Ga naar inhoud

Nagel eraf


Nijn & de Mifster

Aanbevolen berichten

Vanmiddag merkte ik dat Miffie haar rechter voorpootje niet gebruikte/geen gewicht op zette. Al snel werd duidelijk dat ze last had van haar buitenste nagel. We mochten er niet aankomen. We hebben hem toen geprobeerd te knippen omdat hij uitstak, maar toen trok ze meteen haar poot weg. De nagel viel vervolgens op de grond en het begon vreselijk te bloeden. Waarschijnlijk zat hij al (bijna) los, waardoor weet ik niet. Gewacht tot het bloeden gestopt was en daarna goed ontsmet. Dierenarts gebeld en die zei goed schoon houden en in de gaten houden of ze haar pootje weer gaat gebruiken. Logisch dat ze dat nu niet doet, omdat het 'leven' van de nagel nu open ligt. Nagel zou vanzelf weer moeten gaan groeien. Medicatie/antibioticum was nu nog niet nodig. Net nog een keer ontsmet, ze gebruikt hem nog niet heel erg. 

 

Iemand die ook ooit zoiets heeft meegemaakt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens te ver geknipt omdat een konijn de poot naar voren stak terwijl ik knipte, en dat bloedde ook al vreselijk. Wat zul je geschrokken zijn!

 

Schoon houden is nu het belangrijkste. Vaak het verblijf poetsen en de bodembedekking verschonen en opletten dat de wond dus ook schoon blijft. Als je het hebt zou ik een niet te stoffige bodembedekking kiezen, bijv. Back 2 nature. Dat blijft niet in de wond zitten. 

 

Als het wel gaat ontsteken, naar de dierenarts. 

Het is gelukkig niet al te warm nu, maar let ook op myiasis.

 

Let ook op dat ze goed blijft eten, het zal wel pijn doen. Als je denkt dat het beter is zou ik bij de dierenarts pijnstillers vragen. Maar aan de andere kant belast ze de poot nu niet door pijn, en dat is denk ik nu wel even beter voor de genezing. Maar mocht je niets hebben staan, misschien wel slim om voor de zekerheid alvast wat in huis te halen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Evee zei:

Als je het hebt zou ik een niet te stoffige bodembedekking kiezen, bijv. Back 2 nature. Dat blijft niet in de wond zitten. 

 

Als het wel gaat ontsteken, naar de dierenarts. 

Het is gelukkig niet al te warm nu, maar let ook op myiasis.

 

Let ook op dat ze goed blijft eten, het zal wel pijn doen. Als je denkt dat het beter is zou ik bij de dierenarts pijnstillers vragen. Maar aan de andere kant belast ze de poot nu niet door pijn, en dat is denk ik nu wel even beter voor de genezing. Maar mocht je niets hebben staan, misschien wel slim om voor de zekerheid alvast wat in huis te halen. 

Ze zitten buiten en hebben geen bodem bedekking. Haar echtgenoot ziet dat namelijk als verlengde van het toilet 🙈. Wel houd ik het toilet extra schoon. Vanochtend was de wond al dicht en ze gebruikt hem bij het lopen. Daarna houdt ze haar pootje nog in de hoogte, maar ze ligt er inmiddels al wel weer op. 

 

Ze is gelukkig al ingeënt en ik heb van die spray, maar idd goed om in de gaten te houden! 

 

Mijn dierenarts mag tegenwoordig geen medicatie meer meegeven zonder dat daar een consult aan vooraf is gegaan, dus ook niets voor op voorraad. Gelukkig heb ik nog een restje meloxidyl in huis. Eten en drinken doet ze gelukkig nog prima! 

 

15 uren geleden, Suus1978 zei:

Hopelijk groeit de nieuwe nagel snel aan! 

Hoop het ook! Bij de controle zag ik vanochtend dat dezelfde nagel aan de buitenkant van de andere voorpoot ook raar naar de zijkant uitstak. Nagel was te lang en dus netjes bij geknipt. Nagel zag er zelf prima uit. Voorgaande jaren nooit de nagels hoeven knippen (ze zit op tegels), maar nu ze bijna zes is dus wel. Nagels van haar achterpoten zijn zwart, dus daar blijf ik maar vanaf. Is niet te zien waar het leven begint.

 

En ach haar echtgenoot moet om de paar weken de onderkant van zijn achterpoten laten bijpunten, want anders loopt hij op plateau zolen hooi door het hele verblijf te verspreiden. 

 

Hier een foto van de nagel in kwestie. Die zag er al niet zo best meer uit 😑.  Bij de andere nagels is het onder stukje gewoon licht roze en hier donker rood/bruin(?). 

 

 

Screenshot_2023-08-02-13-55-28-661_com.google.android.apps.photos.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach jakkie, wat zielig.. Hopelijk is ze snel weer opgeknapt! 

 

13 uren geleden, Nijn & de Mifster zei:

Ze zitten buiten en hebben geen bodem bedekking. Haar echtgenoot ziet dat namelijk als verlengde van het toilet 🙈. Wel houd ik het toilet extra schoon.

Ik denk dat Evee ook bodembedekking bedoelde in het toilet en dat je daar nu beter Back2nature voor kan gebruiken mocht je dat hebben of kunnen krijgen.

 

13 uren geleden, Nijn & de Mifster zei:

Nagels van haar achterpoten zijn zwart, dus daar blijf ik maar vanaf. Is niet te zien waar het leven begint.

Een trucje is om er een lichtbron, bijv de zaklamp van je telefoon, achter te houden. Meestal kan je dan wel het leven zien zitten. Maar als je het dan alsnog niet kan zien, dan kan je er idd beter af blijven of er maar een ministukje eraf knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aiaiai en dat bloed zo en doet zo.n zeer voor nijntje en baasje😭

 

Bij Lap is het 1keer gebeurt doordat hij ook heel snel zijn poot terug trok. Idd ontsmetten en steeds weer kijken of het niet ontstoken was. 

Maar toen de nagel terug groeide ging dat niet recht maar met een boog naar zijn voet. Dus elke 3 weken moest dat geknipt worden zodat het niet in zijn pootje groeide.

 

2 maanden voor zijn dood gingen we naar een da die we niet kenden en zei nog voorzichtig want hij trekt terug. Oooow dat gebeurt niet en hoppa volgende nagel eraf. 😖🥴

 

Ze heeft er toen een soort van poeder op gedaan en een verbandje wat na 3 seconde al los ging. Arm beestje moest dat ook nog doormaken bij zijn ziekte.

 

Dus behalve ontstekingen.. let goed op hoe de nagel terug groeid is mijn advies.

 

Sterkte met de lieverd en voor jezelf want het is echt schrikken😢🤗

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-8-2023 om 12:30, Lappie2 zei:

Aiaiai en dat bloed zo en doet zo.n zeer voor nijntje en baasje😭

 

Dus behalve ontstekingen.. let goed op hoe de nagel terug groeid is mijn advies.

 

Sterkte met de lieverd en voor jezelf want het is echt schrikken😢🤗

Dankjewel voor dit advies! Daar had ik nog niet bij stil gestaan, dat die nagel verkeerd terug kan groeien. Wat een toestanden heb jij ook meegemaakt zeg, zeker als een nijn al ziek is 😞. Miffie gebruikt haar pootje gelukkig weer goed om mee te lopen, maar zet hem nog wel voorzichtig op de grond/zo min mogelijk gewicht erop. Er zat diezelfde avond al een 'korstje' op dus dat is fijn. Wel nog een aantal keer ontsmet voor de zekerheid. 

 

Mif voelde zich gelijk beter, toen die nagel er eenmaal af was. Ik had zelf in eerste instantie niet door dat het zo aan het bloeden was. Dus mij kleren zaten lekker onder het bloed 🥴. Mijn grootste zorg was een ontsteking, zeker omdat ze net hersteld is van EC. Maar ze doet het gelukkig prima. Nu de nieuwe nagel in de gaten houden 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom bestaat er zoiets als niet te vroeg juichen of eerst checken, dan typen.. Vanmiddag na bestaand bericht geschreven te hebben nog een keer het teentje gecontroleerd. En ja hoor, nu wel een beetje dik en rood. Gelukkig kon ik om eind van de middag nog bij de dierenarts terecht. Die heeft de vacht weggeschoren en het nog een keer schoongemaakt. Dat ging allemaal met verse tegenzin bij mevrouw. Vervolgens met een nieuw flesje myloxidyl (? heb het doosje niet bij de hand) voor haar naar huis. Haar echtgenoot Fiver was mee voor de emotionele support. Hij is een stuk relaxter dan dat zij is in dit soort situaties. Bovendien kon de dierenarts dan gelijk ook even naar zijn snotneus kijken, maar dat is een aparte post 😅

 

Op 3-8-2023 om 03:24, Miekmoek zei:

Ik denk dat Evee ook bodembedekking bedoelde in het toilet en dat je daar nu beter Back2nature voor kan gebruiken mocht je dat hebben of kunnen krijgen.

 

Een trucje is om er een lichtbron, bijv de zaklamp van je telefoon, achter te houden. Meestal kan je dan wel het leven zien zitten. Maar als je het dan alsnog niet kan zien, dan kan je er idd beter af blijven of er maar een ministukje eraf knippen.

 

Ik zie nu je reactie pas @Miekmoek 🙈. Ik heb een peewee kattenbak zonder bodembedekking. Het enige waar ze op staan is het hooi, dat Fiver uit het ruifje trekt. 

Slim van het lampje! Had ik nog niet bedacht. Ga ik doen als het nodig is 😄 !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .