Ga naar inhoud

Gras eten: het hele jaar door?


To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

In het voorjaar heeft Rosie vermoedelijk ook een gasbuik gehad. Dat was na een paar keer massage na een halve dag over. Ik was weer met gras begonnen. Ik weet nog dat Kolino toen zei dat het gras te eiwitrijk geweest kan zijn. Dat was voor mij herkenbaar omdat we paarden gehad hebben en er één ooit hoefbevangen is geweest. Die moest toen 14 dagen alleen maar stro eten maar is er altijd gevoelig voor gebleven. Hoe kun je dit oplossen? Hier op eigen terrein is nog lang gras te vinden maar hoe doe je dat in het voorjaar? 10 sprietjes? Of als je elke dag probeert gras te geven, is het minder erg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze lopen bij jou niet standaard op gras toch?

 

Hier hebben ze in hun eigen ren geen gras meer (helemaal opgevroten), maar laat ik ze wel altijd extra buitenspelen op het grasveld. In het voorjaar, als we zien dat het gras begint te groeien, laat ik ze echt maar heel kort buitenspelen (max 5 minuten per keer) en dat bouw ik dan steeds verder uit. In de zomer en winter mogen ze een stuk langer buitenspelen als het goed gaat met het eten van gras. En ik doe idd ook altijd gras bijgeven, zodat ze ook wat gras eten (en er dus aan gewend blijven) als ze een keer niet zo lang naar buiten kunnen.

 

Het blijft wel uitkijken hoor, Marie had ook een keer een gasbuik in de zomer. Toen hadden we de ren verplaatst en ze gewoon de hele avond laten buitenspelen denkend dat ze inmiddels wel aan het gras gewend zouden zijn... 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, MarieElsa zei:

Ze lopen bij jou niet standaard op gras toch?

 

Nee klopt op tegels. In de zijkant zit een luikje en we zouden daar nog een buitenplaatsje aan vast kunnen maken maar ik vind het zo veiliger.

Ik ga ook proberen om toch het hele jaar wat gras standaard bij te voeren en dan in het voorjaar wat voorzichtiger te zijn. Maar je vraagt je dan af: tot hoe lang moet je voorzichtig zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig he, dat er geen harde wetenschap voor is. Het is toch een beetje op gevoel. Ik zou iig in de maanden maart, april, mei voorzichtig zijn met het gras voeren. Begin met een klein plukje en kijk hoe ze daar op reageren. Ook als overdag de zon schijnt en 's nachts regent, zie je letterlijk het gras groeien per dag - dan ook niet teveel in 1x geven. Gras wat al wat langer staat, en ook wat donkerder is kan je dan wel weer wat meer van geven. Maar liever te voorzichtig dan dat het fout gaat. De konijntjes hebben zelf altijd pas achteraf door dat het teveel gras was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en voorjaarsgras kan dus een dikmaker zijn, zeker als je konijnen normaal gesproken hooi eten wat laag in eiwitgehalte is en dat gaan vervangen door het eiwitrijke gras. Hier zie ik ook altijd dat ze in het voorjaar als ze meer gras gaan eten iets aankomen, dus dan vermijd ik calorierijke groenten en tijdelijk de snoepjes - tot ze weer wat gestabiliseerd zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Gelukkig is er niets gebeurd. 

Geen geluksvogels maar gelukskonijnen. Nu ben ik er niet zeker van dat ik elke dag gras gaf. Ik probeer dat nu wel te doen. Ik heb een stuk waar geen andere konijnen kunnen komen (oude konijnenren) en daar laat ik het gras nu groeien en ga er niet meer met de bosmaaier overheen. Ik pas steeds het bovenste van dat lange gras. Dat vinden ze ook lekker. Want het is altijd op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .