Ga naar inhoud

Gemengd voer.....


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

De voornaamste reden dat gemengd voer niet goed is, is omdat konijnen er selectief van gaan eten. Dat wil zeggen dat ze de lekkere stukjes er uit eten en de andere, vaak gezonde, stukjes laten liggen. Zo krijgen ze niet de voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben.

Een andere reden is omdat in gemengd voer vaak voedingsstoffen zitten die niet goed zijn voor je konijn. Als je het zelf mengt, zoals Bunny Ranch Chanty, moet je natuurlijk goed weten wat je doet maar dan kun je de inhoud van voedingsstoffen beter controleren.

In veel 'kant en klaar' gemengd voer zitten meestal veel vetten en suikers en dat is niet goed voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 294
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik geef gemengd voer van Kenner, ze eten altijd alles op, heb er nooit problemen ofzo mee gehad en mn konijnen krijgne het al 4 jaar. Verder krijgen ze elke dag frisse water, veel verse groenten en hooi, ook eten ze de bladeren die van de boom vallen die boven de ren staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor het overzicht BRC.

Ik kom zo langzaamaan wel tot de conclusie dat het lastig is om veel calcium-arme groentes te vinden. Ik wist bijvoorbeeld ook niet dat bleekselderij relatief veel C. bevat. Dat geef ik juist nu ter variatie.

Ja daarom in alles zit calcium/ kalk, het is de kunst om tussen alles dan een patroon samen te stellen met het minste aan calcium.....

Maar je moet ook kijken dat ze als nog de juiste stoffen binnen krijgen die ze nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Packshot_Rabbit_Balance.jpg

Ik geef hope farms balance.Zit maar liefst 21% vezels in en SS maar 19%

Ook bevat het geen olien en vetten zoals de super trio van HF.Mijn konijn is te dik en geef sinds kort dit en ze vinden het heerlijk!

zo te zien zitten hier hele maiskorrels in, dat is niet goed, zover ik weet...

edit: in die kenner gemengd ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak wordt gevraagd wat nou goed hardvoer is voor konijnen. Waar op gelet moet worden, is dat het eiwitgehalte niet te hoog is. Teveel eiwitten is schadelijk als je geen fok- of vleeskonijnen hebt. Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3%, en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen.

Toevoeging van Vit.C in het voer is niet gewenst, een konijn maakt zelf vitamine C aan. Extra vitamine C kan schadelijk zijn: langdurig toedienen van te veel vitamine C kan nierproblemen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hope Farms Balance is volgens mij ook wel goed voer, er zitten heel veel vezels in tegenover weinig vet. Máár er zitten wel heel veel eiwitten in en er zit calcium in.

Over het algemeen denk ik dat het wel belangrijk is dat er voldoende vezels in zitten, maar het moet geen wedstrijd worden van wie de meeste vezels voert. Immers eten (de meeste) konijnen hooi en dat zit al vol met vezels! Dus belangrijker is het dan dat je je aan het eiwit en vet gehalte houdt.

(Als je konijn dus geen hooi eet, is het een ander verhaal.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen denk ik dat het wel belangrijk is dat er voldoende vezels in zitten, maar het moet geen wedstrijd worden van wie de meeste vezels voert.

Dan win ik toch want in mijn SS Mature zit 22%!!!!! :he::P

(Sorry, kon het niet laten.. :P)

Maar daar heb je inderdaad wel gelijk in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:Dolly toch.....

je zegt percies waar het op slaat, eet een konijn niet voldoende vezels hooi dan is SS een uitkomst ook tegen plak poep......

Daar is het ook voor ontwikkeld.

Zo heeft elk voer zijn doel.....Ik kreeg hier gisteren weer een gemengde bak aangeboden....mijn ogen doen er zeer van naast de evenals zwaar onder de kleurstof zijn de knaag staafjes.:duivel:

Zal het van de week eens op de foto flitsen en proberen te analyseren:mdr:

het merk is mij niet bekend maar dat zullen andere leden wel weten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is volgens jullie de beste biks dan?Dus het beste voer tegen de beste prijs?

Tja, dat hangt toch echt af van jouw konijn. Sommige konijnen hebben veel eiwitten nodig en sommige konijnen niet. Sommige konijnen eten heel veel hooi en hebben daardoor minder vezels in hun voer nodig terwijl andere konijnen amper hooi eten en dus heel veel vezels uit hun voer moeten halen.

Het voer met de beste voeranalyse is volgens mij Hope Farms SuperTrio en dat valt ook nog best mee qua prijs. Mijn vorige konijn lustte dit niet en zij kreeg de korrels van de Intratuin, dat voer heeft wat meer vezels maar is te vergelijken met Hope Farms. En de prijs is ook ongeveer hetzelfde (iets goedkoper).

Maar ja, de 'beste biks' bestaat nou eenmaal niet. De beste biks voor jouw konijn is misschien niet de beste biks voor mijn konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft Science Selective de beste voeranalyse.. Maar als je het over het beste voer voor de beste prijs voor een normaal konijn (dus niet ziek of zwak en eet normaal hooi) hebt, zou ik ook Hope Farms Supertrio zeggen..

Ik voer zelf Science Selective (mijn ene konijn krijgt half SS/half SS Mature) en ben daar écht heel tevreden over, zou ik niet gauw op een ander merk overstappen, ook niet met toekomstige konijnen. Mijn ene konijn eet geen hooi en nauwelijks gedroogde kruiden, mijn andere eet nauwelijks hooi en gelukkig wel een bak gedroogde kruiden. Konijn één heeft begin dit jaar haakjes gehad (en EC) en was dus ernstig ziek én enorm verzwakt, maar moest wel onder narcose om die haakjes te verwijderen. Om te zorgen dat hij gauw zoveel mogelijk bij kwam heeft hij (o.a.) SS gekregen. Daarna ben ik het (aan hem) blijven geven om te voorkomen dat de haakjes terug zouden komen (ze zijn nog steeds weg! :party:) en niet veel later ben ik ook voor mijn andere konijn overgestapt omdat het zo goed beviel. Maar ja mijn konijnen zijn dus niet helemaal 'normaal' en vallen ook wel onder de (oorspronkelijke) doelgroep van SS.

Omdat het gewoon goed voer is én heel goed bevalt zou ik het ook aan mijn toekomstige (was van plan gezonde hooietende konijnen te nemen de volgende keer :P) konijnen geven. Denk ik tenminste :P

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zou ook graag SS voeren, omdat mijn konijn dit heel lekker vindt en het is gewoon gezond. Maar hij heeft de extra vezels niet persé nodig en wat mij tegenhoudt is de belachelijke prijs van SS. Ik heb veel voor mijn konijn over maar dat wordt mij toch een te hoge terugkerende kostenpost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt er aan koop je 10 kilo valt de prijs reuze mee.....1 kilo kost 8 euro

10 kilo 38,95 scheeld de helft in prijs....

6 euro.. Als je een zak van 1,5 kg koopt. Een zak van 10 kg kost je inderdaad iets meer dan 3 euro per kg :yes: (afhankelijk van hoeveel die 10 kg zak kost natuurlijk, ik kan ze waarshcijnlijk voor 32 euro kopen dan is het 3,2 per kilo, 39 euro is 3,90)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .