Ga naar inhoud

is het oke om te stoppen met pellets bij een jong konijn


marsh

Aanbevolen berichten

Hey!

ik ben naar de dierenarts geweest gisteren en ben er achtergekomen dat mijn vrouwtjes konijn van 970gram naar 750 gram is gegaan op 2 weken. Ze is nog maar 3 maand oud. Ik val uit de lucht van haar gewichtverlies aangezien ze wel nog at als normaal. ze heeft ongelimiteerd hooi (timothy hay) en krijgt een lepel pellets en een kommetje vol verse groentjes per dag. ze eet alles altijd op en is altijd enthousiast voor een extra bladje of pellet doorheen de dag. Nu heeft de veearts gezien dat haar tandjes ook ongelijk afgeslepen waren en ze meer hooi moet eten. De dierenarts heeft me gevraagd om geen pellets en geen groenten meer te geven om haar te stimuleren om meer hooi te eten. maar nu heb ik schrik dat ze nog meer gewicht zal verliezen. ik ga haar ook elke dag wegen om het op te volgen. Moet ik beginnen met alfalfa hay of gewoon afwachten??

Dankje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik het er niet zo mee eens ben. Hooi is het belangrijkste voer, dat klopt wel, maar je moet de pellets/brokjes/biks zien als vitaminepillen. Juist bij een konijn in de groei zou ik het raar vinden om ermee te stoppen. Ik zou er dan eerder voor kiezen om een goed merk biks te geven (zie voor inspiratie in de webwinkel), en daarvan 10 tot 15 gram te geven voor iedere kilo die je konijn gaat wegen als ze volwassen is. Dus als ze 2 kilo zal gaan wegen, dan kom je ergens tussen de 20 en de 30 gram per dag uit. Ze moet het in ongeveer een kwartier op kunnen eten. Misschien wel goed om twee voermomenten per dag aan te houden en tussendoor niets te geven.

Ik vraag me wel twee dingen af:

- moet haar gebit niet geslepen worden? Vaak als een konijn gebitsproblemen heeft gaat het slechter eten. Of denkt de dierenarts dat het met beter hooi eten wel corrigeert?

- als ze normaal eet en ze valt af dan kan er ook iets anders aan de hand zijn. Merk je verder nog iets aan haar? Heeft de dierenarts haar volledig onderzocht? Heeft hij/zij verstand van konijnen? In de opleiding komen ze nauwelijks aan bod, je moet het echt treffen dat een dierenarts er interesse in heeft.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me ook niet vinden in dat advies. Kleine konijntjes moeten nog groeien en hebben echt wel brok nodig. Als je konijntje goed at en in korte tijd zoveel af is gevallen is er iets anders aan de hand lijkt me. Ik zou in jouw geval een andere dierenarts raadplegen. De oorzaak van het afvallen wordt nu niet aangepakt. 

Kijk eens op deze lijst voor een goede dierenarts in jouw buurt. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gezien dit verhaal zeker de brok niet weg laten! Ik zou niet onbeperkt brok voeren, maar naar het verwachtte volwassen gewicht, zoals marjolein ook aangeeft.

Als het een konijntje van 2 kg gaat worden als ze groot is, mag je nu al 20 gram brok per kg van dat volwassen gewicht geven. Dan zou je dus 40 gram brok per dag mogen voeren. De 20 minuten regel is voor volwassen konijnen, jonge konijntjes eten vaak nog wel iets rustiger / iets langer door. Kies wel een kwalitatief goede brok, en in dit geval zou ik ook nog wel een junior brok blijven geven (bijvoorbeeld supreme selective of beaphar care+, maar er zijn meer goede voeders).

 

Is er een reden dat je timothy hooi geeft? Hoewel het op zich prima hooi is met een mooie samenstelling, is het ook echt niet gevarieerd, het is maar één grassoort. Ik raad eigenlijk aan gewoon gemengde hooisoorten te geven. Bijvoorbeeld een (berg)weidehooi (dat kan prima in combinatie met het timothy hooi ook hoor, je mag gerust mengen).
Luzerne (alfalfa) bijvoeren kan zeker bij jonge konijntjes, maar niet overdrijven. Maar als je alles weg laat en heel eenzijdig maar 1 grassoort als hooi gaat voeren aan je konijn, twijfel ik of het goed komt. Het kan ook lonen om wat te zoeken naar merken / soorten hooi die je konijntje met smaak eet, ze kunnen best kieskeurig zijn in welke hooisoorten ze lekker vinden. En mengen van meerdere soorten voorkomt ook dat ze niets meer eten als je ene hooisoort niet goed is, of niet te koop is. Dat verdeelt je kansen dat ze toch wel wat blijven eten. Ook niet onbelangrijk.


Groenten kun je ook gewoon blijven geven, zeker als je voor bladgroenten (andijvie en witlof bijvoorbeeld) en verse grassen kiest, dat is ook gewoon goed voor het afslijten van het gebit en de spijsvertering. Fruit en suikerhoudende groenten (zoals wortel) echt niet of met mate geven, koolsoorten ook met mate.

 

Probleem is wel, als er nu een afwijkend gebit is geconstateerd door de dierenarts, waarom is dat dan niet gelijk bijgewerkt? Voeding is geen wondermiddel, als er iets scheef is, zal dat niet spontaan recht af gaan slijpen door meer hooi eten. Meestal volgen er juist meer problemen tot de oorzaak is opgelost. En als het is bijgeslepen, dan kun je met goede voeding vaak wel voorkomen of uitstellen dat de problemen terug komen. Hoewel, zo jong gebitsproblemen geeft mij het gevoel dat dit gewoon erfelijk is. Helaas.

 

Is een wormbesmetting ook onderzocht, dat komt ook veel voor bij jonge konijnen en kan het afvallen ook veroorzaken.

 

Maar ik sluit mij wel bij de rest aan, ik zou zelfs bij dit konijn overwegen echt een konijngenbit expert te bezoeken, zeker gezien de problemen op jonge leeftijd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze dierenartspraktijk is zij degene die zich vooral bezig houdt met kleine meer "exotische" dieren waaronder konijnen blijkbaar. maar ik vond het zelf ook wat raar dat de tanden niet bijgeslepen werden. 

ik merk niets aan haar ik heb ze onlangs wel moeten scheiden van mijn ander konijntje omdat deze gecastreerd zou moeten worden en we waren naar de dierenarts gegaan voor de operatie (deze is niet doorgegaan want mijn ander konijn is blijkbaar jonger dan dat we dachten). ik heb haar meegenomen voor haar tweede vaccin en nog een gezondheidscheck. ze hebben is gevoeld aan haar buikje, in de oren gekeken, naar de tandjes gekeken, temperatuur gemeten en gewogen. 

 

mellow gedraagt zich nog steeds net als anders, ze flopt nog en komt nog altijd snel aangespurd als ze denkt dat er eten komt, ze is ook niet geconstipeerd naar mijn weten.

ik geef haar gewone pellets zonder toegevoegde middelen en groentjes zoals prei romeinse sla, wortelloof en andere. 

 

Ik geef haar timothy hay samen met gemengd hooi van de aveve omdat ik dacht dat timothy hay grover was en goed voor de tandjes. 

 

aan de reacties te zien is het dan beter dat ik nog een afspraak maak bij een andere arts?

 

een wormbesmetting is naar mijn weten niet onderzocht...

 

het is trouwens een kleurdwergje dus ze is niet heel groot waardoor ik niet weet of 750 gram heel weinig is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zal inderdaad gewicht verliezen als je geen brok meer geeft. Kun je eens wegen hoeveel gram er brok zo'n lepel is? Welk merk geef je nu? Het kan ook zo zijn dat je minder brok bent gaan voeren dan ze gewend was op de plek waar je haar vandaan hebt. Ook ik denk aan een eventuele wormbesmetting.

 

Qua gewicht en leeftijd zou ik verwachten dat ze rond een kilo zou wegen, zoals ze eerder deed dus.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gaf haar in het begin 25 gram pellets omdat ik zo iets zag staan op het internet en dat ging vlot binnen. maar de dierenarts zei dat dit veel te veel was en dat ik haar maar een koffielepel mocht geven en haar broertje (570 gram maar ook jonger) maar een halve koffielepel. dus echt niet veel kan het hier aan liggen? ik heb gewoon het advies van de dierenarts gevolgd

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze nog geen alfalfa gegeven ik was van plan het te kopen. de dierenarts heeft het advies wel pas gisteren gegeven dus hebben ze zijn nog geen dag gegaan zonder groentjes en pellets, ik heb ze dus nu ook (veel meer) pellets en groentjes gegeven nu ik dit allemaal las. ik hoop dat ik niet te veel schade heb gedaan door ze te weinig pellets te geven 2 weken. misschien moet ik inderdaad op zoek naar een nieuwe dierenarts

dankjewel alleszins!

IMG_3764.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip, als je een weegschaal hebt (keukenweegschaal misschien?) waar ze makkelijk op kunnen, zou ik ze vanaf nu even 1 a 2x per week wegen om in de gaten te houden dat het gewicht nu wel de goede kant op gaat. Als je een babyweegschaal hebt staan of kan lenen van iemand is dat helemaal makkelijk, dan kun je ze er namelijk zelf op lokken met wat lekkers en hoef je ze er niet voor op te tillen, dat scheelt stress.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het broertje: aangezien je zegt dat die jonger is, zullen zijn ballen nog niet ingedaald zijn, maar zodra dat wel het geval is kan hij gecastreerd worden. Na 14 dagen is hij dan niet meer vruchtbaar. Goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald, dat voorkomt een heleboel ellende. Misschien wist je dat allemaal al, maar ik bemoei me graag overal mee 😉.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was bij de dierenarts met noel voor de castratie maar die was nog te jong blijkbaar en had mellow meegenomen voor haar boostervaccin en dan heeft de arts haar nog eens onderzocht

ik had niet echt het gevoel dat er iets mis was voor ik ging maar ben blij dat ik nu weet dat ze zo erg is afgevallen anders had ik het niet geweten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .