Ga naar inhoud

Te dik ondanks afgewogen voeding. Kan het?


Ruthie

Aanbevolen berichten

Ons Roxy blijft maar verdikken. Vrijdag woog ze 1900 gr terwijl ze eind december 1700gr woog. Ze is wel nog in de groei maar ze zal binnen een maand al 1 jaar zijn als ik het bereken.

Ze is een dwergje (dat zeiden ze toen we haar kochten) maar dan is 1900gr toch wel erg veel. Ze is even groot als Stitch die ook een dwerg zou moeten zijn en hij weegt maar 1680gr en is al ruim 1 jaar.

Ze krijgt dus wel afgewogen voeding op een gewicht van 1600 gr maar ze blijft dus maar verdikken en ze krijgt precies ook een wam (wel een kleintje).

Maar nu vroeg ik mij af of ze wel te dik kunnen worden van afgewogen voeding. Zou toch niet mogen neem ik aan.

En dan vind ik het nog vreemd dat enkel zij zo verdikt en Stitch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig gisteren geleerd hoe je kunt voelen of je konijn te dik is of niet.

Daar is een mooie stelregel voor: Je mag de ribben NIET ZIEN, maar WEL VOELEN.

En ieder konijn is anders, zeker als het geen raszuiver gefokt dier is, is er volgens mij geen peil op te trekken hoe groot ze uiteindelijk worden. Zelfs bij raszuivergefokte dwergen heb je geloof ik nog allerlei maten die eruit kunnen komen, dat heeft weer met de genetica te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vastnemen is niet echt een optie. De ruggengraat kan je wel voelen, maar heel lichtjes. Bij Stitch kan ik het veel beter voelen.

Net een proberen te voelen bij beide voor de ribben, maar ik voel die bij geeneen van de 2. Moet je zo echt die ribbels voelen of wat moet je precies voelen? Ze ligt wel in een bolletje als ik haar aai, heeft dat geen invloed op het vet op de ribben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon eens langs de dierenarts gaan als je hier zo over blijft twijfelen, want via een forum kunnen wij jou gewoon echt niet vertellen of het gewicht goed is of niet. Het is heel normaal dat voedsters wat voller/zwaarder zijn dan rammen, het is ook heel normaal dat ze rond deze leeftijd een wam krijgt. Ze is bovendien zeker geen raszuivere dwerg dus eigenlijk kan het alle kanten op. Daarbij voer je haar waarschijnlijk volgens de richtlijnen maar dat zijn dus puur en alleen richtlijnen. Voor sommige konijnen is het te weinig, voor anderen te veel. Misschien is het voor Roxy te veel, misschien is ze helemaal niet te dik. Maar dat kan je alleen beoordelen als je kunt voelen en tja dat gaat dus niet.

Ik heb toevallig gisteren geleerd hoe je kunt voelen of je konijn te dik is of niet.

Daar is een mooie stelregel voor: Je mag de ribben NIET ZIEN, maar WEL VOELEN.

En ieder konijn is anders, zeker als het geen raszuiver gefokt dier is, is er volgens mij geen peil op te trekken hoe groot ze uiteindelijk worden. Zelfs bij raszuivergefokte dwergen heb je geloof ik nog allerlei maten die eruit kunnen komen, dat heeft weer met de genetica te maken.

Leuke regel, maar daar heb je dus niks aan.. :P want inderdaad, hoe goed moet je ze dan precies voelen? Dat je de ribben niet ziet zegt ook niks want die zie je eigenlijk alleen bij konijnen die gevaarlijk veel ondergewicht hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb die regel eerder gehoord, maar dan iets vollediger ;) Je moet de ribben duidelijk voelen met een lichte druk. Voel je ze direct bij aanraken, is het diertje te mager, want zonder de vacht moet je ze dan kunnen zien. En dat is weer niet de bedoeling. Dus: voelen met een lichte druk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel voeding geef je haar? Ga je uit van de 20 gram biks per kg lichaamsgewicht- regel? Het kan zijn dat dit voor haar gewoon te veel is. Hier krijgen ze maar 8 gram per kg, ik voer namelijk nog best een hoeveelheid groenvoer bij en als ik meer biks geef komen ze gewoon aan. De richtlijn mag je dus gerust aanpassen als je het idee hebt dat het te veel is voor je konijn. Wel altijd onbeperkt hooi bij blijven voeren natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Gezien ze nog geen 1 jaar is zal ik het voorlopig nog wat aankijken. Eind juni moeten ze voor hun nieuwe inenting en als ze tegen dan nog zoveel verzwaart zal ik wat minderen in voeding.

Nu krijgt ze 36gr biks (HFST) per dag (dus uitgerekend is dit 19gr/kg op dit moment). Soms durft Stitch er wel wat stelen van haar bij gezamenlijke eetmomenten gezien hij sneller eet.

Groenten krijgt ze 165gr per dag (wortel, witloof, komkommer, raap en sla).

Daarnaast krijgt ze dagelijks nog 1/16 van een kiwi en wilgentakken. En natuurlijk onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid voer per kilo is een richtlijn en geen absolute hoeveelheid. Voor de 1 is het wat weinig en voor de ander juist veel te veel. Als Roxy te dik wordt met deze hoeveelheid moet je gewoon een beetje minderen. Er wordt soms gedaan alsof het voeren van konijnen hogere wiskunde is. Gewoon goed naar je konijn kijken en dan de boel aanpassen. Pas als je konijn opeens gaat afvallen bij een stabiele hoeveelheid voer die het eerst goed deed zou ik me zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de week over mijn eigen konijnen toch ook wel weer geleerd dat je vooral maar gewoon moet kijken hoe ze eruit zien en dat het gewicht niet alles zegt. Ik vind mijn konijnen er prima uit zien, de een is kleiner en heeft een veel lichtere bouw dan de ander maar qua gewicht schelen ze nog geen kilo. Als je naar de grootte zou kijken dan zou je mijn ene konijn zwaarder inschatten dan hij werkelijk is maar gelukkig heeft de dierenarts bevestigd dat hij niet te mager is en ook niet te dik, al zei hij er wel bij dat hij wel vaak konijnen zag die te dik waren en dat konijnen veel sneller te dik zijn dan te dun. Maar dat is hier dus niet het geval. Eigenlijk voer ik ze ook wat te veel brokjes dan omdat ik dacht dat hij meer woog, maar aangezien ze het er goed op doen (ze eten prima hooi en groenvoer en bdk zie ik nooit) en ze eruit zien zoals bij hun bouw past maak ik me er eigenlijk gewoon niet druk om en blijf ik ze gewoon zo voeren zoals ik altijd deed. Inderdaad kan je eens aan je dierenarts vragen wat hij ervan zegt, want ik heb dus nu juist geleerd dat je je lelijk kan verkijken als je alleen naar de cijfertjes van het gewicht zou kijken. Als ik zou kijken naar de cijfertjes zou je zeggen dat mijn ram mager is maar dat is onzin.

Jij kijkt naar de cijfertjes en je denkt dat je konijn dik is, maar waar het om gaat is of ze er normaal uitziet.

Ik denk dat je dat gewoon op gevoel best kan voelen als je ze aait.

Mijn schoonzusje heeft 2 voedsters op gemengd voer en zij vinden die konijnen er normaal uitzien maar ik vind van niet, 1 van de 2 vind ik gewoon echt te dik. Ik heb geen flauw idee wat dat konijn weegt en hoe veel ze zou moeten wegen (dierenwinkel-konijn), en hoeveel voer ze krijgt, en dat hebben zij ook niet. Ik heb dus geen cijfertjes maar aan dat konijn zie je gewoon dat de pootjes niet kloppen met het lijfje wat erboven zit en het lijf is meer recht of zelfs richting bol in plaats van breder bij de heupen en schouders.

Kortom kijk naar je konijn zelf ipv naar de cijfertjes en vraag het anders inderdaad eens aan de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het hem net, ik kan niet objectief naar hen kijken. Ze zijn echt even groot maar van postuur zijn ze verschillend, vandaar ik niet echt weet of het wel goed zit. Stitch blijft al een hele tijd op hetzelfde gewicht, dus van hem heb ik niet echt twijfels. Het is gewoon omdat zij zo verdikt de laatste tijd dat ik mij er toch wel wat vragen bij stel. Maar ze kan natuurlijk ook gewoon nog wat in de groei zijn (hoewel ik het enkel verticaal zie veranderen ;)). Maar haar bdk's eet ze gewoon op dus dat is ook al mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .