Ga naar inhoud

Mijn konijn eet weinig na sterilisatie


JoyceF

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijn is gisteren gesteriliseerd. Nu heeft ze vandaag wel iets gegeten, maar erg weinig. Ze krijgt 3x daags maag-darm stimulans en 2x daags pijnstilling.

Ik probeer haar echt iets voor te houden en in het bekje te drukken, maar ze eet echt nog helemaal niets van wat ik haar aandring. Ik heb van alles geprobeerd. Alles wat ze normaal lekker

vindt eet ze ook niet of nauwelijks..

 

Hoe doen jullie dit? En is het voldoende dat ze vandaag wel iets heeft gegeten maar niet veel?

Met iets bedoel ik dan 2 kleine stukjes appel en wat sla. Ze heeft vanochtend wel gewoon wat gedronken. Ook niet veel, maar wel wat.

 

Help me out!

aangepast door JoyceF
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sowieso goed dat ze iets eet, hoe klein het ook is, de darmen mogen niet stil vallen. Maar ik vind het gek dat je niks noemt over dwangvoer. Heb je dit niet meegekregen? Dit is meestal in de eerste dagen na de sterilisatie wel noodzakelijk, aangezien ze best wel niet lekker in hun vel kunnen zitten na zo'n heftige operatie. Mogelijk een idee om de dierenarts hierover te bellen en dwangvoer te vragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie van een voedster is best een behoorlijke ingreep. Het is niet zo raar dat ze nog niet veel eet. Als ze maar wat eet zodat haar darmen op gang blijven. Mijn voedster begon pas na 2 dagen weer een beetje zelf te eten. Die heb ik wel echt moeten dwangvoeren omdat ze niets at.

Voor nu zou ik even niet dwangvoeren omdat dat vaak enorm veel stress geeft. Als je het in huis hebt zou je wel kunnen proberen of ze het van het lepeltje af wil likken. 

Peterselie doet het vaak ook goed na een operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel overigens niet dat je moet dwangvoeren nu, maar meer dat je dwangvoer achter de hand hebt mocht het "weinig tot niks" willen eten naar helemaal niks willen eten uitloopt. Als dat langer dan 24uur gaande is, is het wel fijn om dwangvoer als soort noodoplossing in huis te hebben, om te voorkomen dat de darmen stil staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet welke brok je voert, maar van de meeste brokken kun je met heet water ook een papje maken, een tussenstap tussen vast eten en dwangvoer. Misschien dat ze dat wel interessant vindt. Ik hou zelf aan dat ze in ieder geval elke twaalf uur iets binnen moeten krijgen. Als ze het dan niet willen, dan heb je nog genoeg tijd om de truckendoos open te trekken en van alles te gaan proberen. 

Maar echt dwangvoeren met een spuitje is nog niet nodig zolang ze zelf nog wat eet, dat geeft erg veel stress en dan zit ze weer wat voller zodat er minder drang is om zelf te gaan eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje at ook even slecht na castratie. Hij dronk gelukkig wel hooithee en at daarna wat sprietjes hooi. Verder verwende ik hem maar met wat fruit en kruiden. Alles wat erin ging was ik blij mee, dus gaf hem al zijn lievelingseten. En als ze echt niets meer eet moet je natuurlijk wel dwangvoeren. De dierenarts raadde Olvarit fruithapje aan, maar dat klonk mij wel heel ongezond in de oren, dus heb maar gewoon stukjes banaan, wortel, peterselie, sla gedaan. Zolang er maar af en toe iets inging.

En hooithee werkt altijd goed bij zieke/ zielige konijntjes 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .