Ga naar inhoud

Teun wil geen hooi


bunniesarebunnies

Aanbevolen berichten

Ik heb je vraag even een eigen topic gegeven, zo kunnen mensen met hetzelfde probleem sneller een antwoord vinden 🙂

 

Teun is 5 toch? Hij heeft dus 4 jaar lang wel hooi en nu ineens een jaar niet meer? Als mijn konijnen moeilijk doen dan is er eigenlijk altijd wat met het hooi aan de hand, het is te oud of niet naar hun smaak. Wat je ook vaak ziet zijn gebitsproblemen. Wat ik je zou aanraden is om eerst een nieuwe zak hooi van een ander merk te halen, wat er goed uit ziet. Dan kun je uitsluiten of het aan het hooi ligt. Om nu te zeggen, ga meteen naar de dierenarts lijkt mij in jouw situatie niet handig. Probeer eerst maar ander hooi. Mocht je gras in de tuin hebben dan zou je dat ook langzaam op kunnen bouwen. Wat belangrijk is aan hooi is dat het zorgt dat het gebit de juiste beweging maakt om af te slijten en de darmen lange vezels hebben om de ronde keutels goed te vormen en zo de darmen de hele dag in beweging te houden.

 

Ze gaan niet dood aan geen hooi eten, maar je gaat hele kleine keutels zien en je loopt kans op te weinig afslijten van het gebit als je het niet met iets vervangt waarvoor ze genoeg goede kauwbewegingen maken. Ik heb zelf een konijn gehad dat alle hooi weigerde, zelfs brokjes waar extra vezels in zaten werden geweigerd. Het beest at wel stro? Dat is qua voeding natuurlijk waardeloos, maar voor afslijting en darmwerking vergelijkbaar. Stel dat niks lukt en dat wel, dan zou ik dat gewoon aanbieden. Wel moet je dan zorgen dat je op andere manieren zorgt dat er in de juiste voedingsstoffen wordt voorzien.

 

Ik hoop dat je het simpel op kunt lossen met ander hooi, wanneer moet Teun zijn vaccinatie hebben? Dit omdat dit een ideaal moment is om even te vragen naar een gebitscontrole. Als het nog heel lang duurt en het lukt je niet om hem hooi of iets vergelijkbaars te geven, zou ik toch even het gebit laten checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijn was ook altijd een slechte hooi eter.  Wat hier helpt is verschillende soorten hooi afwisselend aanbieden. Sowieso wil hij alleen hooi met een smaakje zoals kruidenhooi. 
hooi dat geperst in een zak zit eet hij helemaal niet. 
Ook heb ik het moment van brokjes geven veranderd. Dit doe ik nu in de ochtend omdat hij vooral s’avonds eet. Doet hij nu vooral eten in de hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze ook een tijd slecht hooi gegeten. Zelfs Timothy hooi wilden ze niet. Nu had ik hooi hier liggen voor koeien en deze keer was het mooi hooi en geen soort kuilgras. Dat aten ze wel. Toen ben ik ook weer Timothyhooi gaan geven en nu eten ze het wel. Inderdaad een ander soort proberen.

's Morgens krijgen ze weinig brokjes en verder moeten ze het de hele dag met hooi doen en 's avonds heel laat krijgen ze een groentenschotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, mammafelina zei:

Sinds ik stro in het nachthok heb liggen wordt er hier ook ineens minder hooi gegeten. 

Toen ik pas stro in het hok deed, begon ook Flo van dat stro te eten. Er niet op gelet of ze minder hooi eten. Trouwens het stro heb ik weer weggehaald omdat Flo weer beter is. Ze liggen nooit in het hok eigenlijk. Ik weet nog van eerder dat als ik nieuw stro in het hok deed er altijd even van gegeten werd, maar dat stopte al gauw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .