Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Zeker weten. Zodra de zon er is, gaan ze erin liggen. En hitte lijkt ze niet te deren. Ze zitten rechtstreeks in de zon en als het te heet is, gaan ze zelf ergens anders liggen. Maar dat gebeurt niet gauw. En ze kunnen hier de hele middag zon vangen.

Soms liggen ze de hele middag te bakken... terwijl ze in de schaduw kunnen gaan liggen.

Ik ben ervan overtuigd dat ze het fijn vinden in de zon😁.

• 3 maanden later...
Geplaatst:

Ik heb zo'n terrarium lamp gekocht die het volledige spectrum licht uitstraalt, inclusief UV. Deze lampen geven ook stabiel licht (dus geen 50Hz knipperlichten).

Reden was om mijn konijntjes wat meer licht te geven nu het snel donkerder begint te worden.

Vanaf 1m hoogte (hoogte vd renpanelen) is het UV aandeel 1% op de bodem. Of het helpt voor vitamine D weet ik niet, maar het kan geen kwaad.

Nu ik de verpakking in huis heb, staat daar veel meer informatie op dan op de sites. Het gaat om een High Output lamp. Er staat op: niet direct in de lamp kijken😶

Zou dat kwaad kunnen als konijnen er in zitten te staren? Ze zitten vaak met hun ogen open.

Ik was van plan de lamp in een hoek vh verblijf te bevestigen, ze kunnen ook ergens anders gaan zitten zodat ze niet onder het licht zitten. Maar ik heb toch wel twijfels gekregen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)

Interessante topic! Ik lees even mee want ik heb ook binnen konijnen, al heb ik wel enorme ramen in huis. Ik vraag me vooral ook af hoe het voor mijn albino dwergkonijntje Ollie zou zijn. Albinos zijn natuurlijk erg gevoelig voor zonlicht. Je ziet hem dan ook echt met zijn ogen knijpen en gedesoriënteerd zijn als hij van donker naar zonlicht gaat. Hij komt in de zomer namelijk nog niet in de tuin. Dat wil ik volgende zomer gaan doen.

Ben benieuwd of de lampen gaan helpen!

aangepast door Arielle
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Die lamp heb ik uiteindelijk toch niet in gebruik genomen. Op de verpakking stond ook dat het armatuur erg warm kon worden, zekere voor het onzekere toch maar terug gestuurd. Ook deden alleen de uiteinden van de lamp het alsof het een TL-buis aan het einde van zijn levensduur is, waardoor ik dacht dat het defect was. Volgens de verkoper is dat in het begin normaal. Maar ja, dat mogen ze dan wel ergens vermelden. Het staat niet in de gebruiksaanwijzing.

Geplaatst:

Wat betreft de vitamine D

Mica en Borrit moeten weer gevaccineerd worden. Ik zit eraan te denken om gelijk bloed af te laten nemen voor een vitamine D en calcium bepaling. Als ze toch bij de dierenarts zijn. Of is bloedafname bij een konijn erg belastend, en de stress voor het diertje niet waard?

Geplaatst:

Het is inderdaad erg stressvol en ook lastig, meestal wordt het om die reden niet gedaan bij konijnen, tenzij echt noodzakelijk omdat er problemen zijn. Zijn er redenen om je zorgen te maken? 

Geplaatst:
21 minuten geleden, Evee zei:

Het is inderdaad erg stressvol en ook lastig, meestal wordt het om die reden niet gedaan bij konijnen, tenzij echt noodzakelijk omdat er problemen zijn. Zijn er redenen om je zorgen te maken? 

Ik heb geen directe aanleiding, alleen omdat ze dus binnen zitten en geen direct zonlicht krijgen. Ik kan aan de buitenkant niet zien of de vitamine D te laag is, dit komt dan pas over een aantal jaar tot uiting maar dan ben je te laat.

Geplaatst:

Onze Lap zat binnen maar in de zomer maanden gingen we altijd wandelen in het bos met hem. Ook nam dochter hem vaak naar het terras mits het niet te heet was.

Koudere maanden altijd binnen en weinig daglicht. Hij werd 8 min een maand. Had ineens doorgroeiende kiezen en nierfalen. Of dat met D tekort te maken had weet ik niet.... 

Geplaatst:
1 uur geleden, Marcovka2 zei:

Ik heb geen directe aanleiding, alleen omdat ze dus binnen zitten en geen direct zonlicht krijgen

Zijn er momenten of dagen dat je ze bijv wel buiten kan hebben? Boris & Beer zijn ook binnenkonijnen, maar als de temperatuur het toelaat staat hier de deur voor ze open en kunnen ze naar buiten en binnen wanneer ze zelf willen. Of je zet ze een paar uurtjes per dag gewoon in een buitenren ofzo? Boris en Beer zijn nu 5 en heb niet het idee dat die van mij een tekort hebben aan iets, al weet je het natuurlijk nooit 100% zeker. 

Geplaatst:
11 uren geleden, Lappie2 zei:

Onze Lap zat binnen maar in de zomer maanden gingen we altijd wandelen in het bos met hem. Ook nam dochter hem vaak naar het terras mits het niet te heet was.

Koudere maanden altijd binnen en weinig daglicht. Hij werd 8 min een maand. Had ineens doorgroeiende kiezen en nierfalen. Of dat met D tekort te maken had weet ik niet.... 

Problemen met het gebit kan een gevolg zijn van te weinig vitamine D. Maar kan ook andere oorzaken hebben.

Wandelen of naar het terras gaan met mijn konijnen is niet iets waar ik ze een plezier mee zou doen.

Geplaatst:
11 uren geleden, Boris en Beer zei:

Zijn er momenten of dagen dat je ze bijv wel buiten kan hebben? Boris & Beer zijn ook binnenkonijnen, maar als de temperatuur het toelaat staat hier de deur voor ze open en kunnen ze naar buiten en binnen wanneer ze zelf willen. Of je zet ze een paar uurtjes per dag gewoon in een buitenren ofzo? Boris en Beer zijn nu 5 en heb niet het idee dat die van mij een tekort hebben aan iets, al weet je het natuurlijk nooit 100% zeker. 

Theoretisch zou het kunnen maar dan moet ik ze echt verplaatsen. En ik heb het overwogen om ze op een zonnige dag buiten te zetten, maar Mica en Borrit hebben al twee keer onenigheid gehad waarna ze herkoppeld zijn. Waar ze nu zitten, gaat het al lang goed. Dus ik ben te huiverig om die twee steeds van ruimte te wisselen.

Het was oorspronkelijk de bedoeling om ze in de woonkamer te zetten. Daar kan ik de buitendeur open zetten en kunnen ze zo naar buiten. Maar door die angst voor vechten heb ik maanden lang met een lege ren in de woonkamer gezeten. Tot ik om verschillende redenen mijn buitenkoppel moest verplaatsen. Omdat ik een kant en klare ren had, heb ik die daarin gezet.

Nu naar buiten heeft voor vitamine D toch geen zin meer. De zonkracht is te ver afgenomen. Ik zal in het voorjaar nog eens overwegen of ik buiten twee rennen ga maken.

Nu mijn buitenkoppel binnen zit heb ik wel het idee dat ze binnen gelukkiger zijn en ik heb ook veel meer contact met ze. Dus als het niet noodzakelijk is hou ik ze liever binnen. 

Geplaatst:
10 uren geleden, Marcovka2 zei:

Wandelen of naar het terras gaan met mijn konijnen is niet iets waar ik ze een plezier mee zou doen.

Hahaha nee daar doe ik deze 2 ook geen plezier mee 😜

Lappie was gewoon heel anders😉

Geplaatst:
2 uren geleden, Marcovka2 zei:

Ik heb geen directe aanleiding, alleen omdat ze dus binnen zitten en geen direct zonlicht krijgen. Ik kan aan de buitenkant niet zien of de vitamine D te laag is, dit komt dan pas over een aantal jaar tot uiting maar dan ben je te laat.

Bij ons was al botontkalking te zien bij Lodewijk bij zijn eerste scan, en toen was hij geschat net iets ouder dan 1 jaar. Wij geven druppels op het groenvoer. De scan daarna  was helemaal goed, geen verergering. Het geeft mij ook een fijn gevoel dat we iets doen. Hij moet in November weer, dat is scan 3. Als er dan weer niets is veranderd, ben ik er wel van overtuigd dat de Vitamine  D iets doet. Want dan is hij geschat 3+ jaar oud en botontkalking die 2 jaar gestopt is is heel goed nieuws.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

De opmerking die @Kolino pas maakte, vond ik een eyeopener. Konijnen zijn vooral nachtdieren dus in het wild ook minder zon!

Konijnen zijn geen nachtdieren, het zijn schemerdieren. Ze pakken dus ook altijd wel wat daglicht mee, zowel in de avond dan ochtend. Ze hebben minder nodig dan bijvoorbeeld een mens, maar het is niet zo dat ze helemaal zonder kunnen. 

Geplaatst:
Op 11-10-2025 om 10:45, bunnyempress zei:

Bij ons was al botontkalking te zien bij Lodewijk bij zijn eerste scan, en toen was hij geschat net iets ouder dan 1 jaar. Wij geven druppels op het groenvoer. De scan daarna  was helemaal goed, geen verergering. Het geeft mij ook een fijn gevoel dat we iets doen. Hij moet in November weer, dat is scan 3. Als er dan weer niets is veranderd, ben ik er wel van overtuigd dat de Vitamine  D iets doet. Want dan is hij geschat 3+ jaar oud en botontkalking die 2 jaar gestopt is is heel goed nieuws.

Waarom liet je een scan maken? 

En geen verergering betekent dus dat de geconstateerde botontkalking er nog wel is?

Ik heb wel begrepen dat vitamine D3 supplement aan een konijn geven tricky is. Als je teveel geeft heeft dit ook gevolgen.

Een mens kan bijv zonder direct zonlicht maar moet dan wel vitamine D3 via supplementen krijgen. Een konijn eet in de natuur alleen plantaardig, wat geen vitamine D3 bevat. Maar krijgt dus wel vitamine D3 via de brokjes binnen.

Supreme Select brokjes zijn verrijkt met vitamine D3. Ik vraag me dus af of die brokjes voldoende vitamine D bevatten, en dat het dan ook voldoende wordt opgenomen.

En de enige manier om dat zeker te weten is meten.

Aan de andere kant zijn er heel veel konijntjes die binnen leven, ik heb nooit gehoord dat die beestjes allemaal vitamine D gerelateerde problemen krijgen.

Geplaatst: (aangepast)

Nog even wat zitten googlen.

https://dierengebit.nl/konijn/gebitsproblemen/voedingsfouten/

Hier staat

"Een konijn dat bijvoorbeeld gemengd voer krijgt eet vaak alleen de lekkere dingen op. Het zal vaak de bikskorrels die er tussen zitten laten liggen. Deze bikskorrels zijn juist belangrijk voor de calcium en vitamine D opname van het het konijn en het krijgt dus te weinig hiervan. Dit zal er toe leiden dat het konijn calcium uit zijn kaakbot gaat halen."

Dan lijkt het me toch dat brokjesvoer kan voorzien in vitamine D behoefte.

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:
7 uren geleden, Marcovka2 zei:

Waarom liet je een scan maken? 

En geen verergering betekent dus dat de geconstateerde botontkalking er nog wel is?

Ik heb wel begrepen dat vitamine D3 supplement aan een konijn geven tricky is. Als je teveel geeft heeft dit ook gevolgen.

Lodewijk had een vies achterpootje en mijn idee was dat het niet klopte. Hij bleek heupdysplasie te hebben en dus al botontkalking.

De scans van jaar 1 en jaar 2 weken nauwelijks van elkaar af. Maar dat ging alleen over de heupdysplasie. Dus geen schade aan de heupkom.

Nu gaan we dus november voor scan 3. Volgens mij was de botontkalking verminderd, maar dat weet ik niet zeker meer. 

Hij is een buitenkonijn én hij krijgt Science Selective, maar dat was dus niet genoeg. Scan 1 was hij vermoedelijk iets ouder dan 1 jaar, dus dat is echt heel jong voor dit soort problemen. Ik moet eerlijk zeggen dat hij ook veel meer dan Scarlett altijd in de zon ligt te bakken.

Geplaatst:
14 minuten geleden, bunnyempress zei:

Lodewijk had een vies achterpootje en mijn idee was dat het niet klopte. Hij bleek heupdysplasie te hebben en dus al botontkalking.

De scans van jaar 1 en jaar 2 weken nauwelijks van elkaar af. Maar dat ging alleen over de heupdysplasie. Dus geen schade aan de heupkom.

Nu gaan we dus november voor scan 3. Volgens mij was de botontkalking verminderd, maar dat weet ik niet zeker meer. 

Hij is een buitenkonijn én hij krijgt Science Selective, maar dat was dus niet genoeg. Scan 1 was hij vermoedelijk iets ouder dan 1 jaar, dus dat is echt heel jong voor dit soort problemen. Ik moet eerlijk zeggen dat hij ook veel meer dan Scarlett altijd in de zon ligt te bakken.

Op zo'n jonge leeftijd? Ik zou het logisch vinden dat ze de vitamine D het eerste jaar het hardste nodig hebben als ze hun lichaam aan het opbouwen zijn en de botten moeten groeien.

Mica en Milky en mijn eerste konijnen zijn allemaal binnen begonnen en pas na 1 jaar naar buiten gegaan. En dat zijn sterke konijnen geworden, nooit problemen.

Geplaatst:

Ik kwam van de week wel ergens een studie tegen waar ze onderzochten wat kunstmatig uv-b licht deed bij konijnen. Linkje helaas niet bewaard. Niet dat het heel veel duidelijkheid gaf hoor, het bleef nog steeds vaag wat nou nodig is en wat de juiste hoeveelheid zou izjn. 

Daaruit kwam dat je niet meer dan 6 uur konijnen mag blootstellen aan dat kunstlicht. En dat er wel ook nadelige effecten kunnen zijn zoals huidproblemen bij konijnen met lichte huid (neusjes en oortjes die verbranden) en oogproblemen als ze er te veel in kijken. 30-60 minuten per dag kunstmatig uv-b licht was het advies, met dus een maximum van 6 uur. Onderaan de streep zorgde het wel voor verbeterde vitamine D waarde, dus was het wel zinvol. 

Buiten zijn en op die manier het natuurlijke daglicht & zonlicht opvangen was beter dan het kunstmatig compenseren, zowel voor de fysieke als mentale gezondheid van konijnen. Dus als die optie er is, is dat beter dan kunstlicht. 

Maar heel eerlijk, helemaal een passend antwoord op de vraag waar je goed aan doet, is er eigenlijk niet. Behalve ze gewoon buiten houden en zorgen dat ze keuze hebben om wel of niet in zonlicht te gaan zitten 😅

Geplaatst:
Op 12-10-2025 om 21:34, Marcovka2 zei:

Op zo'n jonge leeftijd? Ik zou het logisch vinden dat ze de vitamine D het eerste jaar het hardste nodig hebben als ze hun lichaam aan het opbouwen zijn en de botten moeten groeien.

Mica en Milky en mijn eerste konijnen zijn allemaal binnen begonnen en pas na 1 jaar naar buiten gegaan. En dat zijn sterke konijnen geworden, nooit problemen.

Mijn dierenarts zei dat heel veel konijnen last hebben van botontkalking, maar bij mijn weten bouwt het op, net zoals bij mensen. Dus hoe ouder, hoe langer klachten, hoe erger het wordt. Dus bij jonge konijnen verwacht je nog geen grote schade te zien.  

Ik ga het in november navragen, kijken wat ze nu zegt. 

Geplaatst:
13 uren geleden, Evee zei:

Ik kwam van de week wel ergens een studie tegen waar ze onderzochten wat kunstmatig uv-b licht deed bij konijnen. Linkje helaas niet bewaard. Niet dat het heel veel duidelijkheid gaf hoor, het bleef nog steeds vaag wat nou nodig is en wat de juiste hoeveelheid zou izjn. 

Daaruit kwam dat je niet meer dan 6 uur konijnen mag blootstellen aan dat kunstlicht. En dat er wel ook nadelige effecten kunnen zijn zoals huidproblemen bij konijnen met lichte huid (neusjes en oortjes die verbranden) en oogproblemen als ze er te veel in kijken. 30-60 minuten per dag kunstmatig uv-b licht was het advies, met dus een maximum van 6 uur. Onderaan de streep zorgde het wel voor verbeterde vitamine D waarde, dus was het wel zinvol. 

Buiten zijn en op die manier het natuurlijke daglicht & zonlicht opvangen was beter dan het kunstmatig compenseren, zowel voor de fysieke als mentale gezondheid van konijnen. Dus als die optie er is, is dat beter dan kunstlicht. 

Maar heel eerlijk, helemaal een passend antwoord op de vraag waar je goed aan doet, is er eigenlijk niet. Behalve ze gewoon buiten houden en zorgen dat ze keuze hebben om wel of niet in zonlicht te gaan zitten 😅

Buiten wonen zou inderdaad het beste zijn. 

Alhoewel konijnen die op een zomerdag volop liggen te bakken in de middagzon ook niet echt natuurlijk is 😎

Dat het licht schadelijk voor de ogen zou kunnen zijn is ook een van mijn zorgen. Vooral omdat ze vaak met ogen open zitten te staren. Dat is een reden waarom ik zo'n lamp nog niet heb.

Er zijn dus van die full spectrum lampen die je maar een uurtje hoeft aan te doen, maar dan moeten ze er wel vlakbij zitten. En dat is een uitdaging.

Mica en Borrit wonen nu een jaar binnen. Als ik nou zou weten dat hun vitamine D niveaus normaal zijn, dan komt dat door de brokjes voeding. Dan weet ik dat de brokjes afdoende zijn voor die behoefte.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .