Ga naar inhoud

Waar hokken plaatsen in buitenren


Aanbevolen berichten

Hallo, wij gaan dit weekend de ren afwerken en vraag mij af waar ik het beste de slaaphokken plaats. Het is een rechthoekige ren van een 5x2m met 1 korte zijde tegen de garagemuur en ik heb 2 aparte slaaphokken voorzien. Nu vraag mij nu af waar ik de hokken het beste zet. Dicht bij elkaar tegen bv de garagemuur omdat het daar het meeste uit de wind en regen staat of eerder verspreid in het hok omdat ze dan meer afwisseling hebben. Ik heb een dak over ren dus qua regen gaat het wel goed meevallen. Op een klein gedeelte na gaat ren constant in de schaduw liggen dus ga er vanuit dat daar geen rekening mee gehouden moet worden.

Ik wil graag tegels leggen om poten van slaaphok te beschermen en deze niet rechtstreeks op de grond staan. Ik zou die tegels graag ineens op de goede plaats leggen want is niet het gemakkelijkste om te verleggen.

Ik heb nu 90x60cm tegels voorzien voor hok van 54x37. Als het hok open is, is er ongeveer een 10cm rondom rond als tegel. Is dat voldoende of best iets meer voorzien zodat ze ook iets anders hebben om op te liggen buiten zand?

graag advies. dank u.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk vooral naar wat voor jou het meest praktisch is qua schoonmaken en zorg dat je overal goed bij kan. Dat is ook belangrijk als je de konijnen moet pakken voor medicatie of naar de dierenarts, dat ze niet ergens kunnen wegkruipen waar je niet bij kunt. Om die reden heb ik mijn hok niet tegen het gaas staan maar een stukje ervanaf zodat ik ook achterlangs kan. (Door het dak kan het namelijk niet strak ertegen, waardoor er een krappe ruimte voor ze overbleef).

 

Ik zou ook wat extra tegels leggen in het schaduwgedeelte, dat is lekker koel voor ze op warme dagen. 

 

Er is denk ik geen goede of foute keuze hierin, maar ik zou in ieder geval 1 van de 2 hokken in de schaduw zetten, zodat ze een beschutte plek hebben die niet in de volle zon is. Mijn konijnen dutten namelijk 's middags vaak in het hok, ook in de zomer.

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met @happy211 eens, minstens 1 hok in de schaduw. Zeker op warme dagen liggen konijnen heel graag beschut in de schaduw. Mijn buitenkonijn Scarlett die in de regen, sneeuw e.d. rustig buiten zit, wil per se in het hok in de schaduw liggen in de zomer. Wel dan natuurlijk in de deuropening zodat ze gewoon naar buiten kan kijken. Lodewijk wil gewoon graag bij haar, dus tja, dat werkt altijd wel. Is het koeler, dan liggen ze vaak voor het hok in de schaduw.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het over zand in het hok. Ligt daar gaas onder? Anders graven ze zich echt uit het hok via een tunnel. En dat kan snel gaan. Ik heb in de hele ren trottoirtegels liggen. Ideaal. Makkelijk schoon te houden en de nagels  slijten ook nog eens. In de ren staat een zandbak, zodat ze kunnen graven.

Zand kun je moeilijk schoonhouden. Kun je staan in je ren? Zo niet dan is schoonhouden nog lastiger.

Houd er rekening mee dat een dak boven de ren nog veel regen zal geven. Ik heb een lange kant van 6 meter tegen de garage aangebouwd. En de andere lange kant is voorzien van perspex platen boven (6) en 3 onder. Een van de korte kanten is open en de andere korte kant is helemaal dicht. Toch komt er nog regen in de ren.

Erg vinden ze dat niet maar ik wel. Ik verplaats de catcubes wel eens waar ze in slapen. Ze vinden het ook heerlijk om erboven op te zitten in het zonnetje en ze dutten dan weg strak tegen elkaar aan. Ze liggen ook wel eens gewoon ergens op de tegels. Ze zoeken wel wat op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Je hebt het over zand in het hok. Ligt daar gaas onder? Anders graven ze zich echt uit het hok via een tunnel. En dat kan snel gaan. Ik heb in de hele ren trottoirtegels liggen. Ideaal. Makkelijk schoon te houden en de nagels  slijten ook nog eens. In de ren staat een zandbak, zodat ze kunnen graven.

Zand kun je moeilijk schoonhouden. Kun je staan in je ren? Zo niet dan is schoonhouden nog lastiger.

Houd er rekening mee dat een dak boven de ren nog veel regen zal geven. Ik heb een lange kant van 6 meter tegen de garage aangebouwd. En de andere lange kant is voorzien van perspex platen boven (6) en 3 onder. Een van de korte kanten is open en de andere korte kant is helemaal dicht. Toch komt er nog regen in de ren.

Erg vinden ze dat niet maar ik wel. Ik verplaats de catcubes wel eens waar ze in slapen. Ze vinden het ook heerlijk om erboven op te zitten in het zonnetje en ze dutten dan weg strak tegen elkaar aan. Ze liggen ook wel eens gewoon ergens op de tegels. Ze zoeken wel wat op.

Gaas wordt voorzien zo'n 40 cm onder de grond zodat ze goed kunnen graven als ze dat willen maar er niet uitkunnen en roofdieren niet binnen 🙂 Ga waarschijnlijk dan wel wat extra tegels leggen, kan inderdaad wel aangenaam zijn om fris op te liggen en qua onderhoud. Dank u allemaal voor de tips!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, GabiUmbro zei:

Gaas wordt voorzien zo'n 40 cm onder de grond zodat ze goed kunnen graven als ze dat willen maar er niet uitkunnen en roofdieren niet binnen 🙂 Ga waarschijnlijk dan wel wat extra tegels leggen, kan inderdaad wel aangenaam zijn om fris op te liggen en qua onderhoud. Dank u allemaal voor de tips!!

 

Let goed op welk gaas je gebruikt én dat gaas in de loop der tijd doorroest, dus niet altijd 100% veilig blijft. Meestal wordt toch aangeraden om met een paar jaar te controleren. Kippengaas houdt het soms zelfs maar een jaar vol heb ik me horen vertellen. Maar aangezien je roofdierproof wil zijn, neem ik kan dat er martergaas of violère gaas in gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze op een fijne beschutte plek zetten.

 

Niet vol op de wind of regen. Niet te veel in de zon of op een manier waarop ze juist ook schaduw geven voor de konijnen om in te liggen. Hier liggen ze echt graag achter en naast de schuilhokken. Of zitten ze er bovenop. 

 

En ik geef zelf de voorkeur om schuilhokken los van de muur te zetten zodat de konijnen buitenom een lekkere looproute hebben zonder allerlei obstakels. Ik hou de breedte van mijn bezem aan voor de afstand tussen de wand en schuilhokjes want dat vind ik zelf lekker praktisch met schoonmaken. 

 

Hier staat ook veel info over konijnenverblijven en over schuilhokken in:

Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

 

Tips voor het zelf bouwen van een konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken


Schuilhokken voor konijnen (oa tips voor formaat)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/schuilhokken-nachthokken-voor-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .