Ga naar inhoud

Dubbele water iname


Anoek

Aanbevolen berichten

Ik ben een week of 1,2 gelden kvergestapt van een fles naar een waterbak met fles eraan, dus hij drinkt nu niet meer uit de fles. Uit het waterbakken dronk hij gemiddeld ongeveer 200 ml per dag, hetzelfde als uit de waterfles. Toen ik gister de hele waterbak heb schoongemaakt en vers water heeft gegeven, heeft hij in 12 uur tijd al meer dan 300ml gedronken. Wat zou dit kunnen zijn? Is het erg? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beoordelen of het erg is moet je het gewicht van het konijn weten en weten wat het konijn die dag verder gegeten heeft. Minder groente dan normaal, andere groente dan normaal?

 

Uiteraard kan veel drinken wel teken zijn van bepaalde ziektes, soms ook verveling. Maar ik durf niks zinnigs te zeggen, zonder dat ik weet hoeveel hij weegt en wat hij (anders) gegeten heeft.

 

Mijn tip houdt het de komende dagen in de gaten en neem 1 (of 2) tijdstip(pen) per dag om te noteren hoeveel hij heeft gedronken. Misschien ga je dan een patroon zien.

 

Een konijn kan zonder problemen 100ml per kilo per dag drinken, om je even een reverentie kader mee te geven. Ik zie net Evee reageren, eens dus met die waardes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn weegt 2356 kilo en dat was 2 weken geleden. Ik denk inmiddels wel wat meer. Hij heeft gisteravond erg veel gerend en net zat hij weer vrolijk te huppelen en te springen en te rollen. Hij eet wel meer hooi dan normaal. Hij heeft geen andere of minder groente en hij poept, eet en plast normaal. Maar als inderdaad 50-150 ml normaal is zou hij ongeveer 300ml per dag moeten drinken. Nu heeft hij al in 12 uur meer dan 300ml gedronken en dat maakt me toch een beetje bezorgd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gevoel zegt dat het niet goed is, is er meestal ook wel iets. Dat is mijn ervaring meestal. Dus zou ik proberen wat urine op te vangen (schone lege toiletbak neerzetten en urine opzuigen met spuitje als hij plast. Als het niet lukt eventueel een heel klein beetje bodembedekking, te weinig om het te laten absorberen maar genoeg om het konijn het idee van iets van toiletbakvulling te geven. Dat breng je dan naar de dierenarts voor urineonderzoek.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Als je gevoel zegt dat het niet goed is, is er meestal ook wel iets. Dat is mijn ervaring meestal. Dus zou ik proberen wat urine op te vangen (schone lege toiletbak neerzetten en urine opzuigen met spuitje als hij plast. Als het niet lukt eventueel een heel klein beetje bodembedekking, te weinig om het te laten absorberen maar genoeg om het konijn het idee van iets van toiletbakvulling te geven. Dat breng je dan naar de dierenarts voor urineonderzoek.

 

 

Heel erg bedankt, nu heb ik 1 gek vraagje hierbij, sinds gister avond is hij voor het eerst zo ver ik weet gaan rollen op z'n rug. Heel kort en elke keer stond die snel weer op en deed die dat nog 2keer. Ik lees zowel dat dit blije simptonen zijn als seizure symptomen. Kan dit er ook mee te maken hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, ik zie mijn konijnen wel regelmatig op de rug rollen, als in omfloppen en/of rollen of voor ze op hun zij gaan liggen. Dat klinkt hetzelfde als wat jij omschrijft. En dat is gewoon een ontspannen, blij konijn. Bij een aanval zie / merk je meestal wel meer dan alleen een flopje op de rug. Aan de hand van jouw verhaal vermoed ik dat nou niet direct. Maar zoals ik zei, als je twijfelt aan de gezondheid, dan zou ik echt aanraden om naar een dierenarts te gaan voor een afspraak. En als je twijfelt over het vele drinken even urine meenemen om te laten testen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Evee zei:

Geen idee, ik zie mijn konijnen wel regelmatig op de rug rollen, als in omfloppen en/of rollen of voor ze op hun zij gaan liggen. Dat klinkt hetzelfde als wat jij omschrijft. En dat is gewoon een ontspannen, blij konijn. Bij een aanval zie / merk je meestal wel meer dan alleen een flopje op de rug. Aan de hand van jouw verhaal vermoed ik dat nou niet direct. Maar zoals ik zei, als je twijfelt aan de gezondheid, dan zou ik echt aanraden om naar een dierenarts te gaan voor een afspraak. En als je twijfelt over het vele drinken even urine meenemen om te laten testen. 

Ben naar de dierenarts geweest en hij blijkt e.conculi te hebben. Gelukkig zijn we er echt heel op tijd bij, dus dit moet goedkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Nijn & de Mifster zei:

Goed dat je je gevoel gevolgd heb! Bij mijn konijn was ik er gelukkig ook nog snel bij en dat scheelt echt in het herstel. Beterschap 🙂!

Heel erg bedankt. Nu ben ik aleen wel in twijfel of ik de fokker moet contacteren hierover. Hij is nameblijk niet in contact geweest net anderen konijnen en is pas 8 maandjes oud. Dus het kan daar vandaan komen, ik vind het niet erg en ben zeker niet boos, maar het lijkt mij misschien goed dat ze weet dat ze dan kan kijken haar konijnen het heeft.

aangepast door Anoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan geen kwaad denk ik. Veel konijnen zijn drager van de parasiet, die deze ziekte veroorzaakt. Vaak krijgen ze het van de moeder mee. In dit artikel kan je er meer over lezen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn. Dat vele drinken zie ik nu ook bij de symptomen staan. Bij mijn konijn van vijf jaar begon het eerder dit jaar met veel plassen naast het toilet. Omdat haar man voorheen altijd naast het toilet plaste, dacht ik dat het van hem was. In de dagen daarna stopte ze plots met eten en zag ik dat ze haar kopje een beetje schuin hield en over haar achterpoten struikelde. Ook kon ze haar evenwicht niet meer goed bewaren en viel ze om. Na een kuur van vijf weken is ze weer helemaal de oude geworden. 

 

Bij haar duurde het echt wel ruim een week tot twee weken voordat ze weer alles goed at. Dus dat jouw konijn nu nog goed eet, is een goed teken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 maanden is wel heel jong om actief EC te krijgen. Er zal iets dan toch verminderde weerstand veroorzaakt hebben. Wel even iets om in de gaten te houden. Zijn er eerder al problemen geweest met de gezondheid?

 

Veel konijnen krijgen EC al mee in de baarmoeder, en er is door een fokker weinig aan te doen om dat te voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O getver wat naar dat je een konijn met EC hebt gekregen. Je hoort vaak een hoop ellende met fokkers. Ook over verkeerde informatie die ze verschaffen. Zoals bijv. de waterfles 😉 Nu is dat maar iets kleins, maar in de basis hoe je voor een konijn moet zorgen geven ze al verkeerde info. Heb je je hier al een beetje ingelezen of had je zelf al voldoende konijnenkennis? 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

Sterkte met de EC!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .