Ga naar inhoud

konijn snurken?


henk05

Aanbevolen berichten

konijn van 7 jaar heeft als hij rust/slaapt een hoorbare ademhaling.

als hij inademt is er een sissend geluidje en zo nu en dan knort het er wat bij.

 

bij dierenarts is er een foto van hart en longen gemaakt en was niets mis. verder eet hij goed en heeft droge neus en ogen.

 

heeft antibiotica/ontstekingsremmer gehad maar veranderde niets. om de neus te bekijken heeft hij geen endoscopie. 

 

Als het konijn eet, rondloopts, of rechtop zit is er niks aan de hand. zou het dan gewoon niet snurken zijn?

 

omdat als er wat in de neus zit. hij constant benauwd/hoorbaar zou moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je aan snurken denkt, ik zou even in de anatomie moeten duiken. Je ziet bij honden met korte snuiten wel eens dat het flapje wat de luchtpijp moet beschermen problemen geeft. Het punt is dat konijnen volgens mij eigenlijk alleen maar door hun neus ademen, dus ik verwacht dat je het probleem dan ook IN de neus gaat vinden. Bij andere dieren en mensen zie je bij snurken vaak problemen in het zachte deel van het verhemelte. Bij mensen heet het de huig, geen idee hoe dat bij dieren heet, maar dan weet je wat ik bedoel. Konijnen hebben ook een verhemelte, dus in theorie zou zoiets voor kunnen komen.

 

Ik vond bij Medirabbit wel een interessant verhaal, even vrij vertaald kan een ouder konijn dus gaan snurken doordat het verhemelte zijn veerkracht verliest en slapper wordt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier wel aan toevoegen dat dit dus een redelijk onschuldige oorzaak zou kunnen zijn, obstructie is nog steeds een optie. Het kan ook een vernauwing zijn, een gebitsprobleem... ja noem het maar op. Ik ben geen dierenarts, ik vind dat zij een inschatting moeten maken. Ik ben het wel eens met de voorgestelde foto in je andere topic, dan kun je al een hoop oorzaken wegstrepen, al dan niet bevestigen. Rhinoscopie kan dan altijd nog een optie zijn.

 

Vraag je dierenarts maar eens naar problemen met het verhemelte bij konijnen, mocht je zelf willen zoeken, soft palate is de Engelse zoekterm die je verder helpt. Het meeste van deze info vertel ik uit mijn blote hoofd, dus er is vast meer te vinden dan ik zo opschrijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Kolino zei:

Ik wil hier wel aan toevoegen dat dit dus een redelijk onschuldige oorzaak zou kunnen zijn, obstructie is nog steeds een optie. Het kan ook een vernauwing zijn, een gebitsprobleem... ja noem het maar op. Ik ben geen dierenarts, ik vind dat zij een inschatting moeten maken. Ik ben het wel eens met de voorgestelde foto in je andere topic, dan kun je al een hoop oorzaken wegstrepen, al dan niet bevestigen. Rhinoscopie kan dan altijd nog een optie zijn.

 

Vraag je dierenarts maar eens naar problemen met het verhemelte bij konijnen, mocht je zelf willen zoeken, soft palate is de Engelse zoekterm die je verder helpt. Het meeste van deze info vertel ik uit mijn blote hoofd, dus er is vast meer te vinden dan ik zo opschrijf.

dank u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn gehad dat snurkte. De eerste keer dat ik het hoorde, schrok ik me een hoedje, maar het was onschuldig en ze heeft er nog jaren mee geleefd. Het was een Teddy Widder hangoortje, die hebben een wat plattere neus en een vrij rond snoetje, dat speelt waarschijnlijk ook mee. Als ze echt benauwd zijn, is dat niet goed, maar dat zie je meteen.

aangepast door Suus1978
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .