Ga naar inhoud

HELP!!! worden konijnen ook ongesteld??


Lois

Aanbevolen berichten

ik heb miss. een domme vraag...:$ maar worden konijnen ook ongesteld??

heb namelijk een mannetje en een vrouwtje, het mannetje is nog niet gecastreerd.

en toen ik vanmorgen ff de nijnen ging tecken. en knuffelen natuurlijk:mdr:

toen ging ik het poepbakje schoonmaken, en tussen het zaagsel lag een klein beetje bloed.

en ik heb een knuffeltje waar meestal het vrouwtje mee speelt. die lag bij het poepbakje,

en daar zat ook een heel klein beetje bloed op, echt bijna niks. maar het zat er wel.

dus.......vraag ik me af, of het misschien het vrouwtje is geweest????

(nu ik dit lees vind ik het echt gek klinken, maar ik wil er toch graag antwoord op weten:p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

heey, ok ik houd het in de gaten. we gaan snel zorgen dat ie wordt gecastreerd,

de dierenarts vond het namelijk wat meer vertrouwd als ie gecarstreed werd.

mijn nijnen zijn 9 a 10 maanden oud. en zitten altijd lekker aan elkaar te likken.

altijd, altijd, altijd echt altijd!!!! maar goed tot nu toe ziet het er goed uit gelukkig!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja of misschien is ze zelfs al bevallen of bevallen geweest dat alles is opgeruimt door ze/haar.

Daar zat ik ook aan te denken en dat zou het bloed kunnen verklaren.. Direct uit elkaar halen die 2!

Een ram is overigens rond 3 maanden al vruchtbaar. Volgens mij was mijn ram zelfs al wat eerder..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, het vrouwtje heeft nog geen kindertjes, maar ze zit vaak in het nachthokje.

waar ze vroeger nooit zat. dus....... ik heb geen idee, ik let er echt heel goed op.

ik wil ze gewoon echt niet uit elkaar halen. ze zijn pas ook al uit elkaar geweest.

en ik vond het zzzoooooo zielig:erf: en nu gaat het goed.

ik zit nu pompoenen uit te snijden. en het konijnenhok, staat in het zicht van het raam.

en we hebben een hele grote serre dus zie je het goed:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, het vrouwtje heeft nog geen kindertjes, maar ze zit vaak in het nachthokje.

waar ze vroeger nooit zat. dus....... ik heb geen idee, ik let er echt heel goed op.

ik wil ze gewoon echt niet uit elkaar halen. ze zijn pas ook al uit elkaar geweest.

en ik vond het zzzoooooo zielig:erf: en nu gaat het goed.

ik zit nu pompoenen uit te snijden. en het konijnenhok, staat in het zicht van het raam.

en we hebben een hele grote serre dus zie je het goed:yes:

Met 'opruimen' wordt bedoeld dat het konijn haar jonkies gewoon op eet. Zo zie je er niets meer van. Ik neem aan dat jij niet 24 uur per dag naast je konijnen zit..

Hoe zielig je het ook vind, het is voor beide konijnen beter om ze appart te zetten, maar dat ze elkaar wel kunnen ruiken en zien. Maar elkaar niet aan kunnen raken (dus niet de tralies tegen elkaar aan zetten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je doet alsof je twee opties hebt (uit elkaar halen of bij elkaar laten), maar eigenlijk heb je geen enkele keuze. Je moet ze uit elkaar halen. Als je een béétje hebt opgelet tijdens biologie weet je wat er gebeurd als je twee dieren van elk een ander geslacht bij elkaar houdt. Dus je moet nu geen pompoenen snijden, maar zorgen dat er een reservehok bijkomt zodat je ze onmiddelijk uit elkaar kunt halen en een afspraak maken bij de DA. Als je dat doet kan hij morgen al gecastreerd zijn en moet je hem nog apart houden tot de uiterste bevaldatum. In die periode kun je best hun hokken naast elkaar zetten zodat terugkoppelen niet zo'n probleem zal zijn. Omdat ze elkaar kunnen zien en ruiken missen ze elkaar ook niet.

Het lijkt me handig dat je eens aan het welzijn van je konijnen gaat denken en je eigen gevoel even aan de kant zet.

Succes!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wel zeker dat het een mannetje en een vrouwtje zijn?

Ik zou al lang een nest hebben verwacht als ik jouw verhaal zo lees.

Zouden het niet 2 vrouwtjes kunnen zijn?

Dat is natuurlijk ook nog een optie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is niet ongewoon dat een koppel (voedster/ram wel te verstaan) pas na langere tijd een nest krijgt.. Hoewel het inderdaad niet uitgesloten is dat je een voedster en een voedster hebt..

Dus. Nu moet je eerst zorgen dat je 100% zeker bent van de geslachten van je konijnen. Als het inderdaad om een rammetje en een voedster gaat, moet je zorgen dat je héél snel Madammie's advies opvolgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zijn zeker weten een mannetje en vrouwtje, zei de DA.

en ik heb niet echt een grote tuin. de pompoenen zijn nu klaar,

dus zit ik weer bij de nijnen. ik ga zo met friends naar de film.

mijn ouders zullen op ze letten. maar ik ben van plan ze heeeeel misschien

uit elkaar te halen. maar, ik wil ze echt niet uit elkaar halen.

kan het ook zijn dat het mannetje het vrouwtje geen kindertjes kan geven??

of andersom???

Link naar reactie
Delen op andere sites

lois ik lees met verbazing dat je ze heeeeeeeeel misschien uit elkaar haalt.

en je ouders letten goed op ze als jij weg bent?

ga je vanavond en vannacht ook wakker blijven om op ze te letten?

ik geloof dat jij heeeeel veeeeeel om je konijntjes geeft en het beste voor ze wil.

haal ze aub uit nu gelijk uit elkaar en laat de ram castreren die paar weken overleven ze echt wel.

wist je trouwens als er jongen komen je de ram dan ook apart moet zetten ivm de jongen.

dus al laat je ze nu bij elkaar je ontkomt er toch niet aan dat ze apart moeten.

ik hoop dat je onze raad hier aanneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt nu uit elkaar halen! En dat vooral met reden dat mocht ze jongen krijgen dat ze daarna direct weer gedekt wil worden en direct weer zwanger zal zijn en met een maand later nog een nest zit dus dan 2 nesten heeft waarvan de oudsten eigenlijk nog niet bij de moeder weg mogen en de jongsten ook gevoed moeten worden. Voor de moeder ook nog is veel te zwaar... Oftewel uit elkaar halen is NIET zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enne...hoe ga jij het je ouders vertellen als je met ongeveer 18 konijnen (twee nestjes+pap&mam) zit en blijkt dat jij best wist dat je ze allang uit elkaar had moeten halen? Je ouders weten misschien niet dat ze uit elkaar moeten (vandaag nog, NU), en jij nu wel. Misschien kun je je ouders dit topic eens laten lezen? Ik kan me niet voorstellen dat die op zoveel konijnen zitten te wachten, zeker als je niet zo'n grote tuin hebt. 18 konijnen is veel hoor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm twee nestjes? Als het nu zielig is om ze uit elkaar te halen dan is dat over twee nestjes nog steeds zo.. Over drie nestjes.. Over vier nestjes.. Een konijn zou wel twaalf nestjes per jaar kunnen krijgen. Als daar nou telkens zes konijntjes in zitten, drie mannetjes en drie vrouwtjes.. En het is natuurlijk ook zielig om die uit elkaar te halen. Na vier maanden kan het eerste nestje zich al voort planten, dus dan heb je nog een keer drie keer zes.. En de maand daarna krijgt het eerste nest weer een nest, en het tweede nest krijgt dan ook een nest.. zes keer zes..

Ik ben niet zo goed in rekenen dus ik ga nu ook maar niet verder, ik denk dat het punt wel duidelijk is. Als je nu niets doet, dan kun je over een jaar héél veel konijntjes hebben. Dat is ook niet leuk en heel slecht voor de moeder(s). Wees nu maar verstandig, hoe zielig dat ook is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens gelezen dat als je konijnen gewoon hun gang laat gaan, je binnen een jaar een stuk of 2000 konijnen hebt.

Da's best veel.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .