Ga naar inhoud

Rijdende konijnen duurt lang! En gaat maar door!


Konijneninhuizensas

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn twee konijnen zijn al een aantal maanden samen en het gaat super goed! Het vrouwtje en het mannetje zijn broertje en zusje en knuffelen regelmatig! Nu zijn ze vorige week begonnen met elkaar berijden, het mannetje is dan wel gecastreerd maar hij lijkt het rijden niet zo leuk te vinden, het gaat maar door en dan probeer ik ze af te lijden met eten maar daarna gaan ze weer verder. Ik schrik ervan hoe ze op elkaar reageren en ik weet niet hoe lang dit nog door gaat. Het is niet vechten maar ik zie regelmatig lossen plukjes aan hun kontjes hangen, heeft iemand tips of ideeën? Of hoe lang dit nog kan duren?

 

o en kunnen konijnen niesen want het leek erop dat mijn vrouwtje aan het niesen was?!

groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer is het rammetje gecastreerd? Heb je hem daarna nog wel twee weken apart gehouden en ze daarna op neutraal terrein opnieuw gekoppeld? Hoe oud zijn ze? Het kan zijn dat ze te jong gekoppeld zijn (jonge konijntjes gaan altijd wel samen) en ze nu ze ouder worden en hun karakters beginnen te ontwikkelen de daadwerkelijke koppeling pas echt begint. Rijden is namelijk rangorde bepalen.

 

Konijnen kunnen trouwens niezen ja 😉

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik zie dat je nieuw bent op BunnyBunch, welkom!

 

Als ik het goed begrijp rijdt het vrouwtje op het mannetje? 

Hoe oud zijn je konijntjes? Is je vrouwtje gecastreerd? 

En bedoel je met knuffelen dat ze lekker tegen elkaar liggen? Of dat je ze af en toe bij elkaar zet? 

 

Het rijden kan in de konijnenwereld verschillende dingen betekenen als je konijnen op elkaar rijden, maar ik denk dat dit gaat om het bepalen van de rangorde. 

 

Ook ga ik er voor het gemak van uit dat je de konijntjes al van jongs af aan samen hebt? Of is het toeval dat broer en zus elkaar uitgekozen hebben tijdens dat je ze hebt laten koppelen? 

 

Konijntjes kunnen inderdaad ook gewoon niesen. Het is wel belangrijk dat je dit even in de gaten houdt. Heb je je konijntjes in huis zitten of buiten? En wat voor bodembedekking gebruik je? Want dit kan soms de oorzaak zijn van het niezen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

BaasjevanBrownie stelt al goede vragen.

Hoe oud zijn de konijnen?

Wanneer is de ram gecastreerd? De voedster is niet gecastreerd begrijp ik uit het verhaal?
Hoe groot is het verblijf waar ze in wonen?

 

Konijnen ontwikkelen in de puberteit, zo tussen de 4 a 5 maanden en 1.5 jaar pas echt hun karakter. Als je jonge konijntjes samen zet, gaat dat eigenlijk altijd wel. Als ze opgroeien en karakters ontwikkelen is het de vraag of het wel goed blijft gaan. Het is niet zo dat 1 gecastreerde ram + 1 willekeurige voedster (of dat nou familie is of niet) altijd succesvol is. Karakters zijn het aller belangrijkste daar in. Het klinkt alsof er toch wat onrust is begonnen bij jouw koppel. Het kan ook meespelen dat het voorjaar is, en de hormonen dan helemaal maximaal opspelen bij konijnen.

 

Of het goed komt / goed blijft gaan is van best wat factoren afhankelijk. Hoe groot het permanente verblijf is bijvoorbeeld (dat is het hok+ren waar ze altijd, dus dag en nacht toegang toe hebben). Hoe groter de leefruimte, hoe groter de kans dat het goed blijft gaan.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Wanneer is het rammetje gecastreerd? Heb je hem daarna nog wel twee weken apart gehouden en ze daarna op neutraal terrein opnieuw gekoppeld? Hoe oud zijn ze? Het kan zijn dat ze te jong gekoppeld zijn (jonge konijntjes gaan altijd wel samen) en ze nu ze ouder worden en hun karakters beginnen te ontwikkelen de daadwerkelijke koppeling pas echt begint. Rijden is namelijk rangorde bepalen.

 

Konijnen kunnen trouwens niezen ja 😉

Na de castratie hebben we ze zeker apart gehouden en opnieuw gekoppeld! Ze zijn iets meer dan een half jaar oud, geboren op 31 augustus 2020. Ik dacht namelijk dat het vrouwtje een tijdje geleden al had bepaald en het lijkt erop dat het mannetje nu ook ineens de rangorde wilt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Dorusjedot:

Hoi! Ik zie dat je nieuw bent op BunnyBunch, welkom!

 

Als ik het goed begrijp rijdt het vrouwtje op het mannetje? 

Hoe oud zijn je konijntjes? Is je vrouwtje gecastreerd? 

En bedoel je met knuffelen dat ze lekker tegen elkaar liggen? Of dat je ze af en toe bij elkaar zet? 

 

Het rijden kan in de konijnenwereld verschillende dingen betekenen als je konijnen op elkaar rijden, maar ik denk dat dit gaat om het bepalen van de rangorde. 

 

Ook ga ik er voor het gemak van uit dat je de konijntjes al van jongs af aan samen hebt? Of is het toeval dat broer en zus elkaar uitgekozen hebben tijdens dat je ze hebt laten koppelen? 

 

Konijntjes kunnen inderdaad ook gewoon niesen. Het is wel belangrijk dat je dit even in de gaten houdt. Heb je je konijntjes in huis zitten of buiten? En wat voor bodembedekking gebruik je? Want dit kan soms de oorzaak zijn van het niezen. 

het vrouwtje rijdt inderdaad het meest op het mannetje en heel af en toe gebeurt het andersom. Mijn konijnen zijn iets meer dan een half jaar oud, en het vrouwtje is niet gecastreerd. Ze liggen echt naast elkaar en likken elkaar schoon en geven elkaar kopjes! het lijkt me dat dat een goed teken is. het klopt dat ze vanaf jongs af aan samen zijn, ze zijn alleen met de castratsie van het mannetje 2 weken apart geweest. We hebben ze op de zelfde plek uit het zelfde nest mee genomen! mijn konijnen zitten binnen, de vloer is redelijk glad en ze glijden daar dus ook vaak op uit. ze zijn er inmiddels zo aan gewend dat ze er een spelletje van maken;) in de kamer waar ze zitten hebben we een slaaphok waar ze zitten, we hebben het deurtje altijd open als we in die kamer zitten en daar rennen en binkieen ze er op los! in de kamer hebben we wel een kleedje waar ze zich op af kunnen zetten. 

 

Als dat de reden is van niezen, heeft u dan tips om dat te kunnen vermijden?

Bedankt voor u reactie, groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn aan het puberen, dan is het heel normaal dat rangorde ineens een ding wordt. Wel goed in de gaten houden dat het niet uit de hand loopt, dat beide konijnen zich goed voelen, tijd hebben om te eten en te rusten en niet vechten. Als dat het geval is kun je het gewoon aankijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Evee:

BaasjevanBrownie stelt al goede vragen.

Hoe oud zijn de konijnen?

Wanneer is de ram gecastreerd? De voedster is niet gecastreerd begrijp ik uit het verhaal?
Hoe groot is het verblijf waar ze in wonen?

 

Konijnen ontwikkelen in de puberteit, zo tussen de 4 a 5 maanden en 1.5 jaar pas echt hun karakter. Als je jonge konijntjes samen zet, gaat dat eigenlijk altijd wel. Als ze opgroeien en karakters ontwikkelen is het de vraag of het wel goed blijft gaan. Het is niet zo dat 1 gecastreerde ram + 1 willekeurige voedster (of dat nou familie is of niet) altijd succesvol is. Karakters zijn het aller belangrijkste daar in. Het klinkt alsof er toch wat onrust is begonnen bij jouw koppel. Het kan ook meespelen dat het voorjaar is, en de hormonen dan helemaal maximaal opspelen bij konijnen.

 

Of het goed komt / goed blijft gaan is van best wat factoren afhankelijk. Hoe groot het permanente verblijf is bijvoorbeeld (dat is het hok+ren waar ze altijd, dus dag en nacht toegang toe hebben). Hoe groter de leefruimte, hoe groter de kans dat het goed blijft gaan.

half jaar oud! ram gecastreerd en de voedster niet! het verblijf waar ze slapen kan je een flinke slaapkamer noemen, we hebben naast onze keuken een extra woonkamer wij noemen het regelmatig ''de mancave'' het is niet echt een ''cave'' aangezien er heel veel ramen in zitten! meer dan groot genoeg dus, in die kamer zit wel een binnen konijnen waar ze kunnen slapen maar daar staat het deurtje regelmatig van open! Je merkt ook dan het vrouwtje onder in het verstop hokje ligt te graven en iemand had mij verteld dat het zomaar nestelen kon zijn, in dat gevaal zou het zomaar kunnen dat het hormonen zijn!

 

ze gaan wel binnenkort naar het buitenhok in de tuin, die is wel een stuk kleiner dan de kamer, heeft dat invloed op de konijnen?

 

bedankt voor de reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Eefje:

Ze zijn aan het puberen, dan is het heel normaal dat rangorde ineens een ding wordt. Wel goed in de gaten houden dat het niet uit de hand loopt, dat beide konijnen zich goed voelen, tijd hebben om te eten en te rusten en niet vechten. Als dat het geval is kun je het gewoon aankijken.

Oke Fijn! bedankt voor de reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou op deze leeftijd ook castratie van het vrouwtje kunnen overwegen. Heel veel dames krijgen op latere leeftijd tumoren aan de baarmoeder, dat voorkom je door castratie. Ook kan het rust in de tent brengen, maar het geeft geen garantie, wel een goede kans. Mijn gecastreerde puber is nog steeds helemaal knetter, maar dat is een geval apart 😅. Bij mijn vorige dames heeft het veel rust gebracht, die waren wel al wat ouder en dus de puberteit voorbij, maar daardoor niet minder hormonaal. Bij hen was het meteen over na castratie met dat rijden en sproeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Eefje:

Je zou op deze leeftijd ook castratie van het vrouwtje kunnen overwegen. Heel veel dames krijgen op latere leeftijd tumoren aan de baarmoeder, dat voorkom je door castratie. Ook kan het rust in de tent brengen, maar het geeft geen garantie, wel een goede kans. Mijn gecastreerde puber is nog steeds helemaal knetter, maar dat is een geval apart 😅. Bij mijn vorige dames heeft het veel rust gebracht, die waren wel al wat ouder en dus de puberteit voorbij, maar daardoor niet minder hormonaal. Bij hen was het meteen over na castratie met dat rijden en sproeien.

Oke, Goede tip. ik ga er even achter aan, Bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Konijneninhuizensas:

het klopt dat ze vanaf jongs af aan samen zijn, ze zijn alleen met de castratsie van het mannetje 2 weken apart geweest. We hebben ze op de zelfde plek uit het zelfde nest mee genomen!

Helaas zegt uit hetzelfde nest en van jongs af aan dus niets. Nu ze ouder zijn zal moeten blijken of het echt een match is. Het is goed dat je het mannetje hebt laten helpen, apart gezet hebt en ze opnieuw gekoppeld hebt. Was dat ook op neutraal gebied? 

Ik heb vroeger dezelfde verkeerde info gekregen (dat konijntjes van jongs af aan prima samen gaan of als ze uit hetzelfde nest zijn) van de dierenwinkel gehad, op die manier kunnen zij natuurlijk heel slim 2 of meer konijntjes verkopen. 

Ik hoop voor jou dat het goedkomt en ze eruit komen met de rangorde. Het is wel een goed teken dat ze samen liggen en klaar likken. Zijn er specifieke momenten waarop het rijden plaats vindt? Bijv. met voeren of het hok verschonen of is het willekeurig? 

En wat betreft het nieuwe buitenhok; zit daar ook een ren aan vast van 4m2? Dat is de ruimte die een koppeltje nodig heeft. Zonder ren gaat het wel invloed hebben, hoe minder ruimte ze hebben hoe meer ze op elkaar lip zitten en dat lokt dan sneller ruzie uit.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Helaas zegt uit hetzelfde nest en van jongs af aan dus niets. Nu ze ouder zijn zal moeten blijken of het echt een match is. Het is goed dat je het mannetje hebt laten helpen, apart gezet hebt en ze opnieuw gekoppeld hebt. Was dat ook op neutraal gebied? 

Ik heb vroeger dezelfde verkeerde info gekregen (dat konijntjes van jongs af aan prima samen gaan of als ze uit hetzelfde nest zijn) van de dierenwinkel gehad, op die manier kunnen zij natuurlijk heel slim 2 of meer konijntjes verkopen. 

Ik hoop voor jou dat het goedkomt en ze eruit komen met de rangorde. Het is wel een goed teken dat ze samen liggen en klaar likken. Zijn er specifieke momenten waarop het rijden plaats vindt? Bijv. met voeren of het hok verschonen of is het willekeurig? 

En wat betreft het nieuwe buitenhok; zit daar ook een ren aan vast van 4m2? Dat is de ruimte die een koppeltje nodig heeft. Zonder ren gaat het wel invloed hebben, hoe minder ruimte ze hebben hoe meer ze op elkaar lip zitten en dat lokt dan sneller ruzie uit.

Bedankt voor de informatie!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .