Ga naar inhoud

Gemengd voer.....


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Ik ben er eens even voor gaan zitten en heb uitgebreid dit topic doorgelezen en wil hier even reageren/aanvullen

Waar moet je dus op letten bij je konijnen bix

eiwitgehalte max 12 tot 14 procent

Vet niet meer dan 3 procent

Naast de ruwe vezels.

gemend voer zoals omschreven word niet aaneraden omdat je konijn de bixjes waar in dit geval de juiste stoffen in zitten niet zou eten.

In het geval van de fiber mix en de muesli eten de konijnen de bixjes gewoon op.

Er van uit gaande dat je het konijn zijn dageijkse hoeveel heid geeft en geen bak vol om de dag heel belangerijk!!

Ik prefereer hoger eiwit, ook voor huisdieren omdat hier ook een stuk verbranding/groei op gebaseerd is.

Mijn dieren krijgen een voer met eiwit 16.8% ongeacht de leeftijd, huiskonijn, fokkonijn.

Dit kreeg ik nog als tip van nog een fokker die ook muesli mengt door de biks en hier erg tevreden over is om hier te vermelden:

Indien normale hoeveelheden gevoerd krijgen ze precies hetzelfde binnen als met brok. Bij overvoeren krijgen ze alleen de lekkerste groenten binnen; dus juist doseren. Wortel is zeer zeker geen snoepje; dit is nodig tegen wormen, infecties en een zeer belangrijke vitamine voor de gezondheid.

Om te stellen dat ze bij gemengd hetzelfde binnen krijgen als bij gewone brok is onjuist.

Dit hangt geheel af van de samenstelling van het gemengde voer en de hoeveelheden overal van

Ik ben er zeker van overtuigd dat mensen die hun konijnen fruit geven met vitamine c...... veel slechter af zijn....wederom is dat hun keuse.

Maar inderdaad als je gemeng voer geeft, dit kan prima dan moet je je ook hier over inlezen.

En naar de ingredienten kijken.

Dan is gemengd voer niet slecht of per devenitie slecht.

Maar verdiep je er eens in.....

Variatie kun je ook krijgen door verschillende groente te voeren dat klopt.

Maar niet iedereen doet dat.

Het meeste fruit bevat lang niet zoveel Vitamine C als ik hier af en toe voorbij zie komen.

En teveel aan vitamine C is schadelijk ook al plassen ze het weer uit, dit is wel een belasting voor de nieren

Ik ben wel benieuwd hoe jij tot deze samenstelling gekomen bent, en wat elk afzonderlijk bestanddeel doet (misschien kom ik dan wel tot de conclusie dat ik mijn biks ook maar eens moet gaan aanvullen ;)).

Wij fokkers noemen dit de bart mix.

Bart is de fokker die hier mee kwam en zelf al zijn eigen voer samen stelt en door kennis en uitproberen hier toe is gekomen.

zo is het;

maar ik noemde het calcium gehalte omdat er ZO VAAK EEN PER ONGELUK NESTJE geboren word onder de niet fokkers; en het zo zielig alleen zittend konijntje, zodat dan de gewone brok te laag is en aangevult moet worden met hoger calcium gehalte.

Ik vraag me af hoe je hier bij komt.

Ik fok al een aantal jaar en geef nooit extra vitamine C aan mijn dieren (ja aan de cavia's), ook hoor ik andere fokkers hier niet over.

Ik volg veel amerikaanse onderzoeken, maar ook daar ben ik dit nog niet tegen gekomen.

Tot slot mijn mening over deze bart mix hier genoemd.

Sommige fokkers zijn er helemaal weg van, anderen zoals ik hebben het geprobeerd en gebruiken het niet meer.

Ik heb een tijd een gedeelte van mijn konijnen op deze mix gehad en een gedeelte op het gewone voer.

Ik merkte hier eigenlijk geen verschil in.

Ja slechte eters gingen een tijdje beter eten, maar daar was ook alles mee gezegt.

Wat me opviel is dat de dieren ondanks hun kleine portie toch selectief werden.

Hier krijgen ze maar 1 keer per dag te eten, maar sommige weigerden bepaalde bestanddelen op te eten, hoe lang je ook wachte en ongeacht hoe ver je de hoeveelheid voer terugschroefde.

Mijn dieren krijgen nu alleen nog de biks die ik al jaren voer en waarbij zelfs mijn zogende voedsters de conditie riggels op hun rug hebben staan. (en natuurlijk groen)

Ik heb deze mix nog wel in huis, maar enkel en alleen om dieren die om wat voor reden dan ook niet willen eten aan het eten te krijgen.

Ik voer soms wel eens van het een of andere kruiden bij, maar altijd gericht en niet meer in deze vorm van mix

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 294
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik prefereer hoger eiwit, ook voor huisdieren omdat hier ook een stuk verbranding/groei op gebaseerd is.

Mijn dieren krijgen een voer met eiwit 16.8% ongeacht de leeftijd, huiskonijn, fokkonijn.

Een te hoog eiwit is niet goed voor huis konijnen.

De fokkers kunnen daar wel wat mee in de opfok en groei van de dieren.

Hier zit een wezelijk verschil in.

Ik voer de bart mix niet

Ik heb me eigen mix samen gesteld door de ingredienten van havens fibermix.

En de structuur muesli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tornado viewpost.gif

zo is het;

maar ik noemde het calcium gehalte omdat er ZO VAAK EEN PER ONGELUK NESTJE geboren word onder de niet fokkers; en het zo zielig alleen zittend konijntje, zodat dan de gewone brok te laag is en aangevult moet worden met hoger calcium gehalte.

Ik vraag me af hoe je hier bij komt.

Ik fok al een aantal jaar en geef nooit extra vitamine C aan mijn dieren (ja aan de cavia's), ook hoor ik andere fokkers hier niet over.

Ik volg veel amerikaanse onderzoeken, maar ook daar ben ik dit nog niet tegen gekomen.

Ze heeft het over calsium niet over vitamine C in het citaat.....

Daarnaast had ik het al eerder gemeld dat vitamine C slecht was voor de nieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 a 2 literblikken HE 4000 van Garvo duiven voer (slleen show seizoen)

1 literblik Zwarte zonnenpitten (gehele jaar)

1 literblik Duivensnoepzaad (gehele jaar)

3 literblikken gemengde kruidenmix van BiBonatur (gehele jaar)

10 literblikken konijnenmuesli van Bibonatur (gehele jaar)

2 literblikken maisvlokken (gehele jaar)

2 literblikken erwtenvlokken (gehele jaar)

1 literblik wortelvlokken (gehele jaar)

1 literblik gevriesdroogde wortelen (gehele jaar)

1 literblik kadjang Idjoe (vanaf 1 nov tot einde fok)

1 literblik grove zemelen (alleen als er jongen zijn)

1 literblik gerst met lijnzaadolie (5 kilo op 200 cc olie)

1 literblik p-40 (tijdens de periode met jongen maximaal een halfblik)

1/2 blik gedroogde knoflook vlokken

soms voeg ik nog een aantal olien en vitamine poeder toe (maar dit hou ik voor mij zelf)

Verder gebruik ik brandnetelblad 1 x per week een handje

Tijdens de fok gebruik ik meer selderijstengel en peterseliestengel

Voorts voer ik eiwit arm hooi dan ik 3x per week voer

Alles in het zwart gebruik ik niet en ik heb meer toevoegingen van andere producten.....reeds eerder omschreven.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tipje van bart.....

als je denk te veel eiwitten te voeren.....

Als je te veel eiwitten voert kun je dit snel vaststellen

Te veel eiwitten wil zeggen dat het lichaam de eiwitten niet op kunnen nemen en ze feitelijk het lichaam weer verlaten via de ontlasting

Ter controle neem ik een mesthoek en sproei hier met een plantenspuit water op als er na een paar dagen witte pluimenop komen is dit een teken dat de ontlasting veel eiwitten bevat

In extremo kan het zelf zo zijn dat een konijn eitwitten schijnt te verliezen cq eiwitten aan het lichaam worden onttrokken

_________________

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm dat van die witte pluimen, daar maak ik me zorgen over. mijn nijnen keutelen op het gras, en als het een tijdje geregend heeft, krijg ik ook witte pluimen op de keutels. ik dacht dat dat gewoon schimmel was. trouwens, ik denk dat nog steeds, maar ik vraag me nu dus af of dat dan toch met eiwit te maken heeft. ik geef HF supertrio, en daarnaast alleen witlof, andijvie, peterselie, basilicum, salie en paardebloemblad. Ze krijgen natuurlijk hooi en gras, en van de biks krijgen ze maar 35 gram met z'n tweetjes, en ze wegen samen iets meer dan 3 kg. dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze teveel eiwit zouden krijgen.

al schiet me ineens wel te binnen dat ik ze een tijdje ook wat klaver gaf, en daar zit volgens mij wel weer veel eiwit in, kan dat kloppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm de multi quote werkt niet, dus maar even zo.

Cindy ik heb me vergist in het calcium, maar ook daar geld hetzelfde voor.

Wij voeren dat niet extra bij zoogperiode en het is ook een belasting voor de nieren.

Even goed lezen cindy, ik geef ook zulke hoge eiwitten aan huiskonijnen, dieren waar ik niet mee fok of show, krijgen hier exact hetzelfde.

Nooit geen problemen met witte vlokken op de ontlasting.

En de bart mix die je daar noemt is niet de bart mix zoals bart die mij gegeven heeft.

dollie, conditie riggels zie je bij dieren in top conditie, dan hebben ze als het ware het haar over de ruggegraat als een uitstekende riggel staan.

Helaas heb ik daar niet echt een goeie foto van om het duidelijker te kunnen maken

En dan komen we terug bij de vraag die ik nog stelde, letten jullie ooit wel eens op het as gehalte in het voer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook even het hele topic zitten lezen en wil toch ook even reageren.

Het is idd de Bartmix die hier genoemd wordt. Ook ik heb dit een hele periode gevoerd en de dieren deden het er goed op. Maar kan niet zeggen dat het beter was dan wanneer de standaard biks kregen. Voor mij had het dus geen toegevoegde waarde.

Voor diegene die twijfelen aan de Baroen, misschien eens de site bezoeken!!

Of eens naar een kleindierenshow gaan waar hun te vinden zijn en de eigenaar van deze winkel eens vragen stellen!!!

Zelf zou ik nooit al deze dingen voeren als ik 1 of 2 konijnen zou hebben. Daarvoor is het te kostbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan komen we terug bij de vraag die ik nog stelde, letten jullie ooit wel eens op het as gehalte in het voer?

Als je de ruwe as bedoeld wel ja.

Zelf zou ik nooit al deze dingen voeren als ik 1 of 2 konijnen zou hebben. Daarvoor is het te kostbaar.

Die zin snap ik niet helemaal...

Waarom zou het kostbaarder zijn als je minder konijnen hebt?

Daarnaast heb ik zelf toch vaak het idee dat er meer mensen zijn met gewoon een koppel huiskonijnen die veel meer aan de voeding uitgeven dan een fokker (per konijn gezien weliswaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je maar weinig dieren hebt kan je natuurlijk hebben dat bepaalde verpakking zo groot zijn dat je een deel moet weg gooien omdat het niet meer goed is. Of dat je een kleinere verpakking moet kopen, redenen waarom het dan per konijn veel duurder kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de ruwe as bedoeld wel ja.

Die zin snap ik niet helemaal...

Waarom zou het kostbaarder zijn als je minder konijnen hebt?

Daarnaast heb ik zelf toch vaak het idee dat er meer mensen zijn met gewoon een koppel huiskonijnen die veel meer aan de voeding uitgeven dan een fokker (per konijn gezien weliswaar).

Omdat het meestal in groot verpakkingen zit, vandaar die reactie.

Ik bestelde destijds voor 80 euro per 2 weken. Dat is dus 160 euro in de maand aan kruiden. Dan kwam er nog de normale biks overheen en het groen. Ga nu niet net doen of wij fokkers zo slecht zijn voor onze dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt hier regelmatig door fokkers (!!!) gezegd dat de hoeveelheden groenten die Loes en ik aan onze konijnen niet haalbaar zijn voor hen, omdat ze meer konijnen hebben dan wij, en dat klinkt heel aannemelijk. En het zou me eerlijk gezegd ook erg verbazen als jij per twee konijnen meer dan zes ons groenten per dag zou geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het meestal in groot verpakkingen zit, vandaar die reactie.

Ik bestelde destijds voor 80 euro per 2 weken. Dat is dus 160 euro in de maand aan kruiden. Dan kwam er nog de normale biks overheen en het groen. Ga nu niet net doen of wij fokkers zo slecht zijn voor onze dieren.

Ik zie Loes nergens zeggen dat jullie fokkers slecht zijn voor jullie dieren, enkel dat jullie minder geld uitgeven aan voer (per konijn gezien).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt wij zouden de dieren niet het groen kunnen geven wat jullie geven kwa de kosten....dan ga ik uit van een 250 gram groen per konijn per dag wat al gauw op 1 euro komt per dier...dan zou ik hier 60 euro per dag kwijt zijn keer gemiddeld 30 dagen...1800 euro per maand :lol:

tja dat zijn pas kosten.....ik hou het liever op een blaadje witlof en een schijf winterpeen naast de wilgen takken....

en goed gemengd voer.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben helemaal niet op mijn teentjes getrapt Kiwi...

Nee, je klinkt totaaaal niet of je je aangevallen voelt... :whistle2:

Ga nu niet net doen of wij fokkers zo slecht zijn voor onze dieren.
Misschien niet alle fokkers over 1 kam scheren!!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .