Ga naar inhoud

Gemengd voer.....


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Dat wat je schrijft over die eiwitten ben ik met je eens. Maar daarom snap ik juist niet dat mensen voer met zonnebloempitten en/of mais geven; daar zitten juist veel eiwitten in!

Vitamines geef ik zelf overigens liever vers dan uit een of andere mix. Ik krijg namelijk zelf de benodigde voedingsstoffen ook liever uit verse, afwisselende voeding binnen dan uit een potje vitaminepillen.

zonnebloempitten zijn nodig voor de energie en vetten om de verharing aan te kunnen, dit vraagt ontzettend veel energie.

Maar Garvo is een super natuurlijk voer en hierin zitten dus ook hele mais en zonnebloempitten, maar zo weinig dat dit niet schadelijk is hoor.

Ik zou absoluut de konijnen geen maiskolf geven.

Dat is zoeken om problemen.

Mais is helemaal geen probleem als het geplet is tot vlokken; dan is inderdaad de buitenste schil gebroken en eten ze alleen het binnenste op.

voor alles telt gewoon; let op de hoeveelheid hele dingen in het gemengde voer.

Het meeste gemengde voer word gekocht door eigenaren omdat het er vrolijk en leuk uitziet en dus zal het wel goed zijn.

de Muesli`s zien er niet zo vrolijk uit, wel een heel stuk beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 294
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

He wat een flauwe opmerking Dolly hier mee dus aangegeven dat het eiwit gehalte het zelfde is......ook met de mais dus :lol:en zonne bloem pitten.

Ehh?? Het ís toch ook enorm veel werk om alle maïs eruit te vissen..... Heb laatst de maïs uit een luzerne mix moeten vissen, pffff.. Half uur bezig geweest! En dat ging om 500 gram luzerne.. Laat staan kilo's voer.. Is toch verder helemaal niet negatief? Juist goed dat je ze er toch uitvist.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh?? Het ís toch ook enorm veel werk om alle maïs eruit te vissen..... Heb laatst de maïs uit een luzerne mix moeten vissen, pffff.. Half uur bezig geweest! En dat ging om 500 gram luzerne.. Laat staan kilo's voer.. Is toch verder helemaal niet negatief? Juist goed dat je ze er toch uitvist.

Goed lezen dollie met de mais heeft het het zelfde kwa eiwitten.....dus je hoeft er niks uit te vissen alles is naar verhuiding.

( uit vissen is dus niet nodig dat is je eigen keuze)

Zonnebloem pitten helpen je konijnen goed door de verharing heen en geven tevens een mooiere glazende gezonde pels.

Dit zit door het voer heen en kun je extra als zijnde snoepje geven.

en zo zit er in de muselie die ik geef voor elk stukje een onderbouwde uitleg van het product.

Waarom ik het geef en waarvoor het is.Maar ik ga eff foto's schieten voor de gekleurde , gemengde voer cultuur schok :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dames, ff diep ademhalen en ophouden met het gekibbel ;);)

ik denk dat dat van die vit C in de reactie van BRC naar mij gericht was, want ik schreef daar wel iets over.

en om daar dan even op te reageren: ik denk dat je je inderdaad goed moet verdiepen erin. En als je precies uitbalanceerd dat je konijn voldoende van alle essentiele voedingsstoffen binnenkrijgt, dan maakt het eigenlijk helemaal niet meer uit in welke vorm je dat dan doet, dus met brokken, muesli, gemengd of puur natuur alleen groentes en zaden etc.

maar ik denk dat het misverstand op dit forum wat betreft gemengd voer bestaat uit het feit dat mensen bij "gemengd voer" denken aan de Hudivo zakken van de Appie, of het merkloze spul bij DW's van 50 cent per kilo of minder. Volgens mij zit daar een hoop troep in, al moet ik eerlijk bekennen dat ik echt niet precies weet wat erin zit hoor. Overigens wil ik iedereen er wel even op wijzen dat beta caroteen kankerverwekkend is in hoge doses zowel bij mensen als bij andere zoogdieren. En wat die dosis voor konijnen is, weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik zou daar ook wel even op letten ivm het geven van wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed lezen dollie met de mais heeft het het zelfde kwa eiwitten.....dus je hoeft er niks uit te vissen alles is naar verhuiding.

( uit vissen is dus niet nodig dat is je eigen keuze)

Okay, zo had ik 'm niet opgevat, maar ik heb ook niet beweerd dat je het er uit moet vissen toch.. :P JoBoris doet dat en ik vind dat veel werk.. Helemaal als het dus niet eens nodig is! (JoBoris blij nu zeker haha.. :he:)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk voer zou je voeren.

In principe zou ik zeggen geef enkel een bix.

Reden daar zitten alle stoffen in die een konijn nodig heeft.

Je hebt gemengd voer, wat heel slecht kan zijn.( maar ook goed)

Met het resultaat dat je konijn de bixjes als ze er in zitten, laten liggen.

Waar juist de goede voeding stoffen in zitten.

Hoe kunnen we het goede gemengde voer nu onder scheiden van het

verkeerde gemengde voer?

Verdiep je hier in en kijk naar :

Eiwitgehalte max 12 tot 14 procent

Vet niet meer dan 3 a 4 procent

Naast de ruwe vezels. Liefst tussen de 10 en 19 procent.

Ect.

Ga rustig naar een winkel en vergelijk de producten met elkaar.

Het is niet altijd het geval dat een goedkoop voer slecht is.

Vooral met grote verpakkingen zoals, Havens en Kasper van 25 kilo.

Wat ook niet in minder kilo te verkrijgen is kun u u voordeel mee doen.

Maar u moet het net weten……..

Wij ras fokkers met als doel ras verbetering, en af en toe naar

keuringen met de konijnen. Moeten onze dieren dus in een top conditie zien te krijgen.

Zonder overgewicht ect. Maar ook voedsters met jongen zullen voor hun situatie

Een soort bix krijgen.

Wij maken vaak zelf een mengsel voor de konijnen……..

Dit doen wij uit ervaring en kunnen dit per konijn bij stellen.

Zo ontstaan ook bij de konijnen fokkers verschillende manieren van voeren.

En de samen stelling hier van.

Om jullie een duidelijker beeld te geven wat ik mijn konijnen voer.

Om ze in een optimale conditie te houden en of te krijgen.

Waar kijk je naar?

Je kijkt naar het eiwit gehalte max 4 %

Naar de Vet gehalte Max 3,5 rocent

Ruwe celstof tussen de 10 en 17 %

ruwe vezels zo hoog mogelijk

en zo min mogelijk calcium en of vitamine C

Ik gebruik zelf het bix van havens kuni excellent.

bix%20konijnen%20(15).JPG

Dit mengde ik voor heen met de premium fiber mix van havens.

verhouding 4korrel en 1 fiber mix mengen.

Dit heeft hele goede resultaten bij de konijnen.

Ook voor hun vacht en algehele conditie.

Nu had ik de fiber mix uitgeplozen en vond dat ik er nog een aanvulling kwa vezels bij kon doen voor de konijnen.

Ik kwam bij de baroen.

http://www.baroen.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=600&category_id=23&option=com_virtuemart&Itemid=1

Op de structuur muesli uit en na dat eens onder de loep en ging mijn dieren hier mee voeren.

struktuur%20muesli.JPG

zo ziet het er uit.....

Natuur%20struktuur%20muesli.JPG

Samenstelling:

25% luzerne

lurzerne.JPG

20% spelt

gerst%20grof.JPG

17% johannesbrood

johannesbrood.JPG

15% gerstevlokken

tarwe%20vlokken.JPG

10% maisvlokken

mais%20vlokken.JPG

6% daucuskruid

2% peterselie

peterselie%20steeltjes.JPG

2% lijnzaadvlokken koudgeperst.

1% lijnzaadolie, koud geperst

1% melasse

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortel vlokken.

wortel%20vlokken.JPG

Ingrediënten:

15% ruw vezel

9,5% ruw eiwit

3,4% ruw vet

6,8% ruwe as

Naast deze muesli meng ik brandnetel blad en andere kruidens. o.a citroen melisse

Van de kruiden mix hier door heen.

Havens%20konijnen%20bix.JPG

Naast de zonnen bloem pitten.

Zonnen%20bloem%20pitten.JPG

Dan krijg ik dit als resultaat me gemengd voer.

mijn%20gemengt%20voer.JPG

Wat ze hier onder een groot genot opeten.

Binnen een half uur.

De konijnen hier krijgen dagelijks een maal bix.

Dat ligt tussen de 50 en 100 gram.

Naast het onbeperkte hooi en een blaadje groen.

Het groen hier bestaat uit witlof, andijvi, ruccola, krulsla, wortel loof of een schijfje verse winterpeen.

Probeer alles met kool en suikers te vermijden.

Ivm gas vorming en plak poep/diaree

Voor de dieren die aan moeten komen.....ja die zijn er ook.

Of door ziekte en of dat ze simpel weg niet voldoende eten.

Krijgen ze aan het bix nog enkele dingen toegevoegd.

Let op dit is altijd tijdelijk en niet als standaard voer te gebruiken.

erwtenvlokken.JPG

Erwten vlokken voor dieren die te ligt zijn in gewicht .

tuin%20bonen.JPG

Tuin bonen ,deze beide produkten heben het doel dus tijdelijk om aan te komen.

Ik zal nader uitleg geven wat betreft de produckten en de reden waarom......

Wat doet het met het konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit dat trouwens met die wortelvlokken? Die heb ik hier liggen als zijnde wortelchips, maar die geef ik echt niet elke dag.. Eigenlijk tegenwoordig alleen als beloning (bijv. met kammen) of heeeeeeeel soms gewoon als tussendoortje.. (Maar liever een tarweaar of gewoon groen.. Vinden ze nl. net zo lekker.)

Is dat nu wel een dikmaker of niet? Er staat ook niet bij hoeveel procent je er aan wortelvlokken doordoet eigenlijk.. Aan het schaaltje te zien niet heel veel?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .