Ga naar inhoud

Wat kan het zijn???


konijn maaike

Aanbevolen berichten

Goedemiddag, ik heb een vraagje mijn konijn maaike heeft denk 4 weken geleden een beginnende verstopping gehad. Gelukkig kreeg ik dit snel onder controle. 2 weken geleden haar vaccinatie gehad. En bij de controle zagen ze wat beginnende haakjes op haar kiezen. Ik heb een afspraak gemaakt en onder narcose zijn ze weg gehaald. En heeft ze medicatie gekregen. Ze is al een geruime tijd aan het smakken. En nu na de behandeling doet ze dit nog steeds. Haar keutels zijn ook verschillend meer ovaal dan rond. Haar hooi wil ze ook niet meer eten. Voor de rest eet ze goed. Ik weet niet zo goed meer wat ik nu met haar aan moet. Is er iemand die ook zo iets heeft mee gemaakt? Of een idee heeft waar ze last van kan hebben. Alvast bedankt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rot dat je konijn aan het kwakkelen is.

Darm en gebitsproblemen volgen elkaar vaak op én houden vaak met elkaar verband.

 

Even wat vragen:

  1. Toen je konijn 4 weken geleden een verstopping had, wat heb je toen aan medicatie gegeven en hoe stond het toen met het eten voordat je ging vaccineren?
  2. Wat is er gegeven na het haakjes weghalen aan medicatie? Is er toen gedwangvoederd?
  3. Wat eet je konijn nu aan hooi (bijna niets of niets), brokjes of dwangvoer en evt. groenvoer? En wat is er evt. nog aan medicatie wat je erbij geeft?
  4. Welk hooi krijgt ze en heb je het evt. iets van gedroogde kruiden erover heen gestrooid om het 'lekkerder' te maken.
  5. Hoe was ze als hooieter voordat ze ziek werd?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste waar ik aan denk zijn wormen, wat betreft de keulelvorm. Wat ook nog kan is megacolon, weet niet wat voor ras je konijn is?

 

Smakken klinkt gebitsgerelateerd. Hoelang is de behandeling geleden? Waren er bijzonderheden, bijvoorbeeld wondjes in de bek?

 

Heb je al ander hooi geprobeerd? Dat is het eerste wat ik zou checken, is er iets mis met het hooi zelf. Te oud, niet lekker, of iets in die richting. Kruiden toevoegen vind ik ee goed idee.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met prozyme en natte groente kreeg ze weer grotere keutels. Toen begon ze wel met iets smakken. 

 

Na het weghalen van de haakjes kreeg ze ontstekingsremmers/pijnstillers. 

 

Ik heb verschillende soorten hooi geprobeerd zowel kruiden als timothy. Ik maak er nu thee van. Zodat ze toch die voedingsstoffen binnen krijgt. 

 

Qua brokjes krijgt ze supreme selective. Deze eet ze nog graag. En daarnaast geef ik haar witlof, andijvi, groen van de bloemkool  en basilicum. Ook dit gaat er goed in. Alleen hooi niet. Dat at ze voorheen wel maar niet in grote hoeveelheden. 

 

3 weken geleden heb ik helaas wel haar maatje moeten inslapen. Hij begon met een luchtweginfectie en werd uiteindelijk een zware longontsteking. Ondanks de antibiotica en pijnstillen. Bleef de koorts ook aanhouden. 

 

Ik durf nu ook nog niet aan een ander konijntje te beginnen omdat ik niet weet wat maaike 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor. Vanwege de keutels zou ik in ieder geval de keutels laten onderzoeken op o.a. wormen en coccidiose. Daar doen ovale keutels aan denken, hoewel het ook een teken kan zijn dat de darmen nog een beetje traag werken. Bijvoorbeeld door hoe weinig hooi er gegeten wordt. Hoeveel gram brokjes krijgt ze en hoeveel weegt ze?

Smakken en geen hooi willen of kunnen eten doet mij denken aan haakjes. De konijnen met haakjes die ik heb gehad, stopten meestal als eerste met hooi eten. Ik zou denken dat niet alle haakjes weg gehaald zijn of dat er iets van een ontsteking is ontstaan bij het weghalen van de haakjes. Wellicht heeft ze een wondje in haar bekkie. Is er goed gecontroleerd of er geen losse kiezen te zien waren of dat er pus zat van een abces?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt rond 50gr brokjes en ze weegt 2,5kilo. 

 

Tijdens de behandeling hebben ze haakjes weggehaald en ze had een klein wondje op het puntje van der tong. Voor de rest hadden ze niks geks gevonden.

 

Ik heb net nogmaals de dierenarts gebeld. De konijnarts is er morgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wormen zitten meestal in de blindedarm(keutels) als je ze in de gewone keutels vindt dan hebben ze een hele heftige infectie. Helaas zegt dat dus niet zo veel. Mogelijk kun je in gewone keutels wel eitjes vinden, dat weet ik niet zeker. In de meeste gevallen probeer je de blindedarmkeutels af te vangen en die te laten checken.

 

De brokjes zou je wat kunnen minderen, zeker als je science selective gebruikt. Ik denk aan ongeveer 35 gram. Het is niet dat je het nu verkeerd doet, want je geeft precies die 20 gram per kg wat dierenartsen ook aanbevelen. Maar het kan minder, ongeveer 15 gram per kg is helemaal niet gek, soms kan zelfs nog minder.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .