Boris en Beer Geplaatst: 28 oktober Geplaatst: 28 oktober Hi allemaal, Even een kort berichtje vanuit mij. Boris heeft nu ongeveer een week of 2 wat meer plakpoep en een vies kontje dan normaal. Hij zit nu sinds een week op een water + hooi dieet, en ik heb zijn bips gewassen en getrimd. Hij heeft sindsdien geen plakpoep en viezigheid aan z'n kontje hangen, maar ik vind nog wel her en der hoopjes blinde darm poep die hij dan niet opeet. Het wordt al minder, maar is dus nog niet over. Normaal gesproken knapt hij altijd snel op na een water + hooi dieet. Boris heeft sowieso een gevoelig darmstelsel dus dit is zeker niet de eerste keer, maar wel de eerste keer dat het langer aanhoudt dan normaal. Is er iets anders wat ik kan proberen behalve het water + hooi dieet? Bijv. bepaalde kruiden die goed zijn tegen een gevoelig darmstelsel? Zijn overige poepjes zien er verder prima uit. Bedankt alvast! Quote
Lappie2 Geplaatst: 28 oktober Geplaatst: 28 oktober Leeuw heeft ook zware darm problemen gehad. Maar toen ik van de dierenwinkel Francodex Hairball en digestive kreeg is dat volledig over gegaan. De haarbal snoepjes geef ik in de rui tijd en digestive de rest van de tijd. De laatste 6 of 7 maanden heeft hij maar 1 of 2 keer kak gehad ipv elke dag. En nog weet ik niet zeker of de laatste keer kak was of een vastgeplakte en aangestampte druif. Hij had 5 jaar bijna elke dag last van plak poep en nu dus sinds die snoepjes niet meer. 1 Quote
Boris en Beer Geplaatst: 29 oktober Auteur Geplaatst: 29 oktober Ik vond trouwens ook de Supreme Selective Care - Digestive toen ik ging googlen - is iemand hier bekend mee? Ze krijgen van mij normaliter de loops, maar kende deze variant nog niet! Klinkt ook wel goed eigenlijk. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 29 oktober Geplaatst: 29 oktober 6 uren geleden, Boris en Beer zei: Ik vond trouwens ook de Supreme Selective Care - Digestive toen ik ging googlen - is iemand hier bekend mee? Ze krijgen van mij normaliter de loops, maar kende deze variant nog niet! Klinkt ook wel goed eigenlijk. Ik zag die nu ook in mijn zoektocht, dus lees even mij hier 😉 Zelfde probleem hier Quote
Boris en Beer Geplaatst: 30 oktober Auteur Geplaatst: 30 oktober 18 uren geleden, BaasjevanBrownie zei: Ik zag die nu ook in mijn zoektocht, dus lees even mij hier 😉 Zelfde probleem hier Ik heb die digestive nu besteld en komen vandaag binnen, dus ik houd je even op de hoogte of dit effect heeft! 1 Quote
Evee Geplaatst: 30 oktober Geplaatst: 30 oktober Het is voeding die in principe alleen via dierenartsen te koop is (of was?) daardoor minder bekend, het is echt dieetvoer bij gezondheidsproblemen namelijk. Ik denk dat er daarom minder mensen zijn die ervaring met het voer hebben. Quote
Boris en Beer Geplaatst: 30 oktober Auteur Geplaatst: 30 oktober 4 uren geleden, Evee zei: alleen via dierenartsen te koop is (of was? Je kunt het tegenwoordig ook online bestellen! Boris heeft net z'n eerste gehad. Lekker vond hij het in elk geval wel 😁 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 31 oktober Geplaatst: 31 oktober Wij hadden blaasproblemen bij onze kat en moesten ook speciaal voer via de dierenarts. Maar via internet is het veel goedkoper. Dat zal voor konijnen niet anders zijn. Wij bestellen dus nu via internet. Quote
Kolino Geplaatst: 31 oktober Geplaatst: 31 oktober Op 29-10-2025 om 15:35, BaasjevanBrownie zei: Supreme Selective Care - Digestive Dit is niet de oude brok. Die heb ik in het verleden wel gegeven. Je mag het zeker als snoepje geven, maar ik zie niet echt wat hier speciaal aan is. Een tip die ik wel kan geven bij problemen die terug blijven komen, houd een dagboek bij. Met ook bijzonderheden in het weer, temperatuur, regen, storm etc. Frequentie kan ook iets zeggen over of er mogelijk een worm of parasiet actief is. Het is moeilijk om zoiets vast te stellen, kijk goed naar het formaat van de keutels, het kan iets zeggen over de hoeveelheid hooi, maar bijvoorbeeld ook over parasieten. Ik doel dus ook op de gewone ronde keutels. Die geven regelmatig clues. Het tempo, de grote etc. Dierenartsen zeggen dat een konijn maar 1 of 2x per dag blindedarm keutels hebben, maar naar mijn idee hangt de frequentie ook af van de voeding. Het uiterlijk van de blindedarm keutels mits niet vertrapt, kan je ook wel iets vertellen. Poep vertelt een heel verhaal zoals je merkt. Helaas hebben sommige konijnen meer last, waarbij leeftijd de klachten verergert. Zelf ben ik geen fan van het hooiidieet. In uiterste gevallen, snap ik het wel. Als dit je probleem oplost dan denk ik dat je moet kijken naar wat je verder voert, dat kan helaas ook volgens het boekje zijn, dat er niks op aan te merken valt. Alleen is jouw konijn dan de uitzondering op de regel. Geef je brok met soja? Mais als ingredient? Geef je kruiden en) of groentes en zo ja welke? Quote
ChristelTorsen Geplaatst: 31 oktober Geplaatst: 31 oktober Via deze link kom je op een blog uit van dierenarts Loes over poep 😁 https://knaagbox.nl/blogs/blog-1-nieuw/poeppraat-diarree-of-plakpoep-wat-zegt-een-keutel-over-mijn-konijn Plakpoep komt ook aan de orde, misschien heb je hier iets aan. Het is in ieder geval mega informatief! Beterschap voor Boris 🍀 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 31 oktober Geplaatst: 31 oktober 18 uren geleden, Kolino zei: Dit is niet de oude brok. Die heb ik in het verleden wel gegeven. Je mag het zeker als snoepje geven, maar ik zie niet echt wat hier speciaal aan is. Een tip die ik wel kan geven bij problemen die terug blijven komen, houd een dagboek bij. Met ook bijzonderheden in het weer, temperatuur, regen, storm etc. Frequentie kan ook iets zeggen over of er mogelijk een worm of parasiet actief is. Het is moeilijk om zoiets vast te stellen, kijk goed naar het formaat van de keutels, het kan iets zeggen over de hoeveelheid hooi, maar bijvoorbeeld ook over parasieten. Ik doel dus ook op de gewone ronde keutels. Die geven regelmatig clues. Het tempo, de grote etc. Dierenartsen zeggen dat een konijn maar 1 of 2x per dag blindedarm keutels hebben, maar naar mijn idee hangt de frequentie ook af van de voeding. Het uiterlijk van de blindedarm keutels mits niet vertrapt, kan je ook wel iets vertellen. Poep vertelt een heel verhaal zoals je merkt. Helaas hebben sommige konijnen meer last, waarbij leeftijd de klachten verergert. Zelf ben ik geen fan van het hooiidieet. In uiterste gevallen, snap ik het wel. Als dit je probleem oplost dan denk ik dat je moet kijken naar wat je verder voert, dat kan helaas ook volgens het boekje zijn, dat er niks op aan te merken valt. Alleen is jouw konijn dan de uitzondering op de regel. Geef je brok met soja? Mais als ingredient? Geef je kruiden en) of groentes en zo ja welke? Hihi wat knap dat je iets kon quoten van mij wat ik niet getypt heb 😉 1 Quote
Kolino Geplaatst: 1 november Geplaatst: 1 november Haha dan heb ik, denk ik, jouw reactie gequote in plaats van het origeel 😉 Weet niet meer of dat bewust was, in ieder geval wel om je er opmerkzaam op te maken. Quote
Lappie2 Geplaatst: 1 november Geplaatst: 1 november Dacht dat alleen @To van de Veluwedat kon😂😂😂 Knap dat jij het nu ook kan @Kolino👏🏼👏🏼👏🏼🤪 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 1 november Geplaatst: 1 november 14 uren geleden, Lappie2 zei: Dacht dat alleen @To van de Veluwedat kon😂😂😂 Goed onthouden. Dat is mij ook een paar keer overkomen! 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 1 november Geplaatst: 1 november 15 uren geleden, Lappie2 zei: Dacht dat alleen @To van de Veluwedat kon😂😂😂 Knap dat jij het nu ook kan @Kolino👏🏼👏🏼👏🏼🤪 Haha oh dat is waar ja 😂 dacht dat het toen ook Kolino was, maar was @To van de Veluwe idd die er een kunst van maakte 😂 2 Quote
Suus1978 Geplaatst: 2 november Geplaatst: 2 november Zijn de keutels gecontroleerd? Parasieten zijn daarin te zien als het goed is. Ik heb een jaar lopen tobben met een cavia en vorige week werd met keutelonderzoek eindelijk een diagnose gesteld (flagellaten). Ze heeft nu een ab kuur en het gaat al veel beter. Zij was ook erg afgevallen, dat is bij jou misschien anders. In tarwegras zitten superveel vezels, om bij te voeren is dat misschien een optie? Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 2 november Geplaatst: 2 november 13 uren geleden, Suus1978 zei: Zijn de keutels gecontroleerd? Parasieten zijn daarin te zien als het goed is. Ik heb een jaar lopen tobben met een cavia en vorige week werd met keutelonderzoek eindelijk een diagnose gesteld (flagellaten). Ze heeft nu een ab kuur en het gaat al veel beter. Zij was ook erg afgevallen, dat is bij jou misschien anders. In tarwegras zitten superveel vezels, om bij te voeren is dat misschien een optie? Bij mij wel al eens laten doen met Ukkie, maar kwam niets uit. Maar die gaat ook echt van verstopping/ gasbuik naar diarree. Word er niet goed van. Bij mij helpen erwtenvlokken trouwens wel als ze diarree heeft. Quote
Boris en Beer Geplaatst: 6 november Auteur Geplaatst: 6 november Korte update; Boris is inmiddels weer helemaal de oude. Zijn normale keutels hebben er constant wel goed uit gezien eigenlijk, het lag hem vooral in het laten liggen van de blindedarmkeutels. Maar deze heb ik niet meer teruggevonden en ik zie hem ze ook eten (blijft altijd bijzonder🤣). Wat nou de truc is geweest? Geen idee.. Ik geef hem sinds een weekje dus dagelijks die Science Selective Digestive, en hij heeft een tijdje enkel water en hooi gehad met zeer beperkt kruiden en even geen groenten. Of dit voor andere konijnen ook zo werkt kan ik natuurlijk niet zeggen, maar bij Boris gelukkig wel! Ik ben nu heel langzaam in kleine stapjes de briks en kruiden/groenten weer aan het opbouwen, en tot nu toe gaat alles prima. 3 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 6 november Geplaatst: 6 november Bij Ukkie ging het net zo, dus gister weer voorzichtig wat groente snippertjes gegeven en meteen weer terug bij af. Alles lag weer vol met klodders, dus kon weer alles weghalen met keukenrol en daarna met een borstel schoonboenen 😤 Hele catcube er ook onder. Jullie weleens opgevallen hoeveel gaatjes er in de catcube zitten? 😆🙈 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 6 november Geplaatst: 6 november 45 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei: Bij Ukkie ging het net zo, dus gister weer voorzichtig wat groente snippertjes gegeven en meteen weer terug bij af. Alles lag weer vol met klodders, dus kon weer alles weghalen met keukenrol en daarna met een borstel schoonboenen 😤 Hele catcube er ook onder. Jullie weleens opgevallen hoeveel gaatjes er in de catcube zitten? 😆🙈 🥴Ik heb het nooit meer schoon gekregen. Uuuuuren mee bezig geweest 😅 Schrobben en Speciale stoommachine en water stofzuiger.... Iedere keer als ik een leuk kleedje vind gooi ik dat maar over de oude vlekken. Toevallig kerst kleedje gevonden wat morgen weer over een bevlekt stuk gaat🤪 Volgend jaar koop ik 2 grote nieuwe en gooi de oude grote kleden eruit. Nu gaat het al zo lang goed dat ik denk dat het wel kan. 🙏🏼🙏🏼🙏🏼Niet jinxen 🤞🏼🤞🏼🤞🏼🤞🏼🤞🏼🤞🏼🙈 Zie je al zitten met een sate stokje/tandenstoker😅 🙈 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 10 november Geplaatst: 10 november Op 6-11-2025 om 21:30, Lappie2 zei: Zie je al zitten met een sate stokje/tandenstoker😅 🙈 Ja klopt idd met een satéprikker aan de slag geweest 🙈 Meeste is eruit, maar niet 100%, maar staat hier gelukkig buiten, dus gaat nog wel wat regen over Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.