Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi allemaal,

Ik was een maand geleden een keer bij de dierenarts voor Clyde zijn oogjes (het is nu duidelijk wat hij heeft; mee-eters/comedones rond de oogleden, gelukkig niet iets ernstigs). Ik vroeg toen of zijn gewicht eigenlijk wel goed was, omdat ik hem zelf altijd wel wat zwaar vind ogen. Nu bleek dat zowel Bunnie als Clyde allebei wel iets aan de zware kant zijn voor het mooi. Geen overduidelijk overgewicht, maar iets minder gewicht zou mooi zijn.

Nu krijgen Bunnie en Clyde eigenlijk al een optimaal dieet zonder fruit en wortel en andere ongezonde dingen. Dus de dierenarts raadde aan om in te zetten op beweging. Omdat ik groenten ook altijd al verspreid over hun verblijf geef en bijv. kruiden ophang dat ze op hun achterpootjes moeten staan, kwam ik uit op: springen! En dat is echt een gróót succes. Ik had het ze binnen een paar dagen aangeleerd en ze vinden het ook echt leuk om te doen. Inmiddels heb ik zelfs hindernissen gekocht om het parcours uit te breiden.

Zijn er meer baasjes die dit met hun konijnen doen? Ik merk bij Bunnie en Clyde dat ze echt sterker zijn geworden en dus ook steeds hoger kunnen springen. Bunnie is altijd al heel actief, maar Clyde is duidelijk ook actiever geworden buiten de trainingsmomenten om. Ik vind het echt leuk om te zien dat ze als 'senior' (ze zijn nu bijna 7 en 8 jaar) juist fitter worden i.p.v. achteruit gaan. 

En bij de jaarlijkse check-up eerder deze week bleek dat ze allebei gewicht kwijt zijn  🎉Clyde zelfs ruim 100 gram! Dus het werkt ook echt 😉 We houden het meestal bij 1 a 2 trainingsmomenten van 10 - 20 minuten. Meestal geven ze het zelf wel aan als ze er klaar mee zijn, want dan gaan ze gewoon languit liggen 😂 Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan uploaden! 

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Toen Leeuw nog veel te dik was heb ik ook een parcours gemaakt. 1 laag en 1 hoog voor Kleine. Kleine sprong direct een paar keer...en Leeuw 1 keer...nou okey nog 1 keer en toen trok hij de stok er uit en sloeg mij ermee op mijn hand 🤪 Kleine trok de hoge er ook gelijk uit en toen was het klaar met springen 🙈😛 

Misschien weer eens proberen hihi.

Kan niet wachten om een filmpje van je springende🐰🐰te zien 😁

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik heb er gelijk maar een reel van gemaakt, dat was ook makkelijk met de link plakken en het is een leuke progress video geworden 😄 

Dit is de video

Ze springen nu ook de hoogste van de andere horde (voor de hittegolf kwam, nu is het nog te warm), maar dat heb ik nog niet op video vastgelegd.

• Vind ik leuk 6
  • Haha 1
Geplaatst:

GEWELDIGGGGGG👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼😍

Echt zoooooo leukkkkk😁

Rolmops Jingles heeft een koprol gemaakt😁 Ging wel perongeluk omdat ik hem een duwtje omhoog gaf.....🤪😂 

• Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Geplaatst:
Op 27-6-2025 om 17:22, Lappie2 zei:

Kleine sprong direct een paar keer...en Leeuw 1 keer...nou okey nog 1 keer en toen trok hij de stok er uit en sloeg mij ermee op mijn hand 🤪 Kleine trok de hoge er ook gelijk uit en toen was het klaar met springen 🙈😛

Haha, Clyde doet dit ook als hij er geen zin meer in heeft 😂 Meestal is dat na een kwartiertje ofzo. Hoe ik het ze aangeleerd heb, is wel met een brokje als beloning als ze het parcours hebben afgelegd. Blaadjes gedroogde weegbree doen ze het ook nog wel voor, maar de motivatie is duidelijk het grootste als ze een brokje krijgen aan het einde van het parcours 😂

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 3-7-2025 om 10:38, Lappie2 zei:

GEWELDIGGGGGG👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼😍

Echt zoooooo leukkkkk😁

Rolmops Jingles heeft een koprol gemaakt😁

Oopsie! Rolmops haha! Misschien heeft Jingles turnkwaliteiten? 😉

En thanks!! 😄

Op 3-7-2025 om 10:41, Evee zei:

Wat leuk! Ze lijken er echt lol in te hebben, fijn!

Ja, ze hebben er echt lol in!! Clyde moest in het begin wel een beetje zelfvertrouwen opbouwen. In het begin gaf hij er sneller de brui aan als de sprongen hoger werden, maar nu vind hij het ook echt leuk en springt hij ook veel hoger! En Bunnie vond het vanaf het begin af aan al leuk 😄

Als ik eerder had geweten dat ze hier zo'n lol aan beleven was ik er echt al veel eerder mee begonnen. Heb dit nog nooit eerder met vorige konijnen gedaan, maar ik gok dat er wel meer konijnen zijn die dit leuk vinden om te doen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Leuk!

Ik wil dit graag ook mijn konijnen aanleren. Is er ergens een leuke video of instructie hoe je daar het beste mee kan beginnen?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Arielle zei:

Leuk!

Ik wil dit graag ook mijn konijnen aanleren. Is er ergens een leuke video of instructie hoe je daar het beste mee kan beginnen?

Ik ben ooit begonnen met het lezen van het boek 'High five met je konijn' van Bernice Muntz, daar staat veel in over het trainen van konijnen.

Ik heb het zelf wel gedaan met beloning van iets wat ze heel lekker vinden. Dat zijn in mijn geval de science selective brokjes (die krijgen ze hier als snoepjes). Ik heb die brokjes in een blikje zitten en het geluid van het schudden van het blikje associëren ze met het krijgen van een brokje. Dat is denk ik stap 1. Ook gebruik ik een hoge "Jaja jaaaa" stem als ze in de goede richting gaan van het gedrag wat ik op dat moment wil zien.

Als ze dat eenmaal begrijpen, kun je beginnen met het aanleren van commando's. Vervolgens kun je beginnen met een lage hindernis, een beetje afbakenen eromheen. Je kunt dan met het blikje schudden (herkenbaar signaal van 'beloning') en dan iedere keer als ze over de hindernis springen zo snel mogelijk belonen met een brokje en ik doe zelf dan ook altijd een hoge "jaaaa". Zodra ze begrijpen 'over hindernis springen = beloning', kun je het gaan uitbouwen naar parcoursjes en hogere sprongen etc.

Voordat ze springen schud ik met het blikje en zeg ik "Bunnie Clyde kom hierrrr" en dan gaan ze over de hindernissen. Konijnen leren vooral snel in associaties en patroonherkenning, dat is denk ik het belangrijkste om te onthouden bij het aanleren.

Misschien staan er op Youtube ook filmpjes van Bernice Muntz, zij staat wel bekend als konijnentrainer. Mijn konijnen kennen ook de commando's "up" (op hun achterpoten staan) en "op de bank", dan komen ze gezellig bij ons op de bank zitten 🥰

Succes!

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Leeuukkk zeg dankjewel beide! Ik ben ook een paard aan het beleren dus dan zal dit vast ook goed komen. Ik denk dat Muffel het niet interessant vind, maar Ollie mijn dwerg is veel energieker en speelser. Ik ga morgen gelijk aan de slag 🐰

Geplaatst:

Ik gebruik zo'n volgstick en in het begin leg ik er een Johannesbroodstukje in. Dat ruiken ze. En ik werk met een clicker. En elke keer belonen. Bij mij houden ze het geen kwartier vol. Na zo'n 8-10  minuten stop ik.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 26-6-2025 om 17:01, Bunnie.and.Clyde zei:

Zijn er meer baasjes die dit met hun konijnen doen?

Ja, wij doen het ook. Alleen niet zo vaak op dit moment. Nu is het vaak op de boomstronken springen en door de tunnels heen rennen met commando. Ik was begonnen met een stick & clicker, maar stem commado's werken hier toch het beste. Ze kennen: volg, op, in en hun namen. Ik heb ook zo'n parcours gekocht, maar daar had ik nog niet regelmatig mee gewerkt. Eerste paar keer werd er vooral tegen opgelopen / wat af gestoten.

In mijn oude topic staat de honden-hoepel waar we ook mee werken: 

Lodewijk vindt springen heeeeeel erg leuk en wil vooral pleasen. Dus het is heel leuk om met hem te trainen.
Scarlett kan veel hoger springen, maar alleen als ze zelf aanleiding ziet. Voornamelijk eten. 

• Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Geplaatst: (aangepast)

Bij mij kennen ze het commabdo 'draai' dan draaien ze een rondje en krijgen daarna een beloning. Hindernissen heb ik ook maar dat doe ik eigenlijk te weinig. Zal het eens weer oppakken, weer enthousiast na het zien van je leuke filmpje😃

aangepast door rabbitPuk
Typfoutje
  • Vind ik leuk 1
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .