Ga naar inhoud

Rijden


MiloLuna

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Ik ben nieuw op dit forum. Misschien is hier al een topic van, maar ik kom hem zo snel niet vinden. 

 

Vandaag zijn mijn twee nijntjes allebei 1 jaar geworden! Ik heb twee Franse Hangoren, een ram en een voedster (allebei gecastreerd). Ze zitten buiten en hebben een hok met daaraan vast een overdekte ren van ong. 4 meter lang. Om af en toe extra ruimte te geven krijgen zet ik één keer op een dag de deurtjes open en mogen zij vrij uitlopen. In die tijd ben ik dan het hok aan het schoonmaken etc. 

 

Ongeveer een half jaar geleden begon mijn voedster te rijden op de ram, wanneer zij vrij uit mochten lopen. Op advies van de dierenarts en de fokker heb ik toen besloten om haar te castreren. Het rijden was sindsdien over. Sinds deze week rijdt mijn voedster weer op de ram. Mijn ram laat het in principe allemaal gebeuren en duikt een beetje in elkaar. Binnen de ren gebeurt dit niet en liggen ze samen en wassen ze elkaar. 

Is dit omdat ze buiten de ren de rangorde willen bepalen? Is het normaal gedrag? Misschien maak ik me te veel zorgen 😉

aangepast door MiloLuna
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien Dankjewel! Dat van het territorium wisselen wist ik nog niet. Het is de ene dag meer dan de andere dag. Ik geef haar af en toe een zetje er vanaf. Misschien moet ik het gewoon laten gebeuren? Of ze alleen tot de ren beperken? Ik vind het zo gek, want in de ren zijn ze echt een 'verliefd stelletje'.

aangepast door MiloLuna
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, MiloLuna zei:

Is het normaal gedrag?

Bij mijn vorige stel deed de - niet gecastreerde voedster - dit ook regelmatig bij de ram. Toch waren ze een leuk stel en het is altijd goed gegaan.

Nu heb ik een stel en zie ik zulk gedrag helemaal nooit. Beiden gecastreerd. Voor mij voelt dat juist onnatuurlijk maar ik ben er wel blij mee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze tijdens dat uurtje buiten de ren ook nog lekker de boel ontdekken naast het rijden, en het ook weer rustig is als ze in de ren zijn, dan zou ik het aankijken. Is jouw voedster constant aan het rijden buiten de ren en/of zorgt het ook in de ren voor onrust, dan zou ik ze even een tijdje (2-3 weken) alleen in hun ren houden.

 

Ze hebben precies de leeftijd dat dit wel eens door de puberteit kan komen. Ze zijn allebei wel gecastreerd, maar de hormonen worden op meerdere plekken dan alleen de geslachtsorganen aangemaakt, dus die kunnen nog wel invloed hebben. 

 

Mijn ram wordt erg vervelend als ik ze buiten de ren liet, dan gaat hij mijn voedster uit frustratie opjagen omdat hij het er niet mee eens was om soms wel meer ruimte te hebben en daarna niet meer. Na twee weken alleen de ren was zijn chagrijnige bui weer over, maar toen ik het later nog een keer probeerde gebeurde precies hetzelfde. En ze zijn een stabiel koppel wat al jaren samen zit. Sommige konijnen kunnen gewoon slecht omgaan met wisselend territorium. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .