Ga naar inhoud

Metacam toedienen


Bunnielove

Aanbevolen berichten

Ik hanteer ze altijd. Konijn op schoot of een tafel (met ruw oppervlak) konijn met achterhand naar je toe en het spuitje schuin in de bek steken rechts of links van de snijtanden. Dan langzaam het spuitje leegdrukken, wel zodat ze de tijd hebben om te slikken en dat niet alles erlangs loopt.

 

Er zijn ook forumleden die het op of tussen groente verstoppen maar daar trapte de mijne niet in. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet ze meestal op de grond en dan duw ik ze met hun kont vast tussen m'n benen en voeten. Dan inderdaad ook de spuit iets schuin in de bek. Je kunt ze ook op een tafel zetten en dan tegen je aan laten staan. Ik zet ze ook wel eens op m'n knie en dan klem ik ze met m'n elleboog tegen m'n zij. Dan heb ik m'n hand nog vrij om de kop te dirigeren. Clue van het verhaal is dat je zorgt dat ze geen kant meer op kunnen.

 

Je kunt ook nog filmpjes zoeken van de bunnyburito, mocht het echt niet lukken. Je wikkelt dan het konijn in een handdoek. Dat kan handig zijn als je het alleen moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga op mijn knieën zitten, voeten tegen elkaar, dan zet ik het konijn tussen mijn benen. Ik denk hetzelfde als Kolino. Spuitje schuin inderdaad. 

Het ligt wel een beetje aan het konijn en het medicijn. Ik heb ook konijnen gehad die het zo uit het spuitje oplikten, ook met metacam. Of van iets van groenvoer. Dat kun je dus ook eerst proberen, scheelt dwang! Maar ik heb ook konijnen gehad die zo wild werden dat ik ze in een handdoek burrito stopte of in een reismand zette om medicijnen te geven.

 

Hier staan veel tips in over medicijnen geven:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Ik ga op mijn knieën zitten, voeten tegen elkaar, dan zet ik het konijn tussen mijn benen. Ik denk hetzelfde als Kolino. Spuitje schuin inderdaad. 

Het ligt wel een beetje aan het konijn en het medicijn. Ik heb ook konijnen gehad die het zo uit het spuitje oplikten, ook met metacam. Of van iets van groenvoer. Dat kun je dus ook eerst proberen, scheelt dwang! Maar ik heb ook konijnen gehad die zo wild werden dat ik ze in een handdoek burrito stopte of in een reismand zette om medicijnen te geven.

 

Hier staan veel tips in over medicijnen geven:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn

 

 

En heb nu gelezen dat dit uitgewerkt is bij een konijn op 12u.. maar mag maar 1x dag geven. Is dit voldoende? Of moet ik het over 2x verdelen?

oh ja, ik moet voor 2kg geven. Ik zeg ja maar ze weegt geen 2kg. Ja weet ik zegt ze maar moet zo veel zijn. Is metacam voor katten dat ze meegegeven heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de voorkeur aan over 2x verdelen. Ik verwacht dat je gewoon nu in 1x de dagelijkse hoeveelheid geeft, die kun je door de helft doen en dan dus 2x toedienen. Dan zit je nog steeds op de zelfde hoeveelheid per dag. 

 

De dosering is inderdaad raar voor konijnen 😉 Konijnen zijn officieel voedseldieren en medicijnen moeten dan aan allerlei eisen en wetgeving voldoen. Daarom zijn er niet veel medicijnen voor huisdierkonijnen op de markt. Een dierenarts mag echter gewoon  honden / katten middelen voorschrijven als het huisdierkonijnen betreft. Maar dat maakt dat de dosering soms wat vreemd is.  Volgens mij is de kat variant maar 0.5ml werkzame stof per kg kat. En voor konijnen is 1 ml per kg volgens mij de standaard dosering als ik dat juist heb (dit zeg ik uit mijn hoofd). Als je voor 2 kg kat geeft, zou dat voor 1 kg konijn zijn dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metacam kat is inderdaad 0,5mg/ml. Je geeft een konijn 1mg per kg per dag. De dosering voor 2 kilo kat is anders dan 2 kilo konijn, dus dat dit afwijkt kan heel goed kloppen. 2 ml is 1 kg konijn wat betreft de metacam kat.

 

Ik heb even de bijsluiter er bij gepakt, maar daar blijkt de dosering voor katten dus 0,05 mg per kilo te zijn. Dat zou 20 kg kat betekenen voor 1 kg konijn. Als je het doseerspuitje volgt (volgens de bijsluiter zeggen ze daar dat 1kg kat 0,05mg is). 0,05mg x 20 = 1mg Dat klinkt wel als absurd veel. Ik ben echt een voorstander van metacam hond! Voor de vergelijking van kat geef je 2ml en van hond 0,33ml om hetzelfde doel te bereiken. Dat scheelt zoveel stress ook. 2ml is veel vloeistof!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Ik geef de voorkeur aan over 2x verdelen. Ik verwacht dat je gewoon nu in 1x de dagelijkse hoeveelheid geeft, die kun je door de helft doen en dan dus 2x toedienen. Dan zit je nog steeds op de zelfde hoeveelheid per dag. 

 

De dosering is inderdaad raar voor konijnen 😉 Konijnen zijn officieel voedseldieren en medicijnen moeten dan aan allerlei eisen en wetgeving voldoen. Daarom zijn er niet veel medicijnen voor huisdierkonijnen op de markt. Een dierenarts mag echter gewoon  honden / katten middelen voorschrijven als het huisdierkonijnen betreft. Maar dat maakt dat de dosering soms wat vreemd is.  Volgens mij is de kat variant maar 0.5ml werkzame stof per kg kat. En voor konijnen is 1 ml per kg volgens mij de standaard dosering als ik dat juist heb (dit zeg ik uit mijn hoofd). Als je voor 2 kg kat geeft, zou dat voor 1 kg konijn zijn dus. 

Ik heb het vandaag in 1 keer gegeven omdat ik nog niet wist of dit over twee keer mocht verdeeld worden. Dan doe ik morgen over twee keer. Ze hadden gezegd 5 dagen. Is dit goed zo? Bij toedienen heb ik ze rond handdoek gewikkeld en dan geprobeerd of ze het zo op ging likken.. was geen probleem.. stress gespaard voor fluffy ☺️ ze eet wel maar weinig.. heel weinig vind ik.. wat geknabbeld aan komkommer en klavertjes 🍀 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest even terugzoeken of het door castratie kwam, bij voedsters is dit weinige eten in het begin wel normaal. Ze hebben een flinke buikoperatie gehad. Dat heeft ook een weerslag op de darmen. Wat wel belangrijk is, is dat ze weer gaan keutelen. Soms vallen de darmen door de operatie stil namelijk. Als de darmen stil vallen eet een konijn ook niet, dus het is wel goed om daar bedacht op op te zijn.

 

Ik zou vooral dingen aanbieden die ze lekker vindt, dat er iets in gaat is al positief.

 

Ik heb pijnstilling altijd over 2 keer verdeeld gegeven, maar je hoort nu steeds vaker dat het in 1 keer per dag gaat. Ik heb nog niet gevraagd aan een dierenarts welk nieuwe inzicht daar achter zit. Wie weet, weet iemand anders dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Kolino zei:

Ik moest even terugzoeken of het door castratie kwam, bij voedsters is dit weinige eten in het begin wel normaal. Ze hebben een flinke buikoperatie gehad. Dat heeft ook een weerslag op de darmen. Wat wel belangrijk is, is dat ze weer gaan keutelen. Soms vallen de darmen door de operatie stil namelijk. Als de darmen stil vallen eet een konijn ook niet, dus het is wel goed om daar bedacht op op te zijn.

 

Ik zou vooral dingen aanbieden die ze lekker vindt, dat er iets in gaat is al positief.

 

Ik heb pijnstilling altijd over 2 keer verdeeld gegeven, maar je hoort nu steeds vaker dat het in 1 keer per dag gaat. Ik heb nog niet gevraagd aan een dierenarts welk nieuwe inzicht daar achter zit. Wie weet, weet iemand anders dat wel.

Heb de gecastreerde voedster vandaag terug bij haar vriendje gezet. Eerst wat snuffelen. Maar daarna was het terug dikke liefde.. gelukkig.. ze eet nu ook terug goed.. denk dat haar bij haar vriendje terug zetten haar goed gedaan heeft

5125DBFA-0E35-4BC7-9546-D08841A5662B.jpeg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .