Ga naar inhoud

Wat zit er in jouw konijnen EHBO doos?


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een vraag in het slowchat konijnentopic, de vraag voor jullie... wat hebben jullie aan eerste hulp producten in huis voor de konijnen?

 

 

Er is een artikel over op bunnybuch:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-EHBO

De ehbo dozen uit de webshop verkoop ik overigens niet meer. Het artikel heeft dus wel een update nodig realiseer ik mij nu 🙂 

 

 

 

Maar in de basis is pijnstilling (via dierenarts), dwangvoer en diverse maten spuitjes, een snugglesafe, icepod, anti-madenspray en iets voor de spijsvertering (via dierenarts), en een thermometer (als je tenminste zelf durft te temperaturen) wel echt de basis. Producten voor wondverzorging heb je vaak voor jezelf al wel in huis, dus dat hoeft niet specifiek dan ook nog voor de konijnen.  Een aantal producten zijn op recept, meestal komen die pas na het eerste noodgeval in een ehbo box terecht.

 

De rest vult meestal vanzelf op het moment dat er problemen zijn met de konijnen. Ik heb bijvoorbeeld ook panacur of meranox (beide zelfs op het moment) in de doos zitten omdat ik een konijn met EC heb gehad. De kans dat de anderen het hebben is dus best groot, als er klachten beginnen kan ik dan gelijk starten met behandelen. 

 

Verder is wat andere / lekkere voeding altijd handig. Gedroogde kruiden kan ik altijd uit de loods halen en ik heb ook altijd wel een "van de vloer" mix staan 😂 Maar iets van kruiden of proefzakjes met brokjes is ook handig om er in te hebben zitten, soms haalt dat net over de drempel om toch iets zelf te eten en dwangvoeren te voorkomen.

 

Je kan het natuurlijk zo uitgebreid maken als je wil.

 

Ik heb bijvoorbeeld ook een stethoscoop om naar de buikjes te luisteren, vind dat ook erg handig. Maar dan moet je dat wel eerst regelmatig even oefenen zodat je wel weet hoe een normale konijnenbuik klinkt 😉 Er liggen naast de ehbo doos ook wat oude handdoeken en theedoeken, zodat je die snel kan mee pakken als het nodig is. Altijd handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen: Een transportbox, snugglesafe, icepod en schone spuitjes in het noodpakket en inderdaad gedroogde kruiden, groente en ander merk brokken om over te halen om zelf te blijven eten, maar dat valt bij mij niet per se onder noodpakket want dat krijgen ze gewoon dagelijks als snacks.

Zelf heb ik ook pijnstilling, emeprid, ciseral, laxatract, oogdruppels en honingzalf. Maar ik weet niet of ik die standaard in een noodpakket voor nieuwe konijnen eigenaren zou aanraden. Het beste is denk ik om eerst bij de dierenarts langs te gaan, zodat je precies de juiste hoeveelheid en dosering leert en weet waar je op moet letten. Als hetzelfde dan nog een keer voorkomt, dan heb je wel alles wat je nodig hebt en kun je bijvoorbeeld met alleen telefonisch advies vooruit. 

Het enige nadeel aan mijn eigen advies, is als er iets in het weekend gebeurd. Dan ben je meteen aangewezen op de dure spoedarts als je zelf niets in huis hebt. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt een beetje aan je dierenarts, maar een lichte pijnstiller kun je denk ik gewoon vragen bij een normaal (vaccinatie) consult bij de dierenarts, ik denk dat de meeste wel een flesje aan je willen verkopen voor in een ehbo doos voor konijnen in dat geval, en dan kunnen ze er ook gewoon een dosering per kg konijn sticker op plakken voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons werd bij de dierenarts gevraagd voor welk konijn het dwangvoer was toen we het gingen halen.

Man: voor de EHBO-doos. 😅.

 

Mochten je spullen richting de datum lopen, dan kan je ze altijd doneren aan het asiel!

 

Wij hebben: ciseral, pijnstilling (want die slikt Lodewijk toch dagelijks), dwangvoer, spuitjes, water wipes/billendoekjes, en honingzalf (nog over). 

Verder transportbox, handdoeken/theedoeken,  kruiden, brokjes e.d. standaard in huis.

 

Anti-madenspray heb ik niet gekocht, omdat onze konijnen jong zijn en ik er bovenop zit. Wel besproken met de DA. Zij zag geen noodzaak dit te spuiten.

Verder geen snugglesafe want we hebben geen magnetron. Koelmat hebben ze stuk gebeten, dus moet nog vervanging kopen voor de zomer.

Wel metalen baby-kruik die ik kan gebruiken. Die billendoekjes vind ik ook erg handig, dus die wil ik er ook sowieso in blijven houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben voor 30 euro een losse magnetron gekocht die in een keukenkastje staat. We overwogen een inbouw toen we een nieuwe keuken kochten, maar dat was best duur en toen er gevraagd werd of we m veel gebruiken was het antwoord 'alleen voor de warmteschijf voor de konijnen" en toen gaf een verkoper de tip om er een plank in een keukenkastje voor te reserveren. 😉 Ben nog steeds blij dat we toch die magnetron hebben want met zieke konijnen zijn snugglesafes gewoon echt heel fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben de inbouwmagnetron eruit laten halen toen we hier kwamen wonen 😛 Ik haat magnetrons. Over een jaar of 2 gaan we de keuken vernieuwen, dan ga ik wel weer nadenken. De keuken is echt te klein, we hebben de andere wand al volgezet met kastjes van de IKEA voor mijn keukenspullen, zodat we meer richting U-vorm gaan vanaf een korte L. Metalen kruiken mogen ook, dus dat leek me handiger voorlopig. Mijn man mist de magnetron soms, maar ik nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van metalen kruiken is wel dat ze in het begin eigenlijk te heet zijn, en na een tijdje ook echt koud worden. Een snugglesafe is heet als je hem uit de magnetron haalt, maar stabiliseert dan de warmte, en blijft lange tijd comfortabel warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Briljant, een magnetron in een kastje. Ik wil heel graag een extra magnetron, maar ik heb er geen plaats voor. Ik heb nu een combigeval, maar ik wil vaak tegelijk iets ontdooien en iets afbakken, dus dat werkt niet. Ik ga in mijn kastjes kijken. 

 

Ik heb trouwens ook een babyschaartje, voor als er iets uit de vacht geknipt moet worden, en matrasbeschermers om als ondergrond voor een ziekenboeg te gebruiken. Houten vloeren en konijnenurine gaan namelijk niet goed samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Je hebt wel gelijk dat ze niet een super goede vervanging zijn voor een snuggle safe, de metalen kruiken. Maar als mijn konijn ziek zou zijn, sta ik er elke 2-3 uur naast, ook 's nachts 😛 Ik ben echt te erg, maar kan gewoon niet slapen als er iets is. Gelukkig functioneer ik goed op weinig slaap of gebroken nachten.

 

Oh, we hebben idd ook een konijnen-nagelschaar, maar die gebruik ik niet, want ze slijten prima buiten. Wij hebben puppypads & dekbedhoezen voor de ziekenboegvloer, maar misschien zijn matrasbeschermers ook wel handiger. Welke heb jij @Marjoleink ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn EHBO doos is aardig leeg.

Eigenlijk zitten er alleen nog spuitjes, een thermometer en vaseline in.

Oh er zit ook een nieuwe fles emeprid in van Ollie, misschien kan die in nood ook wel voor de konijnen gebuikt worden.

 

De snuggelsafe ligt in de schuur (vaste plek) en de icepods liggen op zolder vlakbij de vriezer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .