Ga naar inhoud

Welke graanvrije broksoort hebben jullie?


Aanbevolen berichten

Hoi hoi allemaal,

 

Ik ben de afgelopen tijd gaan kijken naar graanvrije brokken, aangezien dit voor veel konijnen die hun blidedarmkeutels niet opeten schijnt te werken. Knabbel is dus zo'n konijn. Ik vroeg me af wie hier nog meer ervaring mee heeft, en welke soort brok diegene dan voeren? En wat ik me nog afvroeg is of het erg is als Knaag en Suddenly, die hier geen moeite mee hebben, ook deze brok krijgen? 1 van de 3 een andere brok voeren is best lastig. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze Versele Laga. Ik weet niet meer of ik dat specifiek benoemd heb. Ik heb ook Beaphar Nature geprobeerd maar daar waren ze niet weg van. Ook erg harde brokjes om op te kauwen, daar leek Hubble ook wat moeite mee te hebben.

Ze vinden het heerlijk, ik koop zakken van 8 kilo dan is het een stukje goedkoper. Het is geen probleem als de andere konijnen  ook graanvrij krijgen. In de natuur eten ze ook geen (of nauwelijks?) granen heb ik hier wel eens gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Bunny566 zei:

Hier krijgen ze Versele Laga.

Oké, bedankt! Daar ga ik eens naar kijken. Bij mij eten ze tot nu toe alles wat ze te pakken kunnen krijgen, dus ik denk niet dat ze veel moeite zullen hebben met iets anders. Al weet je dat natuurlijk nooit. 
 

 

18 uren geleden, Bunny566 zei:

Het is geen probleem als de andere konijnen  ook graanvrij krijgen.

Super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd of Knabbel dan wel zijn blindedarmkeutels opeet. Ik heb nog nooit gehoord dat graanvrije brokken daarbij kunnen helpen, maar wie weet. De smaak van de blindedarmkeutels (🫣) wordt beïnvloed door wat ze eten, dus het zou kunnen. Je ziet bijvoorbeeld soms bij konijnen die medicijnen krijgen dat ze de blindedarmkeutels niet meer opeten. 
 

Het kan ook door iets anders komen. Bijvoorbeeld als je konijn te dik is of rugklachten/gewrichtsproblemen heeft, dan kan hij er niet goed bij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het helpt wel iets tegen plakpoep, maar niet 100% hier. Ik geef beaphar nature trouwens, ja die brok die veel konijnen niet zo lekker vinden, maar wel graanvrij.

Pas met versele wel op als er blaasproblematiek is, die is wat hoger in calcium, niet te hoog, maar ik vind dat minder geschikt voor die groep konijnen. Er is verder niks mis mee, maar wel een aandachtspuntje.

 

Ik zou inderdaad ook medische oorzaken uitsluiten. Wat ook kan is dat het konijn meer brokjes eet dan de andere konijnen en daarom "denkt", och ik heb al genoeg voedingsstoffen, laat die keutel maar zitten. Dat is een kwestie van observeren. In dat geval kun je het beste meer eet momenten inbouwen en deels uit de hand geven, zodat je de rest wat meer kan toestoppen.

 

Het niet opeten en GEEN plakpoep hebben, neigt wel naar TEVEEL brok eten hoor. Hoe ziet de blindedarmkeutel er uit die blijft liggen? Is de vorm goed? Soms ga je dan ook aan wormen of parasieten denken, maar dat zouden ze dan allemaal moeten hebben, het kan wel dat er maar 1 symptomen laat zien. Brokken minderen is eigenlijk de beste methode om ze de blindedarmkeutels op te laten eten. Als je echt plakpoep ziet is naar de samenstelling kijken ook handig.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Kolino zei:

Hoe ziet de blindedarmkeutel er uit die blijft liggen? I

Ik zal als ik ze zie even een foto maken en die plaatsen. Bedankt voor je reactie! Ik ben al eerder brokken gaan minderen, ik weet niet precies hoeveel ze nu krijgen, dat zal ik als je wil nog even wegen. Goede tip om wat meer uit de had te voeren. Ik vind het niet heel voor de hand liggend dat Knabbel meer eet, want hij is met groente eten ook altijd langzamer dan de rest...

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 gram per kg konijn is waar ik mee begin. Dan kun je of 5 gram omhoog of 5 gram naar beneden aanpassen, afhankelijk van wat ze nodig hebben. Soms is nog minder nodig als ze echt gevoelig zijn, maar dan moet je wel goed kijken hoe je op andere manieren (via groenvoer en kruiden) genoeg voedingsstoffen binnen krijgt bij ze. Dat vraagt meer van je als baas, brokloos kan ook, dus in die zin is er geen minimum. 15 gram/kg werkt voor de meeste konijnen wel goed.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek mezelf nogsteeds suf naar een beetje een goed betaalbare graanvrije brok. Ik kwam de Hobby First Rabbit Complete tegen. Ik zag dat er wel suiker in zat en andere dingen. Ik heb nu de konijnenkorrel hobby, van Van Gorp. Ik twijfel welke dan beter is. Ik wil niet dat als het dan graanvrij is, dat het ongezond is. Ik heb nog het artikel op BB over konijen voer verpakkingen aflezen erbij gehaald, maar het is toch lastig. Wat zouden jullie aanbevelen? 

aangepast door knaagjeknabbelsuddenly
Typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-2-2024 om 16:53, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Ik zoek mezelf nogsteeds suf naar een beetje een goed betaalbare graanvrije brok. Ik kwam de Hobby First Rabbit Complete tegen. Ik zag dat er wel suiker in zat en andere dingen. Ik heb nu de konijnenkorrel hobby, van Van Gorp. Ik twijfel welke dan beter is. Ik wil niet dat als het dan graanvrij is, dat het ongezond is. Ik heb nog het artikel op BB over konijen voer verpakkingen aflezen erbij gehaald, maar het is toch lastig. Wat zouden jullie aanbevelen? 

De korrel die je nu geeft is niet graanvrij en bevat ook suikers (melasse). Ik vind hem met 1% ook vrij hoog in calcium gehalte en laag in vezels. 

 

Ik heb er een heel artikel over geschreven, maar in het kort moet je vooral hier op letten:

 

  • Vezels (ruwe celstof) minimaal 14%
  • Eiwit 14-17 % 
  • Calcium  0.4% - 0.9%
  • Fosfor 0,2-0.4% (ideale calcium fosvor verhouding is 1.82, maar 1 op 2 zit vaker in de buurt van wat er in de brok zit).
  • Granen, soja en suikers (meestal melasse) liever niet / zo min mogelijk. 
  • En let op het hoofdingrediënt. Liever grassen dan granen. 
  • Ook op de toevoegingen moet je letten, geen dierlijke producten, geen anti-coccidiose middel zoals bijvoorbeeld robenidine. 

De uitgebreide versie kun je hier vinden 😉 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .