Ga naar inhoud

Wel of geen paardenbloemen? 


Aanbevolen berichten

Wel. Konijnen mogen paardenbloem eten. Maar welke delen mogen ze eten? Ook de bloem en de wortels? En waar moet je op letten? 

 

 

Paardenbloem is een kruid dat heel veel konijnenbaasjes geven aan hun konijnen. Dit kan in de verse vorm in eigen tuin geplukt worden maar je kan het ook gedroogd kopen. 

 

Paardenbloem ondersteunt bij problemen met lever, nieren en gewrichtsproblemen. Paardenbloem bevat van nature een stofje dat de goede bacteriën in de darmen van een konijn aanmoedigt te groeien (inuline), het helpt dus ook bij spijsverteringsproblemen.  Het bevat verder veel vitamines die de weerstand goed ondersteunen. Als je het echt in wil zetten om gezondheidsredenen is het aan te raden het wel wat langer achter elkaar te voeren, bijvoorbeeld een periode van 6 weken.  


Paardenbloem werkt wel vochtafdrijvend. Let dus op dat konijnen voldoende drinken en geef het niet aan zwangere voedsters. Aan de ene kant helpt paardenbloem bij problemen met de nieren, omdat het vochtafdrijvend werkt en daardoor helpt met het afvoeren van schadelijke stoffen. Maar aan de andere kant bevat het wel veel calcium. Wil je het geven aan konijnen met problemen met de nieren is het aan te raden het echt als kuur in te zetten en niet altijd aan het dagelijkse dieet toe te voegen. 

 

Konijnen mogen alle delen van de paardenbloem eten. Je mag dus alles geven, de wortels, het blad, de stengel en de bloem. 

 

Pluk het niet op plaatsen waar honden uitgelaten worden, niet waar wilde konijnen en hazen of vossen leven en niet langs wegen. Pluk ook niet direct langs boeren akkers (spuitzone voor landbouwgif).  We raden aan het lekker in eigen tuin te plukken en planten. Je kan het ook in een potje zaaien en planten en op een vensterbank of balkon kweken voor de eigen konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee plaatste dit topic in de spotlight
15 uren geleden, Evee zei:

, niet waar wilde konijnen en hazen of vossen leven en niet langs wegen.

Dat wordt wel lastig als je buitenaf woont. Hazen lopen hier en zie ik wel eens wegschieten. Ook dat landbouwgif is een punt. Bij  de buren hebben ze ook het land doodgespoten maar er is weer gras gaan groeien en aan de randen is niet gespoten. Daar groeit het onkruid weer goed.

Lastig want waar moet ik dan de paardenbloemen vandaan halen? Hazen en konijnen lopen overal. Ik heb een stuk grond waar gaas omheen staat en ik wil daar al weegbree etc. neerzetten. Maar ja om helemaal zelfvoorzienend te worden moet je wel veel van dat spul hebben staan.

Ik ga denk ik maar voor het afspoelen van de paardenbloemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afspoelen helpt wel wat, maar niet volledig. Gifstoffen komen ook in de planten en wormbesmettingen en andere ziektes kun je niet altijd met koud water van een plant afwassen, dat zijn meestal wel wat sterkere ziektekiemen dan dat je er met wat water af kan poetsen. Vandaag ook altijd het advies echt voorzichtig te zijn met waar je wild plukt. Wat je beter kan doen is wel in het wild zaad oogsten en het dan vervolgens ergens zelf uitzaaien in je eigen grasveld / tuin / bloembakken.

 

Overigens zit het ook gewoon op en in ons mensenvoedsel helaas, gifstoffen. Voor mij reden om waar mogelijk zoveel mogelijk biologische groenten en kruiden te geven aan de konijnen en ook voor onszelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ik denk maar zo het is al vele jaren goed gegaan. Ik zit meer over het gras in. Afgelopen voorjaar kreeg Rosie een gasbuik en het kan met het eiwit in het gras te maken hebben gehad. Het gras begint nu al langer te worden. Maar de hele winter heb ik ze bij de groentenbak ook een handvol gras gegeven. Zou dat voldoende zijn om het eiwit op te bouwen?

Ik weet nog wel dat onze Haflinger indertijd ook hoefbevangen werd van te veel gras eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet gelijk aan Lap denken rennend in de tuin en elk grassprietje maaide hij om. Hij at het niet maar echt hup hup 1 bijt en grassprietje om en de volgende en de volgende. Pas bij de paardenbloemen zat hij wat te knabbelen aan de bloemen en snuffelen en niezen bij de pluisjes 🥰

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Evee zei:

zelf uitzaaien in je eigen grasveld / tuin / bloembakken.

 

Hier werkt dat dan niet. We wonen tegen het bos aan en ik help de roofdiertjes en andere dieren die in het bos wonen want we hebben een bruggetje over de sloot gezet en kunnen nu gewoon het bos inlopen maar ja alle dieren kunnen dan ook ons stuk land op. Misschien een bordje kopen met een Rottweiler 'hier waak ik'

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Hier werkt dat dan niet. We wonen tegen het bos aan en ik help de roofdiertjes en andere dieren die in het bos wonen want we hebben een bruggetje over de sloot gezet en kunnen nu gewoon het bos inlopen maar ja alle dieren kunnen dan ook ons stuk land op. Misschien een bordje kopen met een Rottweiler 'hier waak ik'

Dan mag je ook wel een schooltje openen voor de dieren, zodat ze leren lezen 😄 Je moet zelf de voors- en tegens afwegen. Volgens mij zijn we hier allemaal oplettende konijnenbaasjes die een wormbesmetting wel laten testen bij vermoedens en die de konijntjes netjes vaccineren.  Wees je bewust van de risico's, maar ook dat je dat allemaal nooit 100% perfect kan doen. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-2-2024 om 09:57, Lappie2 zei:

Ik koop het altijd met hooi. Zo n pak hooi met gedroogde bloemen erin.

Durf het nergens wild te plukken ivm vossen en andere wilde dieren 

Ik snap je wel, maar ja, waar hebben dat gras en die bloemen die gedroogd in zo’n pak zitten dan gegroeid? 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Ik snap je wel, maar ja, waar hebben dat gras en die bloemen die gedroogd in zo’n pak zitten dan gegroeid? 😉

Haha helemaal waar🙈🤣 Ben zelf gewoon zo.n angsthaas. Bramen en besjes etc altijd zo hoog mogelijk plukken en niet zonder te wassen op eten.. paddestoelen idem dito. Takken eerst laten drogen dan schoon maken en weer drogen voor de vogel... Want stel je voor dat wij of zij er wat van krijgen😜

 

Hooi in pak voelt wat veiliger maar je hebt helemaal gelijk😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .