Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

Weet iemand hoe het zit met kamerplanten? Welke soorten kan ik met een gerust hart aanschaffen?

In mijn nieuwe huis wil ik de konijnen zoveel mogelijk los laten lopen. Tegelijkertijd lijkt het me leuk om meerdere mooie grote kamerplanten aan te schaffen. Ik weet nog niet zoveel van kamerplanten, dus ik wil gewoon eens naar een tuincentrum om te kijken wat ik mooi vind. Maar bij een tuincentrum weten de medewerkers vast niet welke planten veilig zijn voor konijnen en welke niet. Weten jullie dat wel? Ik zal mijn kamerplanten natuurlijk hoog neerzetten, zodat de konijnen er moeilijk bij kunnen, maar Timmie kennende verzint hij altijd wel een manier om ergens bij te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Veel rauwe peulvruchten (en in noten trouwens ook) zit lectine. Daarom staan erwten (en bonen) regelmatig op lijsten met giftige voeding. Door lectine kunnen ernstige darmproblemen ontstaan. Maar niet alle lectine soorten zijn gevaarlijk, die in erwten zijn gewoon veilig voor konijnen. De erwtenvlokken die wij in de webwinkel verkopen kun je dus gewoon zonder problemen voeren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
26 minuten geleden zei Ainariel:

Zevenblad staat niet op de giflijst. Iemand zei me dat konijnen er dol op zijn. Veilig? Wij hebben nl hier heel veel van, dan kunnen we gaan vechten tegen de bierkaai. ;)

Ik heb het volgens mij wel eens op een 'veilige' lijst gezien. Ze krijgen het van mij daarom soms ook, met mate. Ik herinner me dat de bloemetjes wel giftig zijn. Dus alleen de blaadjes geven! 

Tja, leuk hè, zevenblad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat gelukkig bij ons op niet gebruikte grond, dat scheelt weer. Maar ik ben hard op weg om mijn dingen uit te breiden, wel met kleine stapjes. En dan probeer ik stukje bij beetje dit uit te roeien voor zover mogelijk. ;)

Nou, dan zal ik e vanaaf maar een paar blaadjes ingooien. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Japanse kers is giftig voor paarden. Aangezien konijnen en paarden qua spijsvertering redelijk op elkaar lijken zou ik het er niet op wagen en zorgen dat ze er niet / zo min mogelijk van eten. Veel vegen dus als je er een in de tuin hebt staan!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Japanse Kers staat in de lijst met giftige planten. Maar er staat tussen haakjes "taxus" achter. De wetenschappelijke naam van Japanse Kers is Prunus Serrulata en een Japanse Kers lijkt ook niet op een Taxus soort. Dus ik vraag me af of de vermelding in de lijst wel klopt? Als je zoekt op "prunus serrulata" vind je ook infornatie in een encyclopedie dat die niet giftig is.

Ik maak me zorgen want ik krijg heel veel kersenbloesem van de buren in mijn tuin en als dat zo giftig is moet ik de konijnen in hun hok gaan opsluiten tot het over is. Natuurlijk doe ik dat als het echt een risico is maar liever niet!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-4-2017 at 18:58 zei Corinna:

Japanse Kers staat in de lijst met giftige planten. Maar er staat tussen haakjes "taxus" achter. De wetenschappelijke naam van Japanse Kers is Prunus Serrulata en een Japanse Kers lijkt ook niet op een Taxus soort. Dus ik vraag me af of de vermelding in de lijst wel klopt? Als je zoekt op "prunus serrulata" vind je ook infornatie in een encyclopedie dat die niet giftig is.

Ik maak me zorgen want ik krijg heel veel kersenbloesem van de buren in mijn tuin en als dat zo giftig is moet ik de konijnen in hun hok gaan opsluiten tot het over is. Natuurlijk doe ik dat als het echt een risico is maar liever niet!

Het taxus tussen haakjes er achter klopt inderdaad niet, heb ik weggehaald. Maar zo ver ik heb kunnen vinden is de japanse kers wel echt giftig voor konijnen. Met name de bladeren, maar de gehele plant kan gevolgen hebben voor de gezondheid.

Overigens is de hele prunus familie giftig voor konijnen: Kers, pruim, vogelkers, japanse sierkers en sleedoorn.
De bladeren van de prunussoorten zijn giftig, konijn wordt onrustig, krijgt buikpijn en krampen en ademhalingsproblemen. Kan dood tot gevolg hebben. De enige uitzondering is rijpe kersen (zonder pit) die mogen konijnen wel eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Evee:

Het taxus tussen haakjes er achter klopt inderdaad niet, heb ik weggehaald. Maar zo ver ik heb kunnen vinden is de japanse kers wel echt giftig voor konijnen. Met name de bladeren, maar de gehele plant kan gevolgen hebben voor de gezondheid.

Overigens is de hele prunus familie giftig voor konijnen: Kers, pruim, vogelkers, japanse sierkers en sleedoorn.
De bladeren van de prunussoorten zijn giftig, konijn wordt onrustig, krijgt buikpijn en krampen en ademhalingsproblemen. Kan dood tot gevolg hebben. De enige uitzondering is rijpe kersen (zonder pit) die mogen konijnen wel eten.

Mogen konijnen dan geen kersenbladeren eten? Ik dacht dat ze dat wel mochten en Snuffie eet dat al jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, konijnen mogen geen kersenbladeren of kersenboomtakken eten. Alleen de rijpe kersen zelf, en dan ook zonder pit. Zie ook deze lijst: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

Citaat

De meeste fruitbomen zijn veilig, met één belangrijke uitzondering: Let op dat je geen vruchten, pitten of takken geeft van steenvruchten (oa. pruimen, perziken, abrikozen, avocado's, olijven, dadels, walnoten en mango's. ) De enige uitzondering hierop zijn rijpe kersen, die mogen konijnen wel (met mate).


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk, hij staat zowel bij de veilige als onveilige haha. Lekker tegenstrijdig. Nou is kers ook wel een beetje een rare uitzondering die eigenlijk ook op beide lijsten kan staan. Hoewel het steenvruchten zijn en die eigenlijk in de groep giftig vallen, zijn de gewone normale kersen wel eetbaar, de rijpe vruchten dan in ieder geval, wel zonder pit, de pitten zijn wel giftig! Takken en bladeren zijn in grotere hoeveelheden wel giftig, maar in kleine hoeveelheden zou het wel kunnen. Het is dus een beetje een lastige waar je hem op zet. Ik heb besloten om hem toch van de eetbare lijst af te halen, omdat met mate iets is wat veel mensen lastig kunnen inschatten, en ik wil geen dode konijntjes op mijn geweten hebben. Ik heb het aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
17 uur geleden zei nijntje-pluis:

italiaans raaigras is toch gewoon eetbaar voor konijnen?

 

Ja, maar ik zou het wel echt heel erg met mate geven, het eiwitgehalte is erg hoog en ook zit er veel fructaan  (soort suiker waardoor planten vorstbestendig zijn) in. Normaal wordt het als groenbemester op akkers gebruikt en weer ondergeploegd (soms oogsten ze er wel een keer hooi van). Eigenlijk alleen koeien eten er volgens mij van, paarden en konijnen niet. Die raken er snel van aan de diarree. Maar giftig is het niet, dus in theorie zou je het wel mogen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn buurvrouw heeft ook een japanse kers en die waait nu compleet leeg :( ik veeg me rot maar er gaan toch ook wel blaadjes door het gaas heen die de konijnen gretig opeten. Ik zie ze er gewoon achteraan rennen. Ik ben al bezig om een winddoek te bestellen maar de levertijd is 10 werkdagen dus dan is die boom inmiddels al leeggewaaid. Gelukkig lijken ze er niet veel last van te hebben maar vind het niet zo'n fijn idee.

 

Even andere vraag ook, ik ben bezig de rest van de tuin in te richten en mijn oom heeft een aantal planten uitgezocht die volgens hem niet giftig zijn. Ik heb meerdere lijsten nagespeurd maar kan ze dus inderdaad niet op een giftige lijst vinden, maar ook niet op een veilige lijst. 

Ik hoop dat wellicht iemand hier mij antwoord kan geven hierop? 

Het gaat om de volgende planten: 

Chelone- Schildpadbloem

Erodium- Reigersbek

Potentilla- Ganzerik

Bergenia- Schoenlapperplant

Geranium- Ooievaarsbek

Liriope- Chinees lelie gras

Erysimmum- Muurbloem

Iberis- Scheefkelk

Campanula- Portenschlagiana

 

Vast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als ze komkommer mogen eten, mogen zij dan ook komkommerkruid ( Bernagie kruid) het blad en bloem van Komkommerkruid word gebruikt om in slaatjes te mengen of om zo op te eten, daar ik er veel van staan heb en ik deze wil dunnen, zou ik dit heel graag aan de knaagdieren willen geven maar toch eerst inlichtingen vragen of dit mag

 

ik hoor het graag

 

groetjes ElkeVc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .