Ga naar inhoud

Gemengd voer.....


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Mijn groenteboer dacht dat ik een gezondheidsfreak was whaha.

Nu weet ie dat 95% daar van naar de dieren gaat en houd hij ook overgebleven groenten voor me achter.

Ik geef ze liever vers naast de biks.

Met groen naast de biks zie ik meer effect dan met kruiden.

Zwarte panter, inderdaad ruwe as.

Op mijn werk bepaal ik as gehaltes, maar dan vergeet je af en toe even hoe dat op de verpakking staat :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 294
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zwarte panter, inderdaad ruwe as.

Op mijn werk bepaal ik as gehaltes, maar dan vergeet je af en toe even hoe dat op de verpakking staat :$

Ik wist van kattenvoer dat je daarop moet letten, bij konijnenvoer heb ik er eigenlijk nog nooit zo op gelet. Ik heb net even gekeken, en in Science Selective zit 8%.

Waarom zouden we er op moeten letten, hoe hoog zou het volgens jou mogen zijn en wat is het risico als er teveel ruwe as in een voer zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het meestal in groot verpakkingen zit, vandaar die reactie.

Ik bestelde destijds voor 80 euro per 2 weken. Dat is dus 160 euro in de maand aan kruiden. Dan kwam er nog de normale biks overheen en het groen. Ga nu niet net doen of wij fokkers zo slecht zijn voor onze dieren.

Ho ho... mijn reactie was in geen opzicht negatief bedoeld naar fokkers toe. Erg spijtig dat dat toch zo wordt opgenomen...

Je bedoelde dus gewoon dat het in grootverpakkingen zit en dus niet te doen is voor huiskonijnen?

Persoonlijk zie ik niet in hoe een fokker de hoeveelheid groen kan geven die sommige hier aan hun huiskonijnen geven. En dat is niet negatief bedoeld! Als ik zie hoeveel de kosten aan groen zijn voor mijn 2 kleine konijnen (en ja ik heb ook afspraken met 2 groentenboeren) dan zie ik niet hoe mensen die hoeveeheid zouden kunnen geven als ze 10-20 konijnen hebben. Ik zou het persoonlijk niet eens kunnen bekostigen voor 4 konijnen (ik kan het als student zijnde eigenlijk zelfs helemaal niet bekostigen...ik heb het geluk dat ze hier thuis achter mijn voedingskeuze voor de konijnen staan en het betalen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist van kattenvoer dat je daarop moet letten, bij konijnenvoer heb ik er eigenlijk nog nooit zo op gelet. Ik heb net even gekeken, en in Science Selective zit 8%.

Waarom zouden we er op moeten letten, hoe hoog zou het volgens jou mogen zijn en wat is het risico als er teveel ruwe as in een voer zit?

Ik heb menig onderzoek hier naar afgestruind en nergens een kritiek punt kunnen vinden.

Feit is dat alle as als het te hoog is voor elk dier schadelijk is.

As is wat er overblijft na verbranding, de mineralen en zouten onder andere.

Bij katten kan een te hoog as gehalte voor nierstenen zorgen, honden kunnen dan gewrichtsproblemen krijgen.

Elk dier heeft zijn eigen problemen met een te hoog as gehalte.

Qua onderzoeken bij konijnen kan ik hier niks over vinden, maar ik vind dit dus zeker ook een belangrijk punt om naar te kijken in de voeding.

De meeste konijnen voeren die ik tot nu toe heb bekeken zitten op 8%, maar doe jij dus allerlei toevogingen hou er dan rekening mee dat je het as gehalte ook veranderd en dat je dat thuis zelf niet test, dus hoe hoog is het dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ho ho... mijn reactie was in geen opzicht negatief bedoeld naar fokkers toe. Erg spijtig dat dat toch zo wordt opgenomen...

Je bedoelde dus gewoon dat het in grootverpakkingen zit en dus niet te doen is voor huiskonijnen?

Persoonlijk zie ik niet in hoe een fokker de hoeveelheid groen kan geven die sommige hier aan hun huiskonijnen geven. En dat is niet negatief bedoeld! Als ik zie hoeveel de kosten aan groen zijn voor mijn 2 kleine konijnen (en ja ik heb ook afspraken met 2 groentenboeren) dan zie ik niet hoe mensen die hoeveeheid zouden kunnen geven als ze 10-20 konijnen hebben. Ik zou het persoonlijk niet eens kunnen bekostigen voor 4 konijnen (ik kan het als student zijnde eigenlijk zelfs helemaal niet bekostigen...ik heb het geluk dat ze hier thuis achter mijn voedingskeuze voor de konijnen staan en het betalen).

Dat klopt, is ook bijna niet te bekostigen.

Maar als je nagaat dat ik zaterdags groente gratis op kan halen, dan valt het best nog wel mee. En de extra's koop ik gewoon los. Daarbij komt ook nog eens dat ik geen student ben, en hier de inkomsten een stuk hoger liggen dan bij jullie. Dus ja dan is het een stuk makkelijker.

De reden van mijn reactie was omdat ik zo moe wordt van het feit dat er soms een beeld wordt afgegeven dat wij fokkers minder goed voor onze dieren zorgen dan dat jullie dat bijvoorbeeld doen. Misschien moeten jullie daar eens een keertje mee ophouden. En niet alle fokkers over 1 kam scheren. Ik vind dit, en denk meerdere fokkers met mij, erg jammer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb menig onderzoek hier naar afgestruind en nergens een kritiek punt kunnen vinden.

Feit is dat alle as als het te hoog is voor elk dier schadelijk is.

As is wat er overblijft na verbranding, de mineralen en zouten onder andere.

Bij katten kan een te hoog as gehalte voor nierstenen zorgen, honden kunnen dan gewrichtsproblemen krijgen.

Elk dier heeft zijn eigen problemen met een te hoog as gehalte.

Qua onderzoeken bij konijnen kan ik hier niks over vinden, maar ik vind dit dus zeker ook een belangrijk punt om naar te kijken in de voeding.

De meeste konijnen voeren die ik tot nu toe heb bekeken zitten op 8%, maar doe jij dus allerlei toevogingen hou er dan rekening mee dat je het as gehalte ook veranderd en dat je dat thuis zelf niet test, dus hoe hoog is het dan?

Misschien even heel wat anders dan konijnen, maar ik voer mijn hond alleen maar vers vlees. Ze krijgt 1x in de week zelfs kippenekken of kippepoten. Ik heb een ras wat bekend staat als moeilijke eters. En het staat bekend dat brokken veel langere tijd nodig hebben om te verteren als vers. Maar dat van dat as in de brokken is nieuw voor mij, en zal eens op de volgende zak kijken wat erop staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, denk je je konijn hele goede voeding te geven, lees je dit weer. Ik vind het zo wel moeilijk worden hoor. Ik vind die mix van Cindy wel erg interessant. Ik ga dit topic zo goed mogelijk volgen.

Ik geef nu Haevens bix, veel groenten, veel hooi en soms een stukje fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef door elkaar:

SS met kenner biks +gemengd voer(ik weet het, maar had het er al bij gedaan)

met nog wat extra pitjes(weet niet precies welke)

Ze krijgen (van mijn zusje en moeder ;)) af en toe een snoepje.

iedere dag veel hooi

's avonds voor het eten een hele etensbak met groenvoer(wortel, tomaat, komkommer, sla(heel weinig, maar ze zijn er dol op), andijvie of broccoli, soms wat paprika

af en toe krijgen ze een stukje brood of appel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef door elkaar:

SS met kenner biks +gemengd voer(ik weet het, maar had het er al bij gedaan)

met nog wat extra pitjes(weet niet precies welke)

Ze krijgen (van mijn zusje en moeder ;)) af en toe een snoepje.

iedere dag veel hooi

's avonds voor het eten een hele etensbak met groenvoer(wortel, tomaat, komkommer, sla(heel weinig, maar ze zijn er dol op), andijvie of broccoli, soms wat paprika

af en toe krijgen ze een stukje brood of appel

Informatie was niet helemaal volledig sorry:

De kenner biks zijn beide zonder dat coccidiose of zoiets :$ sorry dat ik de naam niet weet, maar heb er wel naar gekeken op het etiket! Het gele etiket!

Er zitten ook enkelen rondjes(van vitakraft, dat is een soort gedroogd gras, worden ze niet dik van, dit is aangeraden als bijvoeding, het is dan ook gelijk 500g (bijv. 1 schep in 2 scheppen voer)ze heten: Groene Rollis http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/snacks/knabbelplezier_en_knabbelstangen/vitakraft/23198

Toen ze bijna op waren heb ik die erdoorheen gedaan (waren er nog 15 of zo, een a twee el)

Er zitten ook nog dobey biks doorheen, die heeft mijn moeder gekocht en er gewoon doorheen gegooit;)

Mijn zusje en moeder geven ze knabbelsticks(van beaphar) maar niet meer dan 1 per dag, echt heel af en toe. En ik gebruik ze om te lokken (als ze ontsnapt zijn of als ze 's avonds niet naar binnen gaan)

En ik heb een nieuw konijn, in de opvang kreeg ze gemengd voer dus ben langzaam aan het mengen!

Ik heb vaak ook nog een slinger met wc-rollen waar hooi in zit en losse wc rollen met aan de uiteinden wc papier en in het midden een snoepje(halve knabbelstick of stukje komkommer, ss brokjes ±3)

Maar die zitten er nu niet in, in de ren, want het heeft geregend en zoals jullie waarschijnlijk al weten zijn wcrollen van karton :P

Hun ren staat afwisselend op gras en stenen, wanneer hij op stenen staat krijgen ze 's avonds nog een handje gras bij hun normale groenvoer.

Wanneer ze op gras staan krijgen ze in het begin wel eens wat hooithee(wat ik natuurlijk de volgende dag weghaal!)

En wanneer we naar de dierenarts gaan heb ik altijd vers hooi + een snoepje of wat ss in de vervoersmand

Enige opmerkingen, graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voer:

- zelfgemengd voer(biks van kenner/dobey, gemengd voer van kenner, ss, gras/vezel rondjes,pitjes)

Groentes:

Wat we in huis hebben en dat is vaak: broccoli, tomaat, komkommer, basilicum, wortel, rucola, gras, onkruid, paprika. Wanneer de ren op gras staat geef ik ze iets minder groenvoer, wanneer ze niet op gras staan geef ik ze vaak nog een handje gras

Extraatjes:

- knabbelsticks van Beaphar

- stukje appel of brood

- extra brokje ss

Hooi & Water

-hooi in wcrollen slinger & hooibal & hok

-iedere dag vers water & hooi('s ochtends en 's middags)

-soms wat hooithee, wanneer ze bijv. weer sinds een tijdje op steen ineens op gras gaan.

-altijd schoon hooi in de vervoersmand

Beter?

Oja,

- de kenner biks: gele etiket!

- die rondjes: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/snacks/knabbelplezier_en_knabbelstangen/vitakraft/23198

- ik heb een nieuw konijntje en in de opvang kreeg ze gemengd voer dus ben nog even een beetje aan het mengen

- ze krijgen ook vaak een wc rol met aan beide kanten wc papier en in het midden ±3 brokjes ss of een halve knabbelstick

aangepast door valalaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

BRC bedoelde niet dat je het overzichtelijker moest typen (al leest dat wel makkelijker ;)), maar dat je beter de hoeveelheden (in grammen) erbij kan vermelden. Dan pas kunnen we iets zeggen over wat er anders of beter zou kunnen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

BRC bedoelde niet dat je het overzichtelijker moest typen (al leest dat wel makkelijker ;)), maar dat je beter de hoeveelheden (in grammen) erbij kan vermelden. Dan pas kunnen we iets zeggen over wat er anders of beter zou kunnen. :)

Maar natuurlijk!

Voer: ±50 gram per dag

Af en toe een snoepje maar meestal max. 1x per dag

Heel Heel Heel af en toe krijgen ze zo'n knaagstang

En ze krijgen een volle voerbak aan groente(geen idee hoeveel gram dat is?!)

En water 600 mL

En ik geef geen sla, rucola af en toe, ik verwarde het even!

aangepast door valalaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op advies van BRC eens dit topic nagelezen maar jeetje, veel duidelijkheid biedt het niet. Het is net als wat iemand al eerder zei: Denk je veel te weten en een goede voeding aan je beestjes te geven en dan lees je dit allemaal...Ik geef ook gewoon SS, groentes en onbeperkt hooi. Heel af en toe een gedroogd appel- of wortelsnoepje en verder niks. Ik heb niet het idee dat ze hier iets te kort komen.

Maar ik kan hier niet echt veel vinden over calcium-vrije (of arme) groentes, en daar zocht ik eigenlijk naar. Kan iemand hier iets over zeggen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium (Voor mensen maar je kan goed zien in welke produkten)

Calcium geeft aan mensen een bepaalde standvastigheid, teveel ervan laat mensen verstarren.

We hebben calcium nodig voor de opbouw van botten, tanden en nagels, voor de bloedstolling, de werking van het hart, en het reactievermogen van de spieren.

Bij een tekort aan calcium via de voeding wordt het calcium gehalte in het bloed op peil gehouden door calcium uit het botweefsel te onttrekken. Afwijkingen in de bloedstolling en de hart- en spierwerking komen daardoor vrijwel nooit voor. Wel kunnen botafwijkingen als osteoporose, rachitis en osteomalacie optreden.

Aanbevolen hoeveelheden

De door het VoVo aanbevolen hoeveelheden calcium is gesteld op 700-1000 mg. per dag. Het ideale evenwicht Calcium:Fosfor = 2:1. Bij de gemiddelde Nederlander is dat 1:3. Dit komt met name door de hoge consumptie van dierlijke eiwitten (
, vleeswaren, kaas,
) en de in verhouding lage consumptie van plantaardige eiwitten (peulvruchten, granen, noten, zaden) en groenten. Bij een vleesloos dieet ligt de calciumbehoefte op ongeveer 350 mg. per dag.
Het lichaam is in staat calcium op te nemen in de botten tot ongeveer 35 jaar, belangrijk hierbij is beweging en belasting van de botten én zonlicht. Hele dagen voor de TV en met de bus naar school is dus niet bevorderlijk voor de opbouw van stevige botten. Na 35 jaar worden de botten alleen nog maar brozer, extra calcium voor de versteviging van botten heeft dan écht geen zin meer.

Productenlijst

Onderstaande lijst geeft enigszins een indicatie van de hoeveelheden calcium in verschillende producten, de getallen zijn in milligrammen per 100 gram vers product.

aardappel 8
miso 80
amandelen 250
hazelnoten 200
roggebrood 25
tempé 100
knolselderij 80
zonnebloempitten 100
bruin knäckebröd 85
abrikozen gedr. 90
groene kool 75
koolraap 80
zoete bataat 30
bramen 60
Chinese kool 125
spinazie 150
muesli 180
mandarijnen 40
boerenkool 180
koolrabi 90
ontbijtkoek 70
peren gedr. 100
broccoli 100
sterrenkers 250
tarwezemelen 110
vijgen gedr. 280
bleekselderij 80
bonen wit/bruin 37
ketjap 60
rozijnen 50
olijven 100
sojabonen 95
marmite 95
mosterd 84
zoute haring 100
garnalen 200
tahoe 130
ovomaltine 120
makreel blik 175
stroop 183
magere vis 20
cacaopoeder 150
chocoladevlokken 200
winegums 360
eidooier 150
Over het algemeen kun je zeggen dat er veel calcium zit in: peulvruchten, soja en sojaproducten, noten, groenten, volle granen en gedroogd fruit.

en melkproducten (yoghurt, kaas enzovoort) bevatten naast calcium ook dierlijke eiwitten. Om dierlijke eiwitten te verteren is calcium nodig. Bovendien bevatten ze veel fosfor. Hierdoor wordt calcium erg slecht opgenomen. Uiteindelijk leveren deze producten dus geen
extra
calcium op.

Groenten met veel oxaalzuur (spinazie, rabarber, postelein) hebben meestal ook een hoog gehalte aan calcium. Oxaalzuur en calcium houden elkaar in evenwicht vandaar dat deze groenten dan ook geen
extra
calcium opleveren.

Adviezen met betrekking tot de calciumopname

  • Eet minder dierlijke eiwitten (vlees, vleeswaren, kaas), deze bevatten veel fofor.

  • Eet meer calciumrijke producten.

  • Hou de calcium-fosfor verhouding in de gaten.

  • Het gelijktijdig eten van dierlijke eiwitten en calciumrijke producten is in verband met voorkoming van botontkalking zinvol.

  • Eet minder
    .

  • Drink minder koffie (cafeïne).

  • Zorg voor voldoende vit D (zonlicht)

  • Zorg voor voldoende beweging.

De opname van calcium kan positief worden beïnvloed door: plantaardige eiwitten, vitamine D (zonlicht in combinatie met beweging), lactose (melk wel, alleen niet te veel), calciumgebrek (het lichaam neemt % gewijs meer op)

De opname van calcium kan negatief worden beïnvloed door: dierlijke eiwitten (hoog fosforgehalte), oxaalzuur (in spinazie, rabarber, postelein), fytinezuur (in rauwe zemelen en granen), gestoorde vetresorptie (bijvoorbeeld bij lever en galkwalen), een hoog vet gebruik, cafeïne (bijvoorbeeld koffie en chocola), witte suiker (honing is beter).

Aanvullingen

Het kan zinvol zijn extra calcium in te nemen om te voorkomen dat de calcium die het lichaam nodig heeft aan de botten onttrokken wordt. Gebruik altijd een preparaat waar naast calcium ook magnesium in zit. Magnesium bevordert de opname van calcium. Oesterkalk bevat van nature al de juiste verhouding calcium: magnesium.

Een voedster met jongen kan moerziekte krijgen.

Dat is een calcium gebrek.

Dit is ok mede de reden dat konijnen met jongen hier paarden stekken krijgen vers en of gedroogd.

Calcium vrij zou ook niet goed zijn wel minderen met calcium....

Hier staan o.a de groentens en hoeveel ze C bevatten daar kun je natuurlik de groentens voeren met het minste aan C

Kijk dus ook naar de toevoeging in je brokjes....

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef momenteel ook gemengd voer aan mijn konijntje (namelijk Hope Farms Select). Dit kreeg hij ook bij de fokker en hij eet zijn hele bakje leeg dus selectief eten doet hij (nog) niet.

Analyse van Hope Farms Rabbit Select:

- Ruw eiwit 15%

- Ruw vet 4%

- Ruwe celstof 14%

- Ruwe as 6.5%

- Vocht 10.3%

- Verder koper, vitamine A, D3 en E

Er zit dus wel meer eiwit in dan er in zou mogen, maar ik ben persoonlijk van mening dat dit voor een jong konijn niet uitmaakt. Eiwitten zijn de bouwstof van de cellen van een organisme en dus nodig om te groeien!

Verder zit er te veel vet in, maar dat laat ik maar even zo. Hij krijgt (nu nog) niet zo veel te eten per dag en er mag best een klein beetje meer vet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen is gemengd voer niet goed. Het gemengde voer van Bunny Ranch Chanty is anders samengestelt dan het meeste andere voer in de winkels. Ik zou het gewoon bij biks, veel hooi en een lekkere portie groente houden voorlopig.

(Waarbij ik niet zeg dat er iets mis is met Cindy's voer alleen Cindy weet wat ze doet, wij niet echt..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .