Ga naar inhoud

E.C. week 1


Aanbevolen berichten

Vorige week donderdag lag mijn voedster opeens op de verkeerde plek. Ze at ook niet meer. Dat heeft ze wel eens vaker, maar dan is het met een paar uur weer over. Voor de zekerheid toch medicatie gegeven. De volgende dag was er geen verbetering en ben ik gestart met dwangvoer. Telefonisch overleg gehad met de dierenarts, maar die hadden geen tijd meer aan het eind van de dag. Toen zag ik haar over haar achterpoten struikelen. Gelijk teruggebeld en afspraak voor zaterdag gemaakt. Dankzij alle verhalen hier wist ik gelijk dat het e.c. moest zijn. Haar kop stond niet eens zo erg schreef, maar met een kleine afwijking naar links. Bij het wassen valt ze dus ook naar die kant om. 

 

Vorige week zaterdag is de diagnose bevestigd en gestart met meranox voor 28 dagen. Haar maatje Fiver moest van de dierenarts twee weken mee behandeld worden. 

 

Nu een week verder en elke dag doet ze het een stukje beter. Ze eet vooral hooi en gras en verse bladeren. Zij is altijd de dominante geweest, dus nu ze daar de puf niet voor heeft, kan ze Fiver niet wegjagen bij de groente en de biks. Dus dat eet ze nog niet (ook niet als ze het part voor haar neusje krijgt) . Gisteren wel voor het eerst weer een biksje gegeten. Verder is ze lekker actief. Keutels zijn nog niet zo groot als ze horen, maar ze eet sinds zondag zelf dus dwangvoer levert alleen maar stress. 

 

Je merkt er gelukkig bij haar niet zoveel van, behalve dat ze minder goed eet en soms omvalt. Dus of ik was er snel bij of geluk gehad met mildere symptomen. 

Achteraf gezien was ze al een paar dagen naast de poepdoos aan het plassen, maar omdat haar maatje dat altijd deed, heb ik hem daarvan de schuld gegeven.. Oeps.. 

 

Vanochtend lagen ze er zo bij 🥰

Screenshot_2023-05-20-13-17-15-744_com.google.android.apps.photos.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Je bent er inderdaad heel snel bij geweest en dat scheelt enorm. Heb je goed gedaan!

Bij ons is het momenteel ook E.C., voor het eerst. Ook begonnen met incontentie / onzindelijkheid, dat is nu na 3 weken behandelen helaas nog niet over. Bij ons heeft het wel geleid tot natte kont en urinebrand, dus dat was de hoofdfocus. Uiteindelijk deze week vetbed en puppymat gekocht, dat helpt.

Verder had mijn konijn een wat slappe achterhand en een dag of 2 minder eetlust (ook direct dwangvoer gegeven) en nu hulst je weer vrolijk rond. 

 

Goed om te zien dat jouw konijnen alweer lekker samen knuffelen en dat het beter gaat en zo snel ook weer. Je hebt goed en snel gehandeld. 

aangepast door Bonster17
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig slaat de behandeling goed aan inderdaad! Toevallig waren er heel veel topics met verhalen over e.c. in de dagen voordat het hier begon. Het lijkt wel een e.c. golf op het moment. 

 

Bij mij keutelt ze binnen nog wel naast de bak, maar op het buitenplaatje doet ze vrijwel alles netjes op de bak. Maarja binnen heeft ze altijd wat naast de bak gekeuteld. Al was dat minder sinds ze een nieuwe poepbak hebben gekregen. Toen werd mijn mannetje ook eindelijk vrijwel helemaal zindelijk (oude bak was te klein en mocht hij er dus niet altijd bij komen zitten). 

 

Wat vervelend dat jouw konijn nu ook e.c. heeft @Bonster17. Hopelijk gaat het bij jou ook snel de goeie kant op. Fijn dat er al wel verbetering in zit. 

 

Vanavond voor het eerst sinds vorige week woensdag weer samen groenvoer eten.. Een minuut of twee maar toch! 

 

 

Screenshot_2023-05-20-21-58-15-799_com.google.android.apps.photos.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt inderdaad wel een golf een momenteel. Veel konijnen zijn drager en het kan altijd in een periode van stress tot uiting komen, helaas. Bij mij is het nu ook voor het eerst en vind het best spannend hoor. Zeker ook dat het in de toekomst gewoon terug kan komen.

 

Goed dat ze weer saampjes groenvoer hebben gegeten! Hopelijk blijft er bij jou ook verbetering in zitten.  Ik heb best veel steun aan dit forum gehad tot nu toe, niet alleen met advies maar ook met 'hou vol-tjes'.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Bonster17 zei:

Ik heb best veel steun aan dit forum gehad tot nu toe, niet alleen met advies maar ook met 'hou vol-tjes'.

Precies dat. Daarom herkende ik ook meteen de symptomen. Ook de eerste keer voor mij. 

 

Bij Miffie (bont gekleurd) merk ik eigenlijk fysiek gezien niet zoveel meer. Maar groente en biks eten doet ze nog steeds niet als vanouds. Maar elke dag blijf ik gelukkig wel vooruitgang zien. 

 

Ze weten inmiddels ook precies hoe laat het is en wanneer ze medicatie krijgen. Dus hup voordat baasje komt samen installeren in de cat cube 😅😂

 

Screenshot_2023-05-23-22-27-36-019_com.google.android_apps.photos.thumb.jpg.83f02cadc0666d80b0bd3291eda838a1.jpgScreenshot_2023-05-23-22-27-06-983_com.google.android_apps.photos.thumb.jpg.5e9e1a2bb3779db1e1a17f94c4c99b95.jpg

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Nijn & de Mifster zei:

Ze weten inmiddels ook precies hoe laat het is en wanneer ze medicatie krijgen. Dus hup voordat baasje komt samen installeren in de cat cube 😅😂

haha ja dat is echt he. Théo's kont moest schoon gemaakt worden na de medicatie, dus als hij zijn laatste brokje op had, hopte hij direct weg. Doooeeiiii, ik weet wat jij gaat doen! Het is bizar hoe snel konijnen wennen aan een nieuwe routine. 

 

Ik hoop dat Miffie snel weer alles eet zoals ze normaal gesproken doet. Fijn dat er verder geen symptomen zijn, dat scheelt een hoop vind ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .