Ga naar inhoud

Kan een konijn te veel hooi eten?


Bunnymommy

Aanbevolen berichten

Ik lees overal dat ze 1 keer hun eigen formaat moeten eten in los hooi, maar Bun en Clyde eten echt haast 2 keer zo veel hooi. Is dat een probleem? Ze eten 10 g per kilo ss brokjes, dus 30 g totaal, (als ik ze meer geef eten ze echt veel minder hooi) en savonds ongeveer 100-125 gram groente (voor samen 3 kilo konijn) hun keutels zijn altijd heel mooi. 

Ze vallen niet af en ze komen niet aan. Ze zijn wel heeeeel druk, dus misschien dat ze daarom zo veel nodig hebben? Of is 1 keer hun eigen formaat gewoon een minimum en is bijna 2 keer ook goed? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, te veel hooi kan bijna niet. Als je heel eiwitrijk hooi (luzerne / alfalfa) geeft zouden ze te dik kunnen worden van hooi, maar als je een normale, gemengde hooisoort geeft, zal dat echt niet snel. Wilde konijnen eten ook bijna de hele periode dat ze wakker zijn grassen en kruiden om voldoende voedsel binnen te krijgen. Voor hun is er geen eetmoment met brokjes, grassen / kruiden eten in de natuur is voor hun bijna een dagtaak. Wees blij dat je zulke goede hooi eters hebt, het voorkomt heel veel gezondheidsproblemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meningen verschillen hier wel over. Ik heb wel eens gelezen dat er ook zoiets als een teveel aan hooi bestaat en dat dit ook weer darmproblemen kan veroorzaken (irritatie van de darmwand). Maar als ik een inschatting maak van het aantal gram dat jouw konijnen eten, dan zou ik me geen zorgen maken. Het is niet teveel, het formaat konijn is een handvat om er voor te zorgen dat ze in ieder geval niet te weinig hooi krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Eefje zei:

Te veel hooi eten bestaat niet hoor! 

 

6 minuten geleden, Evee zei:

Nee hoor, te veel hooi kan bijna niet. 

Gelukkig! Toch een geruststelling omdat ik op de meeste plekken een bepaalde hoeveelheid las, en ze eigenlijk altijd meer eten.

Ik geef ze bergweidehooi, dat is een mix. 

1 minuut geleden, Kolino zei:

Maar als ik een inschatting maak van het aantal gram dat jouw konijnen eten, dan zou ik me geen zorgen maken. Het is niet teveel, het formaat konijn is een handvat om er voor te zorgen dat ze in ieder geval niet te weinig hooi krijgen.

Oke, te weinig krijgen ze iig niet😊 Hoeveel zouden ze moeten eten om echt te veel te eten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner me niet meer of dat er ook bij stond, hoeveel dan teveel is. Ik weet ook niet meer waar ik het heb gelezen, ik heb zoveel gelezen in de loop der jaren. Als ik ga rekenen volgens de voedingsschijf van konijnen, kom ik voor jouw konijnen al uit op ongeveer een kilo hooi, dat ze mogen eten. Ik zou het knap vinden als ze dat halen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het te veel aan hooi met name te maken heeft met dat hooi droog is. Je wil daarom dat ze ook groente eten en voldoende drinken om verstoppingsklachten te voorkomen. Met wat jij verder geeft zou het geen problemen moeten opleveren en zou ik hartstikke blij zijn dat er zo fantastisch hooi gegeten wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar komen ze nog niet aan nee. Misschien dat het ook heeft te maken met dat ze heel klein zijn? Want dan hebben ze een relatief grotere oppervlakte in vergelijking met hun inhoud dan grotere konijnen zouden hebben, en kost warm houden relatief meer energie. Maar misschien is dat weer te moeilijk nadenken hoor🤔😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik denk dat het te veel aan hooi met name te maken heeft met dat hooi droog is. Je wil daarom dat ze ook groente eten en voldoende drinken om verstoppingsklachten te voorkomen. Met wat jij verder geeft zou het geen problemen moeten opleveren en zou ik hartstikke blij zijn dat er zo fantastisch hooi gegeten wordt!

Dan is het inderdaad gewoon goed dat ze zoveel eten. Als ze dit konden lezen zouden ze echt denken 'tis ook nooit goed, toen we 1.5 jaar geleden net kwamen aten we geen hooi en dat was een probleem, en dan gaat ze nu moeilijk doen over dat we goed hooi eten' 😂

Naja, beter te bezorgd dan als er echt iets is het niet merken zullen we maar zeggen🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .