ik heb zelf ook wel eens gehad dat mijn ram een keer nukkig deed tegen mij. Ja, in zijn ren van 50 vierkante meter. Gromde tegen me, sloeg een stuk appel uit mijn hand. Wanneer was dat? Toen zijn voedster bij de dierenarts zat wegens ziekte, en hij dus tijdelijk alleen kwam te zitten. Is voor mij een teken dat hij niet gelukkig is.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft niks met eigenwijsheid te maken maar met kennis van je eigen konijn maar bedankt voor het advies.

Je kan een konijn niet vragen of ze gedekt wil worden.

Maar als ik moest kiezen tussen een nest met risico dat ik mijn voedster kwijt raak of een vriendje uit een opvang halen en eventjes wat stress in de auto... dan wist ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn ze heel opgewonden en willen ze graag geknuffeld worden.

Maar als dat niet zo is moet je dit hebben/doen:

- Een grote ren.

- Een grote kooi.

- Veel hooi.

- Veel gras/distels.

- Elke dag minimaal 3 uur rond laten lopen.

- Veel aaien/aandacht geven.

- NIET veel/bijna nooit optillen.

Groetjes: Cheytje, Misty, Blacky & Snufje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tara, het willekeurig stond niet voor niks tussen haakjes. Bedoel dat zij niks van andere konijnen moet hebben, been there done that. Tis waarschijnlijk gewoon beter voor haar als ze een van haar eigen kids als maatje bij zich houdt (uiteindelijk).

Volgens mij ontbreekt er een flinke portie logica in deze redenatie. Je zegt dat jouw konijn niet bij andere konijnen kan, been there done that, toch? Dan ga je haar dus eerst toch bij een ram dwingen (en aangezien ze volgens jou niks van andere nijnen moet hebben gaat dat vast prima...), waarna ze zwanger wordt en ALS dat al goed gaat (want zwangerschappen brengen risico's met zich mee) dan is ze blijkbaar volgens jou wel een goede moeder (ook al heeft ze ineens allemaal wriemelende ukkies). Stel dat dit tot hier allemaal gewoon goed gaat.... dan wil je haar bij een dochter laten? Die gaat puberen en waar mams het dolletjes mee blijft vinden? Of bij een zoon, die hoe dan ook een paar weken bij haar vandaan zal moeten om hem te castreren, waarna het hetzelfde gaat zijn als een koppeling met iedere andere willekeurige gecastreerde ram aangezien konijnen geen familiebanden kennen.

Ik denk dat je er nog maar eens wat nachtjes over moet slapen en open moet staan voor de bergen ervaring die mensen hier hebben met massa's konijnen.

Nogmaals ik ken mijn konijn en we hebben de laatste tijd genoeg mee gemaakt wat een hoop dingen verklaart. Daarnaast heeft elk konijn een eigen karakter en die van mij is nou eenmaal een hele apparte

Tja.. ik denk dat iedereen de eigen konijnen het meest speciaal vind. Ik heb namelijk ook twee ontzettend-giga-superspeciale konijnen ;)

Het zou heel goed kunnen dat je zo ontzettend bij je nijn betrokken bent dat juist jij er geen goed oordeel over kunt vellen, omdat je er te dicht bovenop zit. Geef haar eens uit logeren bij een goede opvang (zoals die van Aniek of Dollie hier). Wedden dat die er een fijn koppeltje van kunnen maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maals bedankt voor het advies het nestje is uiteindelijk mogelijk een idee, of dat gaat gebeuren valt sowieso nog te bezien zoals ik net al zei moet ze eerst volledig hersteld zijn en helemaal fit voordat we uberhaupt iets gaan ondernemen waardoor ze uit haar vertrouwde omgeving moet.

Het verdedigen van haar terretorium gaat niet zo vet dat ze bij of iets dergelijks maar ze laat zeker blijken dat het haar kooi is en dat vind ik prima, heb alle moeite genomen om haar kooi zo comfortabel mogelijk te maken zodat zij ook weet dat dat haar plekje is en dat ze dat begrijpt is alleen maar goed.

Vind t prima dat jullie er anders over denken dat mag van mij ook maar vind dat jullie nogal aanvallend reageren. Ik ben opgegroeid met konijnen dus ervaring genoeg. Vind t prima dat jullie met amdere ideeen komen maar dat verplicht mijn tot niks. Ik weet, ik zie en ik voel en merk aan alles dat mijn beesje gelukkig is en dat ze t goed heeft en goed doet. Tis niet zomaar dat vriendinnen en kennissen jaloers zijn op mn beesje en onze band;)

Tis overigens niet zo dat jullie mening het ene oor in gaat en het ander uit. Ligt een beetje aan hoe t na der puberteit gaat strax en wat er verder met mn eigen leven gebeurt maar het is nu gewoon niet het juiste moment voor een maatje misschien over een jaar wel maar zo ver zijn we nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maals bedankt voor het advies het nestje is uiteindelijk mogelijk een idee, of dat gaat gebeuren valt sowieso nog te bezien zoals ik net al zei moet ze eerst volledig hersteld zijn en helemaal fit voordat we uberhaupt iets gaan ondernemen waardoor ze uit haar vertrouwde omgeving moet.

Het verdedigen van haar terretorium gaat niet zo vet dat ze bij of iets dergelijks maar ze laat zeker blijken dat het haar kooi is en dat vind ik prima, heb alle moeite genomen om haar kooi zo comfortabel mogelijk te maken zodat zij ook weet dat dat haar plekje is en dat ze dat begrijpt is alleen maar goed.

Vind t prima dat jullie er anders over denken dat mag van mij ook maar vind dat jullie nogal aanvallend reageren. Ik ben opgegroeid met konijnen dus ervaring genoeg. Vind t prima dat jullie met amdere ideeen komen maar dat verplicht mijn tot niks. Ik weet, ik zie en ik voel en merk aan alles dat mijn beesje gelukkig is en dat ze t goed heeft en goed doet. Tis niet zomaar dat vriendinnen en kennissen jaloers zijn op mn beesje en onze band;)

Tis overigens niet zo dat jullie mening het ene oor in gaat en het ander uit. Ligt een beetje aan hoe t na der puberteit gaat strax en wat er verder met mn eigen leven gebeurt maar het is nu gewoon niet het juiste moment voor een maatje misschien over een jaar wel maar zo ver zijn we nog niet.

Sorry voor de typo's een ipad is niet erg ideaal om lappentekst te schrijven:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk me ineens... je hebt het heel vaak over 'jullie band'... is het misschien niet zo dat jij het wel prima vindt dat ze zo aan jou hangt en dat JIJ moeite hebt met een maatje voor haar? Het zou immers 'concurrentie' voor jou zijn. Misschien moet je haar een beetje gaan leren loslaten? Want hoe veel je ook van haar houdt, jij kan haar nooit geven wat een ander konijn wel kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk me ineens... je hebt het heel vaak over 'jullie band'... is het misschien niet zo dat jij het wel prima vindt dat ze zo aan jou hangt en dat JIJ moeite hebt met een maatje voor haar? Het zou immers 'concurrentie' voor jou zijn. Misschien moet je haar een beetje gaan leren loslaten? Want hoe veel je ook van haar houdt, jij kan haar nooit geven wat een ander konijn wel kan...

Nou nee.

Heel simpel als ze niet gelukkig was en zich niet prettig zou voelen zou ze ook niet op der zij of op der rug gaan liggen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is heel simpel, véél te simpel. Dat ze ontspannen is wil niet zo veel zeggen. Ik zeg niet dat jouw konijn niet gelukkig is, kan best dat ze wel gelukkig is maar dat zie je daar niet aan. Een ziek konijn ligt ook en alle dieren slapen, als het van de stress niet meer zou slapen dan was het ook wel heel erg gesteld hè? ;)

Een konijn alleen met alle liefde en aandacht zal vast geen miserabel ellendig rotleven hebben, maar dat het tegen hun natuur in gaat zie je wel als je meerdere konijnen hebben die samen eten, elkaar wassen, samen slapen en elkaar actief houden. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat konijnen die samen zitten gemiddeld een paar jaar ouder worden dan konijnen die alleen zitten.

Vroeger hebben wij thuis ook altijd konijnen en cavia's alleen gehad hoor, we wisten niet beter en ik had helemaal niet het idee dat ze ongelukkig waren.

Maar toen kwam rond 2000 internet opzetten en kwam er ineens allemaal nieuwe informatie voor mij. Dat er konijnenopvangen waren, dat ze groepsdieren zijn, dat wist ik niet. Ik was nog een paar jaar niet in de mogelijkheid om een konijn te houden (woonde op kamers, daarna hadden we katten, daarna weer een klein appartementje) maar sinds vorig jaar wel de mogelijkhied. De konijnen die bij mij zijn gekomen zijn dus samen vanaf nu en dat is toch echt inderdaad wel veel leuker om te zien. Ook bij mijn ouders is de mentaliteit veranderd en ze hebben niet echt meer konijnen gehad (alleen zieke konijnen geprobeerd op te lappen) maar nog wel een keer cavia's genomen, dat wil dus zeggen een koppeltje.

Niet dat al die konijnen nu zo verschrikkelijk slecht af waren, maar ik, en vele anderen met mij, weten gewoon inmiddels dat konijnen sociale dieren zijn en dat alleen toch een beetje eenzaam is voor zo'n beestje, hoe veel liefde je hem ook geeft, je wordt nooit een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn ze heel opgewonden en willen ze graag geknuffeld worden.

Maar als dat niet zo is moet je dit hebben/doen:

- Een grote ren.

- Een grote kooi.

- Veel hooi.

- Veel gras/distels.

- Elke dag minimaal 3 uur rond laten lopen.

- Veel aaien/aandacht geven.

- NIET veel/bijna nooit optillen.

Groetjes: Cheytje, Misty, Blacky & Snufje!

Dit zou ik mijn konijn wel kunnnen geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil even alleen iets zeggen over een nestje krijgen:

Wil je a.u.b. eerst dit topic doorlezen voordat je er misschien aan begint??

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?61441-Eerlijk-hebben-jullie-zelf-wel-eens-gefokt

En dan vooral die van NaOomkuuHh (sorry NaOomkuuHh, maar misschien leert femmeke hier wat van...)

Een nestje krijgen gaat lang niet altijd goed, en hoe wil je haar laten dekken als het met geen enkele ram goed gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat Lonja de vraag eigenlijk al beantwoord heeft maar inderdaad, lekker relaxed liggen is niet hetzelfde als 'niet gelukkiger kunnen zijn dan dat'. Hou anders gewoon eens op een briefje bij hoeveel tijd je per dag echt bij je konijn in de buurt bent en hoeveel van die tijd je echt aan fysiek contact met het konijn besteed. En leg dat lijstje eens naast de wetenschap dat een maatje 24 uur per dag beschikbaar is.

Konijnen die alleen zijn, hoeven naar mijn mening echt niet altijd hopeloos diepongelukkig te zijn. Maar hun levenskwaliteit kan wel flink omhoog door een maatje. Dat gun je de beestjes toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat zo'n broodje-aap verhaal dat je DA je oppint, zoals destijd gezegd werd voor teven (honden).

Het zou beter zijn als ze rond hun 1ste levensjaar één nest kregen, voor hun gezondheid. En vele mensen volgden daarin...

Maar ondertussen is al lang bewezen dat geen enkel vrouwelijk dier per se een nest zou moeten krijgen om een gezond leven te krijgen, om van bepaalde gedragsstoornissen of fysieke klachten af te komen. Helemaal achterhaald.

Jammer wel dat jouw DA je verteld dat dit het beste is, want dat is het zeker en vast niet.

Zou je misschien ook niet eens een andere DA kunnen raadplegen ter info en kijken wat die erover zegt?

Gewoon je verhaal es doen, vertellen wat je als advies hier krijgt, wat je als advies van je DA krijgt en kijken wat die zegt?

Doe je geen kwaad mee en misschien voel jij jezelf wel zelfzekerder en kan je een bewustere keuze maken als je het oordeel van een andere deskundige hebt (want hier zijn het tenslotte 'maar' mensen op een forum he).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Bram niet doodongelukkig op dit moment is, denk dat ie een prima leventje heeft, maar ik gun hem het aller aller beste dus daarom krijgt hij een maatje! Ik werk toch ruim 40 uur in de week en ben daarnaast ook wel eens van huis, dan heeft zo'n beesje toch een maatje nodig lijkt me. :) 16 mei is de castratie dus dan kan ik in juni op zoek naar een vriendinnetje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over het eenzaam zijn: We hebben hier zelf vier konijnen. één van onze konijnen ligt vaak alleen, maar is gewoon gelukkig. De andere moeten per se bij elkaar liggen.. echt knuffelkonten. Maar omdat onze konijnen kunnen kiezen of ze alleen willen liggen of bij elkaar zijn ze wel een stukje gelukkiger.

Ze spelen buiten met elkaar. Het ligt echt aan het karaktertje van het konijntje. We hebben er ook één bij zitten die meer naar ons trekt dan naar de andere konijnen (beetje vreemd), maar die vindt het ook af en toe lekker om bij de andere konijnen te liggen.

Echt doodongelukkig zal een konijn die alleen zit niet zijn, maar (is hetzelfde met mensen) contactbehoefte zal het altijd blijven hebben. En natuurlijk het spelen e.d. met elkaar. Ze zijn bij ons een stuk actiever met elkaar dan met onze gordijnen, onze bank en stoelen e.d. :P Ze liggen nu ook apart nu.

Ik zou (omdat het groepsdieren zijn) op zijn minst een maatje (konijn) erbij pakken, omdat inderdaad hun levenskwaliteit een stuk omhoog gaat. Neem dan wel een konijn en geen cavia, omdat die qua communiceren op een ander niveau zitten :P Maar ik neem aan dat je die tip al 100 keer hebt gehoord hier :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal dat dat een broodje-aap verhaal, maar voor die dierenarts zal het wel (qua inkomsten) beter zijn. Hoe meer huisdieren, hoe meer dierenartsbezoeken hij krijgt!

Die van ons zijn afgelopen maart geholpen voordat ze 1 jaar werden. één van hun had al last van wat hormoontjes. Het is sowieso beter om vrouwtjes voor hun eerste jaar te steriliseren, vanwege de opkomende hormoontjes. 80% van de voedsters krijgt baarmoederkanker op latere leeftijd als ze niet worden geholpen vanwege die razende hormoontjes door hun lichaampje. Dat is wat onze dierenarts heeft verteld over nestjes e.d.

Ik zou ook inderdaad ook gewoon wat andere dierenartsen raadplegen. Dit is wat onze dierenarts tegen ons heeft verteld..

Volgens mij is dat zo'n broodje-aap verhaal dat je DA je oppint, zoals destijd gezegd werd voor teven (honden).

Het zou beter zijn als ze rond hun 1ste levensjaar één nest kregen, voor hun gezondheid. En vele mensen volgden daarin...

Maar ondertussen is al lang bewezen dat geen enkel vrouwelijk dier per se een nest zou moeten krijgen om een gezond leven te krijgen, om van bepaalde gedragsstoornissen of fysieke klachten af te komen. Helemaal achterhaald.

Jammer wel dat jouw DA je verteld dat dit het beste is, want dat is het zeker en vast niet.

Zou je misschien ook niet eens een andere DA kunnen raadplegen ter info en kijken wat die erover zegt?

Gewoon je verhaal es doen, vertellen wat je als advies hier krijgt, wat je als advies van je DA krijgt en kijken wat die zegt?

Doe je geen kwaad mee en misschien voel jij jezelf wel zelfzekerder en kan je een bewustere keuze maken als je het oordeel van een andere deskundige hebt (want hier zijn het tenslotte 'maar' mensen op een forum he).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .