Ga naar inhoud

Gemengd voer.....


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

  • Reacties 294
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als je goed gelezen hebt, kon je een aantal pagina's terug zien dat BRC de verhouding biks/gemengde dingen heel precies bepaald heeft.. Als je vervolgens zorgt dat alles ook goed gemengd is (en dus niet de zonnebloempitten boven zitten en de biks allemaal beneden in de bak) krijgen ze echt niet te veel.. Tenzij je er gewoon te veel door hebt gedaan..

Met andere woorden, het lijkt me niet dat in één portie meer dan zeven zonnebloempitten zitten als dat niet goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:mdr: Heerlijk weer even in de kruiden tuin geweest......

Ik had hun natuurlijk al op de hoogte gesteld via de mail, van de wortel wormen combinatie.

Hier hadden ze na mijn verhaal aangehoord te hebben( duurde wel 1 uur) zie wormen toppic..... ook inderdaad de belangstelling dit uit te zoeken.

Ze hebben ook tevens voor de eerste keer de wormen foto's gezien :mdr:

Hier op hebben ze gelijk aktie ondernomen.....

in de mail.....

Hoi Cindy,

Ik ben gaan zoeken en ik heb de informatie van de site van Bibo. Daar staat het volgende:

Wirkung: Karotten (Möhren) sind ein wertvoller Vitamin-, Mineral- und Spurenelementspender. Sie haben einen hohen Karotin gehalt (Vorstufe zu Vitamin A). Reich ist auch ihr Gehalt an Faktoren der Vitamin B-Gruppe.

Die wertvollen Inhaltsstoffe der Karotten wirken

  • <LI class=MsoNormal style="COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l2 level1 lfo1">wurmwidrig durch ätherische Öle <LI class=MsoNormal style="COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l2 level1 lfo1">wachstumsfördernd <LI class=MsoNormal style="COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l2 level1 lfo1">blutbildend <LI class=MsoNormal style="COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l2 level1 lfo1">auf den Aufbau und die Funktionsregulierung der Haut und Schleimhäute <LI class=MsoNormal style="COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l2 level1 lfo1">abwehrsteigernd gegenüber Infektionen <LI class=MsoNormal style="COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l2 level1 lfo1">auf die Stoffwechselregulierung von Leber und Schilddrüse <LI class=MsoNormal style="COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l2 level1 lfo1">durchfallhemmend
  • als wichtiger Grundstein für ein makelloses Fell

An Mineralien und Spurenelementen wurden - meist in Form ihrer Salze - Magnesium, Eisen, Calzium, Kalium, Phosphor, Jod und Mangan festgestellt. Mengenmäßig hervorzuheben sind vor allem die Kalium- und Phosphorsalze. Ausschlaggebend für die Wirkung der Karotte ist schließlich das Vorhandensein der ätherischen Öle.

Das in den Karottenpellets enthaltene Karotin wirkt sich bei regelmäßiger, sparsamer Anwendung (Mischungsempfehlung: 1 kg auf ca. 25 kg Deukanin oder Bibo Kanin) positiv auf die Fellqualität und auf die -farbe bei Kaninchen wie z. B. roten Neuseeländern, Lohkaninchen etc. aus.

Ik heb de vertaling als volgt aangepast:

- de etherische oliën in de wortelen zorgen ervoor dat het milieu in de darmen zo verandert dat wormen er niet graag verblijven.

Ik ben verder gaan zoeken, want etherische olie in wortelen???? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Etherische olie wordt ook wel aromatische of vluchtige olie genoemd. De etherische oliën zijn vluchtige oliën gewonnen uit planten.

Het woord etherisch komt van het Griekse aither. Letterlijk betekent aither lucht van de hemel. Met aither duidden de Grieken de onderste laag van de kosmos aan. Soms wordt het wel "aetherische oliën" gespeld. De etherische oliën zijn net als ether vluchtig en sterk geurend.

Etherische oliën kunnen uit verschillende delen van een plant worden gewonnen, bijvoorbeeld de bloesem, de vrucht, het zaad, de bladeren, de schil, of het hout (van stam, takken of wortels). Soms bevatten verschillende delen van een plant verschillende etherische oliën.

Sommige soorten etherische olie zijn vrij duur. Dit komt omdat er soms veel planten voor nodig zijn om een kleine hoeveelheid olie te produceren. Een goedkope olie is bijvoorbeeld sinaasappelolie, omdat de schillen van sinaasappels een afvalproduct van de sapindustrie zijn. Duur is bijvoorbeeld rozenolie, omdat er enorm veel speciaal voor de olie gekweekte rozen nodig zijn om een beetje etherische olie te produceren.

Winning

Etherische olie wordt op verschillende manieren gewonnen. De meeste etherische olie wordt gewonnen door middel van stoomdestillatie. Hierbij wordt stoom door de te verwerken plantendelen geleid. De etherische olie vervliegt met de stoom. Nadat de stoom is afgekoeld tot water kan de etherische olie hiervan worden gescheiden door het verschil in polariteit tussen de olie en het water.

Een methode die bij citrusvruchten gebruikt wordt is de koude persing. Hierbij wordt de oliehoudende schil van de plant uitgeperst en wordt zo de olie gewonnen.

Uit enkele, voornamelijk harsachtige stoffen, wordt de etherische olie gewonnen door droge destillatie. Hierbij wordt de vaste stof voorzichtig verwarmd, waarbij de etherische olie verdampt. Deze damp wordt vervolgens gecondenseerd.

Andere methodes zijn:

  • <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l0 level1 lfo2">extractie, maar strikt genomen ontstaat dan geen etherische olie, maar een extract, absolue of concrète
  • enfleurage, hierbij ontstaat eigenlijk een pommade in plaats van een etherische olie. Deze methode wordt niet of nauwelijks nog toegepast vanwege de hoge kosten

Gebruik

Etherische olie wordt op verschillende manieren gebruikt:

Als smaakstof

Vele levensmiddelaroma's zijn geheel of gedeeltelijk opgebouwd uit etherische olie. Voorbeelden zijn sinaasappelolie voor sinas en andere limonades. Pepermuntolie voor de snoepgoed en kruidnagelolie in soepen en sauzen.

Als geurstof

In cosmetica, schoonmaakmiddelen, massage-olie en luchtverfrissers worden veel etherische oliën gebruikt. Een geurstof voor gebruik in cosmetica bestaat gemiddeld voor 30% uit etherische olie. Daarnaast wordt etherische olie onvermengd of vermengd gebruikt als te verdampen geurstof in een aromabrander, in de sauna of een stoombad.

Als geneesmiddel

Er zijn een paar honderd soorten etherische oliën die gebruikt worden voor hun al dan niet vermeende geneeskrachtige werking. Met name in de aromatherapie -die helemaal gebaseerd is op het gebruik van etherische olie- maar ook daarbuiten.

Als conserveermiddel

Sommige etherische oliën hebben een conserverende werking, bijvoorbeeld wintergreenolie.

Als industriële grondstof

Sommige etherische oliën bevatten een groot gehalte aan een bepaalde stof, zodat het loont om deze daaruit te winnen. Zo wordt eugenol, een grondstof voor vanilline, uit kruidnagelolie gewonnen. Limoneen, dat als verfafbijtmiddel wordt gebruikt, wordt uit sinaasappelolie gewonnen.

Soorten

Er zijn vele honderden soorten etherische oliën, bekende voorbeelden zijn:

  • <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Bergamot <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Citroen <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Eucalyptus <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Kruidnagel <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Lavendel <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Manuka <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Olibanum <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Patchouli <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Pepermunt <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Rozemarijn <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Sandelhout <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Sinaasappel <LI class=MsoNormal style="BACKGROUND: #f8fcff; COLOR: #943634; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto; mso-list: l1 level1 lfo3">Steranijs
  • Tijm

Op een andere site heb ik wel wortelzaadolie gevonden, maar dat is wat anders dan wortelolie.

Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar ik kwam op mijn zoektocht nog de volgende site tegen. Het gaat erover dat de wortel mischien toch niet zo ongezond is. Er staat een goede ontleding van de voedingsstoffen, spoorelementen etc bij.

http://www.diebrain.de/nh-moehre.html

Ik ga nog verder zoeken naar etherische wortelolie, want ik ben wel benieuwd welke dat is.

Kan je me nog een keer de fabrikant mailen van de propolis. Ik had het ergens opgeschreven, maar ik heb laatst de volle blaadjes uit dat kladblok gescheurd.

Groet,

Irene

conclusie

- de etherische oliën in de wortelen zorgen ervoor dat het milieu in de darmen zo verandert dat wormen er niet graag verblijven.

Maar de vraag is hoeveel olie is er dus nodig om de wormen tegen het lijf te gaan:mdr:

word vervolgd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter overstappen op alleen biks (van die staafjes dus), omdat die nou juist het allerbelangrijkste zijn voor een konijn! Die gekleurde dingetjes zijn dikmakertjes, en daarbij komt je konijn voedingsstoffen tekort als dat het enige is wat hij ervan opeet.

Geef je wel onbeperkt hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

O Oké bedankt hoor! :)

Uuhm, ik wou ff weten hoe je wortel droogde en dit kwam eruit:

Droog hem op een goed geventileerde warme plaats. Draai de wortel elke dag om. Verwijder, als hij helemaal droog is, alle restjes aarde met een kwast. Schil de wortel niet, omdat daarbij belangrijke stoffen verloren gaan. Snijd om dezelfde reden de wortel pas vlak voor het gebruik.

Hier staat dat je 'm elke dag 1x moet omdraaien, is dat niet een beetje weinig?

En gaat een wortel niet schimmelen?

Ik wil dit ook wel doen, wortel drogen, alleen ben bang dat die schimmelt..

Kan ik 'm dan ook op dak laten drogen? bij een zon van ong. 35 graden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog niet bewezen dat ze wormen vrij blijven dan....maar ik vrees als ik lees hoeveel er nodig is om de olie te verkrijgen.......dat je konijn dan mega overgewicht heeft :mdr:

Dat lijkt mij ook. En zelfs al zou die olie in geconcentreerde vorm bestaan, zonder de suikers uit de wortel, dan nog is het maar de vraag of het werkelijk zo'n wondermiddel is dat je konijnen gegarandeerd wormvrij blijven.

Jij schreef toch laatst dat jouw konijnen regelmatig wortel krijgen maar desondanks toch wormen hebben? Wellicht dat het wel ietsje helpt, maar als er zoveel nadelen aan kleven (overgewicht door teveel suiker uit al die wortels o.a.) kun je volgens mij beter af en toe een wormenkuurtje doen.

Maar eh.... waar blijft die analyse nou? :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry kiwi voorlopig nog geen tijd voor al die egevens dat gaat nog eff duren...

Maar ik voer al 24 jaar een schijfje winter peen per dag en sinds 5 jaar heb ik wormen bij de konijnen.

Door de naakt slakken die hier nachts door de hokken kruipen o.a

Dus eigelijk ben ik al het bewijs dat het met verantwoord wortel voeren het dus niet werkt........En voor meer ga ik beslist niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .