Ga naar inhoud

Vitamine D en andere zorg specifiek voor binnenkonijnen


Aanbevolen berichten

Een tijdje terug had Bunny Empress het in een van Lodewijks en Scarletts verhalen over het risico van botontkalking bij konijnen en het geven van vitamine D.
Nu zitten de konijntjes bij mij binnen en staat mijn huis op het noorden. Erg weinig zonlicht dus en dat zette mij wel aan het denken of ze zo niet te korten oplopen. Dus ik hoor graag jullie opinie:

- Kan ik preventief al beginnen met het geven van vitamine D supplementen?

- Wat is een goede dosering?

- Welke vitamine druppels kan ik het beste nemen? Niet met een smaakje iig 😉. Maar is het bijvoorbeeld beter om druppels op olie- of waterbasis te doen? Is er een bepaald product dat iemand me kan adviseren?

 

En weten jullie verder nog van dingen om rekening mee te houden indien de konijnen binnen zitten? 

Bijvoorbeeld (en misschien wel een heel maf idee hoor) wanneer mensen zonlicht te kort komen kan dit vaak leiden tot depressies. Zou te weinig daglicht ook invloed hebben op de stemming van konijnen? Hebben mensen ideeën om dat te tackelen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan vitamine D bijvoeren, in indoor konijnenvoeding zit het als toevoeging... maar... de onderzoeken die ik er tot nu toe over gevonden heb geven allemaal aan dat konijnen het nauwelijks uit de voeding opnemen en dat zonlicht wel echt de factor is die zorgt dat ze het opnemen. Dan kom je dus eerder uit op uv-verlichting dan compenseren met voeding. Dat is nog niet zo gebruikelijk bij binnenkonijnen, ik verwacht dat dat in de toekomst wel gaat komen, dat we konijnen-solariums krijgen ofzo 😉 

 

Vitamine in water is over het algemeen geen goede manier om het te geven, de meeste vitamines zijn binnen 5 minuten er uit namelijk. Dat werkt alleen bij mensen die direct drinken, niet bij konijnen waar je dat een dag laat staan. 

 

In dit artikel staat er een stukje over:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet dat er vitamine D aan de brokken wordt toegevoegd? Het maakt niet uit of je konijnen op het noorden of het zuiden zitten, het uv-licht wat nodig is voor vitamine D komt niet door glas heen.

 

Jaren geleden heb ik me wel eens in zitten lezen over uv-lampen, maar dan moet je dus UV-B lampen regelen. Eigenlijk kwam ik er gaandeweg achter dat het behoorlijk ingewikkeld is om dat goed te doen. Ze moeten ook precies in een bepaalde range vallen, op een bepaalde hoogte hangen en dan moeten ze er ook nog eens onder gaan zitten.

 

Konijnen zijn schemerdieren, waardoor ze eigenlijk helemaal niet zoveel vitamine D nodig hebben als wij mensen. Volgens mij is niet helemaal bekend hoeveel konijnen precies nodig hebben, maar als je een konijn 20 gram brok/kg geeft zit je op of boven de 20IE per kg konijnengewicht. Een gemiddeld konijn krijgt dus 40IE per dag binnen en dat is dus 1ug. Overigens zit er dus ook vitamine D in kruiden, bijvoorbeeld paardenbloem. In kleine hoeveelheid, dat wel.

 

Vitamine D is een vitamine die alleen in olie oplosbaar is. Dus als je wilt supplementeren, altijd voor oliebasis kiezen. Maar die moet je eigenlijk alleen gebruiken bij medische noodzaak. Je kunt het laten testen via bloed, er zijn referentiewaarden voor konijnen bekend. Een waarde <42,5 nmol/L is bij konijnen een tekort, wat ik zo snel kon vinden.

 

Als je gaat rekenen met mensen waarden dan heb je 800IE per dag nodig om een waarde >50 te krijgen. Laten we even zeggen dat een mens gemiddeld 70 kilo weegt (als ik even een gemiddelde neem van man/vrouw), die een normaal BMI heeft. Dan hebben konijnen 0,5 ug/23IE per dag nodig, voor een gemiddeld konijn van 2kg. Zie bovenstaande, dan kom je met alleen brok al op genoeg uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dus buitenkonijnen, maar er zit wel vitamine D in Science Selective. Er is dus al wat te zien op de foto van Lodewijk, dus is het handiger om het gewoon extra te geven. Aangezien het dus €4 kost. Hij heeft natuurlijk ook de eerste paar maanden niet zulke goede brokken gehad (gedumpt & uit de opvang), dus daar kan het ook aan liggen. Ik wil gewoon graag dat hij geen extra schade oploopt.

 

Wij hebben deze gekocht: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-kids-0-vitamine-d3-druppels-op-oliebasis/p/3932293

Goed opletten dat je dus niet deze koopt: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-vitamine-d3-druppels-voor-kinderen/p/637140

Duidelijk zelfde flesje: alleen het vakje is oranje en dan staat erin: 'met sinasappelsmaak'.

 

Als mens ligt mijn opname anders, bijna iedereen die niet-westers is of als oudere, wordt je gevraagd om extra te nemen.
Dus ik doe vrolijk mee druppelen 😛 maar nu dus met sinasappelsmaak, omdat dit flesje op moet. 😅

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .