Ga naar inhoud

Abcessen onder oren


dexenbobbi

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Dex is maandag geopereerd aan de 2 abcessen onder zijn oren. Links is het volledig verwijderd, rechts ging dit niet vanwege de grootte en ligging tussen bloedvaten en zenuwen. We haalden hem dus op met een open wond.

 

De afgelopen dagen krijgt hij pijnstilling (metacam), antibiotica (cotrimoxazolum) en moeten we de open wond 2 keer per dag insmeren met cavasan.

 

Omdat er snel een korst vormt (die we het na het te hebben geweekt met een watje met lauw water er af pulken) moeten we nu ook nog 2x per dag gaan spoelen met fysiologisch zout.

 

Ik wil alles doen voor mijn diertjes, maar ik vind het enorm zielig en zie er dus ook een beetje tegenop. Er is ook geen prognose gegeven dus je doet het ook niet met de wetenschap dat het goed komt. Wat is jullie ervaring hiermee?

 

Als we niet met de wond bezig zijn is Dex zn blije zelf. Hij eet inmiddels ook weer goed en is heel levendig.

 

Tips om het spoelen makkelijker te maken voor zowel hem als ons zijn ook welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest ooit spoelen met een betadinezeepoplossing, weet niet meer precies wat daar in zat (als ik het even nazoek zou het betadine scrub moeten heten), dit was echter op een andere plek op het lijfje. Het hielp wel om de wond beter open te houden om het 2x per dag schoon te maken. Fysiologisch zout werkt op eenzelfde manier. Dus ja dat zou ik wel doen.

 

Ik denk dat @Jamesthebunnybutler je wel bruikbare tips kan geven. Siem van haar heeft als ik het me goed herinner een laterall wall resection operatie gehad.

 

Gezien wat je verteld hoe hij is, buiten het verzorgen om, zou ik er voor gaan, het klinkt niet of hij het jullie er kwalijk neemt en het is wel echt nodig dat de wond nu niet dicht gaat. Ik zat nog even te kijken of er misschien iets in de cavasan zit wat de wond stimuleert om dicht te gaan. Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Ik zou dat navragen, niet dat je het niet meer moet gebruiken, ik denk juist dat het goed is dat je er een zalf in/op smeert, maar misschien zijn er andere opties.

 

Was er nou een lateral wall resection gedaan? Of alleen opengemaakt?

 

Ik zou zweren dat ik er ooit een artikel over had gelezen, dus dat heb ik er even bij gezocht. Dan kun je even rustig lezen, hier vind je dat artikel: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/oorontsteking.html

 

Heel veel succes, veel tips heb ik niet, maar maak het voorspelbaar voor het konijn, met iets rustgevends achteraf. Zodat de opgebouwde spanning snel weer weg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino als het ik goed heb begrepen is aan het linker oor een lateral wall resection gedaan, maar kon dit rechts niet.

 

We beginnen de schoonmaaksessie altijd met een kleine kroelsessie, daarna brokjes en maken we terwijl hij eet een dicht compartiment in de ren zodat zijn ruimte beperkt is. We eindigen de ellende altijd met wat lekkers. Hij is dan wel wat bozig, maar dat is niet langdurig. We laten hem daarna ook altijd even met rust zodat hij bij kan komen.


Maar is het bij jou uiteindelijk wel goedgekomen? Ik lees vaak dingen over euthanasie bij abcessen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd een succesverhaal bij Siem. Ik heb even niet de tijd om uitgebreid te reageren, maar de nazorg is gewoon een grote ellende en zielig. Ik heb ook moeten spoelen met fysiologische zoutoplossing em twee keer per week werden de kosten/de wond uitgelepeld bij de dierenarts. Anders groeit het alsnog dicht, dat uitlepelen was bij Siem echt nodig. Wij moesten na verloop van tijd ook prednison oorzalf in het oor doen, maar dat kan alleen als het trommelvlies intact is geloof ik. Echt tips om te spoelen heb ik niet zo, wij deden het gewoon met zijn tweeën, twee keer per dag via een spuitje. Ik heb er toen ook een topic over gemaakt, misschien dat daar ook nog wat info in staat maar dat weet ik eigenlijk niet zo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .