Ga naar inhoud

Bang voor oppakken


Sytske_k

Aanbevolen berichten

Hoi, 

 

Ik heb een vraag over twee van onze 3 hangoor konijntjes. We hebben ze sinds half augustus en zijn er gek op. Ze zijn handtam en komen graag snuffelen als je bij ze in de ren komt. Toch is er een probleem dat ik graag opgelost zie worden: ze hebben nu nog een binnenhok en een aparte buitenren, als het weer goed genoeg is en we zijn thuis, dan verplaatsen we ze dus van het hok naar de ren en later terug. Ondanks dat ze alle drie heel tam zijn, vinden twee konijntjes het heel vervelend om opgepakt te worden voor het verplaatsen. Ze zijn slim en weten wanneer het zo ver is en zijn dan heel moeilijk te pakken. Vooral één, die is dan echt een beetje in paniek en gestrest. We hebben al geprobeerd of het verplaatsen via een open mand beter gaat, omdat je ze dan niet vasthoud, maar dat helpt niet, het word eigenlijk alleen maar erger. We zijn bezig met een groot verblijf waar ze binnen en buiten kunnen zijn, maar dat duurt nog zeker een maand. Ik vind het heel zielig voor ze, dat ze zo gestrest worden, maar ze zijn ook heel gelukkig in de ren, dus dat is ook belangrijk. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en een oplossing gevonden? 

Ik hoor het graag, 

 

Groetjes, 

 

Sytske 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Sytske_k zei:

Toch is er een probleem dat ik graag opgelost zie worden:

Allereerst konijnen houden er niet van om opgepakt te worden. Ik til mijn konijnen nooit op. Alleen als ze naar de DA moeten of ze zijn ziek maar dan gaat het heel makkelijk.

1. Je moet ze echt optillen en kunt ze niet met een paneel naar dat binnenhok drijven?

2. Ik begrijp dat het twee verschillende ruimtes zijn. Ik zou er niet achteraan gaan lopen rennen maar proberen ze in een hoek te drijven met iets en dan oppakken en verplaatsen. Het zal niet anders kunnen.

3. Je kunt geen panelen tussen die twee verblijven zetten(tijdens het verplaatsen) en ze zo zelf naar de binnenren laten lopen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn prooidieren dus als jij ze oppakt worden ze in hun beleving opgepakt door een vijand. Het ene konijn verstijft waardoor het lijkt alsof ze heel lief en rustig zijn en wij denken dat het konijn heel tam is en het fijn vind. Echter, dat is niet zo. Het ander konijn spartelt in het rond omdat het wil ontsnappen cq raakt helemaal in paniek.

 

Ook het verplaatsen iedere dag van ruimte is vaak niet bevordelijk voor de rust in het koppel en in jullie geval het 3-tal.

 

Ik pak mijn konijnen nooit op. Alleen in geval van medicatie toedienen ontkom je er niet altijd aan. Vorige week ben ik met ze naar de da geweest en heb ik de reismand in het verblijf gezet en ze liepen er beide in, ik had er wat brokjes ingestrooid, de meeste konijnen zijn gefixeerd op eten en slaagt bijna altijd. Behalve als je het dagelijks doet en ze opsluit dan trappen ze er op een gegeven moment niet meer in lijkt mij. konijnen zijn slimme dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons eerste konijn Lap ging altijd op zijn achterpoten staan om opgepakt te worden. Die vond het heerlijk. Uren pruttelen op schoot 🥰

 

Maar onze nieuwe poepies houden er absoluut niet van en tillen we alleen op als het moet. (Zoals poep schoonmaken, de dierenarts of medicatie toedienen) 

De kleine sparteld als een gek en de grote maakt echt zielige geluidjes. Dus duidelijk niet optillen en geen onnodig stress bezorgen.

 

Ik zou zo snel mogelijk iets anders verzinnen want stress is heel slecht voor nijntjes. Plus alleen een binnenhok en aparte ren lijkt me ook niet echt handig. Kan er niet iets aangedaan worden waardoor ze gewoon beiden hebben? 

 

Ik hoop dat je er snel iets op kunt verzinnen 🤗

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bij ons houden ze ook niet van oppakken. Wij vervoeren ze daarom in een reiskoffer. Bijvoorbeeld als ze naar de huisarts moeten of we nagels willen knippen. 

 

Meestal zet ik de reiskoffers een dag van tevoren in de ren. Ook laat ik ze een dag daarna nog even staan. Ze gebruiken het dan als schuilhuis zonder negatieve associaties.

aangepast door Roos-Anne
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .