Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Elke dag pluk ik een paar handen gras en muur en voer dat met o.a. andijvie, wortelloof, fluitenkruid etc. aan de konijnen. Maar in het voorjaar wordt het gras eiwitrijker. Hoewel dit gras geen mest krijgt.

Vraag: in het voorjaar voorzichtig zijn of gewoon zoals nu gras blijven geven in dezelfde hoeveelheid?

Geplaatst:

Ze zijn bij jou wel gevoelig voor gasbuikjes, toch?

Ik zou het wel aandurven om dezelfde hoeveelheid te blijven geven, ook in het voorjaar. De meeste problemen komen van konijnen die geen gras gewend zijn en dan in het voorjaar lekker buiten in een ren gezet worden en veel kunnen eten. 

Maar als je je echt zorgen maakt, zou je in het voorjaar iets minder gras kunnen doen. Als je bijvoorbeeld normaal 5 handen plukt, doe er dan 3 of 4. Of hou het gewoon goed in de gaten en als je eens iets merkt, ga dan daarna minderen.

Geplaatst:

Ik denk dat het heel erg scheelt dat je het hele jaar door gras geeft. In de zin van dat ze het dus gewend zijn en blijven. Als ze in de winter geen gras krijgen en dan opeens eiwitrijk gras in het voorjaar zou ik eerder problemen verwachten. Maar dat is gewoon mijn redenatie.

Doe je het nu anders dan voorgaande jaren? Hoe ging het toen?

Geplaatst:

Scheelt het nog als ik in de maanden met weinig/geen verse grassen de konijnen  gedroogde grassen geef die we zelf geplukt en gedroogd hebben? We proberen altijd minstens 6 verschillende soorten grassen te plukken. Geldt dat als “gras” of als “hooi”? Ik twijfel af en toe flink wat goed/beter is voor het gebit en de gezondheid tussen grassen en hooi. In het wild zullen ze toch voornamelijk verse dingen eten dus dan zouden grassen gezond moeten zijn toch? De gedroogde grassen zijn veel groener dan het hooi van de laatste paar jaar, terwijl ik zou verwachten dat het op elkaar zou lijken. 

Geplaatst:
8 uren geleden, Lienappelsien zei:

Doe je het nu anders dan voorgaande jaren? Hoe ging het toen?

Ik voerde in 2024 minder gras dan nu. Er staat dit jaar genoeg rondom ons huis. Het groeit zelfs nog. Nu wil ik het blijven voeren. Het valt me wel op dat ze soms het gras laten liggen en soms is alles zo op. Het ene gras lijkt lekkerder dan het andere gras.

Zo zeggen ze altijd dat je eerst postzegelformaat moet voeren. Nu zijn de druivenbladeren op maar die heb ik zeker zo'n 7 maanden gevoerd. Als er nu over een paar maanden weer druivenblad is, dan zeer klein beginnen of gewoon met een paar blaadjes. Ze hebben bewezen er tegen te kunnen.

Geplaatst:

Je hoeft dan zeker niet met een postzegelformaat te beginnen, maar ik zou ook niet direct enkele bladeren geven na enkele maanden niet te geven. Begin dan bijvoorbeeld met 1 blad, ieder de helft, voor 2 dagen. Dan op dag 3 ieder een heel blad, etc. Zo ben je in anderhalve week weer opgebouwd naar hun oorspronkelijke portie. 

• Bedankt 1
Geplaatst:

Interessante vraag! Ik was van plan om al voor het mooie weer begint gras te gaan opvoeren, voor ze weer naar buiten gaan. Hopelijk voorkom ik op deze manier gasbuiken en ander narigheid. Ik weet van de paarden dat gras in de vroege ochtend niet het juiste moment is en voor problemen kan zorgen. Maar zodra de ochtend dauw eraf is mogen ze er vaak weer tegen de middag erop. Misschien is dit bij konijnen ook zo? Ik ga dit even volgen voor tips!

Geplaatst: (aangepast)
Op 3-1-2026 om 14:53, JokeC zei:

Scheelt het nog als ik in de maanden met weinig/geen verse grassen de konijnen  gedroogde grassen geef die we zelf geplukt en gedroogd hebben? We proberen altijd minstens 6 verschillende soorten grassen te plukken. Geldt dat als “gras” of als “hooi”? Ik twijfel af en toe flink wat goed/beter is voor het gebit en de gezondheid tussen grassen en hooi. In het wild zullen ze toch voornamelijk verse dingen eten dus dan zouden grassen gezond moeten zijn toch? De gedroogde grassen zijn veel groener dan het hooi van de laatste paar jaar, terwijl ik zou verwachten dat het op elkaar zou lijken. 

Wat versta je onder gedroogd gras? Gras dat 6 weken is gedroogd is toch gewoon hooi 😜

Ik let er altijd op dat het hooi minimaal 6 weken is gedroogd, omdat het het anders meer kans op gasbuiken geeft. 
Dus korter gedroogd gras zou ik zelf niet geven.

6 uren geleden, Arielle zei:

Interessante vraag! Ik was van plan om al voor het mooie weer begint gras te gaan opvoeren, voor ze weer naar buiten gaan. Hopelijk voorkom ik op deze manier gasbuiken en ander narigheid. Ik weet van de paarden dat gras in de vroege ochtend niet het juiste moment is en voor problemen kan zorgen. Maar zodra de ochtend dauw eraf is mogen ze er vaak weer tegen de middag erop. Misschien is dit bij konijnen ook zo? Ik ga dit even volgen voor tips!

Het is inderdaad verstandig om het gras geven dan alvast op te bouwen. Als je ze in het voorjaar buiten op het gras last lopen dan gaan ze opeens volle bak gras geven. Dat is inderdaad vragen om problemen. 

aangepast door Lienappelsien
Geplaatst:

@Lienappelsien, het is inderdaad een beetje onhandige formulering, ik bedoelde door ons zelf gedroogde grassen (=hooi) en gekocht hooi (=gedroogde grassen). 😁

Ik bewaar het zelf gedroogde spul in papieren of jute zakken en zet de plukdatum erop, zodat we kunnen checken dat het altijd twee maanden oud is voor we het geven. De konijnen vinden het zelf gedroogde hooi wel echt lekkerder dan alle varianten van het gekochte hooi. 

Geplaatst:
Op 5-1-2026 om 17:25, JokeC zei:

@Lienappelsien, het is inderdaad een beetje onhandige formulering, ik bedoelde door ons zelf gedroogde grassen (=hooi) en gekocht hooi (=gedroogde grassen). 😁

Ik bewaar het zelf gedroogde spul in papieren of jute zakken en zet de plukdatum erop, zodat we kunnen checken dat het altijd twee maanden oud is voor we het geven. De konijnen vinden het zelf gedroogde hooi wel echt lekkerder dan alle varianten van het gekochte hooi. 

🤣

Het is dus allebei hooi. Je hebt natuurlijk geen idee wat de verschillen zijn. Gekocht hooi verschilt onderling ook.

wel een leuk idee om het zelf te plukken en dan te bewaren tot het hooi is. Heb je dan veel liggen?

Geplaatst:

Omdat het gekochte hooi (5 verschillende soorten meestal) de laatste jaren geler/lichter van kleur is en de moppies het minder goed eten, zijn we heel veel gaan drogen en mengen we het zelf gedroogde groene hooi door het gekochte hooi en laten dat een tijdje “intrekken”. We drogen ook blaadjes, (on-)kruiden, planten, bloemetjes etc van de veilige lijst van BunnyBunch. De schoolkinderen zaaien van alles in de schoolkassen en zijn blij als het “goed terecht” komt (=in konijnenmagen). Er staan zelfs kleine lage houten omheiningen om de konijnentuintjes zodat er geen fout spul in komt. Met een bordje “pas op, alleen voor de konijnen” . Heel serieus en gewetensvol, hihi. 

Zelf gedroogde grassen lijken veel minder stug/hard dan gekocht spul en daar maak ik me dan wel zorgen om of het wel goed genoeg is voor het gebit. We plukken echt ook grote dikke stengels en ook stugge grassen, maar de zorgen blijven. Daarom meng ik het met gekocht hooi. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik heb ook een keer gras gedroogd maar ze aten het niet.

Kan zijn dat er per ongeluk schimmel in is gekomen. Ik droog soms aan de lucht en soms in de voedseldroger. 
We hadden ook timothy hooi blokjes. Op een gegeven moment wilde ze die niet meer eten. Toen dacht ik, zeker te oud geworden ofzo.

Ze zaten in een luchtdichte plastic trommel, maar ja, mogelijk zat hij niet dicht genoeg. Kijk ik een paar dagen later: schimmel erop. 

Kennelijk toch niet donker genoeg weg gezet. Zij hadden het eerder door dan ik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .