Ga naar inhoud

Konijn met entropion


Fransefifi

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik had een leuk konijn gezien bij een opvang. Echter heeft hij een behoorlijk rugzakje. De meeste punten is voor mij geen probleem behalve entropion.

In zijn advertentie staat het volgende: 

 

Hij heeft ook aan beide kanten lichte entropion, maar hij lijkt hier geen last van te hebben dus dit hoeft niet geopereerd te worden. Hij heeft wel af en toe traankanaal ontsteking waar je als nieuwe eigenaar dus ook alert op moet zijn, dit moet dan behandeld worden met oogdruppels (Alfamydex). 

 

Het is een grote reus van 3 jaar oud. Heeft er iemand ervaring met entropion? Hoe groot is de kans dat hij als hij ouder word een operatie moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt toch dat het van die oogleden zijn die naar binnen omkrullen zodat de haartjes de oogbol irriteren? Ik moet zeggen dat ik het bij konijnen nog niet had gehoord, de behandeling is eenduidig, operatie.. Bij honden komt het wel veel voor, wordt eigenlijk altijd geopereerd en bij honden waar dat niet is gebeurd zie je dus vaak dat de oogbol zo beschadigd is dat verwijderen van het oog noodzakelijk is, om het zo comfortabeler te maken voor het dier.

 

Ik zat even te kijken in hoeverre die traanbuis en de entropie met elkaar verbonden zijn, maar het een (de traanbuis) lijkt het gevolg van de ander(entropie) te zijn. De vraag is dus, waarop is gebaseerd dat er niet geopereerd zou hoeven worden en hoelang blijft die mening zo? Dus ik snap je vraag heel goed. Even van het ergste uitgaan, dat die haartjes ondanks dat hij er geen last van heeft de oogbol beschadigen. Dit kan dus zo ver gaan dat het hele oog er uit moet.

 

Mijn advies, laat je informeren over de gevolgen van entropie en de kosten van de verschillende operaties en behandelingen, als je bereid bent om die kosten te dragen kun je adoptie overwegen en anders zou ik het niet doen. Het is een beetje lastig inschatten, reuzen worden natuurlijk niet zo heel oud, dus dan zou je zeggen dat het konijn er max 4 jaar nog mee rond zal lopen.

 

Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn mening is gebaseerd op wat je bij honden ziet. Konijnen zijn wel iets anders qua oogleden, toch zou ik er vanuit gaan dat het erger wordt. Even om het verschil duidelijk te maken, honden knipperen ongeveer 3 keer (net iets minder) per minuut, terwijl konijnen 1 keer per 5-6 minuten knipperen. Zeg dus dat een konijn 288 keer per dag knippert en een hond 4114 keer per dag, dat is nogal een verschil. Beschadiging gaat bij een hond dus veel rapper dan bij een konijn. Mijn theorie is, dat ze er van uit gaan dat het leven van het konijn korter is dan dat het oog zo beschadigd raakt dat er iets aan gedaan moet worden. Ik snap alleen niet waarom ze dat niet voorkomen. Dat moet een afweging zijn tussen hoeveel lijdensdruk er gezien wordt en de kosten die het meebrengt.

 

Je hebt hier vast niet zoveel aan, maar ik hoop dat het je helpt om een overwogen keuze te maken in het wel of niet adopteren. Ieder konijn verdient een fijn huisje!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is op afstand natuurlijk niet in te schatten, ik zou hierbij dan ook op het oordeel van de opvang (en diens dierenarts) vertrouwen of er van afzien als je dat niet kunt of wilt. Dan is het immers niet de juiste plek om een konijn te adopteren.

 

Mijn ervaring is dat de schade aan het oog wel meevalt, maar het is gewoon absoluut geen fijn gevoel om haren in je oog te hebben dus dat zou ik vooral meenemen in de afweging wel of niet opereren. Blijkbaar valt dat in dit geval mee, afgaande op het verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme beest lijkt één en al rugzak te zijn als je kijkt naar de verdere informatie. Als je het aandurft wat betreft bezorgdheid, ruimte en kosten en je voedster ziet hem ook zitten (!) dan zou het natuurlijk een geweldige kans zijn voor hem. We weten allemaal dat konijnen niet snel aangeven dat er iets met hen aan de hand is dus "hij lijkt hier geen last van te hebben" zou voor mij een alarmbelletje zijn en geen geruststelling.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .