Ga naar inhoud

Wanneer naar buiten?


Aanbevolen berichten

Na IJsheiligen (mid mei) is het veiligst. Dan is er geen kans meer op nachtvorst. Binnenkonijnen hebben geen wintervacht aangemaakt en kunnen anders onderkoelt raken en sterven. 
 

We hebben een erg zwakke winter gehad, maar vorig jaar was er bijv. sneeuw op 1 april. Dit jaar zou het dus in principe ook nog kunnen. 
 

Ik zet zelf geen planten buiten voor 15 mei, die vorstgevoelig zijn, dus zou ik dat met dieren ook nooit doen. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu inderdaad te vroeg, vanaf half mei ongeveer kan dat pas. 

 

Een goede richtlijn is dat je zelf zonder warme jas buiten moet kunnen (ook snachts!). Binnenkonijnen hebben namelijk ook geen winterjas. 

meestal is dat pas ongeveer half mei, maar let goed op de weersverwachting en gebruik je gezonde verstand. 

 

hier staat meer uitleg

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-lente-voorjaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-4-2024 om 05:30, Evee zei:

Een goede richtlijn is dat je zelf zonder warme jas buiten moet kunnen (ook snachts!).

Nou??? Zaterdagavond laat de hond uitgelaten zonder jas. Een paar kilometer gelopen En ik had het nog warm. Maar inderdaad houd ik ook 15 mei aan. Dat is een gegeven: IJsheiligen. Dan gaat het bovenste plexiglas er ook weer af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zaterdag was wel een hele aparte uitzondering. Maar er komen echt nog wel koude nachten deze maand, daar moet je natuurlijk vooral naar kijken. Niet naar één dag, maar naar de wat langere verwachting. IJsheiligen is het moment dat het niet meer zou vriezen 's nachts, meestal valt dat ongeveer half mei. Kijk gewoon goed naar de temperaturen, want als het bijv. 5 graden is 's nachts, dan vriest het niet, maar dan is het toch wel heel koud voor konijnen die geen winterjasje aan hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou zelf aan dat ze in het najaar extra stro krijgen in het schuilhok als de temperatuur onder de 10 graden komt 's nachts. Dus dat zou ik ook aanhouden om binnenkonijnen buiten te zetten. En dan de overgang maken op een moment dat het binnen en buiten ongeveer gelijk is, dus eind van de ochtend als het beiden ongeveer 15 graden is ofzo. Over het algemeen is 5 graden ook een goede graadmeter. Dus als het bij jou gemiddeld 15 graden is, dan is 10 graden ook goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, RosaNico zei:

Welke temperatuur zou het in de nacht dan ongeveer moeten zijn? 😁 Vind het best spannend om ze naar buiten te doen, of is dat raar 😂

Gewoon doen wat Evee en ook anderen zeggen: na 15 mei. Doe wat stro in de schuilhokken zodat ze er 's nachts eventueel in kunnen gaan zitten. Bij mij is 15 mei ook belangrijk voor de dahlia's.  Ook die ga ik dan pas in de tuinpoten. Boontjes moeten er eigenlijk voor 30 april in.

Dus voor konijnen is 15 mei ook belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik weet het eerlijk gezegd niet, ik heb hier geen ervaring mee. Maar misschien ligt het er ook aan wat de konijnen gewend zijn. Als ze binnen de hele tijd met 20 graden ofzo zitten dan is het niet fijn voor de konijntjes om ineens naar 10 graden te gaan. In een ander topic stond geloof ik niet meer dan 5 graden verschil, maar ik weet niet of dat ook voor permanent naar buiten geld…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad dus als jij de verwarming s nachts op 15 hebt mogen de konijnen buiten niet kouder dan in 10 graden zitten, of het nou dag of nacht is. Ik heb het nu dus wel over konijnen zonder een goed opgebouwde wintervacht. Ik zie nu 5 graden staan, dus binnenkonijnen kunnen zeker nog niet naar buiten toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .