Ga naar inhoud

Het zijn toch geen wormen!


Aanbevolen berichten

Hoi hoi allemaal,

 

Gisteren was ik het Konijnen hok aan het schoon maken en ik kwam een beetje een rare keutel tegen. Ook lag er een rood plasje maar ik had gelezen dat dat van de wilgentakken was. Ik had al even gekeken naar de informatie die hier stond maar ik twijfel of het nou gewoon een beetje een rare keutel is of dat het wormem of iest anders is. IMG20230305132509.jpg

 

(Dit is de keutel)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vorm van de keutel lijkt op de soort keutels die je ziet bij wormen. Als ondanks deze ene alle andere keutels prima zijn, kan je het nog wel even aankijken. Zodra je een worm ziet natuurlijk de dierenarts bellen:) Ik had veel aan de info in deze links:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

https://www.bunnybunch.nl/informatie/wormen-bij-het-konijn

 

Toen ik pas een worm in de keutels zag, ben ik ermee naar de dierenarts gegaan. Ze hadden bij mij al jaren afwijkende keutels, maar omdat het in periodes was en er ook veel normale keutels tussen zaten zag mijn vorige dierenarts er geen kwaad in. Als je meer afwijkende keutels vind, kan je altijd de dierenarts bellen. Goed dat je het in de gaten houdt!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil wel even opmerken dat je meestal geen wormen ziet in de keutels bij een wormbesmetting.

Op het moment dat je ze wel ziet, is het echt goed foute boel. Dan hebben ze echt een heftige besmetting en meestal ook wel duidelijk klachten er van. Maar dat je ze niet ziet, wil niet zeggen dat het geen wormbesmetting kan zijn. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je gelijk in, ik heb het niet zo handig verwoord. Hoe kan je er eerder bij zijn als je het niet in de (blinde)darmkeutels ziet? Achteraf gezien hebben mijn konijnen een flinke tijd met wormen rondgelopen, pas toen ik de worm zag kreeg ik er een kuur voor. Mijn (niet zo konijnkundige) dierenarts wilde geen keutelonderzoek doen, omdat ik geen wormen had gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je er bij vermoeden gewoon om moet vragen. Bij hond en kat zijn we daar zoveel makkelijker in, waarom bij konijnen eigenlijk niet? Ik ben niet van het onnodig medicijnen geven, maar een wormenkuur zou ik niet al te moeilijk over doen.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs ben ik ook met afwijkende keutels bij de DA geweest. Pepper stopt best vaak met eten. Er zijn naar mijn idee wel symptomen die wijzen op wormbesmetting.

De DA heeft wel een blindedarmkeutel kunnen bekijken onder de microscoop. Toen heeft ze niks kunnen vinden dat op wormen wijst (geen eitjes). Aan de konijnen is er verder ook niks opmerkelijks, en zo zijn de afwijkende keutels dus niet te verklaren.

Een paar te kleine of te grote keutels moeten geen probleem zijn, niemand heeft altijd dezelfde poep, aldus de DA... 

En ze wou idd ook geen wormkuur geven omdat het onnodig zou zijn.

 

Maar ik vraag me wel af, kan zo'n wormkuur (in dit geval gaat het dan om Panacur) kwaad zijn, stel dat er idd geen/weinig worm aanwezig is?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .