Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Konijnen verbergen ziekte goed. Tot het echt heel erg is, is het vaak alleen aan kleine subtiele veranderingen te zien. 

Wat zijn voor jou, bij jouw konijnen de eerste signalen waaraan je ziet dat er iets niet klopt?

Geplaatst:

Bij Leeuw heel duidelijk aan zijn oortjes. Die staan dan in een rare stand. En als hij echt goed ziek is, veel liggen en oren strak naar achteren. Als Leeuw niet eet direct afspraak met da en gelijk dwangvoeren. Want dan is het, sinds een paar maanden, zijn blaas weer. Daarvoor was het dan vaak een zeer buik. Wat met massages weer goed ging. 

Kleine is veel subtieler....daar merk ik het alleen als hij niet wil eten. Dan massage en eet vaak direct weer. 

Altijd weer feest als ze happy naar hun eten rennen 🥳🥳

Geplaatst:

Bij Lodewijk: 

1. Scarlett gaat hem heel veel likken en mij aankijken van: 'hij doet het niet'
  2. Hij springt minder heen en weer in de ochtend (maar wel nog steeds, dus lastig meetbaar)
  3. Hij komt niet aanrennen voor eten/groenvoer/medicatie
  4. Scarlett bijt mij

Bij Scarlett:

1. Op 1 of andere manier vind ik haar dan mat ogen
  2. Ze zonder zich af, loopt weg als ik naar buiten kom
  3. Drukt zich tegen de grond

Lodewijk kan echt heel sneu liggen, waardoor het lijkt alsof hij heel droevig is, maar zodra de deur open gaat wordt er gerend, gespeeld en gegeten. Dus soms maak ik me zorgen, maar is er dus niets aan de hand. Hij is ook heel gemeen ziek, want hij eet dan dus nep als hij ziek is. Wel naar korrels rennen en als je dan omdraait, dan gaat hij zielig zitten, dus dan heeft hij niets gegeten. Hij bijt ook het hooi dan in stukken, dus dan lijkt het net alsof hij hooi eet. Hij kan alleen zijn keutels niet verhullen, dus die worden kleiner/minder en op een gegeven moment voelt hij zich zo ziek dat hij dus geen medicatie aanneemt of niet reageert. Dat is ook 1 van de redenen dat we gemiddeld 5x per dag buiten staan. En dat Scarlett mij dus alert maakt dat het niet klopt. 

Geplaatst:

Bij Micha is het steeds languit verliggen en ergens anders gaan liggen, de laatste keer is gelukkig nu al heel lang geleden (afkloppen). Wel komen kijken bij het eten maar vervolgens weglopen en gaan liggen. Een keer trilde hij een beetje toen had hij onder temperatuur. In augustus regelmatig met zijn oren schudden toen heeft hij antibioticazalf gehad.

.

Kushi is een konijn dat erg gericht is op eten. Micha kan lang slapen maar bij Kushi is het abnormaal als ze tussen de middagrust en de groente niet hooi eet. We hadden 4 oktober een milde gasbuik.  Dat zag ik aan languit liggen in de toiletbak met de achtervoeten over de rand terwijl het 12 graden was en stormachtig. Toen ik met groente kwam toen rende ze weg. Die gasbuik was binnen een uur weer opgelost maar omdat het rotweer was hebben we ze een paar dagen binnen gehad (de dag na het gasbuikje ging ik met mijn moeder een nachtje weg).

Soms zit ze ook op een bepaalde manier sip te zitten, moeilijk uit te leggen. Soms zit er dan een moeilijke keutel dwars en gaat het weer over.

Ik weet gewoon precies hoe ze doen, hun slaaptijden ongeveer, wie er als eerste wakker is, wie er eerder gaat slapen. Ik ben wel blij te zeggen dat we vorige week de spoedarts hebben weten te voorkomen maar ik heb sinds haar vorige (eerste) gasbuik nu ook Emeprid in huis. Plus mijn partner die geweldig kan masseren

Geplaatst:
10 uren geleden, Lappie2 zei:

Bij Leeuw heel duidelijk aan zijn oortjes. Die staan dan in een rare stand. En als hij echt goed ziek is, veel liggen en oren strak naar achteren. Als Leeuw niet eet direct afspraak met da en gelijk dwangvoeren. Want dan is het, sinds een paar maanden, zijn blaas weer. Daarvoor was het dan vaak een zeer buik. Wat met massages weer goed ging. 

Kleine is veel subtieler....daar merk ik het alleen als hij niet wil eten. Dan massage en eet vaak direct weer. 

Nog een aanvulling. Knarsen!!! 

Leeuw heeft 2 soorten heb ik na al die tijd geleerd. Zijn chill knars stand klinkt heel anders dan zijn pijn knars.

We horen hem altijd knarsen als hij lekker geaaid wordt of als Kleine hem likt. Ook als hij lekker ligt te dutten..met zo nu en dan gesnurk. Maar als hij pijn heeft maakt hij een ander knars geluid. Het was toen zo hard en intens na de steen dat ik terug ben gegaan om zijn tanden te laten checken. Maar dat was allemaal in orde. Dus zo heb ik goed geleerd wanneer hij echt pijn heeft en 3 weken geleden met die blaas ontsteking ook direct pijn stiller gegeven voordat we naar de da konden. 

Kleine hoor ik eigenlijk nooit🤔 Ga daar eens extra op letten. Hij is ook niet echt een chill konijntje en heeft ook niet echt pijn gehad ..behalve 1 of 2 keer. 1 keer na castratie en 1 keer met zijn syfilis. Hij is meer van het fluiten. En grommen maar dat doet hij bij alles hihi

Geplaatst:
Op 14-10-2025 om 10:07, Lappie2 zei:

Helemaal mee eens. Elke ochtend en avond ben ik blij dat ze eraan komen rennen. Het eerst teken is hier altijd: niet willen eten, wat voor lekkers je ze ook voorhoudt. Als ze een brokje weigeren, weet ik al genoeg: masseren, apart zetten etc.

• Mee eens! 2
Geplaatst:

Ollie ken ik nog niet goed genoeg daarvoor.

Bij Muffel bouwt het zich op. Het begint vaak met passief zijn, geen toenadering, komt niet naast me liggen op de bank, geen streken uithalen, ogen wat wazig en afwezig, en chagrijnig worden naar Ollie.

Vanaf daar gaan de symptomen naar erger zoals knarsen, niezen, waterige ogen, buik geluiden, oren en buik plat en niet meer willen eten uiteindelijk.

Geplaatst:

Als Aya zich niet lekker voelt, gaat ze d'r eigen terugtrekken achter het schuilhokje, naast het konijnenhok of onder in het tunneltje. Ze gaat ergens zitten waar je haar niet goed kunt pakken. Ook komt ze niet op het eten af. 

Ik denk dat ik bij Verdi niet echt goed zal merken als hij zich niet lekker voelt. Verdi is altijd een vrolijk en blij konijntje en laat niet snel merken als hij zich niet lekker voelt. Ik heb het nog niet mee gemaakt bij Verdi dat hij ziek is geworden. Bij Aya heb ik het wel mee gemaakt. Zij heeft EC gehad en is daar goed van opgeknapt. Al hou ik wel in mijn achterhoofd dat de EC wel weer terug zou kunnen komen bij Aya.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .