Ga naar inhoud

Nog altijd vragen over doodsoorzaak


BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

Niet schrikken, mijn konijntjes van nu zijn springlevend 😉 maar nu er op dit forum zoveel kennis is, wilde ik toch nog een vraag stellen waar ik al heel lang mee rondloop. Ik zou namelijk nog steeds heel graag willen weten waaraan mijn vorige konijntje overleden is.

Zij had zichzelf toentertijd levend begraven. Ze hadden een ren met aarde waar een halve meter lager gaas onder lag. Ik was haar kwijt en zag toen een pluimpje uit de grond steken en ben ik paniek haar vrij gaan graven. Ze leefde nog, maar bewoog amper en haar ogen waren gevuld met aarde. Direct naar de DA natuurlijk die haar een prik gaf die haar weer tot leven zou moeten brengen, ook spoot hij haar ogen schoon, maar kwam erachter dat ze al blind was (zat een witte /grauwe waas over). Thuis heeft ze als een malle door de binnenkooi waar we haar die nacht in hielden liggen tollen. Ik voel me daar nu heel schuldig om, ik had haar toen uit haar lijden moeten verlossen. Ik heb er de hele nacht huilend naastgezeten tot ze overleden is in de vroege ochtend nog voor ik terug kon naar de DA.

Met de kennis van nu (jullie kennis 😉) hoop ik eigenlijk nog een antwoord te vinden op wat dat was. Kan het een zonnesteek zijn geweest? Het was toen vrij heet. Of kan dit ook al e. cuni culi geweest zijn omdat ze zo heeft liggen rondtollen ook? En waarom zou een konijn zichzelf begraven? En waarom dan niet gewoon een tunnel, maar echt aarde over zichzelf heen? Of is het een ongeluk geweest, waarbij de grond instortte? Maar dan zou ze er toch uit kunnen komen lijkt me?

 

Ik heb vroeger veel fouten als konijnenbaasje gemaakt en voel me daar nog best schuldig om, zoals meerdere voedsters samen, maar ook dat ik ze in de winter en nachts in hun hok opsloot. Mijn konijntje met chronisch diarree (die ook maden kreeg) kreeg ook gewoon veel te veel lekkers, slechte biks en te weinig hooi waardoor we het in stand hielden etc. Maar daarvan weet ik nu allemaal wat er mis is gegaan en waarom en dan kan ik er nu voor zorgen dat dat soort dingen niet meer gebeuren. Bovenstaande gebeurtenis is me nog steeds een raadsel, dus misschien kunnen jullie het ophelderen/ verklaren? Heel erg bedankt alvast voor het meedenken!

aangepast door BaasjevanBrownie
Typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het nooit zal weten vrees ik. Misschien geschrokken van een vogel of kat? En in shock geraakt. Misschien zelfs aangevallen. Misschien warmte om verkoeling te zoeken maar oververhit geraakt.. ec denk ik zelf niet want dan zou je toch wel eerder wat gemerkt hebben? Ik zou het echt niet weten. Ik denk misschien uit angst snel ingegraven. Toch een beest erbij geweest misschien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Mira11:

Ik schrok toch wel even toen ik de titel zag. 🙂 Gelukkig zijn ze ok. 

Lastig hoor dat je niet weet wat er precies mis is gegaan. 

Het schuldig voelen is herkenbaar. Ik denk dat we (bijna) allemaal dat gevoel wel kennen. 

Sorry! Daarom begon ik al met “niet schrikken”, maar misschien had ik dat ook even in de titel moeten zetten. 

Ja zeker nu ik veel meer kennis heb weet ik des te beter wat ik voorheen allemaal fout deed. Maar hiermee tast ik nog in het duister, dacht misschien heeft iemand hier een idee? Maar so far nog niet dus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan niet makkelijk uitgraven als de gangen zijn ingestort. Dat op zich kan dus een reden zijn dat ze stikken / niet er uit kunnen komen. In dit geval zat ze niet diep in een gang, als haar staartje nog uit stak. Daar zou ze uitgekomen moeten zijn. 
Maar zoals je het omschrijft kan het ook een aanval (ec? epilepsie? middenoorontsteking?) zijn geweest waardoor ze haar coördinatie is kwijt geraakt. Je zal het nooit exact weten denk ik, helaas. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .