Ga naar inhoud

Koppel van 7 maanden gevochten


Bonster17

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, ik zit met een probleem met betrekking tot vechten. Ik leg graag de situatie zo gedetailleerd mogelijk uit, in de hoop dat dat jullie helpt om - indien het kan - mijn te helpen.

 

Mijn koppeltje Théo en Bonnie zijn 7 maanden samen. Toen hij hier net was, kreeg hij E.C. 

Ik geef nog steeds 2x per panacur en bouw heel langzaam af (geb. op eerdere ervaring dat te snel afbouwen bij Théo niet goed ging.). Ook had hij een nare verwoning aan zijn staart en leek het erop dat deze geamputeerd moest worden. Dit kunnen voorkomen, helemaal genezen.

Nou ja, door de ziekte kan het wel zo zijn dat de rangorde toch steeds weer opnieuw bepaalt moest worden. Als Théo weer aansterkte, dan reed hij wel eens op haar of andersom. Soms rijden ze nog steeds ff kort. Geen gevechten geweest. 

 

Maandag de 11e zijn ze bij ons gestart met een toilet renovatie. Théo en Bonnie lopen bij ons los in de woonkamer. In de TV kast staan twee ruifen, twee wc's en een waterbak. Verder hebben ze een stuk van de woonkamer ter beschikking waar kleden liggen (en nog een extra wc), die ik aangeschaft heb omdat Théo niet gewend was op gladdere vloeren te lopen (Bonnie wel) en onzindelijk was (en nog steeds is). Omdat ik nogal wat stress verwachtte ivm de renovatie en met name het weghalen van de tegels, hebben we de hoek waar ze normaal gesproken zitten en chillen op de dekens, hooi op verschillende plekken hebben én schuilplekken hebben en ook brokjes krijgen, afgebakend met onze ren. Ze zitten daar toch 24/7 en eerder was dit geen probleem.

Gisteren inderdaad zo veel stress van de herrie, dat ik ze - tegen mijn intuïtie in maar ja als de dood voor de E.C.- naar buiten gehaald, in de ren. Helaas wel een klein leefgebied...na 4 uur terug naar binnen gehaald en de hele woonkamer ter beschikking gesteld. Dat was sowieso niet slim van mij, denk ik (achteraf makkelijk praten..).

De hele middag, avond en nacht was er niks aan de hand. Lekker knuffelen, samen eten, prima. 

Vanmiddag om 1 uur was er 'ineens' een gevecht. De aanleiding zag ik niet. Onderbroken en de ren open gedaan. Onderzocht op verwondingen, niks gelukkig. 

 

Théo en Bonnie hebben er zelf voor gekozen even apart te zijn en Théo heeft Bonnie na een half uur of 45min opgezocht. Hij flopte zelfs...ze hebben elkaar gewassen en de hele middag eigenlijk bij elkaar gelegen (niet tegen elkaar aan). Zodra ze naar het verblijf gaan en Théo wat hooi wil eten, gaat Bonnie achter hem staan, oortjes naar voren en duwt hem met haar snuit tegen de kont weg. Théo loopt weg, Bonnie loopt mee en hup, agressie modus aan. Meteen onderbroken zodat het geen 'balletje' kon worden. 

Dat met dat hooi eten, dat heb ik in de afgelopen maanden meer gezien. Brokjes gaat goed. Dat krijgen ze wel in bakjes, omdat ik zo de medicatie het beste kan geven (Théo is heel erg bang). Bonnie en haar vorige vriendje aten ook uit 2 bakjes, geen probleem (ze is dominant, dus ja, ze pikte wel, maar nooit ruzie). Théo boeit het sowieso niet, hij is duidelijk verliefd en wil gewoon vriendjes zijn. Zo volgt hij haar nog steeds overal, hij wast, knuffelt en soms zitten ze even apart. Maar nu ben ik dus bang dat ze écht steeds gaan vechten als ze bij elkaar (hooi) eten...

Bonnie is wel dominant, maar zó...dat heb ik nog niet eerder gezien. Alleen sinds ze haar vorige vriendje kwijt is doet ze dat, met dat wegjagen. Maar waarom het nu mis ging...? En heeft het te maken met mijn actie om ze kort te verhuizen? Of was het leefgebied afbakenen toch niet zo slim?

 

En belangrijker: hoe herstel ik dit? 

 

Hopelijk kunnen jullie helpen en hebben jullie baat bij de lange uitleg.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen kunnen erg lastig omgaan met een verandering in het territorium, en kan me voorstellen dat de extra stress van de verbouwing daar ook niet bij helpt.

Ik vind het lastig om de precieze oorzaak van het gevecht te zien, omdat ze intussen al weer een dag terug binnen zaten. Wat er denk ik wel is gebeurd, toen Theo de ren uit ging na het gevecht en Bonnie daar bleef, dat ze dat zich nu heeft toegeëigend en Theo daar niet duldt nu.

 

Qua advies, dat hangt er ook van af hoe lang de verbouwing nog duurt, want zolang ze daar nog spanning van hebben blijft er misschien onenigheid. 

Mijn gevoel zegt, ga een paar stappen terug, en zet ze een tijdje op neutraal terrein. Dan een tijdje in de ren in de woonkamer(wel eerst even goed schoonmaken qua geurtjes) en dan de deur van de ren open. Zodat ze de rangorde weer even kunnen herpakken en samen hun territorium weer opbouwen ipv toe-eigenen.

De afgelopen 7 maanden hebben laten zien dat er wel een match is, dus het is nu even de omgeving die voor de onrust zorgt.

 

Nog een gedachte die me te binnen schiet, wat zijn de leeftijden? Zou de puberteit misschien een rol kunnen spelen? Zo klinkt het niet in jouw verhaal, maar goed om even alle kanten te bekijken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, super bedankt voor je reactie!

 

Kleine verbetering: Bonnie is na het gevecht uit de ren gegaan, en Théo is daar even gebleven (helemaal beduusd) en heeft haar daarna opgezocht aan de andere kant van de woonkamer. Maar dat ik verwarring hebt geschept over het territorium kan ik me zeker in vinden.

 

Sorry, ik had de leeftijd niet genoemd: Bonnie is 6 en Théo is 7, allebei geholpen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Bonnie haar snuit tegen zijn kont duwt, begraaft ze dan echt haar neus? Ik zie mijn konijnen als voorspel zo hun neus begraven, en dan pas gaan rijden. Theo geeft met weglopen zonder vechten aan dat hij niet van rijden gediend is.

 

Happy's advies is goed. Je kunt ook beide konijnen helemaal scheiden, tot ze elkaar en de woonkamer vergeten zijn. En dan na 6 weken ofzo opnieuw koppelen zoals Happy uitlegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg. Het klinkt alsof de stress van de verbouwing i.c.m. telkens op een wisselende plek zitten er gewoon nu voor heeft gezorgd dat Bonnie dat afreageert op Theo. Even rijden is an sich geen probleem, maar wel rot om te zien. Aangezien ze al 7 maanden blij zijn met elkaar, uit de puberteit zijn en beide geholpen zijn, zouden ze terug moeten kunnen naar een stabiel koppel. Ik zou ook kijken of je ze op neutraal terrein, wat groot genoeg is, kan huisvesten, totdat er weer rust is. Dan terug de schoongemaakte blijvende ruimte in waar je ze graag wil hebben.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik wil jullie graag bedanken voor de reacties. Ik ben ermee aan de slag gegaan. Er hangt zo nu en dan wel wat spanning, Théo vindt Bonnie al vlug eng. Dat is nog het enige overblijfsel. Verder waren ze elkaar al vlug weer aan het wassen en lagen ze samen te dutten.

Ze zijn weer stabiel. ❤️

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .