Ga naar inhoud

Biks bij jonger konijn


Billy en Dotje

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

 

Onze Billy is 13 weken oud en zou dus nog biks moeten krijgen. Dotje is al iets ouder (We kennen haar exacte leeftijd niet maar ze is geschat op iets minder dan 3 jaar).

Dotje krijgt enkel nog biks in haar speeltjes, en is er verzot op, maar we proberen dit binnen de perken te houden. Nu we echter een nieuw, jong, konijntje hebben en biks zouden moeten geven, zijn we op zoek naar tips.

 

Billy voelt zich nog niet echt thuis en is heel voorzichtig met eten, als hij zou zien dat Dotje afvliegt op de biks, zijn we bang dat hij zich er niet aan gaat wagen, en dat uiteindelijk Dotje alle biks zou opeten.

Hem uit de hand voeren gaat ook maar heel moeizaam, aaien lukt al aardig, maar uit ons hand eten gebeurt nog niet echt. Aangezien we nog midden in het koppelproces zitten, willen we hem ook niet even apart zetten om wat biks te kunnen eten.

 

Hebben jullie tips voor ons?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk krijgen alle konijnen, van jong tot oud biks. Ze mogen tot 25 gram per kilo volwassen gewicht. Dotje kun je wegen en de hoeveelheid daarop afstemmen. Voor Billy zou je een inschatting moeten maken, voor een dwerg zou ik bijvoorbeeld uitgaan van 1,5 kilo. Weet je wat voor soort konijn het is?

Meestal geven de konijnenbaasjes hier wel wat minder dan die 25 gram, het varieert van pak hem beet 10 tot 20 gram in de meeste gevallen. Sommigen zitten hier zelfs nog onder, maar dat zou ik bij zo'n jong konijn nog niet doen.

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Apart voeren kan overigens wel hoor! 

 

Maar wel even een andere sidenote: Billy is 13 weken oud nu en ze worden al gekoppeld begreep ik, (ik heb nog niet alles bijgelezen, dus excuses als ik in herhaling val...) maar met een leeftijd van een half jaar ongeveer gaat hij puberen. Het kan dan zijn als hij wat meer een eigen wil gaat krijgen, dat ze niet meer goed bij elkaar passen. Is hij wel al gecastreerd? Anders is het sowieso beter het koppelen per direct te staken aangezien hij al vruchtbaar is/zou kunnen zijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn beide geholpen, Billy is volledig in orde gebracht qua vaccinaties en castratie op 14/12 door de opvang waar zijn moeder binnengebracht is toen ze zwanger was van hem en zijn zusjes. 

 

Dotje hebben we zelf laten steriliseren in mei 2020.

 

Het puberen kan idd misschien een lastig moment worden, daar hadden we eerlijk gezegd nog niet echt aan gedacht, maar daar heeft de opvang ook niet echt iets over gezegd. 

 

 

aangepast door Billy en Dotje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens wat ik me zo even uit mijn hoofd kan herinneren is hij volgens de opvang bij hen geboren op 19/10, dus vandaag exact 13 weken geleden.

Ik check straks bij thuiskomst zijn boekje nog eens voor de data van zijn geboorte en castratie, maar ik ben zeker dat hij gecastreerd is want die opvang geeft geen ongecastreerde rammen mee, daar zijn ze zeer streng op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens zijn DA-boekje is hij geboren op 19/10 en gecastreerd op 30/11. Op 6 weken tijd dus, wat wel heel vroeg lijkt. Ik ga sowieso binnenkort op consult gaan bij de DA en laat het even nakijken. Hen scheiden hoef ik niet want Dotje is al meer dan een half jaar niet meer vruchtbaar, dus voor een nestje hoeven we geen schrik te hebben. 

 

Ik denk wel dat hij eerder vroeger geboren zou zijn dan dat hij niet gecastreerd is, maar even laten nakijken kan sowieso geen kwaad. 

 

Hij is overigens op 18/11 gevaccineerd en dat is afgestempeld door een DA dus dat klopt zeker wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .