Ga naar inhoud

Zelf kruiden en bladeren drogen  

11 leden hebben gestemd

1. 1. Droog jij zelf kruiden of bladeren voor jouw konijnen?

• Ja
      3
    • Nee
      8

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wie van jullie droogt er zelf kruiden, planten of bladeren voor de konijnen om in de winter te voeren? 

En wat zijn jullie beste tips en ervaringen daarin? 

Geplaatst:

Appeltakken met of zonder blad in een kamer boven in huis. Ik durf het blad niet vers te voeren dus dit is een goed alternatief. We hebben een aantal appelbomen dus als ik snoei kan ik weer een paar maanden vooruit. Al moet ik wel zeggen na de eerste keer drogen hadden we motjes rondvliegen in huis. 1 appelboom heeft altijd wel wat rupsspint en dat had ik er al afgehaald maar ze vlogen toch rond in huis

Geplaatst:

Ik droog paardenbloembladen en weegbree. Dat was ik en hang ik in zakjes aan de waslijn te drogen als het mooi weer is. Anders binnen in de garage en als het gedroogd is doe ik het in een ton. Druivenbladen droog ik ook wel op dezelfde manier. Zodra de druiven in blad komen, voer ik die bladen. Dus ik kan nog even vooruit want nog blad genoeg.

• Vind ik leuk 1
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Het valt mij op dat ze gek zijn op gewoon gras. Daar blijft in de groentenbak nooit een sprietje van over. Ik heb nog zat staan. Maar dat zal wel minder worden en dan  moet ik in het voorjaar weer uitkijken voor te veel eiwit in het gras. Ik probeer nu verschillende grassen te plukken: fijn gras en grof gras. Het is een afgesloten stukje grond waar de konijnen vroeger liepen. Het is omheind dus er komen geen andere konijnen of dieren.

Geplaatst:
Op 31-8-2025 om 02:31, Marjoleink zei:

Ik niet. Alsof ik verder niet genoeg te doen heb...

Het meeste drogen is 'set it and forget it'. Als er voldoende luchtstroom is kan het niet schimmelen en hoef je niet veel te doen.

Wij drogen wilgenblad, klaver en druivenblad. Klaver in een waszakje boven op zolder, die ik dan af en toe opschud. Heb ook in mijn voedseldroger gedaan, dat ging wel sneller, maar ik vond het toch minder handig. Wilg en druiven gewoon buiten meestal. Snoeien en laten indrogen en dan willen ze het alsnog. 

Geplaatst:
Op 18-9-2025 om 11:05, bunnyempress zei:

druiven gewoon buiten meestal. Snoeien en laten indrogen en dan willen ze het alsnog. 

Jij haalt dus niet de bladeren eraf maar de stengel met bladeren? Ik vind het altijd zo moeilijk wat je mag snoeien en hoever? Ik vind wel dat druivenblad minder mooi droogt dan weegbree. Het wordt wat bruin en bros maar eten het wel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .