Ga naar inhoud

Castratie voedster


Bunnielove

Aanbevolen berichten

Vraagje, voedster is gecastreerd, voorlopig nog bij dierenkliniek tot vanavond. Alles goed verlopen maar ik zou ze willen binnen houden voor haar eten te controleren enz. Hoe lang mag ze weg zijn van haar vriendje ivm het koppelen? Of word dit sowieso opnieuw koppelen? Nog tips voor als voedster thuis is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super goed dat je voedster is gecastreerd. Heel fijn voor haar gezondheid.

Bij mij is het rammetje gebleven bij de voedster, omdat hij zo lief en zacht voor haar is en zij de dominante van het stel. Ik weet niet hoe lang jouw stel bij elkaar is en wie er dominant is? Als je het niet vertrouwt, dan kan je ze beter apart houden en herkoppelen nadat de voedster is hersteld. Je kan ook nu split-cage neerzetten, zodat ze elkaar wel kunnen zien/snuffelen, maar dan moet het wel voldoende afgesloten zijn (konijnen kunnen hoog springen) en niet meer stress opleveren.

 

Meestal houden mensen de gecasteerde voedsters in de ziekenboeg totdat ze goed keutelen, de boel op stelten zetten omdat ze liever naar buiten willen én als allerbelangrijkste hun temperatuur goed kunnen houden.

 

Als je zin hebt om te lezen, bij de castratie van Scarlett in februari heb ik super veel tips gehad:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, bunnyempress zei:

Super goed dat je voedster is gecastreerd. Heel fijn voor haar gezondheid.

Bij mij is het rammetje gebleven bij de voedster, omdat hij zo lief en zacht voor haar is en zij de dominante van het stel. Ik weet niet hoe lang jouw stel bij elkaar is en wie er dominant is? Als je het niet vertrouwt, dan kan je ze beter apart houden en herkoppelen nadat de voedster is hersteld. Je kan ook nu split-cage neerzetten, zodat ze elkaar wel kunnen zien/snuffelen, maar dan moet het wel voldoende afgesloten zijn (konijnen kunnen hoog springen) en niet meer stress opleveren.

 

Meestal houden mensen de gecasteerde voedsters in de ziekenboeg totdat ze goed keutelen, de boel op stelten zetten omdat ze liever naar buiten willen én als allerbelangrijkste hun temperatuur goed kunnen houden.

 

Als je zin hebt om te lezen, bij de castratie van Scarlett in februari heb ik super veel tips gehad:

 

Ze zitten een maand bij elkaar. Zij is de dominante. Dus als ik zie dat ze goed eet en keutelt zou ik ze terug samen willen zetten.. ok ik ga is lezen. Merci al

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is 27 maart dit jaar  gecastreerd. Ik weet niet hoe ik topics moet linken hier maar ik heb er ook een topic over bijgehouden. Het heet castratie Kushi geloof ik. 

 

Bij mij is de ram dominant maar wel zorgzaam. Toen zij werd gecastreerd zaten ze 5 maanden samen. Ik heb ze niet gescheiden maar allebei binnengehouden in een puppyren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou ze meestal wel apart, de eerste 1 a 3 dagen. De ervaring is hier dat ze dan wel weer praatjes krijgen en terug buiten kunnen. Ik heb 1x gehad dat het niet gelijk terug bij de partner ging, toen heb ik ze nog een weekendje split cage gezet tot de voedster hersteld was van de ingreep en toen weer zonder problemen samengezet. 

 

Ik heb ze apart gedaan omdat in de gevallen dat ik voedsters liet castreren, dat meestal nog maar net gekoppelde konijnen waren. Die dus nog niet heel close waren met hun partner. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Marjoleink zei:

Ik hou ze ook apart, om ze even tot rust te laten komen, en om te kunnen zien of ze goed eten en keutelen. Meestal 2 à 3 dagen inderdaad. Ik had er een die ging op dag 2 met ren en al de kamer door, dus die kon wel weer naar buiten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

om 14u had ik telefoon gekregen dat alles goed verlopen was.

om 17u45 mocht ik ze gaan halen. 
nik vond dat ze al goed alert was.

ze slaapt veel wat niet abnormaal is.

ik heb metacam voor 5 dagen.

ze heeft al gegeten maar nog niet gedronken.

keutels nog niet gevonden, hoe lang mag ik dit afwachten?

ze is haar zelf nu wel aan het wassen.. is waarschijnlijk ook niet zo goed ivm de draadjes?

306A789E-D108-4F1B-BB38-6AFD02453F02.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze al gegeten heeft is goed hoor! 

In medicijnen zit ook vocht, en als ze bijv. Vers groenvoer op heeft ook. 

Staat het water bereikbaar bij haar in een bakje? Je kan evt ook hooithee aanbieden.

 

Keutels komen ongeveer 20-24 uur nadat ze voor het laatst gegeten heeft. Dus als ze gisterochtend gegeten had kunnen er nu nog wat keutels van die voeding komen. Maar als ze gisteravond pas weer is gaan eten zie je waarschijnlijk vanavond daar de keutels van. 

 

Een beetje wassen is niet erg, wel opletten dat ze niet te veel wast en niet aan de hechtingen knabbelt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Dat ze al gegeten heeft is goed hoor! 

In medicijnen zit ook vocht, en als ze bijv. Vers groenvoer op heeft ook. 

Staat het water bereikbaar bij haar in een bakje? Je kan evt ook hooithee aanbieden.

 

Keutels komen ongeveer 20-24 uur nadat ze voor het laatst gegeten heeft. Dus als ze gisterochtend gegeten had kunnen er nu nog wat keutels van die voeding komen. Maar als ze gisteravond pas weer is gaan eten zie je waarschijnlijk vanavond daar de keutels van. 

 

Een beetje wassen is niet erg, wel opletten dat ze niet te veel wast en niet aan de hechtingen knabbelt. 

Ja ik ben versteld hoe goed ze eigenlijk is. Gisteren avond laat was ze haar handdoek al aan het weg krabben 😅 hoe maak je hooi thee? Gewoon hooi eventjes in water leggen? Ze heeft gisteren beetje hooi gegeten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bunnielove zei:

Ja ik ben versteld hoe goed ze eigenlijk is. Gisteren avond laat was ze haar handdoek al aan het weg krabben 😅 hoe maak je hooi thee? Gewoon hooi eventjes in water leggen? Ze heeft gisteren beetje hooi gegeten 

 

Hier staat uitleg:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/thee-voor-konijnen

 

Fijn dat ze hooi heeft gegeten. 

Hooithee heeft net wat meer smaak dan gewoon water en na operaties bied ik het vaak aan naast het normale drinkwater. Sommige konijnen geven er echt de voorkeur aan 🙂 En dan helpt het om genoeg vocht binnen te krijgen zonder dat je al te moeilijk moet doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .