Ga naar inhoud

traanogen


Roos1995

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb een vraagje.

1 van mijn konijnen heeft sinds kort aan beide kanten vochtige oogjes, of in ieder geval dat de huid rondom wat nattig is.

Uitvloei is helder, hij eet prima en verder een soepel buikje enz. Zijn ogen zijn ook niet rood.

Is schoonmaken met afgekoeld gekookt water voor nu voldoende of moet ik er toch mee naar een dierenarts?

Hij niest verder ook niet of zo. Heeft wel net een ander soort hooi.  Ze staan binnen. 

aangepast door Roos1995
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal al het beide oogjes betreft kan je er in eerste instantie vanuit gaan dat het iets van buitenaf is. Zou wel heel toevallig zijn als beide ogen ontstoken zijn ofzo. Tenzij het een reactie is op een of andere ziekte natuurlijk.  Maar dan praat je over snot ofzo. Ik denk inderdaad stof van stoffig bodembedekking of hooi of tocht. Dus kijken naar wat er veranderd is. Je zegt zelf nieuw hooi. Optie 1 is uitschudden voor je het geeft en kijken of dat helpt. Optie 2 is dat hooi niet meer geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad een allergische reactie op het hooi kunnen zijn. Ik zou al dat nieuwe hooi volledig weghalen en terug je oude hooi geven. Als het dan niet over gaat zou ik wel snel naar de DA gaan want traanoogjes kunnen heel veel oorzaken hebben, meestal onschuldig maar als je te lang wacht kan het chronisch worden. 

Mocht het oog rood worden of opgezwollen zou ik direct gaan maar dat is gelukkig nog niet het geval.

 

Ik heb zelf ook een konijn wat soms een traanoog heeft maar wel maar aan 1 oog en vaak is er ook wat witte uitvloeiing maar niet altijd. Ik heb het een paar keer laten doorspoelen omdat de traanbuis verstopt was. 

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat het toch wel controleren bij de dierenarts. Stel het is een beschadiging omdat er iets in het oogje heeft gestoken (al is het maar een sprietje hooi geweest), dan is er toch even een zalfje nodig om het herstel te helpen. Als je ze er dan mee laat lopen, heb je kans dat het op termijn permanente schade word. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .