Ga naar inhoud

Gemengd voer.....


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Okay. Ja, dat is natuurlijk zo, alles waar te voor staat is niet goed.. Al vind ik elke dag nog best veel.. Maar twee stukjes valt wel mee..

En waarom geef je zo weinig peterselie? Ik geef zelf ook gedroogde peterselie (en gewone trouwens ook) ook maar een klein beetje, ik meng een heleboel kruiden door elkaar zodat ze nergens teveel van krijgen, maar naar verhouding toch zeker meer dan wat jij geeft.. Is daar nog een reden voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 294
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het zou voor mij niet te betalen zijn ......om dagelijks elk konijn een flinke hand peterselie te geven als je dat bedoeld.

Daarom meng ik het door hun bix en zit het in de structuur mix.

Ook ik moet ivm met de kosten van mijn hobby een keuze maken.

Vandaar dat ik zelf wilgen takken kweek en de konijntjes ook daar 2 keer per week heel blij mee zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk voer zou je voeren.

In principe zou ik zeggen geef enkel een bix.

Reden daar zitten alle stoffen in die een konijn nodig heeft.

Je hebt gemengd voer, wat heel slecht kan zijn.( maar ook goed)

Met het resultaat dat je konijn de bixjes als ze er in zitten, laten liggen.

Waar juist de goede voeding stoffen in zitten.

[...]

Je kijkt naar het eiwit gehalte max 4 %

Naar de Vet gehalte Max 3,5 rocent

Ruwe celstof tussen de 10 en 17 %

ruwe vezels zo hoog mogelijk

en zo min mogelijk calcium en of vitamine C

Hier kan ik me helemaal in vinden. En in de meeste dingen die door jouw voer zitten ook. Ik denk dan ook dat deze mix niet te vergelijken is met een standaard gemengd voer zoals de meeste mensen in de winkel zouden kopen, en dat is dus waarvan ik altijd aangeef dat mensen dat beter niet aan hun konijnen kunnen geven.

Zo'n bordje voer ziet er inderdaad aantrekkelijk uit! :yes: En net zoals Dollie geef ik een heleboel van wat er door jouw mix zit zelf ook, maar dan vers.

Ik ben wel benieuwd hoe jij tot deze samenstelling gekomen bent, en wat elk afzonderlijk bestanddeel doet (misschien kom ik dan wel tot de conclusie dat ik mijn biks ook maar eens moet gaan aanvullen ;)).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Holy moly zeg...als ik dat elke dag zelf moest gaan samenstellen voor mijn konijnen, kon ik maar beter mijn baan op gaan zeggen geloof ik.

Ben blij met die ene zak...hop bakje erin, in het hok, en...klaar! Mijn konijnen zijn kerngezond! Gemak dient de mens....al vinden sommige mensen het heerlijk om moeilijk te doen :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een tijdje die erwtenvlokken en nog wat spul gehad voor Flower, omdat zij zo schommelde met haar gewicht etc. (Was trouwens jouw tip geloof ik Cindy, in Utrecht, haha) Dit is wel anders dan gemengd voer wat je in die zakken koopt in een dierenwinkel. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Holy moly zeg...als ik dat elke dag zelf moest gaan samenstellen voor mijn konijnen, kon ik maar beter mijn baan op gaan zeggen geloof ik.

Ben blij met die ene zak...hop bakje erin, in het hok, en...klaar! Mijn konijnen zijn kerngezond! Gemak dient de mens....al vinden sommige mensen het heerlijk om moeilijk te doen :he:

:mdr:

Rian, volgens mij mengt Ciny dat niet allemaal zelf hoor!

Het grootste deel zit in die structuur muesli.

Ze heeft volgens mij alleen de structuurmuesli ontleed, om ons te laten zien wat er precies inzit ;).

Ze mengt er enkel nog wat brandnetelblad en andere kruiden door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de structuur muesli ontleed maar ook heb ik de ingredienten per soort in zakken.....ja zegt de gek.

Om aan jullie te laten zien hoe het er uit ziet en als ik het uiteindelijk gemengd heb.

Ik heb hier 2 bix tonnen van 30 kilo per stuk :mdr: ( inhoud he)

Dus ik meng het uiteindelijk wel zelf met makkelijke verhoudingen.

Alles went ......:whistle2:kleine moeite.

Een keer per week z'n 20 minuten en klaar is het.

ik heb de text klaar maar wil eigelijk nog foto's toe voegen en de waardes:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een tijdje die erwtenvlokken en nog wat spul gehad voor Flower, omdat zij zo schommelde met haar gewicht etc. (Was trouwens jouw tip geloof ik Cindy, in Utrecht, haha) Dit is wel anders dan gemengd voer wat je in die zakken koopt in een dierenwinkel. ;)

Ja dat klopt meis toen op utrecht as de baroen ook aanwezig met al deze heerlijke ingredienten.

Ik wil hier dus ook laten zien dat gemengde bix er ook heel anders uit kan zie tegen woordig......en gezond kan zijn.Mits jij als eigenaar er voor open staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De middelen die je kan gebruiken om je eigen gemengde voer samen te stellen. Let op alle kruiden en groentens zijn gedroogd in dit geval.

Aardbeienblad: Bloedzuiverend, Gewrichtsklachten,maag,nieren,wondhelend,bij gewichts verlies,pels,vruchtbaarheid,ontstekingsremmend.

Ananas: Botten, gewrichtsklachten,nieren,spijsvertering,stofwisseling,bevat een eiwit afbrekend enzym

Appel: Afweersysteem, verstopping,kracht,nachtrust,spijsvertering,botten,tanden, pels

Beemdlangbloem( gras): Diaree en verstopping

Berken blad: Bacteriële en inflammatoïre aandoeningen aan nieren en urine wegen, bevordert de uitscheiding van zout, reumatische aandoeningen , bloedzuiverend.

Boekweit:Opbouw, vacht, veren energiestof wisseling.

Bramenblad: Bloedzuiverend, boten, diaree, gewrichtsklachten, luchtwegen , maag, ontstekingsremmend, vergemakkelijkt het werpen.

Brandnetelblad: Afweersysteem,bloedzuiverend,luchtwegen,nieren,melkproducktie bevorderd,botten,tanden,bij gewicht verlies, gewrichtsklachten,maagkrampen,darmen.

Citroenmelisse:Antibacterieel,eetlustopwekkend,spijsvertering,zenuwstelsel,krampstillend in maag en darmen,gasverdrijvend in darmen,gewrichtsklachten,huid en slijmvliezen,vruchtbaarheid.

Erwten vlokken: Botten, gewichtstoename, spijsvertering,spieren,pels

Erwtenkruid: Lichaamsreinigend

Gerstvlokken: Gewichtstoename, spijsvertering,spieren en pels

Goudsbloem bloemen: Afweersysteem,maag, ontstekingsremmend,spijsvertering,

Stofwisseling, vruchtafdrijvend( bij grote hoeveelheden) , wondhelend,krampverminderd,

Ontgiftend, galblaas

Grond noten ( pinda): Vacht en energie

Haver ( gepunt): Opbouw,energie,immuunsysteem.

Haver/luzerne brokken: Darm( zowel diaree als verstopping), spijsvertering.

Johannesbrood: Diaree, eetlustopwekkend,spijsvertering,pels, botten,tanden.

Kaasjes kruid: Voorkoming en genezing van slijmvliesontstekingen, spijsvertering,

gewrichtsklachten,vruchtbaarheid,pels.

Kamille bloemen: Diaree,ontstekingsremmend, rustgevend, spijsvertering,antibacterieel, ondersteund lever, blaas en nieren.

Katjang Idjoe: Wondhelend, vruchtbaarheid,afweersysteem,bevorderd ijzer opname.

Kervelsteeltjes: Bloedzuiverend, eetlustopwekkend, melkproductie bevorderend, nieren, spijsvertering, wondhelend, slijmoplossend.

Koren bloem bloemen: Verstopping, ontstekingsremmend,gezichtvermogen,pels

Luzerneklaver: Afweersysteem, gewichtstoename, spijsvertering,zorgt voor een gezonde darm, licht verteerbaar, spieren, bloedstolling.

Lijnzaad: Gewichtstoename, botten, tanden, lichaamsopbouw, pels(glans) , spijsvertering, immuunsysteem.

Maïsvlokken: Gewichtstoename, conditie, spijsvertering, slijmvliezen, vruchtbaarheid, pels.

Mango: Afweersysteem, botten,darm( diaree en verstopping) kracht, luchtwegen, spijsvertering,vruchtbaarheid,pels,huis en spieren.

Oregano: Antibacterieel, darm ( diaree en verstopping), eetlustopwekkend, ontstekingsremmend, spijsvertering, verhoogt de zuurgraat in de darmen ( waardoor bacteriën dood gaan)

Paardebloem: Bloeddrukregulerend, eetlust opwekkend, gewichtstoename, maag, nieren, ontgiftend, huis, rustgevend, stofwisseling, pels, zenuwstelsel, vruchtbaarheid.

Paddy ( ongepelde rijst): Opbouw, vacht, stofwisseling, immuunsysteem.

Panicum( klein korreltje gierst): Opbouw, vacht, stofwisseling, spieren.

Papaja: Afweersysteem, botten, kracht, maag spieren, bevat eiwitafbrekend enzym, tanden, vruchtbaarheid, huis, pels, ontstekingsremmend.

Paprika: Infectie werend, stimuleert bloedsomloop, spijsvertering, huis, nagels, pels, ontstekingsremmend, diarree

Pastinaak: Afweersysteem, vruchtbaarheid, darm, spieren, bij gewicht verlies, huid, pels, ontstekingsremmend.

Pepermuntsteeltjes: Maag , diaree, winderigheid, galblaas.

Peterselie steeltjes: Antibacterieel, eetlustopwekkend, nieren, spijsvertering, stofwisseling, vruchtbaarheid, spieren, gewichtverlies, pels.

Rode bieten: Afweersysteem, kracht, (vrucht afdrijvend bij grote hoeveel heden) pels, huid,

gezichtsvermogen.

Rozenbottels: Afweersysteem,luchtwegen, nieren , pels, huid, vruchtbaarheid, gewrichtsklachten, stofwisseling.

Selderij steeltjes: Eetlustopwekkend, maag ( verhoogt de zuurproductie), rustgevend, spijsvertering, vruchtbaarheid, zenuwstelsel, gewichtverlies, pels, huid.

Smalle wegenbree: Antibactrieel, bloedzuiverend, darm( verstopping en diaree)

eetlustopwekkend. Luchtwegen. Maag, ontstekingsremmend, spijsvertering.

Tarwe vlokken: Gewichts toe name, spieren,stofwisseling, spijsvertering.

Tijm : Antibactrieel, diaree, eetlustopwekkend, luchtwegen, maagkrampen verminderd.

Tomaat: Afweersysteem, gewichtstoename, botten, tanden, gezichtsvermogen huid slijmvliezen, vacht.

Tuinboon vlokken: Gewichtstoename, spijsvertering, pels, spieren, botten, tanden,

eetlustopwekkend, stofwisseling.

Walnootbladeren: Antibacterieel, bloedzuiverend, darm ( diaree en verstopping)

luchtwegen, ontstekingsremmend, spijsvertering, wondhelend, vruchtbaarheid, gezichtvermogen. Pels.

Wortelloof: Spijsvertering, ( ruw vezel), afweersysteem, huis, slijmvliezen, vruchtbaarheid,

lichaamsopbouw, gezichtsvermogen.

Wortelvlokken: Afweer, immuunsysteem, gewichttoename, vruhtbaarheid, huid, slijmvliezen,

Pels, gezichtsvermogen.

Zwarte zonnebloempitten: Lichaamsopbouw, energie, huid, pels, immuunsysteem, spijsvertering, darmen.

De waarders zal ik later toevoegen en eventueel foto's

BRC met dank aan De Baroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

tornado

Na 1 jaar studie ervan te hebben gemaakt over de wilde en tamme konijnen , wat ze eten enz. zijn ook wij terug naar de natuur gegaan.

We hebben ons erg verdiept in de diverse voeders; maar ook in de aangeboden gedroogde kruiden / groenten.

en jazeker heeft wortel veel meer eigenschappen dan alleen "goed kunnen zien".

het is tegen infecties ; helpt tegen wormen, maar wat te denken van de broodnodige vitamine zelf??

leg mij eens uit hoe een wortel kan helpen tegen wormen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy heb je daar (bij de baroen) toevallig aandelen ofzo? :whistle2:

Haha ik kom er graag en zit bij mij in de buurt he.

Alle kruiden komen uit duitsland overigens :mdr:

Maar ja ik gebruik ruim 13 kilo gemengd voer per dag.........:whistle2:

Dus daar mag zeker aandacht aan besteed worden.

:lol:en ik shop graag voor de nijnsels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou voor mij niet te betalen zijn ......om dagelijks elk konijn een flinke hand peterselie te geven als je dat bedoeld.

Daarom meng ik het door hun bix en zit het in de structuur mix.

Ook ik moet ivm met de kosten van mijn hobby een keuze maken.

Vandaar dat ik zelf wilgen takken kweek en de konijntjes ook daar 2 keer per week heel blij mee zijn.

Ohw dus het is niet zo dat als ik meer geef, ik te veel geef.. Zag dat je inmiddels ook een lijstje met o.a. gedroogde kruiden hebt gepost, zal zo eens goed kijken want wil eigenlijk nog wel meer geven dan dit.. (Meer soorten, ze krijgen zo veel als ze willen al. Dat is overigens niet veel.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium (Voor mensen maar je kan goed zien in welke produkten)

Calcium geeft aan mensen een bepaalde standvastigheid, teveel ervan laat mensen verstarren.

We hebben calcium nodig voor de opbouw van botten, tanden en nagels, voor de bloedstolling, de werking van het hart, en het reactievermogen van de spieren.

Bij een tekort aan calcium via de voeding wordt het calcium gehalte in het bloed op peil gehouden door calcium uit het botweefsel te onttrekken. Afwijkingen in de bloedstolling en de hart- en spierwerking komen daardoor vrijwel nooit voor. Wel kunnen botafwijkingen als osteoporose, rachitis en osteomalacie optreden.

Aanbevolen hoeveelheden

De door het VoVo aanbevolen hoeveelheden calcium is gesteld op 700-1000 mg. per dag. Het ideale evenwicht Calcium:Fosfor = 2:1. Bij de gemiddelde Nederlander is dat 1:3. Dit komt met name door de hoge consumptie van dierlijke eiwitten (
, vleeswaren, kaas,
) en de in verhouding lage consumptie van plantaardige eiwitten (peulvruchten, granen, noten, zaden) en groenten. Bij een vleesloos dieet ligt de calciumbehoefte op ongeveer 350 mg. per dag.
Het lichaam is in staat calcium op te nemen in de botten tot ongeveer 35 jaar, belangrijk hierbij is beweging en belasting van de botten én zonlicht. Hele dagen voor de TV en met de bus naar school is dus niet bevorderlijk voor de opbouw van stevige botten. Na 35 jaar worden de botten alleen nog maar brozer, extra calcium voor de versteviging van botten heeft dan écht geen zin meer.

Productenlijst

Onderstaande lijst geeft enigszins een indicatie van de hoeveelheden calcium in verschillende producten, de getallen zijn in milligrammen per 100 gram vers product.

aardappel 8
miso 80
amandelen 250
hazelnoten 200
roggebrood 25
tempé 100
knolselderij 80
zonnebloempitten 100
bruin knäckebröd 85
abrikozen gedr. 90
groene kool 75
koolraap 80
zoete bataat 30
bramen 60
Chinese kool 125
spinazie 150
muesli 180
mandarijnen 40
boerenkool 180
koolrabi 90
ontbijtkoek 70
peren gedr. 100
broccoli 100
sterrenkers 250
tarwezemelen 110
vijgen gedr. 280
bleekselderij 80
bonen wit/bruin 37
ketjap 60
rozijnen 50
olijven 100
sojabonen 95
marmite 95
mosterd 84
zoute haring 100
garnalen 200
tahoe 130
ovomaltine 120
makreel blik 175
stroop 183
magere vis 20
cacaopoeder 150
chocoladevlokken 200
winegums 360
eidooier 150
Over het algemeen kun je zeggen dat er veel calcium zit in: peulvruchten, soja en sojaproducten, noten, groenten, volle granen en gedroogd fruit.

en melkproducten (yoghurt, kaas enzovoort) bevatten naast calcium ook dierlijke eiwitten. Om dierlijke eiwitten te verteren is calcium nodig. Bovendien bevatten ze veel fosfor. Hierdoor wordt calcium erg slecht opgenomen. Uiteindelijk leveren deze producten dus geen
extra
calcium op.

Groenten met veel oxaalzuur (spinazie, rabarber, postelein) hebben meestal ook een hoog gehalte aan calcium. Oxaalzuur en calcium houden elkaar in evenwicht vandaar dat deze groenten dan ook geen
extra
calcium opleveren.

Adviezen met betrekking tot de calciumopname

  • Eet minder dierlijke eiwitten (vlees, vleeswaren, kaas), deze bevatten veel fofor.

  • Eet meer calciumrijke producten.

  • Hou de calcium-fosfor verhouding in de gaten.

  • Het gelijktijdig eten van dierlijke eiwitten en calciumrijke producten is in verband met voorkoming van botontkalking zinvol.

  • Eet minder
    .

  • Drink minder koffie (cafeïne).

  • Zorg voor voldoende vit D (zonlicht)

  • Zorg voor voldoende beweging.

De opname van calcium kan positief worden beïnvloed door: plantaardige eiwitten, vitamine D (zonlicht in combinatie met beweging), lactose (melk wel, alleen niet te veel), calciumgebrek (het lichaam neemt % gewijs meer op)

De opname van calcium kan negatief worden beïnvloed door: dierlijke eiwitten (hoog fosforgehalte), oxaalzuur (in spinazie, rabarber, postelein), fytinezuur (in rauwe zemelen en granen), gestoorde vetresorptie (bijvoorbeeld bij lever en galkwalen), een hoog vet gebruik, cafeïne (bijvoorbeeld koffie en chocola), witte suiker (honing is beter).

Aanvullingen

Het kan zinvol zijn extra calcium in te nemen om te voorkomen dat de calcium die het lichaam nodig heeft aan de botten onttrokken wordt. Gebruik altijd een preparaat waar naast calcium ook magnesium in zit. Magnesium bevordert de opname van calcium. Oesterkalk bevat van nature al de juiste verhouding calcium: magnesium.

Een voedster met jongen kan moerziekte krijgen.

Dat is een calcium gebrek.

Dit is ok mede de reden dat konijnen met jongen hier paarden stekken krijgen vers en of gedroogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de laatste uitslagen over wortel is dat er een stof in zit waarvan wormen dus niet houden; heb deze nog niet zwart op wit binnen.

wij hebben van die gele paardenvoerscheppen van ongeveer 1 kilo brok; hiervan gaat er 1 schep wortelvlokken op 4 scheppen brok; we voeren hier flink groetenvlokken over brok met alfamix van de Garvo.

Over het calciumgehalte ; deze is voor een voedster met jongen nodig dat deze over de 1% gaat; maar zonder een erg hoog gehalte van vitamine D3 word calcium NIET opgenomen door een voedster; hierdoor krijg je dus moerziekte.

Vitamine A en D3 en E zijn hier erg belangrijk; ook geven we flink Oregano gedroogd over het voer.

Maar nogmaals; wij verbruiken uiteraard flink wat kilo`s per week en kopen de ingrediënten ook los in en mengen alles zelf tot een muesli. Net zoiets als de Baroen .

Geen vette konijnen meer, geen wammen meer; lekker goed uitziende dieren, mooie glans en zeer vrolijk van aard..............heerlijk genieten dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen... een niet-zogend konijn (en dat zijn de meeste konijnen van de niet-fokkers hier, daar gaan we opdit forum dus ook van uit) mag juist niet teveel calcium binnenkrijgen. Dat is wat Dollie bedoelde met haar opmerking over het calciumgehalte in gedroogde paardenbloemen; dat is hoger dan in verse paardenbloemen waardoor je er niet teveel van kunt geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je kruiden door biks nu als gemengd gaat zien, geef ik ze dus ook gemengd voer hé :bounce:

Alleen geef ik de kruiden niet door de biks, maar door het hooi en los...dus dan geef ik eigenlijk gemengd hooi :he:

Een deel van die kruiden krijgen ze hier ook. Ik heb de kruiden die ik geef ook iets nader bekeken. En geef dus degene die ik én ergens kan vinden en die naar mijn mening gezond zijn (dus ik let oa. op het percentage calcium enzo).

En dingen zoals gedroogde wortel (of wortelvlokken hoe je het wilt noemen...) krijgen ze hier zelden... omdat het idd een dikmaker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb je helemaal gelijk in wortel is een dik maker.....( suikers)

Daarom snap ik het verhaal niet helemaal , veel wortels en geen wammen en geen wormen.....

Door wortels.....die dag moet ik meemaken.

En geloof hier geen barst van.

Maar dat is mijn mening na een uitgebreid onderzoek naar wormen bij konijnen en de behandeling daar van.

Naast de besmettings bronnen.

Laat petra adhd dit maar niet horen haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de laatste uitslagen over wortel is dat er een stof in zit waarvan wormen dus niet houden; heb deze nog niet zwart op wit binnen.

Uitslagen waarvan? Ik ken wortel ook niet anders dan als dikmaker, en het is echt voor het eerst dat ik iets hoor over een stof tegen wormen in wortelen. Heb je ook wetenschappelijke bronnen hierover zodat ik zelf een conclusie kan trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/5962-wormen-konijnen.html

tja wormen en wortels hier genoeg hoor.....

Heerlijk ik eet de wortels en de nijntjes het loof :mdr:

Daar tegen in een bos wortels meer suiker zit dan in winter peen.....ook een weetje over wortels.:whistle2:

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .