Ga naar inhoud

Konijn met kraag om nek


Anna1980

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en wil graag wat tips! 
Ons konijntje Snoes is laatst gesteriliseerd. Dat is goed gegaan en ze herstelde met de juiste zorg heel goed. Helaas is zij rond de 9de dag aan de wond gaan bijten en moest de wond opnieuw gehecht worden. Dit is afgelopen vrijdag gebeurd. Nu is het zaak dat de wond wel goed kan genezen. 
Een romper heeft ze echter binnen no time uit dus nu heeft ze een romper aan en een kraag om. Van die kraag is ze erg van slag. Ze zit de hele dag heel zielig op dezelfde plek en ze wisselt maar heel soms van plek. Ze eet gelukkig wel heel goed en we verwennen haar dan ook met extra groenten en rozijntjes. 
Maar.. we moeten dit dus nog heel lang volhouden en ze ziet er zo ontzettend zielig uit. Ze kan zich niet wassen, haar blindedarm keutels niet zelf pakken etc. 
 

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor hoe we het minder vervelend voor haar kunnen maken? Gaat ze het wel volhouden zo lang? 
Het is natuurlijk voor haar eigen bestwil, maar het laatste wat we willen is dat ze uit ellende sterft. 
 

We willen haar, zodra ze weer is opgeknapt, koppelen (ze is nu ongeveer 7 maanden en dus net gesteriliseerd) dus ze heeft nu jammer genoeg nog geen maatje. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh wat zielig zeg! Hoe krijgt ze haar pakje uit? Gaat ze daar meteen mee aan de slag als de kraag af gaat? Zo niet, zou ik de kraag zelf denk ik af doen op momenten dat je goed zicht op haar hebt en alleen omdoen als je niet bij haar bent. Maar als ze meteen aan de slag gaat met haar pakje dan kan dat niet..

Zolang ze nog goed eet en keutelt zal ze niet sterven van ellende. Maar erg sneu is het wel. Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, mijn konijnen zijn altijd braaf van de hechtingen gebleven en hadden dus geen pakjes of kragen nodig. Zou het kunnen dat het beter gaat als ze er wat aan gewend is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat ze door de kraag niet goed kan zien en daardoor minder beweegt. Het is niet gangbaar om een konijn een kraag om te doen, maar in dit geval snap ik het wel. Heeft de dierenarts gezegd hoelang de kraag om moet blijven? Verder ben ik het eens met bovenstaande,.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties!
 

Ze gaat er idd meteen mee aan de slag.. En werkt net zo lang tot ze een eerste voorpootje eruit heeft en daarna gaat het snel! 
Ze ziet nu inderdaad weinig, zo sneu. Normaal rent ze lekker door de woonkamer, nu zit ze in haar hok / ren. 
Ik heb de bovenkant van dr hok eraf gehaald zodat ze er makkelijk uit kan. 
Ze knalde steeds tegen de tralies.. 

 

De kraag steeds op en af als we wel/geen toezicht kunnen houden is denk ik ook onrustig.. Voor beide partijen.. 

 

De vorige keer heeft ze pas rond dag 8 / 9 aan de hechtingen zitten bijten dus ik denk wel dat ze de kraag lang om moet. Dat maakt het zo extra vervelend. 
 

Ze kan zich dus niet wassen. Ze doet het wel veel, maar likt dan dus alleen die kap. Misschien denkt ze zelf wel dat ze zich dan wast???
Is het een idee als wij dr gezichtje af en toe een beetje schoonmaken of zou dat niet fijn voor dr zijn? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend!

 

 

 

Ik zou ook, naast de tips die al gegeven zijn, kijken of je iets kan geven als projectje, dus iets waar ze wel mee kan smijten en aan kan knagen. 

Krijgt ze nog wel pijnstilling en is dat ook vaak genoeg en voldoende dosering? Pijn is vaak de reden dat ze dit soort dingen doen, dus dat is wel belangrijk om voorlopig te geven, en bij konijnen is 2x daags aan te raden, omdat ze een hele snelle verbranding hebben. Als je maar 1x pijnstiller geeft, is dat na 12 uur het lijfje al uit en hebben ze alsnog pijn. Konijnen hebben vaak een hogere dosering en hogere frequentie van pijnstillers nodig dan honden en katten, een dierenarts die niet specifiek konijnkundig is, weet dat vaak niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt 2 keer per dag antibiotica en 1 keer per dag iets tegen de pijn/ontstekingsremmer. 
Het is eigenlijk iets voor honden en het is al inderdaad wel een vrij hoge dosering.
Jij raadt dus aan dat ook 2 keer te geven? Hoef ik dat dan niet te overleggen met de DA? 
 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat je konijn een kraag om moet. Dat hoor je niet vaak. Een romper en een kraag lijkt mij dubbelop en ook dubbel ellendig. Gelukkig dat ze wel eet en drinkt.
Een pijnstiller (Metacam?) moet bij konijnen, zoals @Evee ook al schrijft, 2x daags in hoge dosering, bij honden en katten volstaat 1x daags. Omdat je haar toch al 2x daags moet pakken (is de wond ontstoken?) is dat nu geen extra belasting.


Welke kraag gebruik je? Zo'n plastic 'lampenkap'? Ik heb gelukkig geen konijn gehad die een kap op moest, maar voor mijn honden gebruik ik niet de klassieke 'lampenkap' maar een opblaasbare kraag. Daarmee blokkeer je het zicht niet en het belemmert ze niet bij het rondlopen. Het ligt er wel aan waar de wond zit waar ze niet aan mogen komen, want ze kunnen wel wat meer met zo'n 'zwemband' om hun nek. Er zijn ook kragen van meer comfortabel, zachter materiaal. Misschien eens kijken bij kragen voor katten en kleine hondjes? Beterschap en sterkte, het lijkt mij echt niet fijn zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt ook weer voor de reactie! Fijn! 
 

De wond is niet ontstoken, maar omdat ze de vorige wond heeft open gebeten (nu dus opnieuw gehecht) is de antibiotica preventief. 
Pijnbestrijding is inderdaad metacam. Dat vindt de overigens heel lekker! 

Het is een wond van de sterilisatie dus vrij ver midden achter zit de wond. 
 

Ja ze heeft een ‘lampenkap’ om. Heb je een tip waar ik zo’n andere zou kunnen halen/bestellen? Want dat klinkt veel beter!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kragen kun je vinden in de dierenspeciaalzaak en bij webwinkels. Google maar eens op 'hond kraag' of 'hond opblaasbare kraag'.

Maar mijn eerste stap zou zijn om met je dierenarts te overleggen om de Metacam naar 2x daags in hoge dosering te geven.

Mogelijk zijn dan de kraag en het rompertje helemaal niet meer nodig.

Inderdaad vinden konijnen de Metacam vaak erg lekker, het schijn lekker zoet te zijn en daar houden ze wel van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de tip! Ik heb inmiddels 2 kragen besteld! 
 

Ben nu wel erg aan het twijfelen wat ik nu zal doen.. Ze zit de hele tijd ik een hoekje naar de muur te staren of probeert zich te wassen..

Toch de kap af en straks weer om? Of voor nu even inhouden? 
Zo lastig, want het is zo zielig voor dr… 

 

 

aangepast door Anna1980
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die opblaasbare kragen heb ik voor de vorige hond in gebruik gehad, inderdaad nog geen feestje, maar een stuk minder erg dan de lampenkap. Met konijnen heb ik er geen ervaringen mee. 

 

De pijnstillers zou je nu zonder overleg met de dierenarts kunnen opsplitsen in 2 momenten, zonder de dagelijkse dosering te verhogen. Dat zou ik wel zonder overleg durven te adviseren, want dan verander je de dagelijkse hoeveelheid niet, maar geef je het wel al over 2 momenten. Of je omhoog kan en mag ligt aan welke hoeveelheid was voorgeschreven, dat zou ik dus wel eventjes overleggen voor je het doet. Daar zou ik dan dus toch even over bellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt fijn, alle betrokkenheid, dank iedereen!
 

Ik heb met de dierenarts overlegd en ga de pijnstillend vanaf nu in twee keer geven. Dus wel dezelfde dosis, maar idd verdeeld over 2 momenten. 
 

Verder ben ik op zoek gegaan naar een vervangende nekkraag, maar er is eigenlijk niks voor kleine konijnen. Die online heb inkook geannuleerd, toch te groot. 
Ze zal het ermee moeten doen, het is niet anders, hoe sneu ook. 
 

Ze kan zich ook niet wassen en ze heeft nog vieze oogjes van de zalf van de narcose. Ik heb het geprobeerd schoon te maken, maar daar wil ze niks van weten.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gekeken, maar die hebben ze bij de dieren speciaal zaak ook. Die gaan vast met klittenband. Ik ben bang dat ze haar pootjes ertussen wurmt en de band af krijgt.. 

 

Online heb ik nu wel wat gevonden alleen moet het uit Amerika komen dus dat schiet op.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update! 
We hebben aan de romper ‘bandjes’ gemaakt met elastiek. Deze zitten kruislings over dr kopje en zo wordt de romper beter op z’n plek gehouden. 

De dierenarts heeft vandaag de wond gecheckt en die ziet er keurig uit. 
 

Ze heeft dus nu alleen een ‘aangepaste’ romper aan en geen kap meer op, we hopen zooo dat het goed gaat. 
Ze zit er wel veel aan te bijten.. ze heeft al een gaatje in het randje van waar de voorpoot in zit. 
Hopelijk geeft ze dit snel op en accepteert ze de romper 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik weer even! 
De nacht door gekomen met romper nog aan! Dus dat is voor nu heel fijn!! 
 

Het viel me gisteren bij de dierenarts al op (toen de kap af was) dat dr oogjes er ‘raar’ uit zien. De dierenarts dacht door de zalf van de narcose (heeft dr oogjes niet kunnen wassen door de kap en door de stress)
Maar dr ogen zien er nog steeds zo uit. 
 

Zo staan wat troebel ofzo, en in het hoekje aan de kant van dr neus is het wittig.
Er is geen viezigheid te zien dus het lijkt niet ontstoken.

Iemand een idee?? 
 

Ik stuur straks ook even een foto van de dierenarts. Misschien is er een zalfje voor?! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft inderdaad met de kap op haar oogjes en kopje niet kunnen wassen. Gezien de situatie zou dat mijn eerste gedachte zijn. Als de oogjes gezalfd waren is dat best hardnekkig, dat kun je best een paar dagen blijven zien, ook al heeft ze het nu wel kunnen wassen. 

 

Maar ik zou het inderdaad wel heel goed in de gaten houden. De hele situatie heeft haar weerstand ook aardig uitgedaagd, ik zou EC ook in gedachten houden, niet dat ik direct denk dat dat het is, maar ik zou het ook niet uitsluiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .